Naish Torque bar 2017 aanpassingen

DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Mei 12, 2017, 19:57:07
edit2Rapporteer  
Omdat ik met een 2014/15?? naish bar met onder de bar aantrekken van de trim lijn, en waar de safety aan verbonden was heel blij werd, vond ik de nieuwe torque 2017 ATB van Naish bij een safety release wel een heel gedoe geven.

Het verschil.
In de oude naish bar zat de safety direct aan beide voorlijnen. Als je daar aan trok, ging die verder dan met normaal depoweren. Resultaat een rustige vlieger, die naar beneden valt, zonder kans dat de lijnen in de war gaan.

Bij de torque bar depowerde hij volledig over een van de voorlijnen, met daarbij in diep water de kans dat je zelf verstrikt raakte in een van de lijnen, dan wel dat de lijnen in de knoop kunnen komen.

Bij de torque bar kan je beide voorlijnen aantrekken door hem Suicide te varen. Maar... bij een release vond ik dat de depower niet afdoende was.
Om toch voldoende depower te krijgen bij een release, maar geen gedoe met 1 lijn ben ik gaan knutselen.
 
Een eis daarbij was echter dat hij snel naar de originele staat omgebouwd kon worden om beginners met een oorspronkelijke release te laten varen.

Als volgt het resultaat, wellicht een inspiratie voor je eigen aanpassing.

De linker lijn is vast en gaat met een lus om de rechter knoop. Net als dat je een lijn vast maakt aan de kite. Dit is de lijn waar echt een aanpassing op gemaakt is.*
De rechter knoop zit aan de normale safety lijn vast (geen aanpassing) en zit daarmee in de onderste lus.

Als dan aan de safety wordt getrokken, neemt de rechterlijn ook de linkerlijn mee, waardoor die gelijk blijven.
Als je ombouwt naar de normale situatie, dan haal je de linker lus van de rechter knoop af. En haalt de rechter knoop uit de depower opbouw. En voila, je hebt weer je oude systeem beschikbaar.

De uitleg is niet heel duidelijk, maar ik hoop dat jullie hem snappen. Vragen staat vrij!

* de aanpassing: Haal het oorspronkelijke lusje uit de voorlijn. Maak zelf een langere versie, maar in plaats van dat het uiteinde aan de onderkant zit, zorg je dat er een goede knoop boven het metalen frame zit. Dan steek je hem door het gaatje, en maakt zo dicht als mogelijk op het frame nog een knoop, zodat de voorlijn maximaal 1 cm langer wordt.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Mei 12, 2017, 22:14:05
edit2Rapporteer  
Wacht even, je hebt nu dus een suicide setup gemaakt waarbij je de safety onbruikbaar is geworden?

Dat beetje extra depower door jouw setup kun je ook krijgen door een langer depowerkoord te nemen en dan blijft je safety gewoon werken zoals bedoeld. Jouw setup is nu verre van veilig, want in harde wind of het breken van een lijn gaat je kite nooit zijn kracht lozen en blijf je achter je kite aan stuiteren. Twee safety's (chickenloop + leash) trekken voordat je van je kite af bent kan soms gewoon te lang duren voordat je tegen die ene paal aan knalt...
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 Mei 12, 2017, 22:28:30
edit2Rapporteer  
Die bovenste knoop gaat toch niet door de bracket heen? Die moet je dumpen.

Ik snap het idee wel, beide frontlijnen ipv 1 frontlijn aan de safetylijn . Maar dan zal je bij een release slechts een cm of 30 extra depower hebben.

Dan zul je de linker frontlijn aan een knoop onder de bracket moeten bevestigen, en die knoop verbinden met de rechter fronlijn zoals je nu al gedaan hebt.

ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #3 Mei 13, 2017, 07:41:38
edit2Rapporteer  
Is naar mijn idee ook wel een beetje een gemiste kans dat er op de 5e lijn (op ca. 3 meter vanaf de onderzijde) geen stoppertje aanwezig is. Nu schiet de bar na gebruik van de QR in harde wind zo ver weg dat hij zelfstandig niet meer veilig te starten is.

Ik vaar de setup altijd met het safety ringetje door de chickenloop (hier is hij ook voor aangepast, dubbel ringetje). Op deze manier zou de chickenloop om onduidelijke reden (gesloten) weg schieten dan reageert de kite als in suicide. Echter zou je de QR willen gebruiken in nood ben je direct alle power kwijt middels de 5e lijn.
DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #4 Mei 13, 2017, 11:23:38
edit2Rapporteer  
Goede opmerkingen allemaal!

@faxie daar had ik ook over nagedacht. Maar dan nog zullen de stuurlijnen in mijn beleving in de knoop kunnen raken.

@Evan een langer depowerkoord kan toch niet? Dan komt de clamcleat veel te ver boven de bar te hangen voor aanpassing.

En in mijn oude setup van naish had ik het geheel ook zo geïnstalleerd. En dat heeft nooit problemen opgeleverd.

Ik houd me warm aanbevolen hoor voor andere alternatieven of inrichtingen.

Evt zou een stopper bal op de voorlijnen ook kunnen helpen. Maar dan moet er wel een nieuwe onderlijn gemaakt worden zodat de stopper bal op het knooppunt gemonteerd kan worden.
Of kan je er een op een voorlijn plaatsen zonder aanpassingen?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #5 Mei 13, 2017, 13:52:26
edit2Rapporteer  
Goede opmerkingen allemaal!

@faxie daar had ik ook over nagedacht. Maar dan nog zullen de stuurlijnen in mijn beleving in de knoop kunnen raken.

@Evan een langer depowerkoord kan toch niet? Dan komt de clamcleat veel te ver boven de bar te hangen voor aanpassing.

En in mijn oude setup van naish had ik het geheel ook zo geïnstalleerd. En dat heeft nooit problemen opgeleverd.

Ik houd me warm aanbevolen hoor voor andere alternatieven of inrichtingen.

Evt zou een stopper bal op de voorlijnen ook kunnen helpen. Maar dan moet er wel een nieuwe onderlijn gemaakt worden zodat de stopper bal op het knooppunt gemonteerd kan worden.
Of kan je er een op een voorlijn plaatsen zonder aanpassingen?

Je bar gaat dan niet helemaal doorschieten naar de kite met lijnenbrij als gevolg, want beide frontlijnen +knopen gaan nooit door je QR passen. Dus je hebt evenveel depower uiteindelijk als met de btb trim.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Mei 13, 2017, 14:02:38
edit2Rapporteer  
@Evan een langer depowerkoord kan toch niet? Dan komt de clamcleat veel te ver boven de bar te hangen voor aanpassing.

En in mijn oude setup van naish had ik het geheel ook zo geïnstalleerd. En dat heeft nooit problemen opgeleverd.
Dan komt inderdaad je trim verder van je af te staan en dat het bij jou nooit problemen heeft gegeven wil niet zeggen dat dit een goed systeem is...

Liever een lijnenbrij na het trekken van je safety dan je kite helemaal los moeten trekken omdat die 80cm depower toch niet genoeg was tijdens die bui. Als je die lijnenbrij flink kunt reduceren met een stopper zou ik daar voor gaan.
Snap ook echt niet dat Naish toen die safety aan het trimkoord als optie erop had zitten.
DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #7 Mei 14, 2017, 20:24:14
edit2Rapporteer  
Citaat
Je bar gaat dan niet helemaal doorschieten naar de kite met lijnenbrij als gevolg, want beide frontlijnen +knopen gaan nooit door je QR passen. Dus je hebt evenveel depower uiteindelijk als met de btb trim.

@faxie,
deze setup doet dan toch exact hetzelfde? Deze kan ook niet door de clamcleat heen (jij noemt QR, maar ik meen dat je dat bedoelt op de plek waar de clamcleat op zit?)
Voordeel van jouw methode is evt, dat de stuurlijnen geen verschil in lengte krijgen.

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #8 Mei 14, 2017, 21:04:50
edit2Rapporteer  
Citaat
Je bar gaat dan niet helemaal doorschieten naar de kite met lijnenbrij als gevolg, want beide frontlijnen +knopen gaan nooit door je QR passen. Dus je hebt evenveel depower uiteindelijk als met de btb trim.

@faxie,
deze setup doet dan toch exact hetzelfde? Deze kan ook niet door de clamcleat heen (jij noemt QR, maar ik meen dat je dat bedoelt op de plek waar de clamcleat op zit?)
Voordeel van jouw methode is evt, dat de stuurlijnen geen verschil in lengte krijgen.



Negeer maar wat ik gezegd heb. Ik zag iets over het hoofd  schater

Maar echt veel safetymarge heb je niet....
DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #9 Oktober 29, 2017, 17:33:53
edit2Rapporteer  
Alles weer terug gezet naar de oude setup.
Het werkte niet naar behoren. En als ik toch inderdaad niet wil dat de totale vlieger naar beneden gaat, vaar ik hem "suicide".

leuk experiment, maar toch niet goed genoeg.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.