Het einde van Best?

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Juni 15, 2017, 11:09:57
edit2Rapporteer  
Het rommelde al een tijdje bij Best kiteboarding na de enorme geldinjectie om er een A-merk van te maken met bijbehorende topriders als Youri Zoon en Ruben Lenten. Nog geen jaar later waren alle topriders alweer vertrokken en blijkbaar bleef het achter de schermen rommelen. Nu trekt ook een oud medewerker zijn boekje open en blijkt zelfs de kite designer vertrokken te zijn. Ook Best Duitsland stopt met alle activiteiten en dat was blijkbaar niet omdat Best terug naar direct sales was gegaan.

Is dit het definitieve einde van een tijdperk, een pionier die in 2006 de markt op zijn kop zetten met hun direct sales strategie en als een van de eersten een beginners vriendelijke SLE op de markt brachten die ook nog eens zeer betaalbar was.

Beide bronnen drukken iedereen nadrukkelijk op het hart niets via de Best webshop te bestellen maar enkel direct bij de locale dealer die nog van zijn oude voorraad af moet. Best zelf zou niks meer op voorraad hebben en de laatste deals met extreem hoge korting kunnen dan ook hoogstwaarschijnlijk niet geleverd worden.



"It's been a while since I was on the forums but some of you will probably remember me.

When BEST started out they went direct to consumer, so this isn't that different.

What is different is that virtually none of the people who ran the company back then are left, and those who are left... So here's a tale, it's going to cost me £1600 but what the hell, it might save some of you some trouble and some money so i figure it's money well spent.

Back in the day the people who ran and represented BEST really gave a shit, Alex cared, Shannon cared, Peter cared, Stacey, Troy, the Jeffs and everyone else gave a damn. The business had grown from nothing and we were all part of it. Customer service was the most important thing and after that product and price were king. We were the punk kids of the kite industry, shops hated us, brands feared us and customers and riders loved the shit out of us. We'd turn up at a beach demo the gear, make friends, drink beer and have a great time on the water. It was kiting rock n roll.

Well that's not how it is now. Remember Miguel, the team rider who did the great travel videos, well he got stiffed for expenses and unpaid bills. Gisela, Ruben and Youri? Hell yeh, they all got screwed over too and either didn't get all their money or got fobbed off with payment in kites. I've still been doing their 3D work for them ever since I left over three years ago. Payment was always flakey, but I've still not been fully paid for work I submitted back in June 2015. In fact, do you see the 3D kite images that they are using to advertise their 0% sale, I created those and I haven't been fully paid for them yet. They still owe me £1600 for that work and I guess I've just kissed that goodbye.

It's not just the riders and the contractors though. Peter Stiewe the kite designer has just left them. Peter said he hasn't been paid this year...

So if you think that they have stocks of kite in the warehouse to sell to you at a huge discount, I would suggest that you consider it a deal that is too good to be true. Sure, some of you 'might' get your kites, but i think the most likely outcome is that you'll end up like me, Peter, Youri, Gisela, Ruben, Miguel and like many of the kite magazines that they have unpaid bills with.

F_cked over.

If you want to buy a BEST kite get it from your local dealer, at least they have stock and you know they're going to want to sell them now. Please think wisely before you send anyone money for kites. If a deal looks too good to be true it usually is.

It really hurts me to write this, not just because it's going to lose me £1600, ( I couldn't give a rats ass about that actually) but because we built something great, something meaningful, BEST changed the industry and made kiting affordable and more fun for a lot of people.


It might have the same name over the door, but it certainly ain't BEST any more.


Have fun, keep your money in your wallet and kite safe.

Simon"



BEST GERMANY
WICHTIGE MITTEILUNG - WICHTIGE MITTEILUNG - WICHTIGE MITTEILUNG


Sehr geehrte Kunden von Best Germany, liebe Freunde und langjährige Geschäftspartner,
mit größtem Bedauern müssen wir euch heute leider mitteilen, daß uns chaotischste Zustände bei BEST zwingen , nach über 12 jähriger BEST Händlertätigkeit, diese Firma zu verlassen!

Die wichtigsten und kreativsten Köpfe hinter BEST, allen voran der geniale Kitedesigner Peter Stiewe, der von Anfang an für innovative Kites auf höchstem Level gesorgt hat, hat die Firma ebenso verlassen, wie Franz Schitzhofer, der die letzten Jahre für die Entwicklung der Boards verantwortlich war.
Der CEO der Firma, Sebastian Heitmann, tut aus unserer Sicht wirklich alles, um diese Firma zu ruinieren. Eine Serie von krassen Fehlentscheidungen hat aus unserer Sicht zum heutigen Zustand der Firma geführt.
Selbst wir, als ältester und treuester BEST Händler, bekommen seit einiger Zeit, keinerlei Informationen seitens BEST. Es gibt für uns keinen Ansprechpartner mehr , das Büro in Berlin wurde geschlossen, der Verkaufsleiter, Enrico Zanvettor, glänzt durch nicht Erreichbarkeit, wir bekommen keine Ersatzteile geliefert etc.
Insgesamt Zustände, die uns leider zu diesem Schritt zwingen!
Wir müssen unseren Kunden auch dringend abraten, jetzt von dem 45% Discount Angebot, welches auf der Homepage von BEST angeboten wird, Gebrauch zu machen! Stand unseres Wissens, gibt es im Lager in Barcelona so gut wie keine Kites. Bestellungen werden höchstwahrscheinlich nicht ausgeführt! Also ACHTUNG!!!

Wir bedanken uns bei all unseren Kunden, vielen vielen Stammkunden, für die jahrelange Treue und vertrauensvolle Zusammenarbeit!

Euer Team BEST GERMANY

P.S. : Unsere letzten Kites, die wir hier noch auf Lager haben, gehen nun zum Schnäppchenpreis in den Verkauf. Solange der Vorrat reicht!







Bronnen:
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2396495
https://www.kiteboarding-best.de/
http://forum.oase.com/showthread.php?t=168510
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Juni 15, 2017, 12:37:08
edit2Rapporteer  
Heftig ja, ik had al wat rumoren gehoord en het is jammer want de kites/barren/boards zijn echt top. De deals die de lokale shops nu hebben zijn zeer interessant voor mensen maar ik zou ook voorzichtig zijn met het bestellen via best zelf na al deze geruchten.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #2 Juni 15, 2017, 18:03:15
edit2Rapporteer  
Jammer, jaren met Best gevaren, goed merk en zeer goede garantie bij problemen

De Waroo was mijn eerste kite waarmee ik op zee durfde omdat ze zo makkelijk herstartbaar waren.

Het is omdat de Waroo niet meer gemaakt werd dat ik over gestapt ben naar een ander merk anders had ik er misschien nog mee gevaren  Grin Grin

Repete

Berichten: 123
Antwoord #3 Juni 15, 2017, 20:58:58
edit2Rapporteer  
Inderdaad alleen zaken doen via de lokale dealer die nog voorraad heeft. Het ziet er naar uit dat 2017 het laatste jaar is voor Best.
Ik was net bezig een nieuwe kite te bestellen en het schijnt op meer fronten mis te zijn bij Best.
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #4 Juni 15, 2017, 23:02:04
edit2Rapporteer  
Dat klinkt niet best.
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #5 Juni 16, 2017, 08:55:25
edit2Rapporteer  
Dat klinkt niet best.

jajajajaja hij maakt em gewoon!! Grin Grin
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #6 Juni 17, 2017, 09:00:03
edit2Rapporteer  
Jammer, het was een mooi merk,aan de warroo heb ik eveneens goede herinneringen. Gelukkig hebben andere de plaats ingenomen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #7 Juni 18, 2017, 17:45:50
edit2Rapporteer  
Ik zie nu een merk 'Eleveight Kites' verschijnen... op hun Facebook pagina staat een teaser, plus een foto met 'august 2017'.

Citaat
INSPIRED BY OUR ROOTS…

We have a strong passion for water sports. An urge to be out there. This manifests in the brand we created. Our main drive is our history and passion. Each and every member of our team is most comfortable when there is a board beneath their feet. Our inspiration comes from kiteboarding, surfing, skateboarding, wakeboarding, snowboarding and windsurfing.

In the process of building this brand we came across the word “elevate” which best describes our feeling while riding. We combined it with the “eight” that represents not only the fluid movement of a kite but furthermore our vision and spirit for infinity, harmony and sustainability.

Eleveight was born.

Het vermoeden gaat dus dat het de Best designer (Peter Stiewe) is, plus nog een aantal ex medewerkers.

De lokale dealer om de hoek hier levert exclusief Best sinds de begintijd, en die heeft nu een aparte FB pagina gestart voor Eleveight Kites Belgium, dus de link met Best lijkt me duidelijk.

En wat hij er ook bij heeft gezet:

Citaat
Comming Soon !!! Contact us for more info. You Will know the truth behind the story. No fake news !!!!

Dus wellicht gaat er een beerput open binnenkort.

Las ook al iets over rechtzaken tegen het moederbedrijf van Best?
manrot

Berichten: 1161
Logs: 0 | 180 uur
Antwoord #8 Juni 18, 2017, 21:17:59
edit2Rapporteer  
Best heeft toch een belangrijk patent waar iedereen licentie kosten voor moet betalen, dat is wel een vaste bron van inkomsten, ben benieuwd wat daar mee gaat gebeuren.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 Juni 18, 2017, 22:10:13
edit2Rapporteer  
Heb wat nagevraagd...  het klopt allemaal in grote lijnen wel. Het is niet zeker of Best als merk blijft bestaan of niet...zal dan met een compleet nieuw team zijn (en niemand die gek genoeg is om daar aan mee te doen nu lijkt me... ) Details zouden binnenkort moeten verschijnen.

Best heeft toch een belangrijk patent waar iedereen licentie kosten voor moet betalen, dat is wel een vaste bron van inkomsten, ben benieuwd wat daar mee gaat gebeuren.

Ging dat niet over dat bowkite patent die Best had overgenomen paar jaar terug?
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #10 Juni 18, 2017, 22:46:41
edit2Rapporteer  
Best kiteboarding have now taken on responsibility for the patents, acquiring them from the Legaignoux brothers in June 2015. The 4 patents entitled “Wing having a Negative Dihedron for Towing Load” (or variations thereof) are registered in the US, Canada and Europe and valid to 2025. They cover all kiteboarding kites with a concave trailing edge (see the image adjacent to see more about it), and wingtips that curve down towards the rider. As you can imagine, that means most kiteboarding kites on the market today, some of which pay a license fee to the brothers, others do not.

Kortom, na 2025 zou de 'pret' voor Best met het patentbeheer sowieso voorbij zijn...

Volledige artikelen:
https://www.seabreeze.com.au/News/Kitesurfing/Best-Kiteboarding-Acquires-Legaignoux-Brothers-Patent_9683805.aspx

https://kitesurfingmag.com/north-kiteboarding-signs-up-for-kite-patent/
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #11 Juni 25, 2017, 10:09:05
edit2Rapporteer  
Doodzonde!

Ooit begonnen met Best en na een paar jaar overgestapt op Naish.
Altijd met veel plezier mee gevaren.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #12 Juni 25, 2017, 21:53:35
edit2Rapporteer  

Kortom, na 2025 zou de 'pret' voor Best met het patentbeheer sowieso voorbij zijn...

Typische een voorbeeld van een patent wat meer schade doet dan innovering bevorderd. Voor een aandeelhouder wellicht aantrekkelijker dan een kitedesigner inhuren. Net als productie kan je het ontwerp inkopen.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #13 Juni 26, 2017, 11:43:16
edit2Rapporteer  
Dit patent is alom betwist, de laatst overgebleven claim van de concave TE is een niet-nieuwheid an sich.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #14 Juli 21, 2017, 16:46:18
edit2Rapporteer  
Volgens mij klopt de berichtgeving dat Best op het randje zit niet helemaal. Lijkt meer op een verandering van verkoop strategie te zijn, weer terug naar de basis. Eigen verkoop via site en eigen dealers. Ze bieden nu met hoge kortingen de kite's aan waardoor locale dealers snel de kites dumpen voor lage prijzen om niet met de gebakken peren te zitten. Of zie ik dit nu verkeerd?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #15 Juli 21, 2017, 17:30:48
edit2Rapporteer  
De kite designer van Best (Peter Stiewe) is weg en heeft z'n eigen merk gestart (eleveight). Of ze moeten een nieuwe designer vinden of 't merk is ten dode opgeschreven. Ze kunnen hoogstens de huidige kites blijven doorverkopen met mogelijk een ander printje er op.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #16 Juli 21, 2017, 18:19:58
edit2Rapporteer  
Ok duidelijk, waar rook is is vuur uiteraard maar de melding dat je beter niks moet bestellen op de site van BEST lijkt wat overtrokken. Ik ga het er denk ik toch op wagen mooie prijs voor nieuw materiaal. Laat wel weten of het allemaal goed gegaan is Grin
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #17 Juli 21, 2017, 19:11:44
edit2Rapporteer  
Denk dat ze eerst nog wat rechtzaken moeten afhandelen als ik het zo lees her en der...

P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #18 Juli 25, 2017, 17:57:16
edit2Rapporteer  
Nou bestellen via de BEST site gaat prima, zojuist mn 10m ts met barretje binnen  Grin afgelopen vrijdag besteld.

Shore

Berichten: 138
Antwoord #19 Juli 25, 2017, 20:47:45
edit2Rapporteer  
Nou bestellen via de BEST site gaat prima, zojuist mn 10m ts met barretje binnen  Grin afgelopen vrijdag besteld.



Waar kwam die vandaan, Spanje of direct af-fabriek uit China ?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #20 Juli 25, 2017, 20:57:43
edit2Rapporteer  
Nou bestellen via de BEST site gaat prima, zojuist mn 10m ts met barretje binnen  Grin afgelopen vrijdag besteld.



Waar kwam die vandaan, Spanje of direct af-fabriek uit China ?

Sri Lanka
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #21 Juli 25, 2017, 22:18:25
edit2Rapporteer  
Spanje
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.