Voorrangsregels op het water m.b.t. windsurfers

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #25 Juni 10, 2017, 18:25:11
edit2Rapporteer  
Dit is een alom bekende gefrustreerde windsurfer die het al jaren graag aanstuurt op
'vaarregels vs. provocatie'
M.n. niet zelfbewuste & assertieve kiters zijn bij hem een gewilde 'prooi'

Het is meer het afwachten tot iemand hem eindelijk op een 'niet politiek correcte manier' duidelijk maakt dat zijn a-sociale gedrag ongewenst is en allang de grenzen van goed fatsoen hebben overschreden.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #26 Juni 10, 2017, 18:35:50
edit2Rapporteer  
Dit is een alom bekende gefrustreerde windsurfer die het al jaren graag aanstuurt op
'vaarregels vs. provocatie'
M.n. niet zelfbewuste & assertieve kiters zijn bij hem een gewilde 'prooi'

Het is meer het afwachten tot iemand hem eindelijk op een 'niet politiek correcte manier' duidelijk maakt dat zijn a-sociale gedrag ongewenst is en allang de grenzen van goed fatsoen hebben overschreden.

Geef effe een goede omschrijving, dan ga ik voor het eerst van mijn leven op Schellinkhout varen. Eens kijken of ie mij ook in de weg gaat varen. Grin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #27 Juni 10, 2017, 18:45:45
edit2Rapporteer  
Dit is een alom bekende gefrustreerde windsurfer die het al jaren graag aanstuurt op
'vaarregels vs. provocatie'
M.n. niet zelfbewuste & assertieve kiters zijn bij hem een gewilde 'prooi'

Het is meer het afwachten tot iemand hem eindelijk op een 'niet politiek correcte manier' duidelijk maakt dat zijn a-sociale gedrag ongewenst is en allang de grenzen van goed fatsoen hebben overschreden.
Precies wat ik dus al dacht, helaas zitten er ook onder windsurfers rotte appels tussen.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #28 Juni 10, 2017, 18:59:45
edit2Rapporteer  
Naast het bekende "gun elkaar alle plezier" wat relevante citaten uit de wetgeving op zee, waarbij duidelijk wordt dat windsurfers op zee in ieder geval gelijkwaardig zijn aan kitesurfers. Maar ik ben geen jurist, dus mocht iemand die wel verstand van zaken heeft dit lezen, reageer en vertel waar ik fout zit Smiley

Verdrag inzake de Internationale Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee, 1972, Londen, 20-10-1972
Geldend van 01-01-2016 t/m heden

Voorschrift 3. Algemene begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze Voorschriften, behalve waar het zinsverband anders vereist:
(a) omvat het woord „schip" elk vaartuig, met inbegrip van vaartui-gen zonder waterverplaatsing, WIG-tuigen en watervliegtuigen, gebruikt of geschikt om te worden gebruikt als een middel van vervoer te water.
(b) betekent de uitdrukking ,,werktuiglijk voortbewogen schip" elk schip voortbewogen door machines;
(c) betekent het woord ,,zeilschip" elk schip dat onder zeil is mits de voortstuwingsmachines, indien aangebracht, niet worden gebruikt;

Voorschrift 8. Maatregelen ter vermijding van aanvaring

a
Alle maatregelen ter vermijding van aanvaringen moeten worden genomen in overeenstemming met de voorschriften van dit Deel, en dienen, indien de omstandigheden zulks toelaten, doelmatig te zijn en ruim op tijd te worden genomen, daarbij goed rekening houdend met de gebruiken van goed zeemanschap.

Voorschrift 12. Zeilschepen
a
Wanneer twee zeilschepen elkaar naderen, zodanig dat gevaar voor aanvaring bestaat, dient één van beide uit te wijken en wel als volgt:
(i) indien beide schepen over verschillende boeg liggen,dient het schip dat over stuurboordsboeg ligt uit te wijken voor het schip dat over bakboordsboeg ligt;
(ii) indien beide schepen over dezelfde boeg liggen, dient het loefwaartse schip uit te wijken voor het lijwaartse;
(iii) indien een schip dat over stuurboordsboeg ligt aan zijn loefzijde een schip ziet en niet met zekerheid kan bepalen of dat schip over stuurboords- dan wel over bakboordsboeg ligt, dient het daarvoor uit te wijken.
b
In dit voorschrift dient onder loefzijde te worden verstaan de andere zijde dan die waarover het grootzeil wordt gevoerd of, in geval van een vierkant getuigd schip, de andere zijde dan die, waarover het grootste langsscheepse zeil bijstaat.

Voorschrift 18. Verantwoordelijkheden van schepen onderling

Behalve waar de voorschriften 9, 10 en 13 anders voorschrijven:
(b) dient een zeilschip dat varende is uit te wijken voor:
(i) een onmanoeuvreerbaar schip;
(ii) een beperkt manoeuvreerbaar schip;
(iii) een schip bezig met de uitoefening van de visserij;
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #29 Juni 10, 2017, 19:03:20
edit2Rapporteer  
Sterker nog, windsurfers hébben altijd voorrang op kiters.
https://kiteboardschool.nl/kitesurf-
Dit kan ik toch echt niet vinden in de link, om het nog maar niet te hebben over of dit wetgeving is. Volgens mij zijn zowel kiters als windsurfers kleine zeilvaartuigen en als zodanig voor de wet gelijkwaardig. Maar als iemand met een verwijzing naar wetgeving kan komen die dit ontkracht: graag, als het maar wetgeving is en niet een lijste van een kiteschool of kitesite.

Dit is des te meer iets wat mij interesseert. Ik heb getracht te achterhalen in welke officiële wettekst (bv BPR) of bij het KNWV/watersportverbond of NKV deze zinnen zijn terug te vinden die oa kiteboardschool.nl en kiteschool.nl pontificaal in hun vaarrregels plaatsen (ZONDER enige bronvermelding!)
Mijn vermoeden is dat dit ook helemaal niet zwart op wit ZO geregeld is.

Ik weet niet of er hier juristen zijn die op dit watersportvlak meer kunnen toevoegen, wat mij wel duidelijk is, dat er nog steeds verzekeringsmaatschappijen zijn oa. Interpolis die de kitesport nog steeds niet als een zeilsport dekken, maar als een vlieger...

Kortom, houden de officiële organen zich hier helemaal niet mee bezig?? We verkeren zo in een wildgroei. En dit na al pakweg 17 jaar dat we deze sport hier in dit land kennen.


 schater schater Ed, ik stel net vast dat jij ook gerechercheerd hebt

magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #30 Juni 10, 2017, 19:21:09
edit2Rapporteer  
Ja, maar te lui om het moeras van de het BPR e.d. te betreden Grin
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #31 Juni 10, 2017, 21:30:11
edit2Rapporteer  
Iig bedroevend dat het zichzelf hoog geroemde NKV zich tot nu toe juist over dit basale fundament van onze sport nog nooit heeft bezig gehouden, dan wel ons op de hoogte blijft houden omtrent ontwikkelingen/veranderingen rond dit topic.

Het is te triest voor woorden dat het NKV alleen het volgende op haar site heeft geplaatst:

Veiligheid algemeen
Om kitesurfen op een veilige en verantwoorde manier te beoefenen zijn er 4 pijlers te benoemen:

1. Instructie en les
Kitesurfen wint nog steeds aan populariteit. Iedere jaar beginnen meer enthousiaste mensen met deze geweldige sport. Om de kans op ongelukken zo klein mogelijk te houden is het van belang dat je, voordat je zelfstandig gaat kitesurfen, de basisprincipes van het kitesurfen goed onder de knie hebt. Kitesurfles volgen bij een gecertificeerde kitesurfschool is om die reden zeker aan te raden.  Momenteel zijn er voldoende erkende scholen. Deze nemen een cursist mee en behandelen tijdens de lessen zowel theorie als praktijk en helpen de beginnende kiter eventueel bij het uitzoeken van geschikt materiaal. Daarnaast is een school uiteraard ook een aanspreekpunt voor vragen.
Kitesurfles nemen is de manier om op een veilige, verantwoorde manier kennis te maken met de sport.

2. Goed materiaal met werkend veiligheidsysteem (safety)
De kracht die een kite kan genereren is groot. Het is dus van belang dat in geval van nood er een goed werkend veiligheidssysteem isdat deze kracht buiten werking stelt; in het algemeen zijn moderne kites (productie van na 2005) allen voorzien van een goed werkend safety-systeem.
Maar even belangrijk is uiteraard dat de kitesurfer getraind is in het gebruik van ervan. Tijdens kitesurflessen worden deze safetysystemen uitgebreid besproken en het gebruik ervan in de praktijk getraind. Met de ontwikkelingen van de afgelopen jaren is de werking van deze veiligheidsystemen eenvoudiger geworden en de kwaliteit sterk verbeterd. Alle kites kunnen tegenwoordig met één beweging volledig van kracht worden ontdaan. Dit vergroot de veiligheid voor zowel kitesurfers als publiek.

3. Ruime locatie/spot
Van groot belang voor de veiligheid is de locatie waar gekite wordt. De keuze van de locatie hangt af van jouw eigen ervaring, het weer (windrichting, stroming, temperatuur, weersvoorspelling e.d.) en uiteraard de condities op de locatie zelf. Beginners hebben er baat bij als het water ondiep is en de weersomstandigheden niet al te wild zijn. Daarnaast is het van belang om uit de buurt te blijven van obstakels in het water of op de kant. De afgelopen paar jaar is de populariteit van kitesurfen enorm toegenomen waardoor sommige huidige spots de maximale capaciteit (bijna) hebben bereikt. De NKV zet zich momenteel keihard in om bestaande sport open te houden en zo mogelijk veiliger te maken!

4. Sociale controle
De laatste maar belangrijkste factor voor het veilig beoefenen van de sport is de sterke sociale controle van kiters onderling. Dit is op natuurlijke wijze ontstaan doordat kiters elkaar nodig hebben om de kite op het land te starten en te landen. Zo wordt voor het bepalen van de juiste kitegrootte (passend bij de windkracht) vaak onderling overlegd. De grote zorgzaamheid en verantwoordelijkheid zijn kenmerkend voor kitesurfers als groep. De oplettendheid op het water en vanaf de kant, op de fora en tijdens evenementen waarborgt voor een groot gedeelte de veiligheid van de kitesurfers zelf.  Als jij iets ziet waarvan je denkt dat dit een andere kitesurfer kan helpen, wordt ook van je verwacht dat je hiernaar handelt. Daarnaast zorgt de sociale controle er bijvoorbeeld voor dat iedereen op vaarregels wordt gewezen, beginners les nemen en er op de aangewezen toegestane locaties wordt gekite.

Een van de hoofddoelstellingen van de NKV is om de veiligheid voor kitesurfers te vergroten; daarom is ieder lid van de Nederlandse Kitesurf Vereniging automatisch via de WA verzekering van Funsportpolis aanvullend WA verzekerd!


Dit is zo'n vaag gezwam daar krijg je spontaan kiespijn van.
Alsof veiligheid niet gerelateerd is aan vaarregels...

Het stokje ligt hier bij het NKV die samen met de wetgever (desnoods met het KNWV) rond de tafel moet gaan zitten en deze vaarregels voor eens en altijd glashelder op papier moet uitwerken.

Klaarblijkelijk weet niemand hoe het werkelijk in elkaar zit. Als je maar een paar uurtjes gaat rechercheren valt bv. op hoe meerdere NL sites gewoon klakkeloos voorrang-/vaarregels vertalen (niveau 'make tet de kat wise') die op kiteforum.com staan als zouden de regels wereldwijd hetzelfde zijn.
Guust

Berichten: 71
Antwoord #32 Juni 10, 2017, 22:23:03
edit2Rapporteer  
30 jaar windsurfen waarvan 20 jaar wedstrijdjes en inmiddels weer 10 jaar Kite ervaring,durf ik te zeggen dat recreatieve windsurfers net zo min de zeil regels kennen als de Kiters.
Over het algemeen lossen we het sociaal op. Persoonlijk begrijp ik het twee kampen gedrag niet. We zijn allemaal mensen die het leuk vinden om op het water te spelen. De zeil regels zijn klip en klaar. Bakboord gaat voor stuurboard en loef wijkt voor lij. Zolang er niet in de wet staat dat Kitesurfen geen zeilsport is, vallen we hier onder. Wanneer je deze regels kent en toepast kun je deze vervelende man heel duidelijk van repliek dienen op zijn roekeloze gedrag. Ik zeg ontspannen en een beetje blij kijken kan geen kwaad.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #33 Juni 10, 2017, 23:27:30
edit2Rapporteer  
Ik voorzie weer een eindeloze discussie, Ander topic mod ?
Niet dus 
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #34 Juni 11, 2017, 01:50:08
edit2Rapporteer  
Punt 1 zal te allen tijde goed zeemanschap zijn. Daarna komen pas stuurboord/bakboord lij/loef en ga zo maar door. Andersoortige vaartuigen zijn minder in staat in te schatten hoe kiters zich bewegen en kunnen dus ook niet goed anticiperen. Dat is de achtergrond van de regel dat je je als kitesurfer proactief moet opstellen bij het kruisen van anderen.

De gemiddelde Nederlandse kustwindsurfer zou zo langzamerhand ruim voldoende ervaring moeten hebben met kiters en hun bewegingen om die anticipatie wel zelfstandig te kunnen doen.

En dan nog:
Ik was vrijdag eind v/d middag op WaZ pier en de aanwezige kitesurfers maakten er een behoorlijk potje van. Niet zozeer bovenstaande regels als wel dat goede zeemanschap. Meerdere malen mede-kiters die vlak voor je neus springen dan wel van koers veranderen en onder je door varen, gasten die in je nek zaten te hijgen, en in het algemeen geen enkel contact leggen op het water. De andere 5 dagen die ik afgelopen week voer was het gelukkig stukken beter gesteld.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #35 Juni 11, 2017, 07:55:37
edit2Rapporteer  
Citaat
Geef effe een goede omschrijving, dan ga ik voor het eerst van mijn leven op Schellinkhout varen. Eens kijken of ie mij ook in de weg gaat varen
Gezellig Marc, wanneer kom je ? En niet in de ouwe lulle hoek gaan varen he, je ben nog geen 55 plus  Grin


Ik kom vanaf 1979 op de spot Schellinkhout. Eerst als windsurfer en de laatste jaren als kite surfer. Spreek regelmatig windsurfers omdat ik die nog kan uit de vorige eeuw. Over het algemeen gaat alles vrij goed tussen de kiters en de windsurfers. Dit geval is een rotte appel tussen de goede appels.

Op Schellinkhout zijn geen voorrangsregels, Doordat het een beginners stek is en er veel wordt lesgegeven doet iedereen daar maar wat en voor al met drukte moet je niet gaan rekenen dat je voorrang krijg of mag nemen.

Op Schellinkhout geld de enigste regel goed zee manschap of te wel goed anticiperen en geen risico nemen en denken dat je recht op voorrang heb


Citaat
Ik zeg ontspannen en een beetje blij kijken kan geen kwaad.
En zo is dat ! : D

the littleman

Berichten: 817
Antwoord #36 Juni 11, 2017, 08:45:14
edit2Rapporteer  
Lekker belangrijk Tongue
Vanmiddag kunnen we weer los op schellie YeSS YeSS
kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #37 Juni 11, 2017, 09:11:32
edit2Rapporteer  
Ga rond 5
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #38 Juni 11, 2017, 09:21:06
edit2Rapporteer  
Goed zeemanschap… ga toch verder dromen over de Bontekoe
Zijn misschien 2 op de 100 kiters die alleen al begrijpen als je het hebt over boeg of spiegel. Dat zijn spreuken van 100 jaren terug.

Wat is dit toch met de NL kiter. Als je bv. een Italiaan, Fransman of Duitser vraagt over vaarregels met kiten weten ze het allemaal, omdat ze die moeten kennen!

Nee, kennelijk hebben wij Nederlanders de kitesport gedoogd omdat de kitesport wettelijk nog steeds niet is verankerd is onder zeilsport (voor de wet en de verzekeringswereld) en wij kiters dat ook graag zo willen houden, WANT wij kiters willen vrijheid blijheid en wij kijken allemaal lief naar elkaar en dan zijn er geen problemen meer.
De overheid heeft er ook weinig van geleerd hoe traag ze in de 90er jaren het voor elkaar kregen om het inlineskaten (fietspad of de weg) behoorlijk in regels te voegen.

Misschien eens nadenken over gezond realisme?
Of anders gezegd Richard; Als jij wil beweren dat op Schellinkhout geen vaarregels gelden, omdat dat een beginnersspot is, dan  schater schater
Dat is hetzelfde als zo direct gaan stellen dat op verkeerspleinen of bepaalde straten geen verkeersregels meer gelden omdat daar alle rijscholen langs komen…

Ik las eerder de zin van Guust: ‘Zolang er niet in de wet staat dat Kitesurfen geen zeilsport is, vallen we hier onder.’ Misschien is Guust een begenadigd wiskundige die teveel in min min is plus gedachtes leeft, zo werkt de wet (gelukkig) niet. Guust, je doet je (achter)naam alle eer aan!

Denk maar eens na als het ongeluk op het water is gebeurd. Denk je dan ook dat oom agent of de verzekering je lachend gaat aanstaren en vragen: ‘Meneer, heeft u wel aardig gekeken naar de andere partij?’ Jaaah, meneer, dat heb ik gedaan net zoals nu, want de zon schijnt en de vogels fluiten. Ik ben door al dat lachen vergeten iemand voorrang te geven, over hem heen gevaren en terloops nog door zijn kite gevaren. Agent: Maar u bent doorgevaren? Ja, (met een gulle lach) het is toch zonde om stil te blijven staan…

Dan zegt de agent en de verzekeraar vast en zeker: Nou u hebt alles zo positief opgepakt, dan bedanken wij ons bij u met uw vriendelijke instelling!

Niet dat ik Rutte graag citeer, maar ‘Doe toch normaal!’
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #39 Juni 11, 2017, 15:31:48
edit2Rapporteer  
Citaat
Of anders gezegd Richard; Als jij wil beweren dat op Schellinkhout geen vaarregels gelden, omdat dat een beginnersspot is,

Natuurlijk gelden er op Schellinkhout vaarregels, alleen niemand houd zich daar aan of weet niet hoe de regels zijn.
Dit is helaas de prakthijk


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.