Rail board repareren door channel toe te voegen.foto's van het board.

Ab Oldschool

Berichten: 54
November 02, 2017, 16:28:42
edit2Rapporteer  
Foto's van het board
Ab Oldschool

Berichten: 54
Antwoord #1 November 02, 2017, 17:15:45
edit2Rapporteer  
De rail van mijn  oude radical is bijna messcherp geworden en eigenlijk niet meer verantwoord om tricks mee te doen.  De nieuwe radical heeft een dikkere rail en een heelside channel. Nu dacht ik om dit oude board een tweede leven te geven door er een stuk/reep pu, abs, forex, epoxy of misschien zelfs gewoon stuk plastic of hout in de lengte op te lijmen. Dus op de onderkant en niet de zijkant. Door de extra dikte heb ik dan  meteen een channel en kan hij weer tijdje mee. Mijn vraag is, welk materiaal is het beste te verlijmen en met welke lijm? Zien jullie nog problemen met dit idee? Het liefst hou ik de flex van het board het zelfde. Dus materiaal wat niet te stijf maakt. Hebben jullie adviezen voor mij.
(Ik zal nog foto's bijvoegen)
Giertje

Berichten: 1230
Antwoord #2 November 02, 2017, 18:20:50
edit2Rapporteer  
Hoi Ab,
Okoume multiplex 4 mm en lijmen met Bison poly max.
Sukses
Bert W

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #3 November 03, 2017, 21:15:41
edit2Rapporteer  
Ik zou het niet lijmen met polymax, dat geeft een te zwakke lijmverbinding. Zelf zou ik het lijmen met epoxyhars en daarmee gelijk ook het hout dichtsmeren, anders weekt het hout weer los van de lijmlaag. Ik werk beroepsmatig regelmatig met polymax achtige lijmen, je scheurt het onder belasting zo in tweeen.

Gebruik een niet te snel uithardende epoxyhars en zorg voor voldoende lijm tangen, om het hout mooi in de vorm van de plank mee te laten buigen. Je kan multiplex gebruiken, maar dat kan delamineren door water. Hout wat heel geschikt is om in vormen te buigen is Essen. Heb ik zelf gebruikt om loperplanken voor ijszeilen mee te maken. Lijm het enkelzijdig op het board, schuur het in de gewenste vorm en smeer het vervolgens rondom in, om het bestand te maken tegen langdurige blootstelling aan water.

https://polyestershoppen.nl/epoxy/universele-epoxyhars-snel-4.html

Edit - url ingekort
Ab Oldschool

Berichten: 54
Antwoord #4 November 03, 2017, 21:34:06
edit2Rapporteer  
Oké..Bedankt jongens.
Heeft één van jullie ook ervaring met het zelf aanbrengen van een channel op een bestaand board. En is het idee van het aanbrengen van een PU of ABS geen goed idee? Het is lekker taai, net als de bestaande rail. Er is naast de lijm verder niets nodig en zal daarom ook wellicht het minste stijfheid toevoegen. Of zie ik dat verkeerd.
En is PU (na schuren en verhitten) wel goed te lijmen met bijv epoxyhars? Ik kan er wellicht ook nog verzonken rvs boutjes bijzetten.

@Bert. Bedankt voor je link. Maar verwijst toch juist naar sneldrogend? Of is
deze wel goed?
Bert W

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #5 November 03, 2017, 21:41:10
edit2Rapporteer  
Ik verwijs naar snelhardend idd, maar ze leveren ook trager hardend. Je hebt gemiddeld nl maar een minuut of 15 en dat is soms net te weinig om het te verwerken.

PU zou ook kunnen, je dient het dan met een goede pu lijm te lijmen, of met epoxyhars, maar de bewerking is denk ik lastiger als een strookje hout. Het nadeel van de meeste pu lijmen is, dat ze gaan bruisen om spleten in materiaal op te vullen.

ABS zou ik niet gebruiken, dat is veel lastiger aan andere materialen te lijmen door zijn materiaal eigenschappen.

Zelf pak ik hout, omdat ik daar beroepsmatig mee werk en er de juiste proffesionele apparatuur voor heb om het goed te bewerken.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 November 03, 2017, 23:13:30
edit2Rapporteer  
Zorg ook dat je de toplaag helemaal wegfreest/schuurt tot op het kale glasvezel daar waar je er iets op wilt lijmen, aan de buitenkant van de toplaag hecht niks namelijk.

Zelf zou ik en strip epoxy gieten (eventueel verstevigd met glasvezel) en dat er met epoxy op lijmen. ABS krijgt enkel een redelijke hechting na een vlambehandeling en de reden dat dat als rail blijft zitten is omdat het geheel in het board tussen twee composiet lagen zit en zelfs dat delamineert nog wel eens als je de tip ergens tegen aan stoot. Losse strip ABS springt zo van je rail af, daar is de hechting bij lange na niet sterk genoeg voor.
Bert W

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #7 November 04, 2017, 10:21:28
edit2Rapporteer  
Dat van de toplaag wegfreezen is een goede, had ik nog niet aan gedacht. Ik heb genoeg met epoxy gewerkt, maar als vrij verse kitesurfer nog nooit op een kiteboard.
Ab Oldschool

Berichten: 54
Antwoord #8 November 05, 2017, 18:15:01
edit2Rapporteer  
Geen ABS dus en wel kaal vrezen. Een epoxy rail gieten trekt mij wel. Dat scheelt een hoop werk in het schuren/vijlen. Twijfel alleen nog omdat ik het idee heb dat epoxy meer stijfheid (minder flex) gaat toevoegen aan de rail. Ik ga op zoek naar stuk PU, als dat flexibel is (en beetje te bewerken), probeer ik dat eerst. Anders ga ik gieten. Bij het gieten zeker niet meteen op het board gieten of kan dat wel? Het wordt dan niet onder druk (geen lijm klemmen) aan het board gezet. Indien de rail eerst gegoten moet worden, moet ik zeker rekening houden met de rocker van het board? Epoxy met glasvezel is toch keihard en zal toch breken wanneer het langs de rocker gelegd wordt. Vraag mij sowieso af of zo'n reepje niet gaat breken wanneer het board gaat flexen. Ik wou er verder geen matten glasvezel over heen gaan leggen. Wat denken jullie?
Bert W

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #9 November 05, 2017, 21:42:21
edit2Rapporteer  
Glasvezel met epoxy kan je buigen, kijk maar naar producten van glasfiber of carbonfiber. De carbonstokken van mijn deltavliegers hebben een redelijke flex, evenals de glasfiber boog en sparren in mijn oude cquads.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 November 05, 2017, 21:57:30
edit2Rapporteer  
De standaard epoxy van Polyservice kun je na het uitharden op kamertemperatuur weer rubberachtig krijgen door het te verwarmen (60-80gr), kun je de gegoten rail mooi naar je board vormen. De warme zachte epoxy is wel enorm broos vandaar ook het advies om er wat glasvezel in te leggen tijdens het gieten.

Volledig uitgeharde epoxy zit ergens tussen plastic en glas in wat betreft eigenschappen.
Ab Oldschool

Berichten: 54
Antwoord #11 November 18, 2017, 17:39:41
edit2Rapporteer  
Ik heb uiteindelijk gekozen om epoxy te gieten met repen weefsel er in. Ik was aanvankelijk beetje bezorgd dat de dunne reep (4cm breed en van 0mm aan uiteinden oplopend naar midden 4mm) epoxy breekbaar zou zijn, maar hij bleek verrassend flexibel na uitharden. Dus na het weg frezen van de toplaag de epoxy reep er op gelijmd met epoxy en nu heb ik weer een extra dikke rail. Board is in het midden dus 4mm dikker geworden dan standaard. Ik heb onderkant iets afgerond en tucked under edge gegeven.
Ik had eigenlijk geen/weinig verandering in vaargedrag verwacht, maar twee dingen vielen toch op na één keer varen. Hij gaf totaal geen spray in omstandigheden waarvan ik dat wel had verwacht en het vaargedrag voelde zachter aan.  Mocht ik er toch achter komen dat er ook nadelen aan zitten kan ik het wegschuren tot de standaard dikte. Ik wil er overigens na tijdje testen ook nog een midden vin bij gaan zetten.
Het is maar één test sessie onder voor mij niet gebruikelijke omstandigheden maar ik ben te vrede met het experiment. Bedankt voor het meedenken.
Bert W

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #12 November 19, 2017, 01:23:03
edit2Rapporteer  
Bedankt voor heet terugkoppelen.
gres

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #13 December 23, 2017, 17:26:47
edit2Rapporteer  
leuk idee,

heb je foto's gemaakt van de voor, tijdens en na project resultaat, ben benieuwd

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.