Advies over vinnen?

damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Augustus 24, 2017, 09:07:33
edit2Rapporteer  
Wie kan mij helpen met wat advies voor vinnen? Een beetje onderbelicht onderwerp onder de kitesurfers lijkt het ondanks dat ze een enorm verschil kunnen maken.

 Nadat ik twee weken geleden en vin was verloren heb ik mijn Eurofin M5 plastic truster setje vervangen door een identiek setje van glasvezel (FCS PC-5). Gelijk ook een nieuwe full deck pad er op.  Ondanks de identieke shape voelt het toch anders en loop ik ineens veel harder hoogte. Dit bordje is eigenlijk een tikje te klein (best shortstick 5.4, en ik weeg 87) maar man wat vaart dat ineens lekker.

Nu wil ik ook even kritisch naar mijn anderenplankjes kijken. Allereerst mijn RRD cotan 5.4. Daar heb ik Edge vinnen van de zelfde fabrikant onder. Maatje L, iets van 13 cm diepgang. Stukje groter dan de M5's. Bordje voelt voor mij veel te koersvast en ik mis drive op de golven die ik wel op de shortstick voel. Zowel in truster als quad. Ik vraag mij af of ik dit bordje meer tot leven kan wekken met een andere set vinnen en zo ja heeft iemand tips welke lekker werken. Of is dit een kwaaltje dat bij het MPH design hoort met die rechte rails?

En dan blijft nog mijn Mitu pro over (1e generatie). Heerlijk bordje en ga ik niet acuut iets aan veranderen maar zijn er mensen die met andere vinnen onder dit bordje hebben geexperimenteerd? Er zitten vrij kleine plastic gevallen onder maatje kleiner dan de m5's. Dit bord is een tikje aan de grote kant voor mij (5.10) en wat meer een licht weer plankje. Allicht kan ik er meer low en uit persen met grotere vinnen? Binnenkort ga ik eens kijken hoe hij zich met de RRD Edge's houdt. Ik ben benieuwd wie wat tips of ervaringen kan delen.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #1 Augustus 24, 2017, 09:37:46
edit2Rapporteer  
Er is in het verleden behoorlijk wat geschreven over vinnen, zowel in magazines, internationale sites als Nederlandse sites. Maar het blijft een moeilijk onderwerp door de vele variabelen. Zal proberen je vragen te beantwoorden, maar nu al een voorbehoud: het gaat om  mijn mening, niet om feiten.

Algemeen over vinnen voor kitesurfboards: met kiten vaar je relatief snel en heb je geen opwaartse druk nodig, dus het profiel aan de binnenkant van de vin (de foil) kan het beste vlak zijn (geen profiel). Wel profiel aan de binnenkant van de vin zorgt er voor dat de vin meer weerstand geeft (vergelijk maar eens de vleugels van een straaljager met die van een lijn toestel, sneller = minder profiel).

Over Cotan / MPH design: not all animals are equal. Alhoewel het idee hetzelfde is van veel van de MPH designs, is de uitvoering dat niet. Kan niet spreken over de huidige generatie Cotans, maar van die van enkele jaren geleden kan ik wel zeggen dat de buiten vinnen teveel naar de neus gedraaid waren. Met als resultaat dat de vinnen teveel weerstand opleveren. De truuk van MPH is nu juist een hogere snelheid, de vinnen moeten dus relatief parallel aan de rail gericht zijn. Daarnaast hebben de MPH's weinig vin nodig omdat het profiel al veel doet. Dus kleine vinnen! Ik, 95 kg, vaar meestal met small of medium vinnen. Als je MPH de neiging heeft erg koersvast te zijn: probeer thruster setup. Zo niet, dan kan je ook prima een quad setup gebruiken. Ik gebruik allebei, afhankelijk van het model en de omstandigheden.

Ook het formaat board is belangrijk: een MPH vaar je eigenlijk altijd iets kleiner dan je gewend bent (en niet alleen omdat de neus er af is). Door de snelheid heb je gewoon minder volume nodig.

Over Mitu: uitstekend stabiel board, maar mij te langzaam (en met langzaam doel ik op de voorwaartse snelheid, niet op de draaisnelheid). Met grotere vinnen kan er wel wat meer low end uit komen, maar een low end monster zal het nooit worden, daar is het board gewoon niet voor gemaakt. Maar ook de combi met kite is belangrijk: een board wat langzamer vaart zal ook minder schijnbare wind opleveren, wat weer zorgt voor iets minder upwind mogelijkheden. Dus een kite die diep in het windvenster staat zal met weinig wind geen gelukkige combi zijn met dit board als je hoogte wilt lopen. Wat weer in het voordeel van de Mitu werkt: als je wat meer naar voren staat wordt de effectieve waterlijn verlengt, wat weer zorgt voor beter hoogte lopen.
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #2 Augustus 24, 2017, 11:09:19
edit2Rapporteer  
Thanks Ed

Die Cotan is eveneens van de eerste generatie. Misschien ga ik binnenkort toch even wat andere MPH's testen dan. Ik heb de Vader en de Stallion op mijn lijstje staan om eens te checken. Jouw review van de Vader heb ik al gelezen. Heb je de Stallion toevallig ook al eens getest? Afhankelijk van hoe dat voelt kijk ik dan wel verder. Als eerste wissel ik de vinnen van de Mitu en de Cotan maar eens. Ben benieuwd wat dat doet.

Dat van de snelheid van de Mitu is ook precies mijn ervaring. Ik haal er overigens best een goede low end uit. Verder vindt ik het ook wel een lekker bordje in de golven. Maar als hij niet door een golf wordt versneld is hij inderdaad erg traag. Zal wel aan de shape liggen. Als ik de kans heb gehad om hem met de Edge vinnen te varen laat ik wel weten of dat enig verschil maakt in upwind performance in de low end of dat ie dan helemaal niet meer vooruit komt  Smiley
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #3 Augustus 24, 2017, 11:13:39
edit2Rapporteer  
Stallion heb ik niet onder de voeten gehad, wel "vergelijkbare" boards van Apple Tree, de makers van de Stallion. Voelde voor mij als zeer goed aan, maar het verschil met Firewire Vader is mij te klein om te wisselen, zeer vergelijkbaar.

Succes met testen!

Mocht je nog verschillende vinnen willen proberen: ik heb nog Futures AM2 techflex en de Pancho Sullivan, allebei L, liggen, kan je wel lenen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 Augustus 24, 2017, 16:26:55
edit2Rapporteer  
Op lage snelheid zal je juist beter upwind gaan (tenzij stroming met wind mee).  Je windvenster beweegt naar achteren naarmate je sneller gaat... Het wordt pas een probleem als je te langzaam gaat om te planeren.

Ik heb op m'n eigen board (Firewire Hellrazor 6.1) ondertussen meerdere setjes gehad (breek ze nog weleens...oeps) van verschillende types (uit m'n hoofd AM2 en F6, nog een die ik vergeten ben) en materialen, en eerlijk gezegd merk ik geen verschil. Momenteel zitten er zelfs 3 verschillende (indentieke quad rears wel) op, en ik merk geen verschil met m'n oude quad opstelling...

De maat is wel altijd ongeveer hetzelfde gebleven... kan me voorstellen dat daar wel verschil in zit.

Je zou de HB boards ook eens kunnen testen trouwens. Varen niet verkeerd.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #5 Augustus 24, 2017, 16:34:43
edit2Rapporteer  
@Faxie: dit is een leuke discussie Smiley De regel is normaal dat je zo langzaam mogelijk wilt varen als je upwind gaat terwijl je nog in plané bent. Maar dat geldt voor een bepaalde (vaste) configuratie. Om maximaal upwind te kunnen moet je wel eerst schijnbare wind creëren en dat doe je door snelheid te maken.

Dus volgens mij heb je voordeel aan een hogere beginsnelheid (halve wind), zodat de schijnbare wind het grootst is, dan kan je vervolgens de grootste upwind hoek maken. Maar ik kan natuurlijk wat missen, dus verbeter ajb waar nodig!

HB heb ik nog nooit mee gevaren, maar zien er goed uit en hoor er goede verhalen over.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Augustus 24, 2017, 16:43:45
edit2Rapporteer  
Op lage snelheid zal je juist beter upwind gaan (tenzij stroming met wind mee).  Je windvenster beweegt naar achteren naarmate je sneller gaat... Het wordt pas een probleem als je te langzaam gaat om te planeren.
Je upwind hoek is op lagere snelheid beter inderdaad, maar toch kun je op hogere snelheid sneller upwind komen dan met een slakkengangetje omdat de hoek niet zo heel veel slechter wordt als je harder gaat. Voordeel is ook nog eens dat je minder last van windgaten hebt en minder snel stil valt op hogere snelheid.
Je kunt natuurlijk ook te hard gaan, upwind blijft een samenspel tussen snelheid en hoek dus puur en alleen focussen op de beste upwind hoek heeft geen nut als de snelheid er niet is.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #7 Augustus 24, 2017, 17:36:07
edit2Rapporteer  
@Faxie: dit is een leuke discussie Smiley De regel is normaal dat je zo langzaam mogelijk wilt varen als je upwind gaat terwijl je nog in plané bent. Maar dat geldt voor een bepaalde (vaste) configuratie. Om maximaal upwind te kunnen moet je wel eerst schijnbare wind creëren en dat doe je door snelheid te maken.

Dus volgens mij heb je voordeel aan een hogere beginsnelheid (halve wind), zodat de schijnbare wind het grootst is, dan kan je vervolgens de grootste upwind hoek maken. Maar ik kan natuurlijk wat missen, dus verbeter ajb waar nodig!

HB heb ik nog nooit mee gevaren, maar zien er goed uit en hoor er goede verhalen over.

Misschien benaderen we het gewoon iets anders... Je hebt natuurlijk wel een beetje snelheid nodig om druk onder je board te krijgen, maar je windvenster zal bij een surfboard al snel netto teveel naar achteren gaan. Scherper upwind gaan bij een sneller board is vanwege de betere efficientie van het board, niet de hardere wind.

HB Anti vond ik wel wat lijken op de Vanguard. Iets losser wel.

Op lage snelheid zal je juist beter upwind gaan (tenzij stroming met wind mee).  Je windvenster beweegt naar achteren naarmate je sneller gaat... Het wordt pas een probleem als je te langzaam gaat om te planeren.
Je upwind hoek is op lagere snelheid beter inderdaad, maar toch kun je op hogere snelheid sneller upwind komen dan met een slakkengangetje omdat de hoek niet zo heel veel slechter wordt als je harder gaat. Voordeel is ook nog eens dat je minder last van windgaten hebt en minder snel stil valt op hogere snelheid.
Je kunt natuurlijk ook te hard gaan, upwind blijft een samenspel tussen snelheid en hoek dus puur en alleen focussen op de beste upwind hoek heeft geen nut als de snelheid er niet is.

Ja dat klopt, ik ben bekend met VMG. Wat jij nu zegt, zei ik in een eerder topic ook al eens Wink

Maar ik ben het niet helemaal eens met het schijnbare wind aspect van het verhaal...

Nouja, laat ook maar verder... 't gaat wat offtopic zo...
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #8 Augustus 29, 2017, 13:29:59
edit2Rapporteer  
Belangrijke invloed is mi de stroomsnelheid en richting aan onze kust...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.