North Click Bar. Eigen ervaring?

kajeka

Geen avatar

Berichten: 23
Augustus 13, 2017, 11:20:44
edit2Rapporteer  
Als ik her en der op internet de meningen over de North Click Bar lees lopen ze nogal uiteen. Iedereen lijkt er een mening over te hebben. Ook al hebben ze er nog nooit één gebruikt. De slijtage op de lijnen bij het '17 model is mij bekend.

Zijn er hier mensen die met de North Click Bar varen? En wat zijn jullie ervaringen?

Hoe bevalt hij op kleine maten kites als een 6m2? Nu vaar ik die met een kleinere bar, maar het is het idee dat het één bar wordt. Hoe doen jullie dit? Toch nog een andere bar erbij of gewoon alle maten op de Click Bar?

Gebruikt iemand hem op een foilkite en hoe bevalt dit?

Ik overweeg namelijk om er een te halen, maar zou er graag wat ervaringsdeskundigen over horen.
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #1 Augustus 13, 2017, 13:19:48
edit2Rapporteer  
Ik heb hem net een kleine twee weken. De nieuwe van komend seizoen. Mijn eerste sessie met een 5m RRD Religion in de storm van vorige week donderdag. En gisteren voor het laatst met een North Juice 15m in de low end.

Ik ben zeer tevreden.  Zonder de center line connector werkt het gewoon prima op kleine en grotere 4-lijns kites die ik normaal op lage split vaar (Naish en RRD). Nu voor het eerst ook de juice met een hoge split kunnen varen maar ik ben er nog niet uit of dat echt heel veel verschil maakt met mijn andere niet North barren.

In gebruik is het werkelijk subliem maar het op poweren met die draaiknop is even wennen. Tot mijn verassing gaat depoweren ook in de low end prima. Je hebt maar weinig spanning op de stuurlijnen nodig. Ik vaar BTB en ATB barren maar dit is in mijn optiek echt wel een stapje vooruit.

Nadelen? Behalve de prijs (maar dat zal snel veranderen voor het model van vorig jaar) is de bar wat dikker dan ik lekker vind. De Naish bar is nog steeds mijn favoriet om vast te houden. Zeker in de winter met handschoenen.
Verder is het schoonmaken een beetje ondoordacht. Je moet hem natuurlijk wel netjes uitspoelen net als een normale bar. Maar dat die ik meestal thuis onder de douche en dan is die bar natuurlijk opgerold. Echter kun je dan dus niet het depower mechanisme bedienen. Je moet dus soms thuis je lijnen afwikkelen om het helemaal goed door te spoelen.

Ook een nadeel is de PU cover. Het ding is lintvormig en geeft best wat frictie als je de bar van en naar je toe beweegt terwijl je stuurt. Stroever dan bij de RRD bar (Ronde PU cover) en heel veel stroever dan naish (geen pu cover over de depower lijn).

Laatste nadeel, maar dat geldt helaas voor steeds meer barren: de kleuren. Welke idioot heeft bedacht dat het een tof idee is om de rode kleur steeds subtieler te maken in de bar? Helaas is het bij de Nieuwe North bar lekker subtiel en moet ik soms twee keer kijken.

Oja: je vraag over 1 bar breedte voor al je kites? Dat doe ik al jaren. Tussenmaat op mijn kleinste (5m) tot grootste (17m) is voor mij niet zo'n probleem. In de low end moet je met wat meer overtuiging insturen misschien. Of dat ook voor jou geldt moet je gewoon zelf testen. Misschien vind jij het 'niks' Wink
kajeka

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #2 Augustus 13, 2017, 18:48:42
edit2Rapporteer  
Dankje voor je uitgebreide antwoord. Een tevreden gebruiker dus. Kun je voor het spoelen de twee onderste klepjes niet opentrekken terwijl je de lijnen opgerold hebt? Dat lijkt me nogal knullig dan.

Zoveel frictie dat sturen en poweren niet eens meer chill is?

Zal een kijken of ze hem ergens in een shop te leen hebben om eens een paar uur te pielen.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #3 Augustus 14, 2017, 07:54:01
edit2Rapporteer  
Kijk ook eens naar de Stickshift van Ocean Rodeo

http://www.wetestkites.com/2017/06/14/ocean-rodeo-stick-shift-bar/

ps heb 'm zelf niet.
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #4 Augustus 14, 2017, 13:13:25
edit2Rapporteer  
Kun je iets meer delen Marco? Waarom precies? Wat is er beter, slechter en vergelijkbaar? Ik ben best benieuwd.

Gezien je reageert op een verzoek om meningen van mensen met 'eigen ervaring' met de click bar neem ik aan dat je niet tevreden bent met je eigen North bar of dat je na testen voor OR's oplossing bent gegaan?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #5 Augustus 14, 2017, 13:53:28
edit2Rapporteer  
Het draaien ging zeer doen aan m'n pols. De Stick Shift lijkt (geen ervaring mee dus, puur vanwege de plaats van de draaiknop) me wat dat betreft iets ergonomischer. Verder vond ik ook dat de bar heel makkelijk op de PU klemt als je een beetje flink stuurt. Meest klemmende bar die ik heb meegemaakt. Links en rechts zijn slecht te onderscheiden van elkaar, en voor uithaken is de bar niet echt geschikt omdat de swivel onder de QR wat in de weg zit, en veels te soepel draait zodat je bij terug inhaken altijd moet opletten dat de CL recht zit.

Verder wel een heel mooi en clean ding hoor. Maar voor mij is dat ten koste van de gebruiksvriendelijkheid gegaan ironisch genoeg.

Haak je nooit uit, en ben je niet agressief met stuurinput, is het een prima ding.
kajeka

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #6 Augustus 14, 2017, 19:54:57
edit2Rapporteer  
Aight. Qua ergonomie lijkt me de stickshift juist minder. Maar heb je hem getest faxie of vaar je er nog steeds mee? Ben namelijk ook benieuwd naar de mening van mensen die hem al even varen.

L/R lijkt me met de nieuwe kleurstelling geen probleem. En met die dikke rode balk weet je iig snel genoeg wat de achterkant is:). Frictie daarentegen lijkt me minder. Met name de grote maten is het fijn om goed aan de haal te kunnen.

Iemand hier die er al een paar maanden mee vaart?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #7 Augustus 14, 2017, 21:33:17
edit2Rapporteer  
Aight. Qua ergonomie lijkt me de stickshift juist minder. Maar heb je hem getest faxie of vaar je er nog steeds mee? Ben namelijk ook benieuwd naar de mening van mensen die hem al even varen.

L/R lijkt me met de nieuwe kleurstelling geen probleem. En met die dikke rode balk weet je iig snel genoeg wat de achterkant is:). Frictie daarentegen lijkt me minder. Met name de grote maten is het fijn om goed aan de haal te kunnen.

Iemand hier die er al een paar maanden mee vaart?

Alleen getest
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #8 Augustus 14, 2017, 23:21:15
edit2Rapporteer  
Dat van dat uithaken is een beetje kort door de bocht. Dat geldt voor elke North bar inmiddels en ook voor steeds meer andere merken. Na een paar sessies is hij echt niet meer zo soepel. Daarnaast is er nu ook een aparte chicken loop voor unhooked (groter) en wave (voor rope harness).
Zelf haak ik sporadisch uit dus ben gewoon voor de freeride optie gegaan. Let op: je moet nu je chicken loop dus ook nog bestellen. Prijs met loop is wel gelijk gebleven.

Ik ben wel benieuwd naar de slijtage ivm die frictie. Want die is er zeker ja maar zo extreem is het ook niet. Heb er zelf niet echt last van ondanks dat ik mijn kites ook regelmatig loop. Zeker (vooral) de grote maten. Gaat prima.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 Augustus 15, 2017, 00:17:25
edit2Rapporteer  
Dat van dat uithaken is een beetje kort door de bocht. Dat geldt voor elke North bar inmiddels en ook voor steeds meer andere merken. Na een paar sessies is hij echt niet meer zo soepel. Daarnaast is er nu ook een aparte chicken loop voor unhooked (groter) en wave (voor rope harness).
Zelf haak ik sporadisch uit dus ben gewoon voor de freeride optie gegaan. Let op: je moet nu je chicken loop dus ook nog bestellen. Prijs met loop is wel gelijk gebleven.

Ik ben wel benieuwd naar de slijtage ivm die frictie. Want die is er zeker ja maar zo extreem is het ook niet. Heb er zelf niet echt last van ondanks dat ik mijn kites ook regelmatig loop. Zeker (vooral) de grote maten. Gaat prima.

Gewicht van de leash icm suicide trekt de loop behoorlijk snel verticaal. Erg irritant. Bar was niet gloednieuw lijkt me, dus zou ondertussen al wat stroever geweest moeten zijn. Bij barren waar je gewoon met de hand moet draaien heb je dat probleem over het algemeen gewoon niet.

 
Maar zoals ik al zei, als je niet uithaakt is het een nonissue. Maar het mag wel gemeld worden vind ik.
MarkBoardguru

Berichten: 15
Antwoord #10 Augustus 17, 2017, 18:20:34
edit2Rapporteer  
Hoi Damsko. De reden dat de plastic tube niet rond is bij de clickbar maar rechthoekig is dat als je de bar terug spint na een sprong de swivel automatisch mee draaid. Dit gaat niet als de plastic tube rond is.
En als je de volgende keer de bar onder de douche meeneemt om uit te spoelen, kan je ook die 2 'klepjes' openmaken links en rechts bij de bar-ends om de bar uit te spoelen. Dan hoef je niet alle lijnen af te rollen...... ;-)
kajeka

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #11 Augustus 17, 2017, 22:43:55
edit2Rapporteer  
Jij vaart er ook mee Mark?

Edit: Nevermind. Zag je bericht op dat andere forum. Zandvoort hoop ik te zijn.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.