Kwaliteit PL Escape vs GA Spark

hbor77

Geen avatar

Berichten: 6
Logs: 0 | 16 uur
Augustus 26, 2017, 12:10:06
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Henk 50 jaar en woon in Overijssel. Ben al jaren aan het powerkiten en heb een aantal kitesurflessen gevolgd en wil zelf een set aanschaffen.

Ik heb de mogelijkheid om een PL Escape over te nemen waar ik mee gelesd heb (V6), maar kan ook een GA Spark aanschaffen. De PL is 13m, voor de Spark denk ik aan 12m.

Wat ik voor mijzelf niet helder krijg is of er een duidelijk kwaliteitsverschil is tussen deze merken. Zijn beide prima merken imho.

Hoor graag jullie mening hierover. De Spark wordt beschreven als een beginnerskite, ga ik die dan snel ontgroeien of valt dat mee?

Tijdens het lessen met de Escape viel mij op dat hij niet makkelijk naar zenith ging, maar wellicht is dat meer mijn probleem.

Hoor graag jullie mening en alvast mijn dank....
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Augustus 26, 2017, 12:53:04
edit2Rapporteer  
Belangrijk in je keuze zou ook het type kite kunnen zijn. PL heeft twee andere modellen, die wellicht beter bij jouw toekomstplannen liggen. Hedendaagse kites zijn over het algemeen goed gebouwd. Ik heb geen recente ervaring met GA.

De maat van de kite hangt ook af van je gewicht, spot(s), lengte van seizoen en of je verwacht snel een kleinere kite bij te kopen. Het is nu eind augustus met weinig wind, maar in het najaar zal het weer serieus gaan waaien.
hbor77

Geen avatar

Berichten: 6
Logs: 0 | 16 uur
Antwoord #2 Augustus 26, 2017, 20:17:55
edit2Rapporteer  
Ik ben 91-92 kg bij een lengte van 1,93m maar ben met name geinteresseerd in eventuele kwaliteitverschillen. De GA is bijv. 3 struts, dus vraag me af of dit niet ten nadele is voor de vormvastheid...
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #3 Augustus 27, 2017, 15:37:35
edit2Rapporteer  
Dat zal zeker gevolgens hebben. De vraag is wat je ermee wilt doen? Zo hebben 3 ook weer andere voordelen zoals minder gewicht en dat de kite langer drijft wat in wave wel handig is.

"Tijdens het lessen met de Escape viel mij op dat hij niet makkelijk naar zenith ging, maar wellicht is dat meer mijn probleem. "

Wat bedoel je daarmee?
hbor77

Geen avatar

Berichten: 6
Logs: 0 | 16 uur
Antwoord #4 Augustus 28, 2017, 10:46:45
edit2Rapporteer  
Hi Matty,

Wat ik bij eerdere kites heb ervaren is dat als je de bar loslaat, ze richting 12 uur gaan en blijven staan. De PL leek meer naar de rand van het windvenster te gaan.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Augustus 28, 2017, 11:10:06
edit2Rapporteer  
De enige kites die op 12u blijven staan zijn de Peter Lynn ARC twinskins, alle andere kites vallen uiteindelijk naar 9u of 3u (bedoel je dat met de rand van het windvenster? 12u recht boven is is namelijk ook de rand) en hebben geen auto-zenith zoals de ARC's

Kwaliteitsverschil is een lastige anno 2017 aangezien alles zo goed als uitgekouwd is en er geen echte bagger meer de markt komt zoals 10 jaar geleden nog wel het geval was. Of je moet bewust merkloze china-kites gaan opzoeken natuurlijk. Peter Lynn en GA zitten gewoon op hetzelfde niveau als alle andere topmerken dus je moet het in de vliegeigenschappen en details zoeken die bij jou het beste passen. Drie struts zal bijvoorbeeld meer klapperen en sneller zijn vorm verliezen in de high-end dan een kite met meer struts en zou alleen de pure C-kites en high-performance tube- en foilkites als beginnersonvriendelijk markeren.
Een echte beginnerskite heeft veel depower, stuurt trager, is niet explosief en herstart het makkelijkst van allemaal.
hbor77

Geen avatar

Berichten: 6
Logs: 0 | 16 uur
Antwoord #6 Augustus 28, 2017, 20:37:05
edit2Rapporteer  
Je hebt me helemaal begrepen, bedoelde inderdaad 9 of 3 uur  Smiley.
Dank voor de info, ga voorlopig met de PL verder...
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #7 Augustus 29, 2017, 13:54:25
edit2Rapporteer  
www.gleiten.tv voor tests van de GA. Peter Lynn zag ik er zo vlug niet tussen staan en zie ik in elk geval niet zo vaak aan de kust. GA zie ik daarentegen steeds meer.

De PL is toch een vierstruts kite ?! Dat zie je niet vaak. Ik geloof persoonlijk dan toch meer in een driestruts die de meeste merken voeren en doorontwikkelen. De vormvastheid komt primair door de SLE toming. Driestruts is in elk geval normaliter lichter en pompt sneller op ;-)
Shore

Berichten: 138
Antwoord #8 Augustus 29, 2017, 17:29:56
edit2Rapporteer  
Het aantal struts heeft toch niks met kwaliteit te maken, eerder met de vliegeigenschappen...
(en dat is naast de kwaliteit toch niet geheel onbelangrijk)
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #9 Augustus 30, 2017, 15:46:12
edit2Rapporteer  
Dus de vliegkwaliteit en niet de bouwkwaliteit...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.