Hydrofoil vin achter, welke kant op richten?

DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Juni 22, 2017, 11:26:42
edit2Rapporteer  
Ik ben behoorlijk ver in het bouwen van een hydrofoil. Of die gaat werken is de vraag, wellicht heeft de mast teveel flex. Maar goed... Je moet wat te wensen en klussen over houden. De vin achter kan nu twee kanten op.

Moet die druk geven zodat de totale foil omhoog wordt gedrukt? Oftewel zet ik hem aan de bovenkant van de staart en drukt de achtervleugel omlaag.
Of... moet die ervoor zorgen dat de totale foil naar beneden wordt gedrukt. En zet ik hem aan de onderkant van de staart om de staart omhoog te drukken.

even een foto van een eerder stadium. Huidige stadium staat nog niet op de foto, maar vergt enkel nog een laatste laminaat op de mast.


Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Juni 22, 2017, 11:59:17
edit2Rapporteer  
George van Delta Hydrofoil legt het heel mooi uit:


http://www.youtube.com/watch?v=q1abYwkEscE



Heel benieuwd hoe hij vaart en of hij makkelijk genoeg is zodat je er ook daadwerkelijk op leert foilen en niet na een paar sessies het alweer opgeeft.
DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #2 Juni 22, 2017, 13:28:35
edit2Rapporteer  
Super helder, tnx voor de tip! Ik hoop ook dat het gaat werken!

en een betere foto
DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #3 Juni 26, 2017, 22:08:43
edit2Rapporteer  
Sessie 1 inmiddels gehad.
Hij werkt! Enkele goede rakken gevaren, maar met een boardje zonder volume zijn windgaatjes wel lastig.
De bouten en moeren trillen nog wel los, dus volgende keer borgmoeren in de vleugel, dan wel nu oplossen met wat teflon tape.

Het geheel voelde wat traag aan. Wellicht is de vleugel wat te lomp, dan wel te ruw. Maar ik heb ook nog een smalle vleugel gebouwd. Die is nog niet getest.

Voor nu Joepie YeSS Joepie YeSS
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #4 Juni 29, 2017, 13:22:58
edit2Rapporteer  
Je vaart de eerste sessie en hij werkt? Super!
Had je al hydrofoil ervaring? Zo niet dan heb je of een heel goede foil gebouwd of heel veel talent. Waarschijnlijk zelfs beide....
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Juni 29, 2017, 14:14:20
edit2Rapporteer  
Goede vraag idd. Ben ook benieuwd of je al kunt hydrofoilen?
Vast wel, anders kun je ook niet inschatten dat hij traag is Wink

Wel respect dat het je gelukt is
Je kunt nog zoveel veranderingen aanbrengen.

De vleugelvorm is inderdaad eentje voor traag foilen, zoals de foil-fish van Liquid force o.a.

Ben erg benieuwd.
Waar vaar je zoal?
DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #6 Juli 02, 2017, 11:01:41
edit2Rapporteer  
Ervaring voor het varen met de zelfbouw: ca 5/6 uur:

1 clinic met hydrocookies bij Kitemobile ism Surfcity Groningen
- hydrocookie slalom
- hydrocookie freeride

Resultaat van de dag: rakjes hoogte lopen, en op de freeride ook uit het water varen.

1 dag hydrocookie freeride gehuurd (na de clinic dus)

Resutaat hele lange rakken uit het water varen, einde van de dag gijpen op golfsurfmanier.

En nu dus de zelfbouw, maar daar moet ik dus mee oefenen. En een volumeboard bouwen. Wat ik nu aan het doen ben. Van een oude F-one golfsurfkiter. Geschatte gewicht van het board wanneer klaar: 4,5 kg. Wel zwaar, maar dan hoefde ik niet zelf alles te maken.

Vaarlocaties: Noorden; Zuidlaardermeer. Lauwersoog, Schildmeer, etc...
DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #7 Juli 04, 2017, 08:38:06
edit2Rapporteer  
# 2 met foil
- lage aspect vleugel ging weer prima
- hoge aspect vleugel teveel roll voor de omstandigheden en mijn vaardigheid. (of de vleugel is echt te moeilijk)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Juli 04, 2017, 21:10:03
edit2Rapporteer  
Zou dus lekker die lage aspect vleugel gebruiken!
Een hogere aspect vleugel wordt vanzelf stabieler naarmate je harder gaat.

En een groot board helpt.
Ik heb een relatief kleine plank van 145x45cm, wat weinig float geeft om op het wateroppervlak te gijpen of overstag te gaan bij weinig wind.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.