Hydrofoil/les school in nederland

speedrider

Geen avatar

Berichten: 8
Juni 13, 2017, 15:09:06
edit2Rapporteer  
Deze zomer zou ik graag willen leren foilen, ipv zelf aankloten wil ik misschien wel les nemen. Zijn er al scholen die dit geven ?
thx
Aeneas
manrot

Berichten: 1161
Logs: 0 | 180 uur
Antwoord #1 Juni 13, 2017, 15:37:34
edit2Rapporteer  
kitefeel.nl

http://www.kitefeel.nl/classes/hydrofoil-kitesurfles/
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #2 Juni 13, 2017, 16:22:10
edit2Rapporteer  
Ik was ook van plan.

Kitefeel schreef:
Hydrofoilen is een lastige discipline. Het is belangrijk om er bewust van te zijn dat je niveau voldoende is om aan de les deel te nemen.

Vraag jezelf dan altijd even af, kun je beide kanten op hoogte varen en heb je alle controle over je kite zonder dat hij uit de lucht valt.

Als ik dit zo hoor zou ik nog even wachten.  Gisteren een man met 15 jaar ervaring lesgegeven. Deze was alleen al blij dat hij 1 keer 100m gevaren heeft(zonder liften). Verder 100x stevig er af gevallen.
Ik zeg, lekker stabiel gaan varen en daarna pas aan een hydrofoil gaan denken. Hoe gaaf en makkelijk het er ook uit ziet.

Maar dit lijkt mij gaaf, https://www.thekiteboarder.com/2015/03/north-releases-foilboard-for-2015/
Als iemand een kiteschool weet voor tzt
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #3 Juni 13, 2017, 17:10:44
edit2Rapporteer  

 

http://vimeo.com/221012081

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Juni 13, 2017, 20:20:45
edit2Rapporteer  
Je moet foilen echt als nieuwe sport zien waarbij je toevallig al wat skills hebt om de kite te kunnen besturen. Niet iets dat je even tussendoor probeert. Zeker twintippers hebben een langere leerweg voor de boeg, waveboard en het liefst nog raceboard ervaren helpt veel. Je moet namelijk echt alles opnieuw leren en ook je kite zal weer vele malen in het water liggen, al is het maar omdat je de ondergrens aan wind gaat opzoeken en herstarten onder de 12kn blijkt dan toch iets wat moeilijker is dan je zou denken.

Het leerproces gaat sneller als je al je andere boards niet meer aanraakt tot je goed up en downwind kunt foilen zonder te vallen, doe je er wel een twintip sessie tussendoor val je weer een aantal uren/dagen terug op de leercurve. Maar net als dat bijna iedereen kan leren kitesurfen kan ook iedereen leren foilen als je echt wilt. Veel oefenen!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 Juni 13, 2017, 23:44:22
edit2Rapporteer  
Wanneer je foilen in je hoofd hebt dan moet je je er toe committen, anders heeft het echt geen zin.

Dus ja les nemen kan je doen, of het nut heeft is een tweede.
speedrider

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #6 Juni 14, 2017, 08:41:14
edit2Rapporteer  
Hi, dank voor de reacties.

Ik heb flink wat kite ervaring,kan varen op een directional, maar niet goed gijpen. Heb veel low wind ervaring met foil kites. Ben geen natuurtalent, heb wel heel veel doorzettings vermogen ;-)

Ik wil deze zomer echt een paar dagen achter elkaar tijd steken in het foilen.
Zou het dan beter zijn om die 225 euro (2 daagse cursus) aan lessen gewoon alvast in een board te steken , of die lessen te nemen ?. Daarna heb je tenslotte ook een board nodig om te oefenen.
Benieuwd naar jullie reacties, de meeste foilers nu in Nederland hebben het zichzelf geleerd natuurlijk.
Aeneas
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Juni 14, 2017, 20:15:57
edit2Rapporteer  
Het klinkt alsof je voldoende bagage hebt om het zelf te proberen Wink
Ik kan overstag en gijpen op mijn strapless waveboard. Maar op de foil heb ik dat nog steeds niet onder de knie. Stapje voor stapje kom ik dichterbij...

Wat Evan zegt. Het is zo anders.
Je moet praktisch alles wat je geleerd hebt aan boardskills overboord zetten. Kiteskills kun je direct toepassen. Dat is niet veel anders gelukkig;)
KiteFEEL

Berichten: 371
Antwoord #8 Juni 15, 2017, 13:04:21
edit2Rapporteer  
Hoi Maria/Kiteshallow,

Wij kennen elkaar natuurlijk al wat langer. Leuk dat je ons antwoord op jou vraag om te leren kitesurfen hier op Kitehigh.nl neerzet.

Zoals eerder gemaild, is hydrofoilen niet een discipline die je ''zomaar even'' kunt gaan doen. In jou geval is stabiel hoogtevaren nog niet altijd aan de orde.

Het liefste zouden we iedereen dat heerlijke vrije gevoel van Hydrofoilen willen leren, echter moeten we eerst denken aan de veiligheid van onze cursisten en andere medesurfers.

Sinds kort beschikken we over mooie hoogwaardige materialen van Levitaz met zelfs een learning mast/wing van 40cm. Echter blijft dit zo'n ander verhaal dan kitesurfen op een twintip(zoals je nu doet).

Probeer eerst goede ervaring te krijgen met upwind varen, perfecte vliegercontrole fijne balans op je huidige board. Als dit aanwezig is, dan willen we je uiteraard dolgraag eens op een hydrofoilboard zetten.

Echter, voor die tijd kiezen we liever voor veiligheid en eerlijk advies, dan dat we jan en alleman met risico's op een hydrofoilboard zullen zetten.

Hopelijk tot aankomend seizoen weer op het water.

Tot snel!

------------------------

Hoi Aeneas,

Leuk dat je zo geïnteresseerd bent geraakt in het Hydrofoilen.
Wat de mannen hier al even aangeven, oefenen en vooral doorzetten. Dat zijn de kernwoorden om het onder de knie te krijgen.

Het is natuurlijk fijn om een les te nemen om in ieder geval een veilige basis te leren. Daarnaast kunnen je fouten gelijk gemonitord worden.

Echter, gevoel kweten is het belangrijkste.
Wij krijgen mensen na 2 dagen varende op een foilboard en men kan soms kleine stukjes liften op de korte mast.

Daarna is het toch echt een kwestie van veel uren maken met de juiste omstandigheden.
Draag daarnaast, zeker in het begin, een helm, schoentjes en impactvest. De hydrofoil is scherp en kan voor vervelende plekken zorgen als je aan het oefenen bent.

We wensen je veel hydrofoil plezier en zien je hopelijk snel boven het water zweven.

Surfgroeten,

Sven Luijbe
speedrider

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #9 Juni 15, 2017, 15:24:43
edit2Rapporteer  
Hi, dank voor de reacties, help en impact vest snap ik, maar schoentjes ? Is dat omdat je je anders kan snijden aan de foil ?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Juni 15, 2017, 16:25:36
edit2Rapporteer  
Klopt, je zal de eerste niet zijn die met watertrappelen tegen zijn foil aan schopt met een diepe snijwond als gevolg. Minder scherpe foil uitkiezen is ook een optie al kost dat wel wat weerstand.
janducfan

Berichten: 24
Antwoord #11 September 10, 2018, 13:52:36
edit2Rapporteer  
Nieuw leven voor een oud draadje.
Voor een ieder die net als ik wil proberen te foilen.


Als je al goed kan kiten zou ik het bij Gerrit Renooij van www.KiteOutlet.eu proberen. Hij vraagt ca €30 per sessie ter kennismaking op een moses board met foil.

Hij vaart vaak op de Marina in Almere. Wel een diepwaterspot dus je moet al goed kunnen kiten.

Succes.
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #12 September 10, 2018, 14:55:11
edit2Rapporteer  
Een ander school raadt aan om eerst wave boarden goed te kunnen varen en dan naar een foil.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #13 September 10, 2018, 21:30:25
edit2Rapporteer  
Het allerbelangrijkste voor de beginnende foiler is mijns inziens dat je je twintip voorlopig thuislaat, als je de beschikking hebt over een kitefoil. Met doorzettingsvermogen kom je ver. Edit: die tip had Evan mij gegeven en had tie hierboven ook al geschreven  Smiley .

Het lijkt mij dat je bij iedere reseller kitefoils kan testen, lenen, huren en/of een clinic volgen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 September 11, 2018, 07:14:35
edit2Rapporteer  
Een ander school raadt aan om eerst wave boarden goed te kunnen varen en dan naar een foil.

Verkeerd advies!

Dat voordeel wat een directional je geeft is al na twee a drie sessies oefenen ingelopen. De gewichtsverdeling is toch zo anders dat het veel heel veel uitmaakt. Dat zie ik ook in mijn omgeving van overstappers direct van een TT zonder enige directional ervaring.

Het is vooral meters maken, waar ik zelf na drie jaar ook mag concluderen dat ik er veel te weinig maak Tongue
janducfan

Berichten: 24
Antwoord #15 September 11, 2018, 10:18:11
edit2Rapporteer  
Verkeerd advies ?


Juist de eerste twee sessies op een foilboard waren vreselijk.
Ik denk persoonlijk dat ik er best baat bij zou hebben gehad als ik al een keer op een directional had leren staan.

Daarna is het inderdaad meters maken met hele kleine foil specifieke bewegingen.

Voor een ieder die meters wil maken en geen foilboard heeft kijk op de site van kiteoutlet.eu Voor €30 kun je varen (lees ploeteren Smiley en het zelf ervaren.

Ga je naar een reseller om ‘te testen’ dan ben je meer gebonden om ook daar te gaan kopen.


Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #16 September 11, 2018, 10:38:39
edit2Rapporteer  
Directional ervaring is zeker een voordeel. Maar speciaal gaan oefenen op een directional met de intentie te gaan foilen en daarna nooit meer er naar omkijken is in mijn ogen inderdaad zonde van je tijd. Daarvoor lijken de twee te weinig op elkaar en kun je beter direct met de foil aan de slag, desnoods met een 30-40cm kabouter mastje. Het is niet zo dat golfrijders op magische wijze direct wegvaren op een foil. Dat heeft meer met de algemene kiteskills en talent/ervaring te maken.
janducfan

Berichten: 24
Antwoord #17 September 13, 2018, 23:05:45
edit2Rapporteer  
Eens.

Aanvulling tav kiteskills :


Ik wilde gaan foilen om met 8 tot 12 knopen ook nog enigszins spectaculair /modieus te kunnen varen.

Tip : Als je het nog moet leren moet je het dus niet onder de 13 kts gaan liggen proberen. Dat is zonde want dan ben je enkel met de kite bezig, of om hem in de lucht te houden of te re-launchen en dat is behoorlijk frustrerend als je alleen 15 kts + ervaring hebt waarbij iedere vlieger in de lucht blijft en makkelijk re-lanched.
Tomster

Geen avatar

Berichten: 6
Logs: 0 | 13 uur
Antwoord #18 September 24, 2018, 14:16:08
edit2Rapporteer  
Voor les is kiteoultet.eu echt een aanrader.

Ik was het eigenlijk niet van plan, maar van de zomer was ik een keer aan het varen bij het zilverstrand met een schrale 13 knoopjes. Speed5 15m icm surfplank, en kon net hoogte houden. Kwam er opeens met warp speed iemand op zo een uit het water stekend ding langsvliegen, met nog een sprong hier en daar, met zijn 9mtje.

Bleek Gerrit van kiteoultet.eu te zijn. Zijn enthousiasme voor het foilen is zo aanstekelijk dat je het gewoon gaat doen.

Dankzij zijn tips en spullen ben ik in 5 sessies van niks naar foilen gegaan. Afgelopen zaterdag voor het eerst op een lange mast, en hopla;


http://youtu.be/Et00VPo6qJ0


Voor mijn gevoel hebben met name de vele low end sessies op mijn waveboard me toch wel erg geholpen.
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #19 September 24, 2018, 16:33:22
edit2Rapporteer  
Ooh, ga volgend jaar bij Gerrit lessen.
gerrit

Berichten: 188
Antwoord #20 September 24, 2018, 18:52:36
edit2Rapporteer  
Neem een les bij mij...

https://www.kiteoutlet.eu/index.php/es/gifts/product/7951-gift-certificate-private-kitefoillesson-1-hour-including-foilgear
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.