Hydrofoil metamorfose van een oud boardje

DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Juli 06, 2017, 18:00:20
edit2Rapporteer  
Een plankje met meer volume voor het foilen gaat al snel weer een ribje in de hobby kosten. Dus tijd voor een alternatief! (die wel wat avondjes kost)

Een oud F-one boardje van 2.10m op de kop getikt op marktplaats die rood was, maar wit gespoten. Zaag er een stuk af, zorg dat het er mooi uit ziet en lamineer het geheel weer dicht.

Nu nog inserts plaatsen, aflamineren en spuiten, en voila daar moet een bruikbaar boardje uit komen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Juli 06, 2017, 18:39:10
edit2Rapporteer  
Nice!

Hoe ga je de inserts voor de foil plaatsen? Deze moeten zo stevig mogelijk zijn zodat je ze er niet uit trekt tijdens een crash (liefst nog sterker dan inserts voor boots) en je board zelf moet hard genoeg zijn zodat hij niet indeukt van de plate tijdens het varen.
DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #2 Juli 06, 2017, 20:21:15
edit2Rapporteer  
ja dat is dus nu de vraag...
in de foto's de gemaakte inserts, ze hebben een diameter van ongeveer 2 cm. Die wil ik in de kern boren, en dan met epoxy vastlijmen. Daarna gaan daar denk ik 2 matten keperweefsel (grof en zwaar) en 1 mat recht weefsel (fijn) over heen.

En ik hoop dat dat sterk genoeg is.
Of...
ik moet finboxen monteren als die sterker zijn. Maar dat kost weer wat meer.

nb. de pvc pijp aan de onderkant dus GOED afplakken met tape (anders gaan ze lekken, had ik dus ThumpDown). Inspuiten met WD-40. Bout inspuiten met WD40, ring en moer erom heen. Dan epoxy in de malletjes, en dan je bout met moer erin stoppen en uitlijnen. Laten uitharden. En daarna met de hamer de malletjes vanaf de onderkant lost tikken. Lost die gelijk.
Daarna met de kolomboor een opstelling gemaakt die als draaibank functioneert. En dan zorgen dat ze exact rond zijn.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Juli 06, 2017, 22:44:08
edit2Rapporteer  
Heeft dat board nou een schuim kern? Wordt dat wel stevig genoeg dan?
Er zijn ook een aantal surfboards met foil box te koop. Daarvan vraag ik me ook af of dat wel sterk genoeg is. Zo'n mast van 1m is een flinke hefboom.
Het zal vast wel sterk genoeg zijn, blijf me altijd wel verbazen over de stevigheid van glasweefsel en epoxy
DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #4 Juli 07, 2017, 06:45:12
edit2Rapporteer  
Het board heeft een schuimkern. Dus echt veel stevigheid krijgt het niet mee van boven. De bodemplaat moet de volledige krachten opvangen.
schijndel

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #5 Juli 07, 2017, 10:55:33
edit2Rapporteer  
@Daspike zou je niet beter een losse plaat kunnen maken waarin de inserts zitten, en die plaat vervolgens in zijn geheel in het board lamineren? Bijvoorbeeld een houten plaat waarin je Tee-Nuts hamert.

Ik kan me een paar voordelen bedenken:
(i) de insert zit steviger vast;
(ii) je hebt een volkomen vlakke interface tussen mast en plaat;
(iii) de druk wordt beter verdeeld: in plaats van punt belasting, wordt de druk overgebracht via de hele plaat.
(iv) je kan de uitlijning tussen mast en inserts checken voordat je het in je board lamineert. 

Met name het samenspel van (ii) en (iii) gaat misschien een probleem opleveren bij je huidige setup. Als de bodem van je board niet perfect plat is en je mastvoet wel, dan trek je de inserts uit de plank bij het aandraaien van de schroeven.


DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #6 Juli 07, 2017, 12:04:47
edit2Rapporteer  
@schijndel
Dank voor je gedachte!
Dat is een redelijke optie, alleen als ik een hele plaat er uit haal denk ik dat ik de oude constructie zodanig breek dat de stevigheid volledig uit nieuwe matten moet komen (wat wel kan, maar dan heb je er veel nodig).
En de onderkant is redelijk vlak. Dus ik vraag me af of jouw hypothese gaat werken. Hoewel het niet ondenkbaar is.

Ik neig langzamerhand naar het inlamineren van 2 mastrails voor het windsurfen. Wel iets duurder, maar wellicht de moeite waard. Het lost eigenlijk (i)/(iii) en (iv) op. En (ii) een klein beetje.

Een andere optie is nog HDPE plaatjes met een ingeslagen moer. En daar een doorsnede van 5cm. Dan heb je iig veel oppervlak in de verlijming. Voordeel daarvan is dat ik waarschijnlijk makkelijk aan wat reststukjes kan komen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 Juli 07, 2017, 12:42:24
edit2Rapporteer  
Twee multiplex strips met inserts kan ook nog, in mijn houten board heb ik de inserts in een aluminium strip geslagen: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=52694.0

Die epoxy pluggen gaat het niet lang houden in ieder geval en zoveel glasvezel zit er meestal niet om een surfboardje heen, vandaar ook dat je redelijk veel extra versteviging nodig hebt en het liefst nog massief doorlopend naar het bovendek
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Juli 07, 2017, 16:18:24
edit2Rapporteer  
Productieboards hebben meestal houten en/of alu rails erin zitten met een houten plaat.
Dit zie je vooral goed bij de hybrides: bestaande boards aangepast om er ook mee te kunnen foilen.
Die zijn vaak loeistijf t.o.v. het insertloze model.
Zeeko heeft zo'n plank bijvoorbeeld, de Slash met en zonder foil optie.

DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #9 Juli 07, 2017, 21:09:18
edit2Rapporteer  
Dus de optie van @schijndel wordt ondersteund door @Michiel. @Evan zijn methode lijkt bijna hetzelfde te zijn. Want metaal in hout. Dat lijkt me inderdaad heel sterk.

Dat wordt bijna een hdpe of multiplexplaat met rails of 4 insert-locaties inlamineren... Met enkele "connectors" naar de bovenkant toe.

Goede stof tot nadenken.
DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #10 Juli 27, 2017, 09:25:20
edit2Rapporteer  
weer een update voordat de testvaart gaat plaats vinden.
De keuze is een railsysteem geworden in plaats van inserts. Op 9 cm uit elkaar, zodat bijna elk systeem zal passen. De materialen zijn bij viral-surf in biaritz Frankrijk besteld.

De US boxen zijn 27cm lang om zoveel mogelijk posities toe te laten.
Het board is open gezaagd, zodat de US boxen passen. Daarna zijn op de dragende delen Corecell platen gemaakt, en op de vullende delen PU-schuimplaten. Het passend krijgen van de platen was een vrij nauwkeurig werkje. De US boxen zijn zo geplaatst dat ze onder de oorspronkelijke laag glasvezel komen.
Daarna is alles ingelijmd met epoxy met aerocell. En er boven op epoxy met meerdere glasvezelmatten. Ik heb boven op de box in totaal 3 glasvezelmatten zitten. Hopelijk is het met de koppeling naar de bovenkant van het board toe door de corecell sterk genoeg.
Na het drogen was het spannend hoe het geheel eruit kwam te zien geschuurd en al, maar de foto laat zien dat dat zeer strak was.
Een basislaag van verf erop om een beetje een gevoel te hebben dat ik op een surfboard ga varen... en klaar voor de test.

De overdenkingen voor de test:
- Zijn de US-boxen goed geplaatst? Niet te ver naar voren/achteren?
- Is het board niet te groot? 1m60 met een vrij lange neus.
- Is het board niet te zwaar met een goede 4,5kg (vooral die US-box inbouwset is vrij zwaar met de bijbehorende epoxy)
DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #11 Augustus 10, 2017, 20:23:19
edit2Rapporteer  
na een pimp up hebben we een mooi boardje, wat prima werkt!
mijn eigen foil helemaal achterin, dus de us boxen hadden nog wat verder naar achter gemogen. Maar het werkt!
theo vd ree

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #12 Augustus 11, 2017, 19:39:41
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit. Heb het foil gedeelte ook zelf gemaakt?
Ik zit ook te denken om zelf wat te knutselen maar ben benieuwd wat voor houtsoort er gebruikt wordt en wat voor afmetingen. Even er vanuit gaande dat je dat ding van hout gemaakt hebt.
DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #13 Augustus 11, 2017, 22:06:10
edit2Rapporteer  
@theo van de ree
Zeker is die ook zelf gemaakt.
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=53751.0

Wellicht maak ik binnenkort wel even een draadje met meer foto's. Maar ik heb voor de foil 22mm multiplex gebruikt. Super oud ook dus vrij poreus. Voor de mast heb ik hardhout gebruikt. Simpelweg omdat ik dat had liggen. En voor de romp aluminium.

En het spul vaart prima. Niet zo snel als andere foils. Maar er moet wat te klussen en leren over blijven.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.