Foil virus

Ericvanbel

Geen avatar

Berichten: 6
Juni 13, 2017, 09:35:27
edit2Rapporteer  
Na uren foil filmpjes op Youtube bekeken te hebben, de knoop doorgehakt. Ik ga mij wagen aan foilen. Gezien de hoeveelheid uren op Youtube zou dit toch te doen moeten zijn en ligt dit binnen mijn bereik......... Ik kan prima varen maar bv. een handlepass gaat bij mij alleen onvrijwillig en met respect kijk ik naar de Woo resultaten. Ik kan hier prima mee met de besten ter wereld alleen dan wel in centimeters. Mijn fun haal ik vooral uit speed en oh ja inmiddels voorbij de 40+.

Next step aanschaf van een foilboard. Op Mp stond een mooi aanbod van een carbon board en Moses foil (Lage AR) Het grote voordeel was dat de verkoper (Bedankt M, ook voor je geduld) aanbood om eerst de foil achter een boot te proberen. Nieuwe ervaring maar ook de twijfel sloeg toe want ik werd meer door het water getrokken dan dat ik er op stond, als ik al stond dan was het of ik plaats had genomen op een woeste rodeo stier. Na moe gestreden te zijn en hooguit een paar meters gestaan te hebben, twijfel twijfel ga ik dit leren, wil ik dit leren, in de beperkte tijd die ik voor Kiten heb, wil ik meer in het water liggen of gewoon lekker varen.  Toch was dat ene moment dat ik los kwam van t water en de stilte hoorde, echt magisch.

Uiteindelijk ging ik met een foil en een bak twijfels weer naar huis, want zou het makkelijker of moeilijker zijn met een kite.

2 weken gingen voorbij met uitsluitend kiten op Youtube en afgelopen zondag was t zover. Bepakt met alle tips  (gewicht naar voren) naar Ymuiden ZW 9-10 knp. Om overlast voor de omgeving te beperken rond 08.00 uur aanwezig bij een vlakke zee. Welke kite zou ik gaan gebruiken de Speed 12 of 21. Gekozen voor de 21, want hiermee kan ik lezen en schrijven en gezien de traagheid zou ik mij dan meer kunnen concenteren op het board ipv de kite.

De branding door naar dieper water, dat gaat op Youtube een stuk makkelijker dan in werkelijkheid, aan welke zijde moet nu dat board en ik was bang om in aanraking te komen met de foil. (de twijfel sloeg weer toe, kan ik dit wel)

Next step de water start, nou ja zie eerst maar eens in je voetband te komen en de achterste voet te plaatsen op het board. Yes eindelijk ready voor action.

Ik stuur in en we gaan al dobberend naar voren, terwijl ik keihard denk GeWICHT naar voren, en dan uit niets lancering toch nog te veel gewicht op de achterste voet, nieuwe poging ik kom omhoog en faceplant nieuwe poging. inmiddels lig ik al voorbij de helft van de dijk en bedenk ik moet natuurlijk ook weer terug. Het board draaien is nog niet echt makkelijk gaat zwaar en onhandig.
Al crashend en draggend kom ik weer richting het strand. Nieuwe pging heen het gaat al wat gemakkelijker en ik maak zowaar mijn 1e foilmeters al kan ik dan de woorden  I believe i can fly nog lang niet uitspreken. Richting strand YES 20 meter foilen jeetje wat gaat dit hard en wat sta ik hoog.
De verdere ochtend gaat het steeds wat makkelijker en lukt het mij om regelmatig rakjes van 20/30 meter te maken.

Moe maar zeker voldaan, rijd ik weer naar huis. Het foil virus heeft weer een slachtoffer gemaakt. 

Leer curve:
- ja, absoluut de leercurve is steil en anders, maar niet onmogelijk.
- Bij aanschaf denk aan het gewicht van foil en board, je bent in het begin veel aan het tillen
- Bodydraggen kan best lastig zijn
- Het draaien van het board met de hand kan zwaar zijn al zwemmend
- Voetbanden los, de rodeostier maakt gehakt van je enkels, zelf vaar ik met alleen de voorste voetbanden,
-probeer rechtop te staan ipv extreem te kanten zoals met een TT. Vaar zo vlak mogelijk, als je in deze houding foilt is er nauwelijks druk en geen zure bovenbeen spieren meer
- en vergeet de mantra niet (gewicht naar voren)

Het gevoel van "i believe i can fly" hebben bij mij veel twijfels weggenomen maar er is nog lange weg te gaan.

Next step de 1e 100 meter
 
 


 


 
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #1 Juni 13, 2017, 09:46:11
edit2Rapporteer  
Leuk bericht!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Juni 13, 2017, 09:55:31
edit2Rapporteer  
Welkom bij de club, mooi om te lezen want kan me mijn eerste sessie al bijna niet meer herinneren.

Wat ook helpt is om je in te denken dat je op een eenwieler staat met het kantelpunt onder water en niet bij je enkels zoals elk ander board. Je moet dus altijd in een lijn met je mast blijven recht boven de voorvleugel.
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #3 Juni 13, 2017, 11:24:40
edit2Rapporteer  
Haha leuk verslag ik leefde met je mee! Maar het gevoel als t dan lukt is onbeschrijvelijk! Success
Rebel1974

Berichten: 66
Antwoord #4 Juni 14, 2017, 08:59:37
edit2Rapporteer  
Leuk stuk.....ik zit nog in de twijfel zone :-)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Juni 14, 2017, 09:51:06
edit2Rapporteer  
Welkom bij de club!
Ik probeer het al bijna twee jaar alleen maar strapless, wat de leercurve ook niet beter maakt.
Maar het gevoel is zo super! Chop bestaat niet meer (niet helemaal waar), en de ride is zo comfortabel.
En het is zo rete lastig Wink

Het is de meest enerverende manier van kiten tot nu toe, en tegelijkertijd de meest saaie om naar te kijken Grin

Wat betreft achter een boot proberen: juist de kite zorgt voor stabiliteit en af en toe "iets" om je aan vast te houden. Achter een boot komt de balans 100% vanuit je lichaam, wat nog veel lastiger is. Ik zou die stap overslaan.

En wat ook helpt, ik rij gewoon minstens 50km voor een spot zonder branding zoals Brouwersdam of Rockanje (regio Rotterdam). Dat maakt het leren ook veel makkelijker.

Zelf woon ik aan de kust, en ik moet zeggen eenmaal door de branding voegt het varen/zweven over de grote deining super! Lekker carven en je door de deining laten voort duwen. Heerlijk!

Leuk stuk.....ik zit nog in de twijfel zone :-)

In ben foil evangelist. Wat moet ik doen om je over te halen?  Cool
Ericvanbel

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #6 Juni 14, 2017, 11:02:41
edit2Rapporteer  
Er zijn verschillende beginner foilfilmpjes om de basics te leren en twijfels weg te nemen.

Zelf vind ik de films van Dan Leow erg duidelijk inclusief demo van alle beginnersfouten.

http://www.youtube.com/user/danleow/videos


http://www.youtube.com/watch?v=VoERx1L18b8



http://www.youtube.com/watch?v=ZWtDVBZGA9Q


Edit: hoe krijg ik de films zichtbaar? enkel de url posten Wink

Alvast bedankt voor alle tips en herkenbaarheid van de learning curve
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.