open brief aan het bestuur van Friesland: waarom zijn kitesurfers paria's?

Eltimm

Berichten: 78
Augustus 02, 2017, 13:09:39
edit2Rapporteer  
Hi Allen,

wat vinden jullie hiervan?

Zit nu een weekje met m’n hele familie in Earnewald. Normaal gaan we naar Zeeland, maar dit jaar proberen we een weekje Friesland. De locatie word collectief gekozen, en volgend jaar gaan we terug naar Zeeland.

Waarom?

Ik kitesurf, en wou dit eens proberen in Friesland. Blijkt dat Friesland een beleid uit 2005 voeren qua kitesurfen op binnenwater. Op veel plekken verboden, en de plekken die niet verboden zijn, zijn onveilig en hebben geen accomodaties. Volgende keer als we de vakantielocatie kiezen gebruik ik m’n veto voor Friesland.

Makkum is dicht vanwege dagjesmensen, Mirns is klein en onveilig, kornwerderzand en Hindeloopen zijn alleen voor gevorderden, Lauwersoog etc. werken niet met ZW, de dominante windrichting. Heel Friesland ligt vol met meren, en op geen enkel meer mag gekitesurft worden. Wel overal windsurfers, btw...

Een plek zoals Mirns half dicht gooien omdat er vogels zitten? Denk dat er nog wel meer plekken voor de vogels zijn, maar er zijn geen meerdere plekken zoals Mins voor kitesurfers. Paaltjes en vuilbakjes, harde objecten op het strand. En circa een paar honderd kitesurfers die op een klein Veldje gepakt zitten. Niets regelen, wachten totdat de eerste dode valt (en die komt er, als ik zie wat er gebeurd en hoe slecht het geregeld is), en dan de spot sluiten: typische Knee-jerk-reactie van oningelicht en lui bestuur.

Maak de spot groter, leg deze veilig aan voor kitesurfers (geen paaltjes en harde objecten), of leg dan verderop (vanwege vogels) een spot aan.  Als we eerlijk zijn ligt het meestal niet aan de plek (want echt wel ruimte genoeg) maar aan de wil en visie van het lokale bestuur.

Zelf ben ik  niet verbonden met NKV (Nederlandse kitesurf vereniging), en begrijp dat ze de spot open willen houden, wat ik bewonder. De bestuurders snappen toch wel dat de lokale mensen willen kitesurfen? Ik zelf zo niet meer, want onveilig en slecht, slecht geregeld. En met mij in de toekomst ook heel veel anderen niet, denk ik.

Deze brief schrijf ik als gewoon toerist. Een toerist die niet snapt dat dit zo amateuristisch word aangepakt, en waarom jullie zoveel inkomsten willen mislopen. Zo is er bijv. in Brouwersdam een mooi gebied, komen er gigantische veel toeristen en loopt het allemaal goed omdat er de ruimte gemaakt is. Met alle parkeerinkomsten, strandtenten en toerisme-inkomsten van dien. Als dit zo doorgaat zie ik al de Duitste mensen in de toekomst een uurtje verder rijden naar Zeeland...

In Schellinkhout heerste 5 jaar geleden dezelfde problematiek, en daar heeft men een extra opgang gebouwd voor kitesurfers, het strand duidelijk gescheiden en veel extra parkeerplek aangelegd, en de oplaat-zone erg vergroot. Daar moesten een paar struiken voor weg. Dat was niet moeilijk. En dat werp vruchten af, toerisme in de buurt is gestimuleerd, Van den berg (de grootste surfshop in Nederland) draait terug goed, en veel lokale scholen geven er veilig les. En het aantal ongelukken is drastisch geminderd. Kom gerust eens kijken.
Strand Horst net hetzelfde: meerdere stranden gebouwd (zelfs 3 voor kitesurfers, 1 voor lessers, 1 voor beginners en een algemeen strand). En een hele grote strandtent, en veel parkeerinkomsten.

En ja, kitesurfen is een nichesport. Lees daarom eens hoeveel kitesurfers er 10 jaar geleden waren, en hoeveel er nu zijn, en de prognose voor 20 jaar. Wat de leeftijd van de gemiddelde beoefenaar is, en wat dat voorspelt voor de toekomst. Vast wel cijfers over te vinden.

Succes ermee!

Met vriendelijk groet,
Tim Mintiens,
2 augustus 2017,
Amsterdam
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #1 Augustus 02, 2017, 17:00:41
edit2Rapporteer  
Mirns klein en onveilig? Leg uit wat er klein is? De kitespot is bijna 2,5 x 1,5 km is bijna 4 km2. En wat is er onveilig? Die ene prullenbak en die halve boom? Neem even de moeite om met je spullen stukje het water in te lopen, dan heb je nergens last van.

Mee eens dat Korn voor gevorderden is. En Makkum is relatief weinig ruimte om te kiten, dus m.i. terecht dat die in het toeristenseizoen (van 1-5 tot 1-10) gesloten is.

En Hindeloopen alleen voor gevorderden? Ben benieuwd wat daar je argumenten voor zijn. Op Hindeloopen wordt ook gewoon kiteles gegeven.

Kitesurfen is verder overal verboden (BPR-verbod) tenzij toegestaan. Dat is geen beleid van de provinicie/gemeente oid, dat is landelijk.

Er zijn overigens wel plannen om een kitespot aan te leggen in het Tjeukemeer, echter dat gaat dit jaar nog niet gebeuren.

En wat accomodaties betreft heb je wel een punt. Daarover zijn wij (Kite Club Friesland) wel in gesprek met de gemeenten en provincie.

Daarnaast is de gehele Friese IJsselmeerkust natuurgebied. Het openen van nieuwe kitespots in Friesland kun je echt vergeten, helaas pindakaas.

zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/2017-01-01

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #2 Augustus 02, 2017, 17:45:10
edit2Rapporteer  
Citaat
In Schellinkhout heerste 5 jaar geleden dezelfde problematiek, en daar heeft men een extra opgang gebouwd voor kitesurfers, het strand duidelijk gescheiden

Het is er niet op verbeterd, zelf gevaarlijker. De helft van het strand om met je kite het water op te gaan of terug te komen  ThumpDown.
Vorige week vrijdag was ik mijn  kite aan het op pompen en door de weinige ruime stuurde een een kite in een ander, gevolg 2 kites in mijn nek  ThumpDown
Dit is een verslechtering voor de kiters geworden, helaas  ThumpDown


Citaat
En het aantal ongelukken is drastisch geminderd.
Klopt  ThumpsUp maar dat heeft ook te maken met het feit dat de kites een stuk veiliger zijn in de loop der jaren
Vroegah zag je ze veel in de bomen hangen maar dat gebeurd amper meer  ThumpsUp



Giertje

Berichten: 1230
Antwoord #3 Augustus 02, 2017, 19:28:22
edit2Rapporteer  
IK snap hier helemaal niets van.Ik vind juist dat je in Friesland top kan kitesurfen volop ruimte wat wil je nog meer.
Ook Schellinkhout niets op aan te merken top locatie met volop ruimte vooral door de week.
En het feit dat je minder ongelukken ziet, Richard, dat ligt aan je ogen!
laat je een keer aan je staar helpen. Tot Morgen op Schell. Joepie
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #4 Augustus 02, 2017, 20:53:05
edit2Rapporteer  
Mirns klein en onveilig? Leg uit wat er klein is? De kitespot is bijna 2,5 x 1,5 km is bijna 4 km2. En wat is er onveilig? Die ene prullenbak en die halve boom? Neem even de moeite om met je spullen stukje het water in te lopen, dan heb je nergens last van.

Mee eens dat Korn voor gevorderden is. En Makkum is relatief weinig ruimte om te kiten, dus m.i. terecht dat die in het toeristenseizoen (van 1-5 tot 1-10) gesloten is.

En Hindeloopen alleen voor gevorderden? Ben benieuwd wat daar je argumenten voor zijn. Op Hindeloopen wordt ook gewoon kiteles gegeven.

Kitesurfen is verder overal verboden (BPR-verbod) tenzij toegestaan. Dat is geen beleid van de provinicie/gemeente oid, dat is landelijk.

Er zijn overigens wel plannen om een kitespot aan te leggen in het Tjeukemeer, echter dat gaat dit jaar nog niet gebeuren.

En wat accomodaties betreft heb je wel een punt. Daarover zijn wij (Kite Club Friesland) wel in gesprek met de gemeenten en provincie.

Daarnaast is de gehele Friese IJsselmeerkust natuurgebied. Het openen van nieuwe kitespots in Friesland kun je echt vergeten, helaas pindakaas.

zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/2017-01-01




Hi Marco, naar wat ik begrepen heb zijn jullie mede verantwoordelijk voor Mirns open te houden, dat is top! Ik doel op het feit dat de launch/land redelijk klein is, en dat is gevaarlijk. Enkele mensen het water zien inlopen met de kite, die dan verkeerd gelaunched word, dus gedoe en onveilig. Met daarnaast een gigantisch veld waarin niets gebeurd, en langs de andere kant een kleiner veld waar alleen 3 windsurfzeiltjes liggen op een enorm oppervlak. Windsurfen wel,kiten niet en/of niet gebruikt. Noem me dom, maar snap ik gewoon niet. Als gemeente dien je te faciliteren, hoe je het ook draait of keert, en dat lijkt mij nog niet te gebeuren in Mirns. Maar dat is mijn impressie.

Die halve defecte vuilbak (pal in midden van smal strand waarachter veel mensen launchen) en wat verborgen paaltjes van circa een meter hoog die echt niet meegeven, geen enkele functie hebben: daar erger ik me aan, ja. Kan zelf Kiten, dus de kans dat ik er tegen aan ga is minimaal. De twee Duitse heren op leeftijd die hun kite erin parkeerden waren er wat minder blij mee. Waarom halen jullie ze niet weg? Er zal ooit wel eens iemand met z'n lijnen doorheen gaan en dan is het huilen. Beginners lopen water in, beginners willen zo snel mogelijk starten en snappen niet goed waar de kite heen gaat, beginners laten hun kite uit de lucht vallen en dan heb je 0.5 -1 seconde om de release te trekken ipv 2-3 seconden met nog kans dat iemand op het grasveld de kite tegen kan houden. Is er een reden voor de paaltjes? want gevaarlijk zijn ze...
Just my 2 cents, het is maar een mening...

En ik praat vooral over de meren, dus goed dat er op het tjeukemeer ook misschien een spot komt. Er is hoop...

Citaat
In Schellinkhout heerste 5 jaar geleden dezelfde problematiek, en daar heeft men een extra opgang gebouwd voor kitesurfers, het strand duidelijk gescheiden


Het is er niet op verbeterd, zelf gevaarlijker. De helft van het strand om met je kite het water op te gaan of terug te komen  ThumpDown.
Vorige week vrijdag was ik mijn  kite aan het op pompen en door de weinige ruime stuurde een een kite in een ander, gevolg 2 kites in mijn nek  ThumpDown
Dit is een verslechtering voor de kiters geworden, helaas  ThumpDown


Citaat
En het aantal ongelukken is drastisch geminderd.

Klopt  ThumpsUp maar dat heeft ook te maken met het feit dat de kites een stuk veiliger zijn in de loop der jaren
Vroegah zag je ze veel in de bomen hangen maar dat gebeurd amper meer  ThumpsUp



Komaan Richard, weet je nog dat er vroeger 1 strandje was en dat de kiters dan door de dagjesmensen heen gingen? Dat was in mijn mening echt wel gevaarlijker.
Ja, minder kites in de bomen dus helaas minder vermaak Smiley Smiley

IK snap hier helemaal niets van.Ik vind juist dat je in Friesland top kan kitesurfen volop ruimte wat wil je nog meer.
Ook Schellinkhout niets op aan te merken top locatie met volop ruimte vooral door de week.
En het feit dat je minder ongelukken ziet, Richard, dat ligt aan je ogen!
laat je een keer aan je staar helpen. Tot Morgen op Schell. Joepie


Lees m'n post: wel goeie spots, maar slecht aangelegd en slechte accommodatie. Spots zijn top! Toegang, parkeren, oploop naar spot, launchzone en veiligheid minder. Tevens verbod op veel plekken (dat is landelijk), maar dat is een gekkigheidje dat ik sowieso niet snap.

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #5 Augustus 03, 2017, 08:05:45
edit2Rapporteer  
Citaat
En het feit dat je minder ongelukken ziet, Richard, dat ligt aan je ogen! laat je een keer aan je staar helpen.
En dat zeg jij ? die niet ziet bij het oplaten van zijn kite dat zijn lijnen niet strak staan en daarna met 3 man wordt vastgehouden omdat je anders tegen de dijk had gelegen  Grin




Citaat
Komaan Richard, weet je nog dat er vroeger 1 strandje was en dat de kiters dan door de dagjesmensen heen gingen?
Klopt, maar als er dagjesmensen zijn dan waait het meestal niet of heel weinig en inderdaad dan is dit verbeterd (voor de dagjesmensen dan).

Maar waait het wel genoeg zodat er geen dagjesmensen zijn of zwemmers dan is het gewoon verslechterd. Er is de helft minder ruimte om met je kite het water in te gaan of terug te komen wat zeer gevaarlijke situaties op levert. Vooral in het weekeinde is het op Schellinkhout een gekkenhuis  ThumpDown 


De ideale situaties is volgens mij vanaf de Midget Golf waar de kite school van Kite Feel het water in gaat tot de kite zone de betonblokken eruit en er zand storten zodat je dan een lang zand strand krijg en hierdoor je veel makkelijker het water in en uit ga dan  nu het geval is.

Blijft natuurlijk het financiële plaatje, wie gaat dit betalen ?

Dat is ook niet moeilijk, Degene die door deze spot al jaren een aardige boterham verdienen kite winkel v. d. Berg aangevuld door de kite scholen die hier les geven en hiervoor helemaal niks betalen volgens mij ?

magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #6 Augustus 03, 2017, 08:43:31
edit2Rapporteer  
Blijft natuurlijk het financiële plaatje, wie gaat dit betalen ?

Dat is ook niet moeilijk, Degene die door deze spot al jaren een aardige boterham verdienen kite winkel v. d. Berg aangevuld door de kite scholen die hier les geven en hiervoor helemaal niks betalen volgens mij ?

Ik vind het ook nooit moeilijk om over andermans geld te beslissen.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #7 Augustus 03, 2017, 08:48:26
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik vind het ook nooit moeilijk om over andermans geld te beslissen.
Grin  schater

Had jij andere suggesties dan Ed ?

En........... wat kost nou een beetje zand en betonblokken verwijderen ? Paar kranten erbij en SBS 6 TV en Radio  Noord Holland alle plaatselijke suferdjes kranten Telegraaf NOS journaal en je heb een heleboel gratis reclame, wat wil je nog meer?  Grin
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #8 Augustus 03, 2017, 09:07:21
edit2Rapporteer  
Citaat
De ideale situaties is volgens mij vanaf de Midget Golf waar de kite school van Kite Feel het water in gaat tot de kite zone de betonblokken eruit en er zand storten zodat je dan een lang zand strand krijg en hierdoor je veel makkelijker het water in en uit ga dan  nu het geval is.

Volgens mij heb ik hier vorig jaar al plannen van zien rond gaan op het net. Bericht van Bas dacht ik. Gaan ze daar deze winter niet mee aan de slag? Moet het even opzoeken maar zit op het werk dus heb ook nog wat anders te doen  Grin
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #9 Augustus 03, 2017, 09:29:00
edit2Rapporteer  
Ben het eens met de topic schrijver. Afgelopen zondag naar Mirns geweest. (kom hier al jaren) is er niet beter op geworden. Het begint al als je de parkeerplaats op komt. 75% van de auto's heeft witte kenteken platen. op zich niks mis mee maar de wijsheid en kunde van de gemiddelde witte kentekenplaat kitesurfer is toch iets minder dan de gele kentekenplaat kitesurfer. Voorbeeld: afgelopen zondag waaide het goed door rond de 25+ knopen. Staat er een man uit witte kenteken land, ik schat rond de 60 KG met een 12m. Vraagd hij aan mij wil je mijn kite oplaten. ik zeg nee. Dat doe ik pas als je eerst een kleinere oppomt. Die heb ik niet zegt hij en deze kan ik best houden. Met mij waren er meer die er zo over dachten. 5 min later had hij toch iemand gevonden die toch zijn kite wou oplaten. Meneer lag na loslaten van de kite direct 10 meter verder met zijn snuffert plat op het gras tussen alle andere kites. Het is goed afgelopen. Gelukkig maar. Maar hij had ook tegen die prullenbak aan kunnen komen. Dit soort tafferelen zie ik elke keer weer als ik op Mirns kom. Het is gewoon veel te druk daar op dat kleine grasveld. Er ligt gvd 1 km gras waar niks mee gebeurt. Maar door de kortzichtigheid van een stoffige ambetnaar of stichting mag dit niet worden gebruikt. Dit is vragen om moeilijkheden. Zal mij benieuwen wanneer de eerste zwaargewonde of erger dooie valt. Als dit gebeurt hoop ik dat ze de personen die dit tegenhouden om het grasveld open te stellen voor het gerecht slepen. want ze zijn al jaren gewaarschuwd. En dat gelul over het vogeltjes verhaal moet ook eens ophouden. Ik heb bij Rijkswaterstaat gewerkt en je wilt niet weten waar vogels hun nesten maken. Nesten zitten zelfs tussen de vangrail bij 6 baans autosnelwegen. Dus opengooien dat veld. En niet pas doen als de eerste dode is gevallen maar zsm. Ug ik heb gesproken en nu het water op want het gaat vandaag flink blazen...
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #10 Augustus 03, 2017, 13:58:59
edit2Rapporteer  
Citaat
Er ligt gvd 1 km gras waar niks mee gebeurt.

We mogen al blij zijn met wat we nu hebben, al het andere is natuurgebied en in eigendom van Fryske Gea, de gemeente heeft er dus niks over te zeggen.

Neemt niet weg dat het steeds drukker wordt en de roep om meer ruimte toeneemt. Dit geldt in meerdere mate ook voor Workum. Daar wel meer ruimte om je kite op te laten, echter ruimte binnen de kitezone is beperkt.

En je kite oplaten kun je ook aan de waterkant doen, heb je alle ruimte.
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #11 Augustus 03, 2017, 14:16:32
edit2Rapporteer  
Citaat
Er ligt gvd 1 km gras waar niks mee gebeurt.

We mogen al blij zijn met wat we nu hebben, al het andere is natuurgebied en in eigendom van Fryske Gea, de gemeente heeft er dus niks over te zeggen.

Of het nu gemeente, provincie, Brussel of wat dan ook is het zijn in mijn ogen allemaal haantjes die er allemaal een poepje over willen doen. Waar hebben we het in vredesnaam over. Het Ijsselmeer heeft 300km oevers en al met al is er nog geen 1km plaats om je kite fatsoenlijk op te laten. Snap best dat de natuur op plek 1 komt maar je kan ook overdrijven. Wat doet het Fryske Gea met dat stuk grond?...Volgens mij helemaal niks. Ja af en toe loopt er een schaap verdwaald rond.
Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #12 Augustus 03, 2017, 14:29:37
edit2Rapporteer  
Top, laat die Duitsers maar naar Zeeland gaan, hebben we het lekker rustig op de mooiste spot van Nederland!

Vaar al ruim 10 jaar op Mirns en eigenlijk bijna nooit ergens anders en het was ooit 'druk' met 15 man. Nu is het rustig met 150 man op het water. Het is en blijft wachten op de eerste dode daar, maar dat komt niet door de omgeving maar door de mentaliteit en onkunde van sommige kiters.

De bomen hadden ze ook nooit weg moeten halen. Wie niet luisteren wil moet maar voelen (90% van de keren de oosterburen).
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #13 Augustus 03, 2017, 22:37:42
edit2Rapporteer  

En je kite oplaten kun je ook aan de waterkant doen, heb je alle ruimte.

Vond dat eigelijk gevaarlijker, onervaren kiters die met kites het water inlopen: Een soort kwal met tentakels van 12 m die je nog kunnen graaien als je 10 meter verderop staat. Om maar niet te zwijgen van deahtloopende kites die je vol in je rug blaffen.

Richard: helemaal eens, gewoon groot strand bouwen. Iedereen blij. Veilig.

Pieno: Duitser blijven wel komen, verdient de provincie veel aan qua toerisme. Dus doe nou gewoon slim en maak het ook voor die mensen aantrekkelijk: grote startzone, geen meuk, veiligheid. Heb je meer Duitsers, heb je meer geld, heb je meer manieren om je spot leuk te maken. Hoe moeilijk is het nou om zo'n dom grasveld open te gooien? (blijkbaar heel moeilijk, want Marco is er echt al lang serieus mee bezig naar wat ik begrijp. Wat een ambtelijke troep).

PS: ik had een 14 meter zondag. Maar kan Kiten Smiley
dimon

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #14 Augustus 04, 2017, 19:29:16
edit2Rapporteer  
Vreemd verhaal over Schellinkhout , waar het juist een puinhoop is met Kiters ,zwemmers ,windsurfers mensen met honden fietsers op de dijk en ga zo maar even door
Daar is het juist niet goed geregeld !!.
Alles gaat daar door elkaar overal schooltjes in het water over de hele baai iedereen doet maar wat
Als je vraagt om  meer in de hoek te blijven met al die lessende beginners dan krijg je een verdwaasde blik of een grote smoel ( behalve Duitsers die weten niet hoe het zit en gaan keurig voor de parking kiten )
En veilig ?? absoluut niet regelmatig de ambulance en traumahelikopter ter plekke
En al die mensen die besteden geen euro op het strand hoe kom je daarbij ?
VDB zou inderdaad een voordeel kunnen hebben met zoveel mensen op Schellinkhout
Schellinkhout is te klein te ondiep met overal keien bij de kant onder water en  een dijk met rotsblokken waar al een dode is gevallen
Dat het kiten hier nu nog mag is puur omdat er geen handhaving is

Brouwersdam daarentegen is een plek waar het wel goed geregeld is .
Alles gescheiden Surfers en kiters en zwemmers komen daar niet met elkaar in aanraking
Gratis parkeren en veel leuke strandtenten .
Schellinkhout is bezig zijn eigen graf te graven als er niet snel een duidelijk beleid komt
het zou toch zonden zijn als er een totaal verbod zou komen
Begin eens met een vaste Kite school aan te stellen die de boel ook nog eens in de gaten houdt alle ander mobile kitescholen verbieden of samenwerken met de aangewezen kiteschool
werk weer met hesjes dan is te zien of iemand les heeft of al wat ervaring heeft
nu zie ik niemand meer  een hesje  of ze zijn donkerblauw van kleur

Ik zou Schellinkhout maar niet noemen in je brief er ligt al een brief bij de gemeente met klachten van zowel surfers als Zwemmers en dagjes mensen

Succes!
Thetheo

Geen avatar

Berichten: 52
Antwoord #15 Augustus 05, 2017, 13:06:50
edit2Rapporteer  
Ik ben het er helemaal mee eens ik vaar al 15 jaar door het hele land en ben ook vaak in Friesland. Daar zie je in mijn beleving dat regelgeving rondom kiten bepaald wordt door ambtenaren die niet het juiste inzicht en de juiste kennis hebben van het kiten om de juiste afwegingen te kunnen maken m.b.t kiten en misschien wel tot waterporten in het algemeen Het is natuurlijk duidelijk dat er met vele belangen rekening moet worden gehouden met name in de drukke zomerperiode.

Ik voel me als kiter wel zeer achtergesteld t.o.v. andere watersporters. Je kunt in Makkum ongestraft urenlang met vervuilende en luidruchtige Jetskis rondscheuren zonder dat er een haan naar kraait, windsurfers kunnen het hele jaar bijna overal hun gang gaan. Maar kiters gaan we maximaal met zn alleen op overvolle spots zetten en in gevaarlijke uithoeken mogen ze het proberen. (n.b. naast de dijk bij de A7; wie heeft die plek bedacht?) Meest ongeschikte plek om te kiten in NL. (en idd als je eenmaal op het water bent en ervaren is het natuurlijk top). Gevolg is dat er door minder ruimte steeds meer ongelukken gaan gebeuren en er waarschijnlijk meer spots gesloten worden.....neergaande spiraal noemen we dat.

Oplossing: Er is zo ongelofelijk veel ruimte in Friesland waar je fantastisch en veilig kunt kiten zonder iemand ook maar lastig te vallen. En nee zelfs vogels zijn niet bang voor kiters en zij hebben sowieso heel veel ruimte rond het Ijsselmeer en Waddenzee (al eens gekeken hoeveel zwanen en ganzen er zijn in Friesland; die worden straks weer afgeschoten omdat het er teveel zijn).
Dus dat die af en toe tijdens de paringsdans gestoord worden door een kiter is misschien wel een hele diervriendelijke manier van geboortbeperking :-).

M.a.w geef kiters de ruimte!

Kiten is een veilige en stoere sport;milieuvriendelijk, goede hobby voor de friese jeugd en goed voor het toerisme in Friesland .....dus heren ambtenaren zo moeilijk hoeft het niet te zijn :-)
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #16 Augustus 05, 2017, 15:05:34
edit2Rapporteer  
Citaat
De bomen hadden ze ook nooit weg moeten halen. Wie niet luisteren wil moet maar voelen (90% van de keren de oosterburen).

De befaamde boom heeft niemand weggehaald, die is ooit keer getroffen door de bliksem. De boom groeit wel langzaam weer aan.
Kite Club Friesland

Berichten: 37
Antwoord #17 Augustus 05, 2017, 15:23:28
edit2Rapporteer  
Citaat
Er is zo ongelofelijk veel ruimte in Friesland waar je fantastisch en veilig kunt kiten zonder iemand ook maar lastig te vallen

Kun je een paar locaties noemen?
Thetheo

Geen avatar

Berichten: 52
Antwoord #18 Augustus 05, 2017, 16:51:48
edit2Rapporteer  
wellicht moet je eens gaan wandelen en of fietsen langs de dijken in Friesland . Kijk is even naar de ruimte achter de dijken tussen b.v workum t/m Kornewerderzand (20 KM). en ik weet dat het deels natuur/ vogelgebied is of andere bestemmingen, maar zie daar mijn eerdere opmerkingen over. Maar er zijn daar genoeg geschikte locaties te vinden. De hele baai in Makkum achter het bungalowpark Makkumbeach b.v.; zou je zo wat opstapplekken kunnen aanwijzen. (Ondiep/geen badgasten/ ruimte/steady wind /geen obstacles= topplek!)

dat schiet me zo maar even te binnen. en dan kom ik nog niet eens uit de buurt  :-).  ........

Kiten gaat steeds sterker groeien en dat heeft ruimte nodig; maar volgens mij is er gewoon niet de (politieke) wil en heeft men niet de juiste kennis/inzichten over hoe om te gaan met de groeiende populatie kiters ...maar potentiële spots daar heeft Friesland geen gebrek aan.
Kite Club Friesland

Berichten: 37
Antwoord #19 Augustus 05, 2017, 17:24:13
edit2Rapporteer  
Citaat
wellicht moet je eens gaan wandelen en of fietsen langs de dijken in Friesland . Kijk is even naar de ruimte achter de dijken tussen b.v workum t/m Kornewerderzand (20 KM).

Sjit zeg, dat we daar nog nooit aan gedacht hebben Wink

Goede ideeën zijn overigens altijd welkom en we kunnen nog wel wat hulp gebruiken ..........
DaSpike

Geen avatar

Berichten: 48
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #20 Augustus 08, 2017, 21:27:39
edit2Rapporteer  
Ik vraag me af of de mensen die zo afgeven op de regelgeving de achtergrond van de regelgeving wel kennen. Zo niet is daar eerst een gedegen inwinning nodig van wetgeving en regels. Marko B en de kite club fryslan en de NKV zetten zich volgens mij hard in voor de belangen van kite surfers. Met daarin het in achtneming van de wetgeving en plaatselijke belangen. Oftewel die helpen de kite community flink. Roepen dat zaken niet goed gaan in een open brief dat helpt echter niet in mijn beleving.

Aanvullend is er een  misvatting in de brief. De overheid is er niet enkel om burgers te faciliteiten.  Die is er om met burgers en wetgeving gezamenlijk een balans te vinden. Burger zijn is meer dan enkel gebruik te maken van faciliteiten. Het brengt ook een plicht met zich mee om andere waarden, waaronder natuur, overige recreatie en andere belangen af te wegen tegenover je eigen gebruik.

Of kiten nu gevaarlijker wordt op de aangewezen locaties is volgens mij niet een probleem van de overheid. Maar van de kiters als gemeenschap zelf. Dus aanspreken. Zorgen dat mensen zaken leren. Of net een ander moment kiezen om zelf te varen wanneer je het wel veilig acht zijn punten die de community helpen. Maar ook jezelf helpen om veilig op het water te kiten. En weer veilig thuis te komen na een mooie sessie.

En kiters; hang lose Smiley
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #21 Augustus 09, 2017, 22:18:41
edit2Rapporteer  
Laat ze ook direct snelwegen aanleggen in Friesland, zodat je er normaal kan komen.
Friesland is enorm vergrijsd en op al die N-wegen rijden die oudjes 50.
Kite Club Friesland

Berichten: 37
Antwoord #22 Augustus 10, 2017, 12:25:59
edit2Rapporteer  
Laat ze ook direct snelwegen aanleggen in Friesland, zodat je er normaal kan komen.
Friesland is enorm vergrijsd en op al die N-wegen rijden die oudjes 50.

Liever niet, dan wordt het nog drukker Wink
Giertje

Berichten: 1230
Antwoord #23 Augustus 10, 2017, 19:25:46
edit2Rapporteer  
Friesland! DE mooiste waterwegen van de wereld! ListenToMe
wat wil je nog meer. Joepie
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.