Cabrinha Overdrive bar 2016/2017 - powerline snaps - my solution

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Mei 15, 2017, 18:02:26
edit2Rapporteer  
Aangezien Cabrinha haar lijnbreuken niet serieus wil nemen en los daarvan geen offciële tekst of uitleg willen verschaffen dan wel ieder incident willen afdoen als een 'voor het eerst voorkomend incident' zijn ze na lang aarzelen (zonder tekst of uitleg) met alleen een kunststof stoppertje teruggekomen... Ook die is niet break proof (iig de eerdere zwarte, die heb ik ook compleet 'desintegrated' bij een loop. En oh oh oh wat was ik toen blij dat Cabrinha met een rvs uitvoering zou komen...)

Hierdoor ben ik zelf gaan nadenken voor een oplossing die iig storm en loopbestendig is. Zelfs al breekt de safety, je hebt nu gewoon beide powerlijnen vastgekoppeld. Verschaft iig weer vertrouwen als je wil loopen met 25kn+.

Het is een systeem wat in de afgelopen jaren al door meerdere andere fabrikanten 1 op 1 ook is toegepast. Mocht het zo zijn dat iemand van jullie dan wel Cabrinha himself deze oplossing als gevaarlijk inschat of andere haken en ogen zien hoor ik het graag.

Let wel: mijn oplossing is geen garantie tegen onkundig gebruik of andere gevaren dan wel stommiteiten! Het voorkomt alleen dat als om welke reden de safetyknoop door externe weerstand gaat slijten en er daardoor een complete ongewilde en ongecontroleerde kiteflag ontstaat.


Het mooiste compliment zou zijn als Cabrinha deze oplossing zelf zou integreren op zijn 2018 barren. Grin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Mei 15, 2017, 19:12:27
edit2Rapporteer  
Extra losse safetylijn heb ik ook op mn pro-barretjes zitten om onder andere deze reden inderdaad, bij Cabrinha zelfs heel makkelijk toe te passen omdat ze de powerlijnen al opgedeeld hebben op exact de juiste locatie en je alleen nog een lijn tussen je safety-elastiek en de powerlijn hoeft te maken. Zou niet weten wat er niet veilig aan is.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #2 Mei 17, 2017, 23:08:58
edit2Rapporteer  
https://www.facebook.com/CabrinhaKites/?hc_ref=NEWSFEED&fref=nf
Shore

Berichten: 138
Antwoord #3 Mei 18, 2017, 07:07:39
edit2Rapporteer  
Niet alleen de PBS die vervangen moet worden maar mogelijk ook de trimlijn
http://www.cabrinhakites.com/safety-alert.html

Nu heb ik geen grijze maar een zwarte PBS maar ga er vanuit dat als die van plastic is het wel goed zit.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #4 Mei 18, 2017, 18:27:08
edit2Rapporteer  
Dear Valued Customers, We have recently identified a design defect in a component of the 2017 Power Bracket Seat. The component in topic is the stainless steel POWER BRACKET SEAT (PBS) and the lower front line that connects with the landing line. The point of connection between the lower front line and the landing line can break causing a loss of kite control posing a risk of injury.
Please visit our website for more information.


Nou het werd tijd...

Verwacht idd dat de eerdere 2016 barren met een zwarte kunststoffen PBS voor Cabrinha buiten deze 'Safety Alert' vallen, kan iig je dealer uitsluitsel over geven.

Desalniettemin schijnt Cabrinha nu dus weken na aanvang van hun standaard grijze PBS uitgeleverde barren nu toch maar een melding doen (Wss om potentiële claims uit de weg te gaan)

Feit is dat als Cabrinha haar huiswerk EN deze alert op tijd had gedaan o.a. Marc en ik zeer waarschijnlijk geen ongewilde powerline snaps hadden gehad. En wij zijn echt niet de enigen geweest!

Voor mij is dit mosterd na de maaltijd  ThumpDown



Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Mei 18, 2017, 18:49:35
edit2Rapporteer  
Verloren uren en vertrouwen in je materiaal krijg je er niet mee terug inderdaad.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #6 Mei 18, 2017, 19:36:01
edit2Rapporteer  
Kreeg vandaag een mailtje van Tom van Kitemana, de replacements zijn onderweg  ThumpsUp
et1961

Berichten: 365
Antwoord #7 Mei 18, 2017, 19:36:06
edit2Rapporteer  


Het is een systeem wat in de afgelopen jaren al door meerdere andere fabrikanten 1 op 1 ook is toegepast.

Cabrinha paste dit ook al toe op de 2014 overdrive bar. Waarom ze van de losse flagline zijn afgestapt mag Joost weten...
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #8 Mei 18, 2017, 21:12:33
edit2Rapporteer  
Ik had een plastic balletje gezet op de plek waar cabrinha dat plastic/metaal ding heeft, en dat gaar op den duur ook kapot. De slijtage aan het lusje-lusje verbinding is te groot door een dergelijke stopper.

Marc, Evan, gaat die safety line die langs de powerlijn loopt niet doorhangen door de wind? Er is natuurlijk niet zoveel spanning op die lijn.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #9 Mei 18, 2017, 22:47:33
edit2Rapporteer  
Marc, Evan, gaat die safety line die langs de powerlijn loopt niet doorhangen door de wind? Er is natuurlijk niet zoveel spanning op die lijn.

-edit-
Gisteren getest: Die lijn staat full power net zo strak als de powerlijn, hij heeft dezelfde lengte als de vaste powerlijn en wordt door het elastieken koord op spanning gehouden. Wel is het zo dat doordat de natte lijn zwaarder wordt en de luchtweerstand tijdens het varen een rol meespeelt het elastiek dit niet compleet strak kan houden.
Hoe meer je gaat depoweren, hoe meer de lijn gaat hangen. Maar max 10-15 cm op 8m... is dat een probleem?
Je kunt dit verhelpen door het elastiek in het koord meer op spanning te brengen en/of desgewenst het koord iets in te korten.

---

Slijtage ontstaat niet alleen door de PBS. Vwb de slijtage vd verbindingsknoop: het is belangrijk dat je deze knooplussen zo strak mogelijk in elkaar trekt om de knoop zo klein mogelijk te maken. Slijtage aan het dacron ontstaat nl. ook door het releasen waardoor de knoop langs de overgangen van de cleat/buisbegin/buiseinde/swivel/QR getrokken wordt en visa versa wanneer de knoop er weer door terug schiet bij het poweren.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #10 Mei 23, 2017, 08:34:29
edit2Rapporteer  
Thanks. Had ik al verwacht. Niet zo mooi dus. Daar komt nog bij dat die safetylijn niet te strak mag staan, want als ik de bar unhooked laat schieten moet er nog een beetje speling zijn, omdat die lijn er dan tot begin chickenloop eruit wordt getrokken. Te strak en die safetylijn trekt dan de kite naar links.
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #11 Mei 23, 2017, 09:55:14
edit2Rapporteer  
Kan iemand mij vertellen waarom bijv. een ozone bar (voor zover ik weet) geen problemen heeft (tov de standaard Cabrinha bar) terwijl die toch dezelfde constructie heeft , alleen dan met een rood balletje?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Mei 23, 2017, 10:10:26
edit2Rapporteer  
Bij ozone is het safety elastiek van 3mm dyneema in plaats van een 1,5mm powerlijn om alles maar met moeite door de PU slang te laten passen.

Samen met een grotere stopper maakt dat de kracht beter verdeeld wordt.



Wat betreft het elastiek in de extra safety lijn, een zwaarder en langer elastiek dan de standaard cabrinha versie verhelpt alle problemen met doorhangen. Ik zie bij meerdere merken dat ze vaak een te kort of te slap elastiek gebruiken waardoor de lange safety lijn dan of te strak moet staan full power of gaat doorhangen met trimmen. Extra lengte geeft een gelijkmatigere spanning en je hebt meer speelruimte op de full power voordat de safety lijn te strak staat.
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #13 Mei 23, 2017, 10:41:35
edit2Rapporteer  
Bij ozone is het safety elastiek van 3mm dyneema in plaats van een 1,5mm powerlijn om alles maar met moeite door de PU slang te laten passen.

Samen met een grotere stopper maakt dat de kracht beter verdeeld wordt.
 
Bedankt. Kortom het is weer de PU-slang. Aangezien dit toch al niet goed werkt (stagnatie bewuste knoopje) kunnen ze dus beter maar kappen met die tube. Werkte voorheen wat mij betreft wel zonder problemen maar sinds die single line flag dus niet. Of je moet van knutselen houden zoals de jongens hierboven. Maar die hebben als ik het goed begrijp eigenlijk de 2014 versie weer terug ontworpen. Smiley
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 Mei 23, 2017, 11:03:55
edit2Rapporteer  
Wel te begrijpen dat ze niet van die dubbele PU slang af willen stappen, alleen de oplossing met bracket en elastiek/knoop door de slang werkt niet optimaal en een losse 8m lange safety lijn heeft ook weer zijn voor en nadelen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #15 Mei 23, 2017, 12:23:00
edit2Rapporteer  
Bij mij gaat de safety lijn perfect door de PU tube heen... Ik zal nog even een filmpje posten later.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #16 Mei 23, 2017, 16:54:39
edit2Rapporteer  
Bij mij gaat de safety lijn perfect door de PU tube heen...

Dan heb je mazzel en een mooie PU buis afwerking uit het Cabrinha boekje  ThumpsUp
Het grote probleem is ook niet dat Cabrinha zijn concept niet goed is, mijn ervaring is dat de de extreem kleine marges tov afwerking van m.n. de PU buis vaak te wensen overlaat en de in- en uitgang vaak nog met smeltbramen zijn versierd (warme snijmes) als ze van de rol worden gesneden.

Heb al ettelijke slangen met de dremel bijgewerkt en iets meer geconificeerd waardoor dit soort drempels/obstakels weg zijn en een vloeiende doorgang van de knoopverbinding mogelijk is.

Mijn oplossing is zoals Evan al beschreven heeft 3mm dyneema en die gesplitst met mijn safetylijn. Hierdoor geen knoop meer. Maar dit werkt natuurlijk alleen in combinatie met de dubbele powerlijn.
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #17 Juni 08, 2017, 21:16:23
edit2Rapporteer  
Bij mij gaat de safety lijn perfect door de PU tube heen... Ik zal nog even een filmpje posten later.
Ga je dit nog doen Marc? Ben wel benieuwd.. Bedankt voor de moeite.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #18 Oktober 05, 2017, 18:22:21
edit2Rapporteer  
Heb het 2018 filmpje bekeken van de "nieuwe" bar, er lijkt iets veranderd te zijn, boven de clamcleat lijkt nu ook weer een of ander kunststof ring oid te zitten.  Huh

BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #19 Oktober 05, 2017, 22:42:00
edit2Rapporteer  
Heb het 2018 filmpje bekeken van de "nieuwe" bar, er lijkt iets veranderd te zijn, boven de clamcleat lijkt nu ook weer een of ander kunststof ring oid te zitten.  Huh


Dat is wellicht om te zorgen dat het depowerkoord niet vast kan komen te zitten bovenin op het donkergrijze verdikte stuk. Dat heb ik ook wel eens als je de depower te strak aan trekt en dan kan je hem niet meer re-poweren. Denk dat ze dat daar mee hebben willen oplossen.

Maar mijn vraag is; loopt de landingslijn nu wel probleemloos door de tube?? Las elders dat dit al sinds 2017 veranderd zou moeten zijn.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #20 Oktober 06, 2017, 13:00:35
edit2Rapporteer  
Zit me nu af te vragen of de recoil bar misschien toch een betere optie is  Huh
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #21 Oktober 18, 2017, 09:52:44
edit2Rapporteer  
Ik gebruik de IDS configuratie op mijn Cabrinha en RRD barren. Zijn de powerlijnen wel iets korter...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.