Kite maat

Zay

Geen avatar

Berichten: 5
Augustus 08, 2017, 21:14:18
edit2Rapporteer  
Hallo,

Ik ben sinds kort beginnen met kitelessen. Ik les met een c kite van 11m2.

Nu heb ik een bowkite gekregen van 13m2. Ik weeg zelf 72kg. Ik wil hiermee zelf gaan oefenen op meertjes en niet aan de kust.

Ik lees verschillende dingen hier op het forum maar is deze kite niet aan de grote kant voor mijn gewicht? En met welke windkracht kan ik het beste gaan oefenen?

Gr zay
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #1 Augustus 09, 2017, 08:40:05
edit2Rapporteer  
Hallo Zay,

Lessen met een C-kite is niet ideaal, ik weet niet om welk model het gaat, maar over het algemeen zijn deze kites dermate direct en krachtig dat er veel minder ruimte is voor fouten. Welke kiteschool heb je lessen gevolgd?

Een 13m bow-kite die je hebt gekregen is nogal algemeen om een goed oordeel over te vellen. Is de kite ouder dan 2010, dan zou ik het je afraden met deze kite te gaan oefenen. Is hij nieuwer en in goede staat, lees niet lek, goed functionerend safety-systeem (voorkeur gaat tegenwoordig uit naar flagg out over 1 powerlijn) dan is een 13m met jouw ervaring en gewicht geschikt in een rustig weertype, windkracht 4/5 wat neerkomt op 10/16 knopen.

Kanttekening is dat het in Nederland vaker, harder of niet waait. Daarom niet de ideale maat die 13m. Als beginner is na het volgen van de nodige lessen een 10 of 11m kite perfect. Inzetbaar vanaf 16 tot 22 knopen, die dagen komen vaker voorbij en daarnaast is de kite herstarten in die omstandigheden ook stukken makkelijker. 

Verder zeker niet verstandig om aan meertjes te gaan oefenen, over het algemeen zijn meertjes verboden, maar ook veel vaker zeer vlagerig (niet ideaal dus). Wel zou je naar geschikte beginnerspot kunnen gaan. Enkele voorbeelden hiervan zijn Schellinkhout in NH of Oost Voorne (ZH) (let wel dat je bij Voorne buiten het vogelgebied blijft). Deze spots zijn ruim, vlak water, stabiele wind en er kan goed worden gestaan wat een stukje rust geeft.

Zoek een rustig stukje water op met genoeg ruimte tot de kant en ik wens je heel veel succes met het opdoen van ervaring en bovenal ondergaan van het kitevirus!

Zay

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #2 Augustus 09, 2017, 08:54:44
edit2Rapporteer  
Hallo

Bedankt voor je reactie, volgens mij met een kite van het merk north en dan de 11 het is in ieder geval een c kite of een hybride. Ik les bij Kite mobiel.

De kite die ik heb is een s bow 7 13m2. Wel een iets oudere kite maar hij is verder in zeer goede staat. Het doek is goed en geen reparaties niet lek.

 Hij heeft wel een veiligheidssysteem waarbij ik de leash aan een depowerstrap kan haken weke boven de trimstraps zitten. Mocht ik dit gebruiken dan depowerd hij denk ik aan 1 van de frontlijnen.

De spots die je noemt zijn aardig ver weg voor mij. Ik kom zelf uit groningen. Is de blauwe stad een geschikte spot om te oefenen? Ik las op de site van nkv dat het daar gedoogd word om daar te kiten.

Groeten

ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #3 Augustus 09, 2017, 09:15:28
edit2Rapporteer  
Ik ken de spot niet, maar zoals ik al schreef hebben meren veel meer last van turbulente / vlagerige wind. Daarnaast staan rond meren grote aantallen bomen, en geloof het of niet, maar als beginnend kitesurfer hebben deze bomen een soort van aantrekkingskracht op (oudere) kites.

Kijk anders even onder het kopje 'spots' daar kan je goed zien welke spots geschikt zijn voor beginners in jouw omgeving.

Kitemobile geeft les met de North Neo, dit is de wavekite van North, welke een zeer groot de-power bereik heeft. Is dus zeker geen C-kite, de C-kite van North is de Vegas welke niet geschikt is voor basis lessen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Augustus 09, 2017, 09:43:50
edit2Rapporteer  
Groningen heeft voor zover ik weet enkel wat meertjes en waddenzee spots waar je op een mini-strandje of dijk moet launchen. Niet ideaal voor een beginner, je kunt dan beter door rijden naar een van de IJsselmeer spots: http://www.kitehigh.nl/spots/Nederland

Kite klinkt als een ouder model, het kan maar dan moet wel alles 100% in orde zijn en zeker niet op een vlagerige krappe spot gaan proberen. Laat het liefst een ervaren kiter er even naar kijken en meehelpen.
Zay

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #5 Augustus 09, 2017, 09:50:53
edit2Rapporteer  
Oke dan zal ik denk ik bij het ijsselmeer gaan oefenen. Bedankt voor de reacties.

Dus mijn kite is wel vergelijkbaar qua depower met de kite van north neo?
En dus tot windkracht 4 zou het dan veilig zijn. Ik zal kijken of iemand van de kiteschool de kite wil bekijken.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Augustus 09, 2017, 10:03:22
edit2Rapporteer  
zolang je niet het exacte model en bouwjaar geeft blijft het gissen naar de eigenschappen
Zay

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #7 Augustus 09, 2017, 11:24:56
edit2Rapporteer  
Excuus het is de starkites s bow 07 13m2. 4 lijns bow

Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #8 Augustus 09, 2017, 11:35:55
edit2Rapporteer  
Hij heeft wel een veiligheidssysteem waarbij ik de leash aan een depowerstrap kan haken weke boven de trimstraps zitten. Mocht ik dit gebruiken dan depowerd hij denk ik aan 1 van de frontlijnen.

Ik ken de kite verder niet maar uit bovenstaande tekst maak ik op dat je niet precies weet hoe het veiligheidssysteem werkt. Dit is wel belangrijk voor je eigen veiligheid. Ik vind het daarom een goed idee om even aan de kite school te vragen hoe het zit bij deze kite.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Augustus 09, 2017, 12:01:05
edit2Rapporteer  
Oef, 2007... Dat is redelijk gedateerd. Toen waren de meeste safety systemen nog niet zo betrouwbaar als nu, zeker niet op de eerste generaties bowkites van toen die uit gingen van de  zogenaamde "100% depower" wat achteraf een fabeltje bleek te zijn.
Met een moderne 4-lijns single line flagout bar wort het al een stuk veiliger, mits de kite geen 2:1 katrollen bar nodig had.


Handleiding gevonden: link naar PDF

Safety aan de trimstrap vastmaken zoals in de handleiding (zie foto hier onder) is zwaar achterhaald en absoluut niet veilig! Je haalt hooguit 80% van de kracht uit de kite wat in geval van een deathloop of sterk toenemende wind simpelweg niet voldoende is.

PS. sta niet raar te kijken als je instructeur ook niet exact weet hoe deze kite werkt als hij alleen ervaring met moderne kites heeft. Zijn maar een handjevol instructeurs die al meer dan 10 jaar ervaring hebben.
Zay

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #10 Augustus 09, 2017, 12:20:36
edit2Rapporteer  
Hallo, de handleiding heb ik in mijn bezit inderdaad.
Ik vond het al apart want bij de lessen zit de leash ook net boven de chicken loop en bij mij dus boven de bar.

Kort gezegd is het dus het veiligste voor mij om een jongere kite aan te schaffen. Die qua grootte dan ook wat meer allround is voor de weesomstsndigdheden in NL?

Mijn huidige bar heeft geen katrollen alleen boven aan bij de kite wel aan de bridles
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #11 Augustus 09, 2017, 14:06:11
edit2Rapporteer  
Het staat je natuurlijk altijd vrij om materiaal aan te schaffen of je te laten adviseren door mensen die hun spullen graag kwijt willen...

Als je vooraf dit forum had doorgespit had je tig topics hierover kunnen lezen dat kites van voor 2010 niet meer aan te raden zijn (Iig voor beginners!!) Is het niet de safety, dan zijn het vaak lijnen die verouderd zijn, plastic onderdelen die door UV werking makkelijker scheuren en bladders waar de lijm van de ventielen gaar is. Kortom genoeg redenen waardoor je plotseling voor onaangename verassingen KAN komen te staan. Besef ook dat ondeugdelijk materiaal niet alleen jezelf kan treffen maar ook de omstanders. ListenToMe Common sense is dus gevraagd!

Vuistregel: investeer in veilig materiaal, en koop geen kite materiaal wat ouder dan 5 jaar is!

Goedkoop is hier niet alleen duurkoop, maar meestal een 'vraag naar ongelukken' koop

Zay, succes met oefenen  ThumpsUp
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #12 Augustus 09, 2017, 14:30:00
edit2Rapporteer  
Blauwe stad kun je alleen terecht met wind uit ZO en dan nog is het zeer vlagerig. In de zomermaanden is dit een druk bezocht strand en is het af te raden daar te gaan oefenen.

Je kunt beter naar Mirns of Workum gaan, is even stukje rijden.

ps woon zelf ook in Groningen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.