Board voor veel kilos en weinig wind

Karst71

Berichten: 170
Juli 24, 2017, 19:39:10
edit2Rapporteer  
Hi All,

Het werd tijd voor een lichtweer board voor een te zware man…..Door ongewenste groei rond mijn middel moet ik mijn spaarzame sessies soms voortijdig afbrekendoor gebrek aan planeervermogen. Dus: tijd voor een board voor zware mannen (de aardige naam is lichtweer-board)!

Ik heb mij laten inspireren door de litewave wing (http://www.litewavedesigns.com/products/kiteboards/wing-light-wind.html). Dit board is breed bij de tips en smaller in het midden.
Ik heb gekozen voor een lengte van 160 cm. Maximum breedte is 47, in het midden is het board 42 cm breed.

Ik heb mijn rockertafel ingesteld op 6 cm om 3 a 4 cm rocker over te houden. Concaaf aangebracht met een lat onder de trespa plaat van mijn rockertafel.
Het bouwplan lijkt erg op dat van vorige board (http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=51216.0)

1.   Malletje gemaakt
2.   Mal overgebracht op Paulownia kern (1.1 x 47 x 160 cm)
3.   Outline (6 x 18 mm) en vinsleuven (8 x 12 mm) uitgefreesd
4.   Rails en sleuven voor vinnen gegoten met PU-Hars (roodgekleurd met pigment) en na het uitharden gelijk met hout geschuurd
5.   Een mal gemaakt voor de “3D shape” van het bovendek
6.   De delen aan de zijdes en tips die ik dun wilde hebben tot 3 mm dikte gefreesd
7.   Het gevorkte deel van het bovendek taps gefreesd van 3mm tot 11mm
8.   Gedurende al dit frees- en schuurwerk kwamen rode PU-rails en de vinsleuven tevoorschijn
9.   Insert gaten ingefreesd (met malletje en kopieerhuls)
10.   Inserts ingelijmd met beetje snel-epoxy (bouwmarkt)
11.   Gaten inserts verder afgevuld met roodgekleurde epoxy met wat glassbubbles en ook gelijk met het hout geschuurd
12.   Net buiten de toekomstige outline (afgetekend met de mal) en uitgezaagd met de decoupeerzaag
13.   Halfronde latjes (sierlijstjes uit  bouwmarkt) aangebracht om torsie in de dunne tips tegen te gaan
14.   Het geheel schuren
15.   Onderkant lamineren in vacuumtafel
16.   Aan de onderkant zaten wat lelijke plekken waar het board kennelijk niet helemaal strak tegen de rockertafel zat. Die plekken nogmaals met wat epoxy en glas behadeld
17.   Logo'tjes geprint op rijstpapier om mee te lamineren met bovendek
18.   Bovenkant lamineren in vacuumtafel
19.   Rails schuren tot op de outline
20.   Door de problemen met de onderkant heb ik besloten alles te schuren en af te lakken met transparante, UV-bestendige DD-lak
21.   Inserts uitboren, vingaten boren, hardware monteren…..klaar is het lichtweerboard

Ik had meer springback dan verwacht. Van de ingestelde 6 cm is slechts 2.5 cm overgebleven. Dat is op zich prima voor een lichtweerplank: Door de kleinere rocker zou het board eerder moeten planeren dan een plank met veel rocker.

De concaaf is wel wat dieper dan gepland: 7mm. Ik had een iets te dik latje onder mijn trespa plaat geklemd. Ik hoop dat dat goed uitpakt bij het varen.

De outline deed mij denken aan een bepaald product voor vrouwen. Vandaar het logo  Roll Eyes. Nu heb ik ook meteen een goed excuus om toch het huis te ontvluchten als het weer die tijd van de maand is voor mijn vrouw en dochter en het eigenlijk niet hard genoeg waait  schater.
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #1 Juli 25, 2017, 11:32:42
edit2Rapporteer  
Wooow...Snap echt de ballen van DIY boardjes maar dit ziet er nice uit!
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #2 Juli 25, 2017, 23:39:52
edit2Rapporteer  
Echte handyman! Rrrespect!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Juli 26, 2017, 13:48:59
edit2Rapporteer  
Haha, humor en erg mooie bouw skills! Wink

Maar de hamvraag: hoe vaart hij?
Op zich is zoveel concaaf bij een dergelijk groot board geen enkel probeem.
Het beste kun je een TT vergelijken met een enkele helft (lengte richting) van een planerende bootromp. Kortom, je vaart een board nooit plat op het water! Je zult altiid iets moeten kanten om hoogte te kunnen lopen.
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #4 Juli 26, 2017, 15:36:07
edit2Rapporteer  
Mijn zoon heeft eergisteren met 12-13 knopen lekker kunnen cruisen.

Hij vond het prima varen. Morgen ga ik hem zelf uitproberen. Dan hopelijk 14 knopen. Ik hoop dan met mijn 15m edge te kunnen varen op de Always  Grin
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #5 Juli 26, 2017, 16:21:05
edit2Rapporteer  
 Dat klinkt goed. Wat ben je nou kwijt aan materialen etc als we tijd en apparatuur buiten beschouwing laten? En het was de always toch ipv aldays Tongue?
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #6 Juli 26, 2017, 18:37:59
edit2Rapporteer  
Dat klinkt goed. Wat ben je nou kwijt aan materialen etc als we tijd en apparatuur buiten beschouwing laten? En het was de always toch ipv aldays Tongue?

Haha goed gezien Kitemenn.ik heb het weer gecorrigeerd  Tongue.

Materialen:

paulownia plaat 18x500x2000 mm van Bauhaus was ca 30 euro.

Door vandiktebank laten halen bij interieurbouwer: 5 euro

Epoxyhars van MrBoat: ca 600 g is ca 10 euro (gebaseerd op prijs 3kg)

Glasweefsel: ca 15 euro

PU hars: ca 10 euro

DD lak: ca 8 euro

Vacuumspul: ca 2m gaatjesfolie en 2m bleederdoek van polyservice.  Ook de vacuumfolie en vacuumtape (ca 4.5m) kwam daar vandaan.  Die had ik al 3 jaar liggen. Prijs weet ik niet meer....

Stukje cedar om een lelijke plek in paulownia  te repareren had ik nog liggen.

Maar: veel uren die ik puur als hobby besteed. De kwaliteit is ook absoluut niet professioneel.  Er zitten  bijvoorbeeld echt wel wat luchtbelletjes in het laminaat.

Ik gebruik ook geen topsheet. Vooral bij dit board niet omdat ik het gewicht zo laag mogelijk wilde houden.

Bottomline: puur hobby dus het mag wel wat kosten  Roll Eyes
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #7 Juli 26, 2017, 21:05:54
edit2Rapporteer  
 Joepie Mooi hoor Karst en idd een hobby mag wat kosten en er is toch geen beter gevoel dan dat iets toch lukt (perfect of niet). En een hoop kennis erbij (onbetaalbaar uiteraard)! Thanks voor het gedetailleerde overzicht  ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Juli 27, 2017, 10:43:41
edit2Rapporteer  
Mijn zoon heeft eergisteren met 12-13 knopen lekker kunnen cruisen.

Hij vond het prima varen. Morgen ga ik hem zelf uitproberen. Dan hopelijk 14 knopen. Ik hoop dan met mijn 15m edge te kunnen varen op de Always  Grin

Mooi!
Ik ben benieuwd!
DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #9 Juli 27, 2017, 10:54:27
edit2Rapporteer  
ziet er mooi uit. Hoe heb je die rand zo recht gekregen? op de mal lijkt het of je die er in kan gieten. Maar op het plaatje met de PU-lijm zie ik dat de omhoog staande rand weer weg is. Dus hoe doe je dat?
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #10 Juli 27, 2017, 18:00:33
edit2Rapporteer  
Zoooo net heerlijk gekite op het Groene Strand op Terschelling. De wind was niet superstabiel en varieerde tussen de 13 en 16 knopen. Ik ben begonnen met mijn 15m en de Always. Het ging meteen echt prima! Ik kwam makkelijk in plané en kon zeer makkelijk hoogte lopen. Een stuk upwind opkruisen was geen probleem.

Verder naar buiten was het choppy en dat zorgde wel voor wat spray in mijn gezicht. Ik moest ook wel even wennen: Bij hard edgen ging het board de eerste paar keer stuiteren op het water, maar later gebeurde mij dat niet meer.


Later heb ik nog met mijn 10m Slingshot Rally gevaren en ook dat ging eigenlijk zonder problemen: Een paar keer sinussen om op gang te komen en daarna kon ik echt prima doorvaren. De meeste anderen zaten toen aan de kant terwijl ik toch echt een stuk zwaarder ben (~110 kg  Shocked loser)

Kortom, ik ben tamelijk tevreden met als enige echte minpunt de spray in mijn bakkes bij chop.


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.