Cabrinha bar 2016 en 2017 Probleem met landingslijn en tube

BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
April 25, 2017, 21:20:39
edit2Rapporteer  
Hallo,

Ik heb  een vraag aan mensen die in het bezit zijn van een Cabrinha bar 2016 of 2017.

Vorige week heb ik een nieuwe Cabrinha Trimlite 2016 bar gekocht.
Vanochtend heb ik een zelflanding door het releasen van de quickrelease gedaan op het strand omdat ik de enige surfer was. Ik doe dit al jaren zo met Cabrinha barren uit 2012/2013 en 2014 en resetten gaat altijd zonder problemen.

Tot mijn verbazing lukte het nu echter niet om de bar te resetten omdat de landingslijn niet vrijelijk door de tube heen kon terugbewegen. De lijn kwam gewoon muurvast te zitten. Aanvankelijk weet ik dit aan zand omdat de bar over het strand heen was gesleept (hoewel dit in eerdere jaren nooit een probleem was). Spoelen in de zee hielp echter ook niet en ik heb hem uiteindelijk met hulp van een andere man en met veel kracht er door heen kunnen trekken. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn!

Thuis heb ik hem met de tuinslang erop nog eens schoon gespoten maar nog steeds gaat het uiterst stroef. Hij komt vast te zitten  door de knoopverbinding van de bungeelandinglijn met de powerlijn. Dit geeft een verdikking.

Ik heb de winkel reeds ingelicht en die willen hem graag zelf zien om het te beoordelen.

Echter heb ik inmiddels op kiteforum al hele discussies hierover gelezen en ben ik zeker niet de enige. Volgens veel mensen is dit een ontwerpfout van Cabrinha. De tube zou gewoon te smal zijn voor de lijn met knoopverbinding. Zie eventueel:
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2393441&hilit=trimlite en http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2392762&hilit=Clew+In

Bijna niet te geloven toch dat Cabrinha dit zo ontwerpt? En naar het schijnt heeft de 2017 versie hetzelfde probleem.

Gevolg is wel van al dit brute geweld dat de lijn/knoop snel gaat slijten en dus op een gegeven moment gaat breken.

Nu vroeg ik me af zijn er hier ook mensen met zo'n Cabrinha bar die GEEN last hebben van dit probleem? En waar de lijn dus wel vrijelijk kan bewegen door de tube. Dat zou namelijk betekenen dat het geen ontwerpfout is maar een produktiefout.




Alvast bedankt en groet!
Bart



Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #1 April 25, 2017, 22:08:26
edit2Rapporteer  
ik heb ook zo'n bar, ga het eens nakijken.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #2 April 26, 2017, 10:04:53
edit2Rapporteer  
Ik heb ook 3 van deze barren en heb mijn 9m 2x los gegooid maar bij mij geen probleem om de lijn er weer terug doorheen te trekken.
Ook even de topics op Kiteforum gelezen, ik zal morgen de barren eens uitelkaar trekken want zo te lezen is er toch hier en daar enige slijtage, en met een hoge sprong wil je niet dat je als een baksteen naar beneden klettert in ondiep water  Cry
Shredder

Berichten: 13
Antwoord #3 April 26, 2017, 11:34:13
edit2Rapporteer  
Bij mijn 2 cabrinha 2015 barren gaat de "knoop" van de safety line ook heel stroef door de tube heen, moest enkele weken terug een sessie afbreken omdat ik hem niet gereset kreeg na het trekken van me safety.

Naderhand thuis de tube doorgeblazen met een compressor en de knoop wat meer naar binnen gedraaid zodat deze wat smaller werd,
daarna ging de knoop er iig weer doorheen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 April 26, 2017, 12:17:59
edit2Rapporteer  
Als ze er al zo lang last van hebben zou je toch verwachten dat de productiefouten er nu wel uit zijn? Ik vind het persoonlijk veel te krap ontworpen waarbij ze te weinig rekening gehouden hebben met de afwijkingen in de productie. Moet de eerste Cabrinha bar nog tegenkomen waarbij de lus-lus "knoop" wel soepel door de slang en chickenloop loopt.
De meesten lopen soepel genoeg om geen problemen op te leveren, maar ook die lopen niet zo soepel als je zou willen wanneer je vaker dan 1x per jaar je safety test.
Bartdijkstra

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #5 April 26, 2017, 12:25:45
edit2Rapporteer  
Vorige week vrijdag ook een cabrinha trimlite bar 2016 aangeschaft. Meteen maar even gaan kijken gister avond na het zien van jou post, en bij mij gaat het knoopje er ook niet zonder weerstand doorheen, er moet een klein beetje kracht op komen en dan gaat ie door de tube.

Het lijkt er op dat het bij mij wel meevalt maar het verloopt niet soepel.

Groetjes Bart
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 April 26, 2017, 13:21:55
edit2Rapporteer  
Wat zand erbij en kijken wat er dan gebeurt Wink
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #7 April 27, 2017, 14:19:33
edit2Rapporteer  
Vandaag even de bar van mijn 7 en die van de 9 nagekeken. Die van de 9 heb ik het meest gebruikt ongeveer 60 uur en van de 7 ongeveer 5 uur meestal op zee.
(handig die sessielogs ThumpsUp)
Die van de 9 trok ik er vrij makkelijk doorheen en waar de lijnen zeg maar in de knoop verlengd worden is het knoopje (lus) al flink klein geworden door de krachten. Die van de 7 is nog weinig gebruikt en had ik meer moeite om hem er weer doorheen te trekken maar na dit een keer of 10 te hebben gedaan ging het wel al wat soepeler. Slijtage is nog niks van te zien maar misschien nog te vroeg om wat van te zeggen. Onderstaande foto's van de 7m bar. Je ziet dat de knoop best groot is voor het gat waar hij doorheen moet. Ook de verdikking van de lijn heeft hier nog wat moeite mee. Zo te zien is het dus zo als je hem al veel hebt gebruikt wordt het beter. Releasen doet hij overigens wel prima en dat is denk toch het belangrijkste. Grin
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #8 April 27, 2017, 21:07:02
edit2Rapporteer  
Slijtage is nog niks van te zien maar misschien nog te vroeg om wat van te zeggen. Onderstaande foto's van de 7m bar.

Bedankt voor het checken Teigetje. Jij hebt geloof ik zo'n fireball he? Want bij mijn chickenloop ziet het er heel anders uit.

Je zegt geen slijtage maar volgens mij is dat pluizen van die knoop wel degelijk slijtage. Toch? Lijkt me dat ie uiteindelijk er door kan breken. En als het gebeurt op het moment dat je je safety trekt is de kite weg.

Bij mij gaat ie overigens echt stroef, misschien stroever dan wat anderen hebben. Ik moet echt de lijn een paar keer om mijn hand heen wikkelen en dan met kracht hem er doorheen trekken. En dat is nadat ik hem schoongespoeld heb en er dus nog geen korrel zand in zit.
De ingang vanaf de chickenloop is te klein maar met lijkt overigens dat de knoop vooral blijft steken ter hoogte van dat zwarte bolletje dus nog iets voor de uitgang van het ijzeren onderdeel aan de bovenkant van de tube.

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #9 April 28, 2017, 11:46:34
edit2Rapporteer  
Ik heb de fireball ja  (up_kitesmiley)Cabrinha heeft het allemaal maar kiele kiele gemaakt het past net maar functioneert wel. Je moet alleen niet proberen liggend in het water de boel weer in elkaar te zetten dat gaat bij sommige denk niet lukken. ThumpDown Het was beter geweest als het stuk lijn wat door de tube gaat gewoon 1 stuk lijn is en niet zoals nu een met een knoop en een verdikking. Ik voel weer een knutselmomentje aankomen  Roll Eyes
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 April 28, 2017, 12:46:29
edit2Rapporteer  
Het was beter geweest als het stuk lijn wat door de tube gaat gewoon 1 stuk lijn is en niet zoals nu een met een knoop en een verdikking. Ik voel weer een knutselmomentje aankomen  Roll Eyes
Dan moet je ook gelijk de trim eraf halen en zorgen dat de powerlijn door de tube heen loopt. North en Ocean Rodeo hebben dat nu gedaan op hun Clicker- en Stick-shift barren waarbij de trim op de stuurlijnen zit.
Met trim moet je een stopper en elastiek hebben voor een werkende flagout anders trim je maar op 1 powerlijn ipv twee en vliegt je kite altijd scheef
panharing

Berichten: 14
Antwoord #11 April 28, 2017, 21:20:28
edit2Rapporteer  
Hola,

Hoop gezeik lees ik hier omtrent de Cab-bar. Terwijl ik juist op zoek ben naar een nieuwe Cabrinha bar. Zijn er alternatieven? Vaar nu met een 2014 recoil overdrive (naar volle tevredenheid) maar oud met vaatproblemen. De kites zijn super maar de barren? Safety heb ik hoog in het vaandel staan en mijn moeder heet Kniertje.

Hoezee

Plukkiehaar

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 April 28, 2017, 21:32:26
edit2Rapporteer  
Ik heb 5 Cabrinha 2017 barren en bij één bar heb ik een probleempje, daar wordt aangewerkt dus nog even geduld.

Verder zijn het top barren, de QR werkt goed, de kites flaggen goed uit dus wat wil je nog meer?
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #13 Mei 12, 2017, 13:35:57
edit2Rapporteer  
Voor wie geinteresseerd; ik heb inmiddels van Cabrinha (via de winkel) een vervangende lijn gekregen (dwz bungee cord + eerste deel van powerlijn). Deze heb ik er op gezet en deze lijkt , in ieder geval in eerste instantie, er makkelijker doorheen te lopen. Je voelt hem nog wel twee keer stagneren maar daar trek je hem zonder veel kracht doorheen. Blijkbaar is het nieuwe knoopje net wat minder dik geworden.

Ik heb het nog niet op strand kunnen proberen na een echte release ...

Dus als je er ook last van hebt en nog binnen garantie zit zou ik zeker overwegen contact opnemen met je shop.
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #14 Mei 21, 2017, 10:19:00
edit2Rapporteer  
Ik heb gisteren even geprobeerd (na de vervangende lijnen van Cabrinha die het zouden moeten oplossen) na een release op het strand de bar te resetten. Nou vergeet het maar! Als er eenmaal wat zand op de lijnen zitten krijg je hem met geen mogelijkheid meer door de putube getrokken.

Moet je eerst je lijnen en bar in het water uitspoelen voordat je hem kan resetten.  Wat een gekl..!

Jammer want ik maak graag gebruik van het zelflanden dmv quickrelease in een aantal gevallen.

Conclusie: Cabrinha heeft eerst jaren, tot 2014, een bar gemaakt die zo goed als onmogelijk in het water te resetten was maar op het strand zonder problemen. En na 2014 hebben ze een bar die alléén nog maar in het water te resetten is. Lang leve de vooruitgang!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.