Spot review: Marseillan plage, Maldormir, Sete

tari

Berichten: 45
Mei 07, 2017, 20:09:03
edit2Rapporteer  
Locatie: https://www.google.nl/maps/@43.4079795,3.5643375,11.75z
Regio: Zuid-Frankrijk, uur onder Montpellier
Type: Freeride / Freestyle.
Water type: flat & wave

Dit gebied bestaat twee kite opties:
1) een groot ondiep meer omringd door een natuur gebied.
2) de zee aan de andere kant

Het meer en zee zijn gescheiden door een dunne strook land. Let erop dat hierop een treinverbinding is en dat het lang niet altijd mogelijk is hier over te steken. Het is dus niet zo dat je vanuit het meer de op kunt kiten.

Mijn ervaring:
Allereerst over de zeekant. Er is een kilometerslange kustlijn bestaande uit zacht zand, weinig schelpende en stenen en een breed strand. Ideaal dus om je spullen op te zetten en te launchen. Het gebied is nog niet erg populair onder kiters maar het is wel toegestaan op de meeste stukken. Oftewel, lekker rustig kiten.
Probleem is dat de wind veelal aflandig is en dat er geen rescue boten. Het is dus eigenlijk wachten op aanlandig /cross-shore wind en je kunt een heerlijke sessie hebben.

Dan over het meer.
Het meer heeft een groot ondiep stuk, tussen de 30 en 50 cm. Hier is vrijwel flat water en ideaal voor freestyle. Let erop dat er onder water wel de nodige gevaren schuilen, van flinke stenen tot flinke stekels. Zelf had ik na een dagje kiten enkele sneetjes in mijn voeten en meerdere stekels die ik er nog steeds niet uit heb.
Oftewel, booties mee!

De launch plek op het meer is verre van ideaal. De officiele spot bij Sete heeft een parkeerplaats. Vervolgens moet je ongeveer 20 minuten over een rotsachtig paadje lopen en halverwegen door een stuk water van ruim een halve meter diep. Na 20 minuten kom je aan bij een zandbank waar een semi-droog stuk is om je kite te prepareren. Bij mij was de zandbank nat en was mijn kite meteen smerig en doorweekt. Ook het rollen van de lijnen is niet erg prettig omdat er niet genoeg plek is en je soort van gedwongen bent uit te rollen in het water. Vervolgens kun je je bar niet bevestigen en drijft deze langzaam weg.

Persoonlijk vond ik de plek al bij al niet heel fijn. De wandeling is te lang, de ondergrond is te 'pijnlijk' en de launch spot is te klein en simpelweg nat.

Cijfers ZEE
Ease of launch: 9
Kite-area: 9
Parkeren: 8
Bar in de buurt: 8
Rescue boot: niet aanwezig

Cijfers MEER
Ease of launch: 4
Kite-area: 5
Parkeren: 5
Bar in de buurt: onbekend
Rescue boot: niet aanwezig maar ook niet nodig
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Mei 08, 2017, 08:10:45
edit2Rapporteer  
Mooi review!
Heb je niet wat foto's gemaakt?

In het meer onder water stekels?
Is het een zoutwatermeer met zee-egels of zoiets?
Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #2 Mei 09, 2017, 14:57:41
edit2Rapporteer  
Wij zijn hier vorig jaar ook geweest (augustus). Echter op zee hebben we niet kunnen kiten ivm aflandige wind en geen rescue-service, zoals vermeld. Het meer, etang de Thau, daarentegen hebben we op 15 dagen tijd circa negen sessies kunnen varen, waarvan de meeste met de 9 meter.

Wat betreft de opstapplaats, dan hebben jullie beslist de verkeerde opgang gepakt. Je kunt namelijk direct naast de parkeerplaats de spot op lopen. Je moet vanuit Sete richting Marseillan rijden en op de tweede rotonde Het viaduct over de spoorlijn pakken. Daarna ga je in de bocht direct naar rechts en rijdt je al naast het meer af.

Het meer zelf is enorm zout, supervlak en ondiep met idd veel beplanting op de ondiepe bodem.

Wij vonden deze spot juist erg goed en hebben er enorm genoten.
tari

Berichten: 45
Antwoord #3 Mei 29, 2017, 13:10:27
edit2Rapporteer  
@ Bbtw de spot die jij noemt is officieel niet erkend, en de afgelopen maanden zijn er wat problemen geweest met lokale bewoners en politie. Deze spot werkt prima in low season maar in high-season kun je hier vrijwel niet parkeren, en buiten de officiële parkeerplekken is een snelle weg naar een boete. Volgens mij is er nu een soort belofte dat de politie het beter in de gaten houdt zodat de lokale bewoners minder last hebben van de kiters.
Opletten dus waar je parkeert.

De zee-egels of wat het ook zijn zitten inderdaad onderwater. Ik heb ruim 2 weken last gehad van die verdoemde stekels. Ben inmiddels in Tarifa beland Smiley.
jerdewit

Berichten: 10
Antwoord #4 Mei 29, 2017, 22:41:37
edit2Rapporteer  
Uurtje doorrijden en je zit in Leucate.
el bio

Berichten: 39
Antwoord #5 Augustus 08, 2017, 22:36:28
edit2Rapporteer  
Ik was van plan daar te leren zeilen en mijn kite mee te nemen. Handige tips! Thx,
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.