TEN - WUNDER BAR!

TEN kiteboarding

Berichten: 20
Oktober 04, 2017, 15:45:12
edit2Rapporteer  
Bij een 'do it all' kite hoort ook een do it all bar. Zie hier, de Wunder Bar!

Wat zit er op:

#1 - Speciale pigtails die uitwisselbaar zijn voor elk type kite. Deze pigtails bestaan uit een Dyneema lijn met daaromheen een dichte Dyneema mantel. Hierdoor zijn ze stijf wat er voor zorgt dat deze makkelijk open en dicht gaan. Om het uitlopen ten goede te komen zijn de pigtails ook langer gemaakt. Dit samen met de stijfheid zorgt dat de pigtails recht blijven en minder om lijnen heen lussen.

#2 - 20m + 3m lijnen. Voor het merendeel van de kiters is 23 meter ideaal. Een langere 'power-stroke' bij het insturen en lekker om mee te springen. Kite-loop je veel (freestyle/wave), grote kans dat je dan graag met kortere lijnen vaart. Kies zelf maar!

#3 - Optionele hoge V. Heb jij kites die op een hoge V splitsing vliegen (F-ONE Bandit bvb), dan kan je de Wunder Bar hier op aanpassen. Zelfs de frontline safety blijft intact!

#4 - Trimmer bracket met Single Front-line safety. Het meest betrouwbare safetysysteem waardoor de kite drukloos uit de lucht valt.
Boven de trimmer bracket zijn de frontlines (de eerste 7m) van een dikkere 2.5mm lijn. Hierdoor snijden de lijnen niet in je handen tijdens het resetten van je bar.

#5 - Een solide RVS clamcleat met daaromheen een neopreen hoes met sterke magneten. De magneten zijn dusdanig sterk dat je handle niet zal losschieten. De lijn die door de clamcleat loopt is elastisch en zal zelfs bij maximale trim altijd uit de weg blijven.

#6 - Het depowerkoord bestaat uit een strak geweven lijn met extra vezels (double braided). Om deze nog slijtvaster te maken is deze voorzien van een wax laag die Dyneema vezels bij elkaar houdt. Krijg je het toch voor elkaar deze lijn helemaal door te slijten en te breken, dan zit er in de kern nog een 500kg lijn verwerkt als thuiskomertje.

#7 - Zachte bar-ends, er is geen goede reden om het niet te hebben!

#8 - Quickrelease met swivel. Een makkelijke QR om in elkaar te zetten en een swivel die altijd werkt.

De Wunder Bar kost: €349,-
Meer foto's: www.ten-kiteboarding.com/wunder-bar

Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #1 Oktober 04, 2017, 16:30:57
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #2 Oktober 04, 2017, 19:23:49
edit2Rapporteer  
Ik mis een airbag!..........nee geintje. ziet er mooi uit.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #3 Oktober 05, 2017, 06:38:30
edit2Rapporteer  
Goed bezig hoor  ThumpsUp
et1961

Berichten: 365
Antwoord #4 Oktober 05, 2017, 12:23:31
edit2Rapporteer  
Geen PU slang voor de lijnen door de bar, jammer hoor, gemiste kans!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #5 Oktober 05, 2017, 12:46:05
edit2Rapporteer  
Ik snap die fascinatie voor PU niet zo.... alsof er alleen maar voordelen zijn.

Het klemt, onder de PU slijt de lijn uiteindelijk ook gewoon terwijl je het niet meer kan zien, en de totale breeksterkte is een heel stuk lager. Een dubbele 5mm dyneema SK99 lijn geeft je zo een breeksterkte van 7000kg, terwijl er onder een enkele PU vaak 4mm zit wat het al terugbrengt naar 2000kg, en een dubbele PU 3mm komt ook neer op 2000kg. Als je barhole na verloop van tijd scherp slijt gaat die ook nog eens de PU slang opensnijden.

Het is fijner tussen de vingers, maar verder is het vooral optisch mooier.

 
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Oktober 05, 2017, 13:09:45
edit2Rapporteer  
Wat enorm hoge breeksterktes strooi je rond Ronald, zeker als je bedenkt dat de plastic kop van de chickenloop waarschijnlijk al afbreekt bij 300-500kg.

Dat PU stroef loopt komt vooral door een te dikke PU tube en/of te krap bargat. Ook slijt het bargat zelf minder snel uit met PU dan kaal dyneema waar zand in gaat zitten zodra het gaat rafelen (waar je ook nog eens je vingers aan open kunt halen). Ben op Cabrinha na ook nog geen PU tube tegen gekomen waarbij het dyneema intern eerder slijt dan de tube er omheen. Het touw gaat kapot als het PU er te los omheen zit zodat er zand bij kan komen.


Mooie simpele bar inderdaad, zijn de splices nog verjongd?
snowbuggy

Berichten: 22
Antwoord #7 Oktober 05, 2017, 13:46:12
edit2Rapporteer  
In de kitebuggywereld zijn de meesten nu ook allemaal overgestapt op depowerkites.

Daar is de ervaring al snel dat een PU slang over de lijnen die door de bar gaan een absolute must is.

Kitesurfers hebben nog het voordeel dat zand op hun bar/lijnen er af kan spoelen als ze in het water zijn....kitebuggiers houden het graag droog dus het zand dat in de lijnen kruipt gaat heel snel zorgen voor overmatige slijtage op de lijnen die door de bar lopen.
Geef mij een willekeurige bar zonder PU en na een weekendje buggywedstrijden rijden is het touw doorgesleten..maakt niet uit hoe dik !

Aldus zijn al mijn bars met PU gesleevde lijnen en die gebruik ik ook met tevredenheid op het water tijdens een kitesurf/kitefoil sessie.

Groet,
Eric
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #8 Oktober 05, 2017, 17:17:16
edit2Rapporteer  
Wat enorm hoge breeksterktes strooi je rond Ronald, zeker als je bedenkt dat de plastic kop van de chickenloop waarschijnlijk al afbreekt bij 300-500kg.

Dat PU stroef loopt komt vooral door een te dikke PU tube en/of te krap bargat. Ook slijt het bargat zelf minder snel uit met PU dan kaal dyneema waar zand in gaat zitten zodra het gaat rafelen (waar je ook nog eens je vingers aan open kunt halen). Ben op Cabrinha na ook nog geen PU tube tegen gekomen waarbij het dyneema intern eerder slijt dan de tube er omheen. Het touw gaat kapot als het PU er te los omheen zit zodat er zand bij kan komen.


Mooie simpele bar inderdaad, zijn de splices nog verjongd?

Dat zijn gewoon de sk99 breeksterktes hoor. x2 bij kaal dyneema omdat dat eigenlijk altijd dubbele lijnen zijn.

Lijkt me dat je op een slijtageonderdeel toch wel een behoorlijke marge wilt hebben. En die marge is bij bv inderdaad Cabrinha blijkbaar niet voldoende, ook al zou die breeksterkte hoog genoeg moeten zijn. Maar een FOne lijn die ik eens opengemaakt heb vanwege een beschadigende PU mantel zag er ook niet lekker meer uit van binnen.

Ik ben nog geen enkele PU bar tegengekomen die niet stroef gaat, hoewel de ene erger is dan de ander.

Dyneema met plastic barinserts slijt overigens ook amper. Hoef je niet eens te waxen.

Dus dat hele 'PU is goed en kale lijn is slecht' slaat op vrij weinig als je het mij vraagt.
Shore

Berichten: 138
Antwoord #9 Oktober 05, 2017, 18:11:57
edit2Rapporteer  
de (PU) discussie is nu al 'Epic'  Cheesy
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #10 Oktober 06, 2017, 23:19:16
edit2Rapporteer  
Abrasion resistent depower cord
We fitted the Wunderbar with a pair of 3000kg depowercords. (That’s over 6000 kg breaking strength in total!)
This extremely abrasion resistent depowercord will last far beyond your expectations. But wait, there is more! Inside the black cord is a hidden second cord for the unstoppable ones.

Geek-mode:
We’ve used 2x 2600kg double braided tightly woven and waxed Dyneema, with an extra 500 kg dyneema line as core.

Zoveel daar kan een olifant mee loopen!



https://giphy.com/gifs/uvz0EGso3f6G4
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #11 Oktober 17, 2017, 19:10:05
edit2Rapporteer  
Volgens Wikipedia is de Aziatische olifant tussen de 3000 en 5000kg..
Dan lijkt me loopen aan 6000kg breeksterkte geen goed idee ????
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.