rug blessure

doyouwaroo

Geen avatar

Berichten: 74
Mei 21, 2017, 12:02:29
edit2Rapporteer  
In 2012 heb ik een rug hernia gehad die zonder operatie met veel rust is weg gegaan. Na een half jaar weer begonnen met sporten zoals tennissen, fietsen en kitesurfen. Sinds ongeveer 1 1/2 jaar heb ik echter tijdens hardlopen en soms gewoon lopen een lichte pijn in mijn onderrug ongeveer op de plaats waar de hernia ooit zat. Er is recent een MRI scan gemaakt maar daarop is geen verslechtering te zien op de plaats van de hernia. Volgens de neuroloog komt de pijn niet door deze hernia. Ik ben al bij een aantal fysio en manueel therapeuten geweest tot nu toe echter zonder resultaat. Ik doe regelmatig oefeningen om mijn core spieren te trainen maar dit helpt ook niet echt. Wellicht is er iemand op het forum die tips heeft wat ik hier aan zou kunnen doen.

Gelukkig heb ik tijdens het kiten weinig problemen :-)
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #1 Mei 21, 2017, 14:46:02
edit2Rapporteer  
Berichten over hernia's zijn hier in de loop der jaren al diverse malen besproken. Ten eerste wat voor de een geld hoeft niet zo te zijn als voor de ander. Hardlopen op een verharde ondergrond is niet echt heel goed voor je rug en gewrichten die krijgen met elke stap een opdonder. Wil je perse hardlopen doe het dan op een loopband of in ieder geval een zachte ondergrond. Tennissen is ook een sport waarbij je je rug pittig belast met draaien en slaan.  Ben zelf drie keer geopereerd de laatste keer zo'n 20 jaar terug. Ik ga sindsdien twee keer in een jaar naar een chiropractor omdat ik na verloop van tijd scheef sta. Dit helpt bij mij prima maar wil niet zeggen dat het bij jou helpt. Je moet even de tijd nemen en uitzoeken wat goed voelt bij jou.
Er lopen hier op kitehigh ook wat medisch gestudeerden gasten die zullen ook vast wel een reactie plaatsen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 Mei 21, 2017, 20:28:59
edit2Rapporteer  
Zoals Teigetje al zegt:  medische toestanden zijn meestal, zo niet altijd, zeer persoonlijk.
Misschien is kitemedical wat voor jou?  Die jongens hebben al verschillende pro kitesurfers behandeld.

Van hun site:

KiteMedical is een platform voor (kite)surfers met vragen omtrent blessures. KiteMedical is opgericht door sportfysiotherapeut Leon Meijer en traumachirurg Roeland den Boer. Beiden zijn zelf actieve kitesurfers en hebben veel ervaring op gebied van letsels welke zijn ontstaan door bijvoorbeeld kitesurfen. Doelstelling van dit platform is om richting te geven in advies na of tijdens een blessure. Alles start natuurlijk met preventie en ook hier kunnen we een goede richting geven.
bredo

Berichten: 593
Antwoord #3 Mei 22, 2017, 09:42:07
edit2Rapporteer  
Hoi Doyoywaroo,

Ik ben zelf ook rugpatient, al 15 jaar.Ook een hernia geconstateert waarvoor geen operatie nodig. Het is zeer persoonlijk wat je nog wel kan en moet laten. Voor mijn hernia heb ik 15 jaar aan krachtsport gedaan. Dus genoeg spiertjes om de boel op zijn plaats te houden zou je denken, maar bij mij werkte dat averechts. Die opgepompte spieren hebben mijn jarenlang in de weg gestaan en de meeste pijn komt nu nog steeds van overbelaste spieren.

Dit heb ik jaren lang moeten aftrainen! Ik ben ook tot de conclusie gekomen dat een trapeze enorm scheelt of je meer of minder rugklachten krijgt na een kitesessie.

Ik heb jarenlang een zittrapeze gebruikt, maar die geeft mij ook weinig beweging waardoor het voor MIJN rug extra belastend is. Ik heb nu een mystic warrior die voor prima is. Niet te hoog en niet te laag met voldoende bewegings ruimte. Daarvoor had ik een manera EXO. Ook super goed voor mijn rug, geen klachten, maar die moest de deur uit omdat ik na elke kitesessie enorme buikspierklachten kreeg!?.

het is zeer persoonlijk hoe je met je rug om moet gaan, maar weet dat een kitesessie altijd een belasting is. Je merkt tijdens een sessie niet veel, maar wel daarna. Als ik ga kiten zijn dat meestal twee sessies van 3 kwartier op een dag en daarna ga ik naar huis.

Ik heb dan mijn plezier gehad en het is goed zo zeg ik dan tegen mezelf...
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #4 Mei 22, 2017, 11:27:32
edit2Rapporteer  
Hi Doyouwaroo,

Hier ook een rug patiënt die wel is geopereerd aan zijn hernia.
Vele fysio's, adviezen, trapezes en krachttrainingen later tot de volgende conclusie gekomen.
Kiten is niet echt goed voor je rug :-).
Ik kan niet langer dan 45 min op het water staan en dat eigenlijk maar 1 keer per dag.
Springen is ook niet echt bevorderlijk en toeside varen al helemaal niet.
Helaas het is niet anders, moet erna echt rust houden.
Soms moet je je ergens bij neerleggen en er op een verstandige manier mee leren omgaan.
Je hobby moet niet je dagelijkse leven en functioneren in de weg gaan staan. 
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #5 Mei 22, 2017, 12:02:22
edit2Rapporteer  
Heb het vermoeden dat strapless kiten een stuk beter voor je is. Geen geforceerde houding, meer variatie in je houding, makkelijker rugrotatie en bij een te grote kracht wordt je gewoon van je board gesleurd (dus minder op kracht corrigeren).
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #6 Mei 22, 2017, 12:58:03
edit2Rapporteer  
Ik heb veel te lang niet aan sport gedaan en altijd een computernerd geweest.
Daardoor in de verkeerde houding altijd achter de pc gezeten en dus inderdaad ook een hernia opgelopen.

Ik kwam erachter dat door sporten mijn buikspieren beter worden, en mijn lage rugpijn minder wordt.
Ben dus gaan kitesurfen, het begin was erg zwaar, maar ik heb nu nauwelijks nog last van mijn rug!

Met sporten voel ik hem natuurlijk wel, maar niet vervelend meer.
Alleen op een 'foute' stoel langer dan 15 minuten zitten, gaat nog steeds niet.

Het is allemaal erg persoonlijk en situatie afhankelijk denk ik.
doyouwaroo

Geen avatar

Berichten: 74
Antwoord #7 Mei 25, 2017, 13:41:00
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties !

Ik heb de indruk dat hardlopen en tennissen meer belastend zijn voor je rug dan kitesurfen. Ipv hardlopen probeer ik tegenwoordig ook meer te fietsen. Daar heb ik minder last van. Denk dat ik maar ga stoppen met tennissen want hoor van meer mensen dat dit behoorlijk belastend is voor je rug. Waarschijnlijk moet er mee leren leven dat je niet alles meer kan doen. Ben inmiddels ook een "oudere jongere" dus dan is het waarschijnlijk wel verstandig om het wat rustiger aan te gaan doen.
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #8 Mei 25, 2017, 14:44:10
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf zo 17 jr intensief getennist. Lig eraan of je een sprinter bent of een base line speler bent. Volgens mij moet je niet sprinter, geen korte balletjes, gewoon base line spelen en meer aan je techniek werken. Tennis is een sport die je tot je dood heel goed kan spelen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.