Kiteloop crash - powerlijn breekt...

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
April 17, 2017, 10:17:55
edit2Rapporteer  
Afgelopen weekend op Fehmarn trek ik een kiteloop en op het moment dat de loop voor de helft rond is breekt mijn powerlijn op het aanknopingspunt met de safety lijn. Als gevolg dat ik van een behoorlijke hoogte naar beneden val.

Alles is vastgelegd met de GoPro en ik heb er wonderbaarlijk niets aan over gehouden.


http://youtu.be/uhed63T5X2w
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 April 17, 2017, 10:41:04
edit2Rapporteer  
Brrr, moet er niet aan denken. Gelukkig zat je nog niet op maximale hoogte.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 April 17, 2017, 10:43:57
edit2Rapporteer  
Brrr, moet er niet aan denken. Gelukkig zat je nog niet op maximale hoogte.

Daar heb ik inderdaad erg veel geluk bij... ik schat een metertje of 5 á 6 ongeveer.
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #3 April 17, 2017, 12:36:10
edit2Rapporteer  
Afgelopen weekend op Fehmarn trek ik een kiteloop en op het moment dat de loop voor de helft rond is breekt mijn powerlijn op het aanknopingspunt met de safety lijn. Als gevolg dat ik van een behoorlijke hoogte naar beneden val.

Alles is vastgelegd met de GoPro en ik heb er wonderbaarlijk niets aan over gehouden.

http://youtu.be/uhed63T5X2w

Cabrinha zo te zien?  Afgelopen vrijdag ook mijn cabrinha lijn gebroken. Was van 2014 model (gekocht okt. 2015 , 1,5 jaar oud ca. 100 sessies). Ook gebroken op overgang naar een dikker stuk lijn (die 2014 had van die gelijdeknoopjes voor de landing lijn en die zaten op verdikkingen). Ik dacht nog ik koop een cleane nieuwe 2016 bar zonder dit soort constructies maar dat biedt dus ook geen garantie als ik jouw verhaal lees. Hoe oud was die bar/lijn van jou? 
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #4 April 17, 2017, 13:04:22
edit2Rapporteer  
Lijkt mij een garantiegeval Marc , fabrieksfout ?
Toch maar weer de Chaos of is t de FX, was je aan t testen ?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #5 April 17, 2017, 17:19:18
edit2Rapporteer  
Lijkt mij een garantiegeval Marc , fabrieksfout ?
Toch maar weer de Chaos of was je aan t testen ?

Als het een "fabrieksfout" was geweest dan was denk ik deze lijn bij Marc al veel eerder gebroken. Of hij heeft al die tijd enorm veel mazzel gehad.  Grin
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #6 April 17, 2017, 21:00:53
edit2Rapporteer  
Dit?

http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2393441

Lijkt me wel enorm schrikken....ben je goed mee weggekomen  Shocked
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 April 18, 2017, 17:43:09
edit2Rapporteer  
Afgelopen weekend op Fehmarn trek ik een kiteloop en op het moment dat de loop voor de helft rond is breekt mijn powerlijn op het aanknopingspunt met de safety lijn. Als gevolg dat ik van een behoorlijke hoogte naar beneden val.

Alles is vastgelegd met de GoPro en ik heb er wonderbaarlijk niets aan over gehouden.

https://youtu.be/uhed63T5X2w

Cabrinha zo te zien?  Afgelopen vrijdag ook mijn cabrinha lijn gebroken. Was van 2014 model (gekocht okt. 2015 , 1,5 jaar oud ca. 100 sessies). Ook gebroken op overgang naar een dikker stuk lijn (die 2014 had van die gelijdeknoopjes voor de landing lijn en die zaten op verdikkingen). Ik dacht nog ik koop een cleane nieuwe 2016 bar zonder dit soort constructies maar dat biedt dus ook geen garantie als ik jouw verhaal lees. Hoe oud was die bar/lijn van jou? 


Ik denk dat het gewoon pech was, bij elk merk kan dit wel gebeuren.

Lijkt mij een garantiegeval Marc , fabrieksfout ?
Toch maar weer de Chaos of is t de FX, was je aan t testen ?


Vaar sinds 2016 al de Chaos, dit zijn mijn eigen kites. Wink
Shore

Berichten: 138
Antwoord #8 April 19, 2017, 14:57:37
edit2Rapporteer  
... breekt mijn powerlijn op het aanknopingspunt met de safety lijn ...

is echt het loopje aan het uiteinde van je powerlijn door ?
dat zit toch beschermt in een plastic hulsje (en gelust aan je safety)
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #9 April 25, 2017, 21:28:25
edit2Rapporteer  

Ik denk dat het gewoon pech was, bij elk merk kan dit wel gebeuren.



Marc, ik vroeg mij of dit wel zo is en niet het gevolg kan zijn van problemen als gevolg van de te krappe tube tov de landingslijn. Ik neem aan dat jij hier ook mee bekend bent, zie evt. mijn andere post http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,53588.msg737169.html#msg737169
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 April 26, 2017, 07:14:30
edit2Rapporteer  

Ik denk dat het gewoon pech was, bij elk merk kan dit wel gebeuren.



Marc, ik vroeg mij of dit wel zo is en niet het gevolg kan zijn van problemen als gevolg van de te krappe tube tov de landingslijn. Ik neem aan dat jij hier ook mee bekend bent, zie evt. mijn andere post https://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,53588.msg737169.html#msg737169


Heb ik (nog) geen problemen mee gehad. Wink
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #11 April 26, 2017, 12:06:14
edit2Rapporteer  
Hoe diep was het water?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 April 26, 2017, 18:48:56
edit2Rapporteer  
Hoe diep was het water?


Ik schat ongeveer 1m - 1.2m, dus ik had best geluk.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #13 April 27, 2017, 19:05:44
edit2Rapporteer  
Het enige dat constructief is veranderd (2016->2017) is volgens mij dat stoppertje van plastic naar rvs, met de 2016 barren heb ik geen probleem.

Heb nu de 2017 FX erbij en ik zie gelukkig nog geen slijtage, komt dat doordat de safety lijn door die buis schuift en ergens blijft haken ? Wat zijn jou gedachte Marc ?
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #14 April 27, 2017, 21:00:23
edit2Rapporteer  
Ik heb vorig jaar met een hagelnieuwe 2016 bar iets soort gelijks meegemaakt. Met een loop breekt mijn hele bar in tweeën waarbij ook één powerlijn afbrak. Bij mij ging het om de adjustable 2016 bar met recoil.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #15 April 28, 2017, 08:38:15
edit2Rapporteer  
Het enige dat constructief is veranderd (2016->2017) is volgens mij dat stoppertje van plastic naar rvs, met de 2016 barren heb ik geen probleem.

Heb nu de 2017 FX erbij en ik zie gelukkig nog geen slijtage, komt dat doordat de safety lijn door die buis schuift en ergens blijft haken ? Wat zijn jou gedachte Marc ?

Even geduld nog, ik heb wel een idee. Wink
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #16 Mei 07, 2017, 22:43:48
edit2Rapporteer  
Het enige dat constructief is veranderd (2016->2017) is volgens mij dat stoppertje van plastic naar rvs, met de 2016 barren heb ik geen probleem.

Heb nu de 2017 FX erbij en ik zie gelukkig nog geen slijtage, komt dat doordat de safety lijn door die buis schuift en ergens blijft haken ? Wat zijn jou gedachte Marc ?

Even geduld nog, ik heb wel een idee. Wink
Wat bedoel je hiermee Marc? Ik ben ook wel benieuwd naar  jouw idee hierover. Kun je hier inmiddels wel iets over zeggen?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #17 Mei 07, 2017, 22:57:46
edit2Rapporteer  
Het enige dat constructief is veranderd (2016->2017) is volgens mij dat stoppertje van plastic naar rvs, met de 2016 barren heb ik geen probleem.

Heb nu de 2017 FX erbij en ik zie gelukkig nog geen slijtage, komt dat doordat de safety lijn door die buis schuift en ergens blijft haken ? Wat zijn jou gedachte Marc ?

Even geduld nog, ik heb wel een idee. Wink
Wat bedoel je hiermee Marc? Ik ben ook wel benieuwd naar  jouw idee hierover. Kun je hier inmiddels wel iets over zeggen?

Zie trefpunt/noord holland Wink
Shore

Berichten: 138
Antwoord #18 Mei 08, 2017, 07:39:22
edit2Rapporteer  
Marc, had jij plastic of RVS stoppertje. Heb zelf plastic maar zie nergens echte slijtage maar ben toch zeer benieuwd waar die bij jou precies gebroken is zodat ik het in de gaten kan houden op mijn bar ...
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #19 Mei 08, 2017, 10:10:41
edit2Rapporteer  
Zelf afgelopen week ook in een loop een spontane breuk van de Larksknoop verbinding safety/powerlijn gehad... 1 op 1 zoals in Marc's video

Die Cabrinha metalen stopper (2017) werkt bij piekspanningen gewoon als een kloofbijl  Shocked Beide lussen finaal doormidden.

-----

Met de kunststof stoppers waren er significant minder van deze lijnbreuken.
En kijk bv. ook naar de constructie van Wainman, Slingshot, Ozone. Zij hebben allemaal een safety vastgeknoopt aan 1 powerlijn. Daar werkt het zonder problemen

Heeft allemaal te maken met hoe piekspanningen verwerkt worden (Natuurkundeles van elastische en inelastische energieverwerking).

Metalen stopper geeft niet mee en de kunststoffen uitvoering een beetje. Met die piekspanning absorptie voorkomt een kunststof stopper daarmee dat de volle piekspanning, bv in een loop, wordt overgedragen vgl met een elastische botsing (energie wordt deels afgevoerd) waar het bij metaal inelastisch is en vrijwel 1 op 1 wordt doorgegeven.
Dan krijgt in het laatste geval die verbindingsknoop de volle kracht op een miniem punt te verwerken. Als daar dan ook nog zand en zout of zelf een heel klein schelpdeeltje bij betrokken is... dan is de pret snel voorbij.
Daarbij is het ontwerp van de beugel waar de stopper tegenaan drukt van Cabrinha vgl met de beugel van Ozone kleiner/smaller en minder elastisch. Bij Ozone dempt de beugel aan de stopperkant (iets breder en gebogen armpje, werkt als veerstaal) de piekspanningen. Bij Cabrinha gebeurt dat niet.
Let wel, bij Wainman en oudere versies van Slingshot was de gehele swiffel van versterkt kunststof, daar wordt deze piekkracht nog beter geabsorbeerd.

------

Sinds vorige week hebben Cabrinha dealers deze stopper in de winkels klaar liggen. Zie bijgaande foto: nieuwe stopper van kunststof als vervanging voor de metalen uitvoering.


Cabrinha zal wss hierom zelf op korte termijn met een officiële mededeling gaan komen


PS: Dit is deel 1 van de 2 Cabrinha barproblemen, wat er gebeurt met de safety's die vast gaan zitten in de slang is een ander hoofdstuk.


Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #20 Mei 08, 2017, 11:15:45
edit2Rapporteer  
Ik betwijfel of het iets met demping te maken heeft. Ik denk juist dat het scherpe randje in de rvs stopper de oorzaak is. Een scherpe rand in de plastic stopper zal simpelweg plastisch vervormen als een lijn er tegen drukt waar staal door de lijn heen snijd.

Ook is de safety lijn bij cabrinha bijna net zo dun als de kitelijn zelf zodat de lus-lus verbinding nog enigszins door de slang en chickenloop past. Dit zorgt ook voor extra stress op de verbinding die achter de stopper moet blijven hangen, is het gaatje in de stopper ook maar iets groter dan trek je de hele 'knoop' er zo doorheen.
Andere merken gebruiken een veel dikkere safety lijn zodat er veel meer speelruimte is voordat de 3mm lijn door het gaatje in de stopper getrokken wordt.


Wanneer komt Cabrinha met een persbericht of proberen ze dit onder het tapijt te vegen?
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #21 Mei 08, 2017, 11:41:25
edit2Rapporteer  
Ga voor de gein dan maar eens een Wainman bar erbij nemen en vergelijken. De lijnen en safety zijn nog dunner. En toch werkt het
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.