LE bladder slijtage door lusje binnenzijde tip (Catalyst 2015)

Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Augustus 01, 2017, 20:44:47
edit2Rapporteer  
De LE bladder van mijn 7m Catalyst uit 2015 is lek en toen ik deze uit de LE haalde kwam ik er achter dat het uiteinde min of meer vast zit middels een elastieken lusje aan de binnenkant van de tip.
Bij de zoektocht naar de lekkage bleek deze ongeveer op de plek te zitten waar de bladder door het lusje gaat.
Aan beide kanten/tips dus lijkt mij geen toeval.
Ik vermoed dat het lusje te veel schuurt of het materiaal langzaam uit elkaar trekt waardoor de lekkage is ontstaan.
Het er uit halen heb ik zeer voorzichtig gedaan dus ik denk niet dat ik daarmee de bladder beschadigd heb.

Heeft iemand dit eerder gezien, ervaring mee?
Ik twijfel nu of ik de nieuwe bladder wel of niet door de lusjes moet doen.

Foto's ter verduidelijking.
1e en 2e: beschadiging/lekkage bladder
3e: binnenzijde LE tip en elastieken lusje
4: buitenzijde LE tip
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Augustus 02, 2017, 13:54:56
edit2Rapporteer  
Zelf en met de school nooit last van gehad maar we sloegen het elastiekje wel over als we een LE bladder moesten terugplaatsen. Kans dat je teveel bladder door het elastiekje haalt en dan teveel spanning op de bladder hebt met schade als gevolg was te groot.

Kunst is dan om het uiteinde in zichzelf te frommelen/steken voor een cm of 30. Bij het oppompen schuift het dan vanzelf weer naar buiten en vult de tip mooi zonder lege ruimtes en zonder dat het restje ergens tussen blijft zitten en kapot gaat.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #2 Augustus 02, 2017, 20:49:25
edit2Rapporteer  
Thnx, dat is een goede tip!
Had ik nog niet aan gedacht.

Ik probeer Ozone te benaderen maar dat valt niet mee.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #3 Augustus 02, 2017, 21:54:52
edit2Rapporteer  
ik dacht dat zowat alle kite bladders een omgevouwen tip hadden. Dat was al zo in 2002.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #4 Augustus 02, 2017, 22:57:59
edit2Rapporteer  
Gevouwen maar vrij in de tip of echt bevestigd zoals met dit lusje?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #5 Augustus 02, 2017, 23:38:14
edit2Rapporteer  
Er zijn nog genoeg merken die die oldskool manier gebruiken (vouwen en klittenband), dat is vriendelijker voor diegene die de bladder vervangt/repareert in vergelijking met de elastiekjes en kleine toegang tot die elastiekjes.

Ik heb de keren dat ik de Ozone-bladder erin heb gestopt wel de elastiekjes gebruikt, maar slechts een klein gedeelte van uiteinde doorgevoerd (max 10 cm). Dat heeft bij die kites geen lekkende bladders opgeleverd.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.