Ocean Rodeo Stick Shift Bar

CvdM

Berichten: 58
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #50 Juni 02, 2017, 22:00:08
edit2Rapporteer  
Ik vind het een hele fijne bar, zeker omdat ik korte armen heb. Nu kan ik goed bij de depower en de bar throw is snel aan te passen. Mijn video met toelichting en demonstratie staat hieronder, heb er ook een clipje van mijn vriend in geplakt:


http://youtu.be/AnifKwy4sP8

Shore

Berichten: 138
Antwoord #51 Juni 03, 2017, 16:48:13
edit2Rapporteer  
waarom precies, de stopper,  niet lager dan de witte 'indicator' ?
CvdM

Berichten: 58
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #52 Juni 03, 2017, 23:49:15
edit2Rapporteer  
In de beschrijving staat:
Warning, do not move stopper below safe-line marked on locking tube
Note: Locking the bar stopper below this line will prevent the kite from depowering and could lead to serious injury or death


Om te voorkomen dat het depowerbereik erg klein wordt dus
Shore

Berichten: 138
Antwoord #53 Juni 05, 2017, 09:19:24
edit2Rapporteer  
wat je in het filpmpje op 1:50 laat zien is dus niet veilig omdat de stopper daar dan 'ge-locked' zit ?
CvdM

Berichten: 58
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #54 Juni 05, 2017, 11:49:39
edit2Rapporteer  
wat je in het filpmpje op 1:50 laat zien is dus niet veilig omdat de stopper daar dan 'ge-locked' zit ?

Ja klopt, daarom zeg ik het er ook bij, was om het mechanisme te demonstreren. Ik kom er zelf niet meer bij als ik hem hoger dan de markering heb, dus bij het kiten heb ik hem op het markeerpunt. Mijn vriend heeft hem een stuk hoger.
Binnenkort volgen er instructievideo's van Ocean Rodeo voor het gebruik van de bar zag ik op hun Facebookpagina.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #55 Juni 06, 2017, 19:02:35
edit2Rapporteer  
Puur om hunzelf in te dekken dus, al vaar je de stopper tegen de Chickenloop aan zou de bar gewoon moeten blijven werken toch?
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #56 Juni 06, 2017, 20:37:15
edit2Rapporteer  
Stopper stopper…

Dat kleine onderdeel is nog niks vergeleken met een goed werkend depower systeem.

Dit OR systeem (zie video hierboven) is imo ondoordacht en is zijn werkelijke voordeel functie voorbij geschoten…. Het werkt nl alleen als finetuning voor de sweetspot.

Het depower systeem bij kitebars heet niet voor niks depower! Een depower is nl. bedoeld om snel en effectief in korte tijd de power in de kite snel te verminderen, zeker als je de bar al bijna tegen de stopper vaart… . Als ik in dit filmpje zie dat de kiter door iedere keer met de palm van zijn hand tegen de knop te drukken de knop een kwart(!)slag losser laat draaien,  dan duurt een effectieve depower (belangrijk bij plotselinge vlagen, toenemende wind e.d.) nutteloos lang en is dit systeem gewoon gevaarlijk.

Hier is het North concept duidelijk meer doorontwikkeld. Wat net zo werkt als het in de sportbranche alombekende BOA systeem. Daar zit een knop op deze draaiknop waarmee je hem in 1x volledig kan depoweren.

Kan zijn dat deze functie ook op deze OR bar ook zit, maar waarom gebruikt deze video die functie  dan niet? Dat is namelijk een USP waar je mee kan scoren als je praat over de echte voordelen van zo’n stuurlijn gestuurd depower systeem.

Anders gezegd; Als je met deze bar vandaag op het water was gegaan, was je voor jezelf en je omgeving een groot gevaar geweest...   ThumpDown

Zoals de video dit systeem toont is deze OR bar voor mij weggegooid geld, maar goed ieder zijn ding.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #57 Juni 06, 2017, 21:19:28
edit2Rapporteer  
Beetje drama om niks dit. En het is maar net bij welk merk je kijkt voor de benaming, want het wordt ook vaak zat trim genoemd (wat het imo ook is)

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #58 Juni 06, 2017, 21:20:34
edit2Rapporteer  
Vlagen van je toch niet op met de trim? Vlagen stamp je juist weg, trimmen heeft dan alleen zin als je hem veel te zwaar had staan. Tubekites van tegenwoordig hebben veelal genoeg aan de 50-60cm ruimte die je de bar over het depowerkoord kunt schuiven, C-kites hebben zelfs aan 30-40cm genoeg zonder te trimmen.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #59 Juni 09, 2017, 20:47:50
edit2Rapporteer  
Het streepje zit er inderdaad op om te markeren dat je de stopper niet lager mag zetten. Dit is voor de legal disclaimer voor de Amerikaanse markt (zoals je weet werkt alles daar net iets anders), maw. als je het wel doet ben je juridisch gezien "on your own". Functioneel maakt dat streepje geen verschil en kan je de stopper helemaal bij de bar zetten. Lijkt me niet zo lekker varen tenzij je Toby Brauer bent.

@Aloha, ik ben altijd een fan van jouw gepeperde mening dus ik heb jouw stukje aandachtig gelezen. Even ter correctie:

Het verlengen van de stuurlijnen (depower zo je wilt) kan op twee manieren: Door telkens een tikje tegen de knop te geven geef je ongeveer een cm per tik vrij, vergelijkbaar met 2cm op een trimstrap of trimloop systeem. Door het knopje opzij te duwen en te houden roetst het hele trimbereik er uit en ben je maximaal gedepowered (tenzij je eerder stopt met opzij duwen).   
Het trimbereik is ongeveer 17cm, vergelijkbaar met 35cm aan trimkoord op een trimloop systeem, en meer dan de meeste strapsystemen. Omdat de stopper zo ver weg gezet kan worden als je zelf wilt kan je dat als additionele safety marge bijtellen.

Ik ben het niet eens met jouw verklaring waarom er een trimsysteem op de bar zit. Het is inderdaad nuttig om (redelijk) snel te depoweren - dat kan gewoon met deze bar. Voor het R&D team is het juist belangrijk om kleine trim verstellingen te doen. Met een goed bereikbaar en makkelijk werkend trimsysteem zal je sneller een stukje trimmen om aan te passen aan de koers die vaart of de condities.
Het feit dat je in vaste porties trimt is prettig als je les geeft, bijvoorbeeld aan iemand die veel lichter is dan jij. je trimt de kite voor de student, als je de set even overpakt om op te kruisen trim je bv 5 tikjes, en als je de kite terug geeft depower je 'm 5 tikjes.


Ik vaar al een jaar met verschillende prototypes van deze bar en er is niks onveiligs aan. Een belangrijk pluspunt vind ik de wetenschap dat, als het trimsysteem door schiet, de situatie per definitie veiliger wordt omdat je dan depowered. Met een front line trimsysteem krijg je dan juist extra straf - mss herken je dit: je wilt depoweren, trekt de lijn uit de cleat en hij wil niet meteen aangrijpen. als je de lijn dan laat schieten krijg je max depower kado.

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #60 Juni 10, 2017, 09:51:26
edit2Rapporteer  
Ik zaai graag wind… kregen ook genoeg storm van de week Wink

@Ruud,
Dank voor je duidelijke uitleg! Heeft mijn bovenstaande vragen iig beantwoord en weerlegt het gevaar van deze bar.  ThumpsUp

En… zegt mij meer dan dit filmpje hierboven. Want wat mij interesseert is nl niet hoe de bar werkt op het strand bij pakweg 12 kn op 12:00 (zenith), maar gewoon in de golven met 25+ kn.
Shore

Berichten: 138
Antwoord #61 Juni 12, 2017, 16:55:15
edit2Rapporteer  
Al met al, als je de stopper onder de witte markering locked; kan je deze niet met de bar van je af duwen ?
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #62 Juni 12, 2017, 18:11:32
edit2Rapporteer  
Al met al, als je de stopper onder de witte markering locked; kan je deze niet met de bar van je af duwen ?

Lijkt me logisch - een stopper stopt. Dus daarom zet je je stopper zo ver van je af, dat je voldoende "depower" mogelijkheid hebt (speelruimte) en tegelijkertijd dat je nog wel met je handen bij de bar kunt als je hem tegen de stopper aan zet - zo doe ik het tenminste met mijn gewone bar.

Voor het functioneren van de stopper maakt het niet uit waar je hem lockt - de werking blijft hetzelfde. Maar je zet hem natuurlijk niet te laag.
Shore

Berichten: 138
Antwoord #63 Juni 25, 2017, 20:18:24
edit2Rapporteer  
Lijkt me logisch - een stopper stopt. Dus daarom zet je je stopper zo ver van je af, dat je voldoende "depower" mogelijkheid hebt (speelruimte) en tegelijkertijd dat je nog wel met je handen bij de bar kunt als je hem tegen de stopper aan zet - zo doe ik het tenminste met mijn gewone bar.


Een stopper 'stopt' maar mag niet 'locken'

Voor het functioneren van de stopper maakt het niet uit waar je hem lockt - de werking blijft hetzelfde. Maar je zet hem natuurlijk niet te laag.


De werking blijft idd het zelfde maar als deze 'lockt' en je zet hem te laag dan is het pertinent onveilig.

De reclame op een ander forum doet voorkomen je de 'stopper daar kan zetten waar je zelf wilt maar dat lijkt ten alle tijde onder de witte 'indicator' en dit is volgens de beschrijving niet veilig en kan 'serious injury or death' tot gevolg hebben.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #64 Juni 25, 2017, 22:37:17
edit2Rapporteer  
Vroeger, toen was het depowerkoord van 20cm al lang.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #65 Juni 26, 2017, 11:38:54
edit2Rapporteer  
Shore - ergens is er de grens van oneigenlijk gebruik. Als je - in weerwil van boerenverstand, de markering en de waarschuwingen op de verpakking product - volhard in het verkeerd gebruiken van eender welk product ben je on your own. En aangezien het plaatsen van de stopper op 10cm van de CL voor sommigen gewenst gebruik is (deadman of ander hooked tricks waarbij je je bar los laat, zie Toby) vinden we dat we dat ook moeten faciliteren.

Desalniettemin zal ik de mogelijkheden voor extra waarschuwingen op het product nog eens met het team bekijken.
davedej

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #66 Juli 09, 2017, 11:07:30
edit2Rapporteer  
onafhankelijke test van de OR bar:
http://www.wetestkites.com/2017/06/14/ocean-rodeo-stick-shift-bar/
Dave
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #67 Juli 09, 2017, 16:39:05
edit2Rapporteer  
Vroeger, toen was het depowerkoord van 20cm al lang.
De mijne was 15cm!
Pas in 2006 kreeg ik kites waarbij een langere depowerweg ook echt zin had
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.