Surviving the Death Loop

Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Augustus 13, 2017, 12:37:42
edit2Rapporteer  
Altijd handig om te weten, iemand al een keer uitgetest?


http://www.youtube.com/watch?v=SjA5CEzZrTU&t=329s&index=72&list=WL
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #1 Augustus 13, 2017, 13:26:16
edit2Rapporteer  
Thanks man! nuttig opvolgend filmpje van de 1e waar inderdaad veel kritiek op kwam..
et1961

Berichten: 365
Antwoord #2 Augustus 14, 2017, 12:07:29
edit2Rapporteer  
Laatst schoot bij mij 1 powerlijn los, kite loopen. Ik kon er geen controle over krijgen, dus besloot de QR te activeren. Echter dit hielp niets omdat de safetylijn (flaglijn) aan de losgeschoten powerlijn zat.

In het water had ik dat niet door pas bij het uitlopen van de lijnen op het strand zag ik wat het probleem had veroorzaakt.

Vraag; wat had ik het beste kunnen doen?
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #3 Augustus 14, 2017, 12:22:59
edit2Rapporteer  
Vraag; wat had ik het beste kunnen doen?

Nuchter blijven + teken van hulp nodig aangeven + je mes gebruiken
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #4 Augustus 14, 2017, 13:00:03
edit2Rapporteer  
Gewoon je tweede safety ook trekken, alles los gooien ThumpsUp
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #5 Augustus 14, 2017, 13:36:39
edit2Rapporteer  
Gewoon je tweede safety ook trekken, alles los gooien ThumpsUp

tja, als 1 van je lijnen losgeschoten is of afgebroken, dan wordt het weer een ander verhaal.
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #6 Augustus 14, 2017, 16:10:19
edit2Rapporteer  
Laatst schoot bij mij 1 powerlijn los, kite loopen. Ik kon er geen controle over krijgen, dus besloot de QR te activeren. Echter dit hielp niets omdat de safetylijn (flaglijn) aan de losgeschoten powerlijn zat.

In het water had ik dat niet door pas bij het uitlopen van de lijnen op het strand zag ik wat het probleem had veroorzaakt.

Vraag; wat had ik het beste kunnen doen?
Geen antwoord op je vraag, maar wat bedoel je met 'schoot los'?
et1961

Berichten: 365
Antwoord #7 Augustus 14, 2017, 19:28:12
edit2Rapporteer  

Geen antwoord op je vraag, maar wat bedoel je met 'schoot los'?

Dat de verbinding (pigtail) tussen de powerlijn en de bridle van de kite los schoot. Het betrof een nieuwe bar en nieuwe kite, vermoedelijk de lus niet correct op de pigtail met de knoop vastgezet...
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #8 Augustus 14, 2017, 21:37:57
edit2Rapporteer  
Oops, ok kan gebeuren. Was al bang dat er weer een Cabrinha lijn was gebroken op het knoopje, maar niet dus gelukkig.

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #9 Augustus 15, 2017, 12:07:59
edit2Rapporteer  
Wordt dus tijd dat heren R&D een nieuw/beter mesje gaan ontwikkelen, gelijk een tip voor deze heren, er zijn er al zat van op de markt. Tongue

Ik kite zelf met een gewoon mes die je met 1 hand open kan maken. Weet niet of het wat is maar ik kan er in ieder geval alles mee los snijden.

Ik denk dat meest gasten hier met een aangekoekt mesje kiten waar je niks meer aan hebt of heb ik dat fout  Huh
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Augustus 15, 2017, 12:40:55
edit2Rapporteer  
Laatst schoot bij mij 1 powerlijn los, kite loopen. Ik kon er geen controle over krijgen, dus besloot de QR te activeren. Echter dit hielp niets omdat de safetylijn (flaglijn) aan de losgeschoten powerlijn zat.

In het water had ik dat niet door pas bij het uitlopen van de lijnen op het strand zag ik wat het probleem had veroorzaakt.

Vraag; wat had ik het beste kunnen doen?

Heb je het filmpje wel bekeken? Jouw situatie komt er ook in voor.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #11 Augustus 15, 2017, 23:00:22
edit2Rapporteer  
Ik denk dat meest gasten hier met een aangekoekt mesje kiten waar je niks meer aan hebt of heb ik dat fout  Huh

Zo'n mesje heb ik inderdaad  Embarrassed.
Wat voor mes heb jij dan precies en waar bevestig je die?
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #12 Augustus 16, 2017, 14:23:43
edit2Rapporteer  
Ik heb een wichart mes gekocht zeewaterbestendig prijs weet ik niet meer. Het etuitje/hoesje had ik nog van een ander mes, hier zit zo'n lus achter op waar je riem doorheen kan dus zo maak ik hem aan 1 van de harnas banden vast. ThumpsUp

Lude

Berichten: 1420
Antwoord #13 Augustus 17, 2017, 09:12:08
edit2Rapporteer  
Gewoon je tweede safety ook trekken, alles los gooien ThumpsUp

tja, als 1 van je lijnen losgeschoten is of afgebroken, dan wordt het weer een ander verhaal.
Hoezo? Je hebt toch 2 safeties, eerste op je chickenloop en de tweede aan je leash? Ik bedoel gewoon je leash losgooien en weg ermee..
et1961

Berichten: 365
Antwoord #14 Augustus 17, 2017, 10:08:58
edit2Rapporteer  

Hoezo? Je hebt toch 2 safeties, eerste op je chickenloop en de tweede aan je leash? Ik bedoel gewoon je leash losgooien en weg ermee..

Dat is natuurlijk een optie, maar het betekent wel dat je kite weg is en dat je niet meer de mogelijkheid hebt om de kite als drijfvermogen te gebruiken om een zgn zelfrescue uit te voeren.

Alleen als je geen controle meer over je kite kunt krijgen en zwemmen naar de kant een optie is zou ik dit overwegen....
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #15 Augustus 17, 2017, 17:48:33
edit2Rapporteer  
Ik denk dat als je met een mesje in de weer gaat je ook alles door snijdt.. in een noodsituatie het juiste lijntje kiezen zie ik mezelf nog niet echt doen.
piede

Berichten: 1689
Antwoord #16 Augustus 18, 2017, 07:53:28
edit2Rapporteer  

Hoezo? Je hebt toch 2 safeties, eerste op je chickenloop en de tweede aan je leash? Ik bedoel gewoon je leash losgooien en weg ermee..

Dat is natuurlijk een optie, maar het betekent wel dat je kite weg is en dat je niet meer de mogelijkheid hebt om de kite als drijfvermogen te gebruiken om een zgn zelfrescue uit te voeren.

Alleen als je geen controle meer over je kite kunt krijgen en zwemmen naar de kant een optie is zou ik dit overwegen....

De vraag is natuurlijk wanneer je ontdekt dat je geen controle meer over je kite hebt.

En dat mes van teigetje kan vast van alles doorsnijden... Ook je polsen. Als je het snel genoeg uit het zakje krijgt en open kan klappen tenminste.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 Augustus 18, 2017, 09:33:20
edit2Rapporteer  
Succes met dat mesje uberhaupt te pakken krijgen als je volle snelheid door het water wordt gesleurd. Dan moet je 'm ook nog eens open klappen en 1 of meerdere (dikke, PU covered) lijnen doorsnijden..

Hoe lang ben je daar mee bezig? Waar ben je dan beland? 500m op open zee, of al in de duinen? Als je mzzl hebt is het side-shore wind en kun je nog terug zwemmen.

Had je dan niet beter gewoon de verste stuurlijn kunnen pakken zoals in dit filmpje?
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #18 Augustus 18, 2017, 09:53:30
edit2Rapporteer  
Klopt hoor Karel en Piede, maar het gaat er effe om dat ik in ieder geval wat heb mocht het nodig zijn  Huh kite 17 jaar en gelukkig nog geen knife nodig gehad. Er is genoeg beter messenwerk op de markt maar dat gaat mij teveel doekoes kosten.

Daarom, R&D ga aan de slag. ThumpsUp
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #19 Augustus 18, 2017, 12:43:00
edit2Rapporteer  
Beter mee dan om verlegen.
Maar zoals eerder benoemd bedenk goed dat zo'n mes niet helemaal veilig is in gebruik.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #20 Augustus 24, 2017, 09:58:50
edit2Rapporteer  
Ik heb dit mes bij me.
Niet duur. Zeewater bestendig. En krijg je de meeste lijnen wel mee door doordat hij tweezijdig mes heeft een kartels.
https://www.messen.nl/fox-rescue-tool-rood.html
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #21 Augustus 24, 2017, 12:15:45
edit2Rapporteer  
Succes met dat mesje uberhaupt te pakken krijgen als je volle snelheid door het water wordt gesleurd. Dan moet je 'm ook nog eens open klappen en 1 of meerdere (dikke, PU covered) lijnen doorsnijden..

Hoe lang ben je daar mee bezig? Waar ben je dan beland? 500m op open zee, of al in de duinen? Als je mzzl hebt is het side-shore wind en kun je nog terug zwemmen.

Had je dan niet beter gewoon de verste stuurlijn kunnen pakken zoals in dit filmpje?
Ehm, een mes is niet om je los te snijden van een kite op hoge snelheid naar mijn idee, dan ben je echt te ver heen als je al in die situatie terecht bent gekomen. Een mes is, net zoals je safety trouwens, iets om te gebruiken voordat je in een noodsituatie komt en jezelf los te krijgen om erger te voorkomen. Een spoelbeurt in de golven of een lijn vergeten op te rollen met selfrescue dat dan strak om je benen wikkelt met zwemmen zijn reëlere situaties om een mes te gebruiken.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #22 Augustus 24, 2017, 12:45:52
edit2Rapporteer  
Succes met dat mesje uberhaupt te pakken krijgen als je volle snelheid door het water wordt gesleurd. Dan moet je 'm ook nog eens open klappen en 1 of meerdere (dikke, PU covered) lijnen doorsnijden..

Hoe lang ben je daar mee bezig? Waar ben je dan beland? 500m op open zee, of al in de duinen? Als je mzzl hebt is het side-shore wind en kun je nog terug zwemmen.

Had je dan niet beter gewoon de verste stuurlijn kunnen pakken zoals in dit filmpje?
Ehm, een mes is niet om je los te snijden van een kite op hoge snelheid naar mijn idee, dan ben je echt te ver heen als je al in die situatie terecht bent gekomen. Een mes is, net zoals je safety trouwens, iets om te gebruiken voordat je in een noodsituatie komt en jezelf los te krijgen om erger te voorkomen. Een spoelbeurt in de golven of een lijn vergeten op te rollen met selfrescue dat dan strak om je benen wikkelt met zwemmen zijn reëlere situaties om een mes te gebruiken.

My point exactly. Dit wordt overigens ook besproken in het filmpje (heeft uberhaupt iemand 'm bekeken?)
En voor de situaties waarin je een mesje nodig hebt is zo'n trapeze mesje prima (zelfs als ie verroest is gok ik)
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #23 Oktober 03, 2017, 08:22:52
edit2Rapporteer  
Ik had net als Peer deze besteld, afgelopen zondag op Schel mee gekite gister kwam ik er achter dat hij niet meer aan mijn trapeze zit  Angry bl;ijft dus toch niet zo goed zitten  ThumpDown
Shore

Berichten: 138
Antwoord #24 Oktober 03, 2017, 10:05:23
edit2Rapporteer  
Het snijvlak van dit mesje lijkt groot genoeg dat je er ook een vinger tussen krijgt.
ION heeft zgn kite-knifes en daar krijg je alleen je vlieglijnen tussen en anders ff zoeken op 'veiligheidsmes' dan zijn er nog zat alernatieven te vinden.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.