30 september, opening nieuwe kitesurflocatie: Hoekipa dijk

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
September 08, 2017, 20:39:21
edit2Rapporteer  
Hoekipa Dijk is een kitesurfspot!

Het heeft even geduurd, maar alle vergunningen en ontheffingen zijn binnen, dus er kan gekite worden in Lelystad op het Markermeer!

Zaterdag 30 september gaan we dit vieren met alle instanties en individuen, die ons geholpen en ondersteund hebben op onze tocht naar de legalisatie. Daarbij nodigen wij alle kitesurfers, andere watersporters en geïnteresseerden uit om een kijkje te komen nemen bij Neerlands jongste kitesurflocatie. De opening vindt plaats op de strekdam Hoekipa Dijk, waaraan in 2019 een watersportstrand zal worden aangelegd.

Gedeputeerde Michiel Rijsberman van de Provincie Flevoland zal de spot officieel openen, wat tevens het startschot zal zijn voor de eerste kitesurfwedstrijd in Lelystad. Stichting Hoekipa Dijk zal vooraf aan de opening en de start een presentatie geven over de spot Hoekipa Dijk en haar toekomst.

De wedstrijd is een kite hydrofoil wedstrijd georganiseerd waarbij wordt gestreden om de "Hoekipadijk Basalt Blokaal" de wedstrijden worden georgansieerd in samenwerking met Kitefoil Cup Holland. Verder informatie over de wedstrijd zal spoedig volgen. Verder zullen – als de wind het toelaat – de wedstrijden worden aangevuld met freestyle kitesurfactie.

Voorlopig programma:
10.00u Inloop en skippersmeeting
10.30u Presentatie Hoekipa Dijk
11.00u Officiële opening door gedeputeerde Rijsberman,
Start eerste kite hydrofoil race
13.00u Start tweede kite hydrofoil race
14.00u Start derde kite hydrofoil race
15.00u Start vierde kite hydrofoil race
16.30u Prijsuitreiking

LET OP! BELANGRIJK!!

Uiteraard mag iedereen de nieuwe locatie komen uitproberen. Houd er alleen rekening mee, dat:
1. Er nog geen goede/veilige opstap is! Er is ‘slechts’ een 4 meter brede asfalthelling tussen de basaltblokken - het strand komt in 2019)
2. Het water en omgeving op dit moment alleen geschikt is voor de (ver)gevorderde kitesurfer (diep water, hoge golven en geen escapes)
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #1 September 08, 2017, 21:02:51
edit2Rapporteer  
citaat:
Uiteraard mag iedereen de nieuwe locatie komen uitproberen. Houd er alleen rekening mee, dat:
1. Er nog geen goede/veilige opstap is! Er is ‘slechts’ een 4 meter brede asfalthelling tussen de basaltblokken - het strand komt in 2019)
2. Het water en omgeving op dit moment alleen geschikt is voor de (ver)gevorderde kitesurfer (diep water, hoge golven en geen escapes)

Als je dus niet bij dat 4 meter brede stukje asfalt ( sowieso lastig hoor ) weet terug te komen dan ben je gewoon de sjaak! ( overal een oever met basaltblokken! )
Ph

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #2 September 08, 2017, 21:37:03
edit2Rapporteer  
Top. Waar mag je nou precies komen dan? 

Kite kan dus wel mooi op het gras liggen om te starten maar lopen er daar niet veel mensen over die weg? Ken het daar niet.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #3 September 09, 2017, 02:21:11
edit2Rapporteer  
Is dit niet gewoon een mega klots plek? Goed dat er wat bij komt maar lijkt me nou niet echt een top spot.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #4 September 09, 2017, 08:10:26
edit2Rapporteer  
Misschien, maar fijn dat er één bij is toch. En in die hoek was er volgens mij nog niets.

Als ik google maps bekijk is het idd wel een plek waar je goed moet weten wat je doet. Veel steen en asfalt!
hoff0273

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #5 September 09, 2017, 08:11:30
edit2Rapporteer  
Is dit serieus? Dit kun je toch geen kitesurfplek noemen. Met alle respect voor alle betrokkenen die dit mogelijk hebben gemaakt, maar dit is vragen om problemen.

Ik hoop dat er geen ongelukken gebeuren tijdens de opening.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #6 September 09, 2017, 09:53:38
edit2Rapporteer  
Ben benieuwd of onze Oosterburen (wanneer ze er lucht van hebben gekregen) ook zo duidelijk zijn in hun fora dat beginners er niks te zoeken hebben..  Grin

Open deur natuurlijk dat er altijd kiters met een te groot ego gaan kiten en de alom bekende  ongelukken in de wacht staan.
Kortom, ik zou er iig HELE GROTE borden neer zetten met deze waarschuwing "Niet voor beginners"

Want anders zal Flevoland niet lang meer belang in hebben de spot open te houden.

Vind het alleen vreemd dat de spot nu al geopend wordt, maar dat een strand plaatsen nog 1,5 jaar moet duren. Dat implementeer je toch gelijk mee in je beleidsplannen VOOR de opening zelf (of is het budget van 2017 alweer op?!?)
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #7 September 09, 2017, 20:52:54
edit2Rapporteer  
Kom op zeg. Wees gewoon blij met een nieuwe spot en schiet het niet bij voorbaat al af.
kajeka

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #8 September 10, 2017, 10:50:01
edit2Rapporteer  
Ik verbaas mij over het gezeik. Typisch om bij iets nieuws eerst hard te gaan zeiken. Ga lekker naar die opening toe, vraag diegenen die daar hun best hebben gedaan om het zo ver te krijgen of je iets voor ze kunt betekenen. Maak  zelf een bord waarop staat dat je eerst upwind moet kunnen varen. Ga er met met flyers staan op de winddagen. Maak een boek waar alle kitespots van Nederland instaan en geef die mee bij de eerste les. Steek je handen uit je mouwen.

Blij met een nieuwe spot. Risico is altijd voor jezelf.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 September 10, 2017, 11:13:20
edit2Rapporteer  
Ik verbaas mij over het gezeik. Typisch om bij iets nieuws eerst hard te gaan zeiken. Ga lekker naar die opening toe, vraag diegenen die daar hun best hebben gedaan om het zo ver te krijgen of je iets voor ze kunt betekenen. Maak  zelf een bord waarop staat dat je eerst upwind moet kunnen varen. Ga er met met flyers staan op de winddagen. Maak een boek waar alle kitespots van Nederland instaan en geef die mee bij de eerste les. Steek je handen uit je mouwen.

Blij met een nieuwe spot. Risico is altijd voor jezelf.

Haha mensen verdiepen zich niet eens in een spot tegenwoordig ook al staan er borden, beginner of niet.

Daarom snap ik de kritiek maar al te goed, ik ken de locatie en het absoluut niet voor beginners!!! Wel knap dat ze dit voor elkaar gekregen hebben. Weer een mooie (foil) spot erbij.
FransD

Berichten: 19
Antwoord #10 September 10, 2017, 18:46:39
edit2Rapporteer  
Dat vierkantje is toch een hele mooie start plek!! Niks meer aan doen. Blijft het lekker rustig daar.  Joepie
kajeka

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #11 September 10, 2017, 19:49:40
edit2Rapporteer  

Haha mensen verdiepen zich niet eens in een spot tegenwoordig ook al staan er borden, beginner of niet.

Daarom snap ik de kritiek maar al te goed, ik ken de locatie en het absoluut niet voor beginners!!! Wel knap dat ze dit voor elkaar gekregen hebben. Weer een mooie (foil) spot erbij.
[/quote]

Dat is toch nog geen reden om het te bekritiseren? Wees gewoon blij dat er een spot bij is. Punt.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #12 September 10, 2017, 20:27:52
edit2Rapporteer  
Ik verbaas mij over het gezeik. Typisch om bij iets nieuws eerst hard te gaan zeiken. Ga lekker naar die opening toe, vraag diegenen die daar hun best hebben gedaan om het zo ver te krijgen of je iets voor ze kunt betekenen. Maak  zelf een bord waarop staat dat je eerst upwind moet kunnen varen. Ga er met met flyers staan op de winddagen. Maak een boek waar alle kitespots van Nederland instaan en geef die mee bij de eerste les. Steek je handen uit je mouwen.

Blij met een nieuwe spot. Risico is altijd voor jezelf.

Nou er zijn meer mensen die de geschiedenis daar heul goed kennen hoor.... 
Ik woon in Lelystad , loop vanaf 2007 het gemeente huis plat voor een eigen locatie en ik ben absoluut niet blij met deze opening. En dat is geen gezeik, dat is je zorgen maken over de risico's die deze locatie NU voor de sport oplevert.
naja

Berichten: 355
Antwoord #13 September 13, 2017, 20:23:54
edit2Rapporteer  
Eerst maar een strand en een paar flinke strekdammen.
Jammer dat dit nog tot 2019 gaat duren.
Zo hebben we er nog weinig aan
Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #14 September 18, 2017, 15:21:02
edit2Rapporteer  
Ik verbaas mij over het gezeik. Typisch om bij iets nieuws eerst hard te gaan zeiken. Ga lekker naar die opening toe, vraag diegenen die daar hun best hebben gedaan om het zo ver te krijgen of je iets voor ze kunt betekenen. Maak  zelf een bord waarop staat dat je eerst upwind moet kunnen varen. Ga er met met flyers staan op de winddagen. Maak een boek waar alle kitespots van Nederland instaan en geef die mee bij de eerste les. Steek je handen uit je mouwen.

Blij met een nieuwe spot. Risico is altijd voor jezelf.

Nou er zijn meer mensen die de geschiedenis daar heul goed kennen hoor.... 
Ik woon in Lelystad , loop vanaf 2007 het gemeente huis plat voor een eigen locatie en ik ben absoluut niet blij met deze opening. En dat is geen gezeik, dat is je zorgen maken over de risico's die deze locatie NU voor de sport oplevert.

Amen... Denk dat dit de discussie van hierboven super goed samenvat!

Ik verbaas mij over het gezeik. Typisch om bij iets nieuws eerst hard te gaan zeiken. Ga lekker naar die opening toe, vraag diegenen die daar hun best hebben gedaan om het zo ver te krijgen of je iets voor ze kunt betekenen. Maak  zelf een bord waarop staat dat je eerst upwind moet kunnen varen. Ga er met met flyers staan op de winddagen. Maak een boek waar alle kitespots van Nederland instaan en geef die mee bij de eerste les. Steek je handen uit je mouwen.

Blij met een nieuwe spot. Risico is altijd voor jezelf.

Risico is inderdaad voor jezelf... alleen als er te veel ongelukken gebeuren op 1 spot, dan is de gemeente erg snel geneigd deze te sluiten en daarna helemaal niet meer zo geneigd om een andere te openen
Henning

Berichten: 581
Antwoord #15 September 25, 2017, 08:55:24
edit2Rapporteer  
Als organiserende stichting zijn wij ons zeker bewust van de beperkingen en gevaren die de huidige instap en Flevolandse kustlijn opleveren. Daar zwijgen wij dan ook niet over.

Het is dan wel jammer om de bezwaren vanuit eigen gelederen via fora / media te moeten vernemen. Vanuit eigen achterband hadden we de feedback graag direct vernomen i.p.v. een beeld van verdeeldheid.
                                                       
De legalisatie van het kitesurfgebied is een belangrijke stap in de ontwikkeling van kitesurflocatie Lelystad; jaren van onderzoek, vergunningprocedures, beroepszaken, wet-en-regelgeving, bezwaarschriften, motivatieschriften etc. hebben nu een resultaat opgeleverd. Vergunning technisch is het helemaal rond en de manier waarop dit gegaan is noemenswaardig en kan als voorbeeld gebruikt worden voor andere locaties. Het unieke aan de Lelystadse locatie is dat het geen bestaande gebruik is in een natura2000-gebied betreft.

En dit moet gevierd worden!

Dit gaan we doen door alle betrokken (overheids)partijen etc. uit te nodigen op locatie en aan ze te laten zien waaraan ze hebben bijgedragen, wat er reeds gerealiseerd is. Maar ook om te ze te infomeren over de noodzakelijke stip op de horizon, het strand. Dat strand gaat er komen, dat is al beklonken; maar de grootte, vorm, faciliteiten etc. moeten allemaal nog bepaald worden. En om dat strand super te laten worden hebben we alle betrokken partijen nog hard nodig waarbij het van belang is dat de partijen goed geïnformeerd zijn en dat we gaan voor één doel.

Vandaar dat er is gekozen om de bereikte mijlpaal te gaan vieren op locaties onder het genot van een foil wedstrijd.

Iedereen is van harte uitgenodigd om bij deze opening aanwezig te zijn, geïnformeerd te worden over de gerealiseerde doelen en kennis te krijgen over de toekomst en wat daarvoor nog gedaan moet worden. Ook om zijn/haar stem te laten horen over de wens om ervoor te zorgden dat het strand z.s.m. aangelegd moet gaan worden!

En mocht je nog durfen; Het water op te gaan Smiley

Henning

Voorzitter St. Hoekipadijk

P.s1: Voor de foilwedstrijden is de instap aangepast (zachte / tapijt instap) en zal er een boot aanwezig zijn om te kunnen helpen in geval van calamiteit.

P.s2: De instap zal voldoende worden voorzien van markeringen waaruit blijkt dat er gevaar is; daar kun je niet omheen lopen, je moet er overheen.

P.s3: St. Hoekipadijk bestaat uit een 6-tal watersporters; 2 kite, 3 windsurfer en 1 kano; We zetten ons al enige jaren in voor een locatie nabij Lelystad; met als enigste belang: Veilig, met elkaar, het water op gaan! Hulp is van harte welkom!




Ph

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #16 September 26, 2017, 21:06:48
edit2Rapporteer  
Goed gedaan hoor. Er blijven toch altijd zeikerds.

Wees gewoon blij met de opening van een nieuwe spot.

En als je dus niet goed kan kiten heb je er daar nu (nog) niks te zoeken.
Behalve even kijken bij de opening  Joepie
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #17 September 27, 2017, 06:47:03
edit2Rapporteer  
Goed gedaan hoor. Er blijven toch altijd zeikerds.

Wees gewoon blij met de opening van een nieuwe spot.

Bizar dat mensen die zich ( mijns inziens geheel terecht) zorgen maken over de veiligheid van deze locatie ( en daarmee het imago van de kitesurf sport) worden weggezet  als zeikerds. Waarom niet gewoon met inhoudelijke argumenten "discussiëren"?

Een argument / vraag zou dan kunnen zijn: Waarom niet wachten met de officiële opening tot het geheel klaar is, er een veilige in en uitgang is? 

En als je dus niet goed kan kiten heb je er daar nu (nog) niks te zoeken


Feit: enige weken geleden is er ( een zeer ervaren!!! ) local op een "naar omstandigheden gelijke / misschien wel minder linke locatie, enige kilometers verderop, keihard op de stenen geknald en zwaar gewond afgevoerd.......

Het initiatief van de wedstrijd / een event vind ik prima. In een publicatie van het Watersportverbond roepen dat we een nieuwe locatie hebben is voor mij hetzelfde als een nieuwe auto verkopen waarbij de remmen niet echt in orde zijn, maar die gaan we over 2 jaar wel ff fixen......





« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.