Rebel valt soms uit de lucht

qwerty

Berichten: 21
Mei 06, 2017, 15:06:59
edit2Rapporteer  
Ik vaar sinds een tijdje met north rebel, fantastische kites, alleen 1 probleem. Als het vlagerig is, is het me al meerdere keren gebeurd dat als ik mijn kite tussen 11 en 1 uur heb, deze plotseling druk verliest en dan uit de lucht valt. In het ergste geval draait de kite nog om zijn lengte as waardoor de 5e lijn er omheen komst en een relaunch niet meer mogelijk is. Ik heb dit bij mijn vorige kite nog niet gehad.
Iemand een idee hoe dit dit te voorkomen is?
Alvast bedankt!
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #1 Mei 06, 2017, 15:27:55
edit2Rapporteer  
Kwestie van afstellen ? Misschien je stuurlijnen wat korter zodat je kite wat meer gepowerd staat, je kite mag niet backstallen als je je bar volledig aangetrokken hebt.  Basiskennis Wink
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #2 Mei 06, 2017, 19:44:43
edit2Rapporteer  
Klinkt als een te korte 5e lijn.
-M@rc-

Berichten: 113
Logs: 0 | 17 uur
Antwoord #3 Mei 06, 2017, 22:36:53
edit2Rapporteer  
Heb je dit bij minimale omstandigheden voor de maat Kite die je dan gebruikt? Dan de 5e lijn iets verlengen. Beste is om alle lijnen op dezelfde lengte te trimmen mbv schroevendraaier oid. 
Ik heb meerdere jaren Rebels gehad en herken het gedrag bij vlagerige wind. Bovengenoemde twee oplossingen heeft bij mij toen geholpen. Daarnaast kan het geen kwaad om je kite een beetje te blijven sturen in dergelijke omstandigheden.

Als je 5e lijn om je kite draait dan is de oplossing om je safety te trekken. Doordat je 5e lijn dan als enige verbonden is met je trapeze zal de kite weer terugdraaien vanwege het verschil van kracht op de lijnen van je bar tov de 5e lijn... 
Succes!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Mei 07, 2017, 11:01:38
edit2Rapporteer  
Ik vaar sinds een tijdje met north rebel, fantastische kites, alleen 1 probleem. Als het vlagerig is, is het me al meerdere keren gebeurd dat als ik mijn kite tussen 11 en 1 uur heb, deze plotseling druk verliest en dan uit de lucht valt. In het ergste geval draait de kite nog om zijn lengte as waardoor de 5e lijn er omheen komst en een relaunch niet meer mogelijk is. Ik heb dit bij mijn vorige kite nog niet gehad.
Iemand een idee hoe dit dit te voorkomen is?
Alvast bedankt!

5e lijn, dus ws. de 2007 Rebel?

Die is gewoon instabiel tussen 11 en 1 uur helaas.
Heerlijke springkite. Je kunt er flink hoog mee. Maar North is niet voor niets afgestapt van het bridleloze 5th lijn systeem na 2007...
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Mei 07, 2017, 11:37:06
edit2Rapporteer  
Huh, mis ik iets? Elke rebel is toch 5-lijns?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Mei 07, 2017, 20:41:03
edit2Rapporteer  
Huh, mis ik iets? Elke rebel is toch 5-lijns?

Ik verwarde hem met de Rhino. Idd heeft North the Rebel 5du lijns gehouden. Met die stabiliteits problemen erbij. Hoewel wel minder geworden.

Dat krijg je als je ouder wordt, en alleen nog maar oog hebt voor niche producten Wink
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #7 Mei 08, 2017, 09:31:39
edit2Rapporteer  
Vaar al 3 jaar rebels en het is me nog niet gelukt ze uit te lucht te laten vallen. Check je bar/lijnen/kite. Zoek na welke lijn hoe lang moet zijn, dit klinkt inderdaad als een ingekorte 5e lijn, wat is de geschiedenis van de kite/bar? Hiervoor van een klein angstig persoon geweest?

Kan ook op de kite zelf zijn, 5de lijn zit mogelijk vast met een verlengstukje. Check dit.

Eventueel een andere bar testen? Of een andere kite met zelfde bar?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Mei 08, 2017, 17:15:49
edit2Rapporteer  
Zover ik weet hadden de eerste modellen last van instabiliteit in bepaalde situaties.
En idd. is de afstelling van de 5th kritisch.

Welk jaar Rebel heb je?
qwerty

Berichten: 21
Antwoord #9 Mei 10, 2017, 12:23:53
edit2Rapporteer  
Hartelijk dank voor jullie reacties!! Kites zijn uit uit 2013 en 2014.
Deze week met een andere bar gevaren en deed het probleem zich niet voor.
Ga t weekend mijn lijnen uitlopen en de lengtes checken en met name 5e lijn (had ik niet meteen aan gedacht)
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #10 Mei 10, 2017, 12:30:02
edit2Rapporteer  
Helemaal goed....succes
Jhann

Geen avatar

Berichten: 11
Logs: 0 | 121 uur
Antwoord #11 Mei 16, 2017, 14:18:32
edit2Rapporteer  
Bekend probleem. Ik heb 3 2014 rebels gehad (7, 10 14), met weinig wind (~15kts) deden de twee grote maten dat . Deze vliegers willen heel graag heel ver naar voren - dus over je heen vliegen  / uit de lucht te vallen op 3u/9u. Met iets meer wind zijn ze veel lekkerder en wordt dit nadeel een voordeel (nl heel veel lift). Afstellen 5de lijn helpt om de kite dieper in het wind window te krijgen, maar het blijft natuurlijk een vrij ranke vlieger die graag naar voren wil. 

Ohja, zoals M@rc zegt, als de 5de lijn om de kite heen wikkelt kan je maar beter de safety trekken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.