Afgedreven kiter ver downwind, hoe ermee omgaan?

Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
November 06, 2017, 19:34:08
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondag was het weer raak. De wind op Schellinkhout was Zuid en soms zelfs Zuid-oost. Opzich een prima richting om te varen, ware het niet dat er weinig wind was en deze ook regelmatig nog meer inkakte. Er was een mannetje of 30 op het water waaronder iemand met een 17m Core. Deze "slimmerik" was echter voorbij de punt van de "baai" gevaren alwaar hij zijn kite in het water legde en deze niet meer ge-relaunched kreeg. Na een kwartiertje maar eens gekeken hoe het met deze meneer ging. Hij probeerde nog steeds te herstarten en zag er nog fit uit. Echter na meer dan een uur lag meneer zijn kite nog steeds op het water en was hij al een heel stuk af gedreven.

Omdat ik op dat moment zelf geen kite beschikbaar had heb ik iemand aangesproken en die is naar die meneer toe gevaren. Echter om bij hem te komen moest hij een groot stuk afvallen met het grote risico zelf ook niet meer terug te komen op de startplek. Met diegene afgesproken dat ik hem met de auto op zou komen halen op een plek die doormiddel van een downwinder te bereiken is.

Wij waren echter allebei enorm verbaasd dat er al wel ruim een half uur kiters net zo ver uitvoeren, maar dat niemand even downwind voer om bij deze meneer te kijken. En dit waren kiters die al evenlang op het water waren als de 17M Core.

Nu is mijn vraag, wie van jullie zou er ook downwind varen om een mede kiter te helpen, met het risico dat hij niet meer terug komt bij zijn auto zonder een goede 2 km te lopen? En wie vind dit een typische gevalletje eigen risico?

De beste meneer met de 17m was nog maar net aanspreekbaar en was al erg verward(Duidelijk onderkoeld!!) en is door de "redder" met moeite naar de kant gesleept. Hulde hiervoor. Wij hadden het gevoel dat 10 minuten later misschien wel 5 minuten te laat was geweest.

Mocht de meneer met de Core hier meelezen, dan graag een reactie op de situatie. Dit is uiteraard allemaal uit mijn perspoectief van 350/500 meter afstand.

jackiejac

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #1 November 06, 2017, 21:16:49
edit2Rapporteer  
Ik ben altijd bereid om te gaan helpen, lijkt mij ook niet meer dan logisch, maar dat is mijn instelling. Stel je voor dat dit niet goed was afgelopen, er niemand iets had gedaan en meneer was overleden, je vergeeft jezelf het echt niet, het blijft je achtervolgen. Ik help dus!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 November 06, 2017, 21:51:03
edit2Rapporteer  
Iemand helpen is altijd ok , en als je daartoe in staat bent, eigenlijk een must.
Belangrijk is het echter wel om te voorkomen dat je zelf, met alle goede intenties, ook in de problemen komt.
De manier waarop dit is opgelost ( een afspraak maken met iemand anders voor eventuele opvang / backup ) is helemaal dikke prima!

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #3 November 07, 2017, 08:06:55
edit2Rapporteer  
Iemand helpen is een dikke oke, echter waarom zo lang proberen je kite te herstarten  (ohoh_kitesmiley)was het geen optie om de boel los te gooien en naar de kant te zwemmen liggend op je boardje of de aandacht trekken van andere kiters, die kite spoelt wel weer ergens aan.

Ik zou zelf (als zgn "redder") met nog een andere kiter er naar toe gaan, ik heb op mijn werk altijd geleerd als BHV-er altijd met minimaal twee personen actie te ondernemen.
KiteFEEL

Berichten: 371
Antwoord #4 November 07, 2017, 09:14:12
edit2Rapporteer  
Het was werkelijk frustrerend om te zien dat er zelf op het moment dat ik de baai downwind uit ben gaan varen, nog altijd mensen heen en weer aan het varen waren. Snapt werkelijk niemand dat je OF deze meneer(ik zal de naam niet noemen) gaat helpen OF als je dit niet kunt, hulp gaat regelen?! Ik heb daar de mensen weggestuurd. Die keken mij aan wat moet je nou met je instructor shirtje aan?!

Ook voor mij was het een lastige beslissing, maar liever een rot eind terug moeten lopen, dan iemand(onbekende)  onderkoelt en misschien wel in nog ergere staat te laten verkeren.

-Meneer lag te dobberen op 10m van zijn kite af. Geen QR getrokken.
-Contact gemaakt en toestand ingeschat
-Verslapte/warrige indruk en weinig kleur in het gezicht
-Board gepakt en op de gladde rotspartij gelegd
-Oud cursist(Edgar) kwam aangereden op de dijk en kwam er gelijk bij om te assisteren en om de meneer later snel op te warmen in de auto, fantastisch werk
-Meneer kon geen bootje maken, dus dmv mijn kite op 3 uur hem tot 5m van de rotspartij getrokken
-Meneer de deflate laten openen en de kite op laten rollen om zo veiliger en zonder schade uit het water te krijgen
-Edgar heeft hem en zijn kite er uit getrokken
-Laatste contact gehad om af te sluiten en snel warmte toe te wensen
-Gelukkig 11m Sonic2 in mijn handjes waardoor ik tamelijk snel, maar gesloopt terug upwind de baai in kon komen.

Terugkomend, niemand iets gezien wat er gebeurd is, niemand iets gevraagd waar ik was etcetera.

Bij deze, is het zuiden of noordwesten wind in Schellinkhout, vaar dan NIET de baai uit. Ook al waait het daar meer met die richtingen. Er is geen noodexit als er wat gebeurd.

Blij dat alles goed is afgelopen en Mark, je bent een topper dat je je zo inzet voor de veiligheid in de sport. Top dat we even overleg hadden wat we gingen doen.

Eind goed al goed, tot op het water!

Sven Luijbe
Kitesurfschool KiteFEEL
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #5 November 07, 2017, 09:31:16
edit2Rapporteer  
Top dat jullie hem geholpen hebben!
Aan de andere kant vind ik wel dat je als kiter zelf beetje risico's moet kunnen inschatten.
Zeker met deze temperaturen met weinig wind.

Waarom heeft hij geen self rescue gedaan en probeert naar de kant te komen of zat hij te hopen dat er op eens wel genoeg wind zou komen?

Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 November 07, 2017, 09:54:29
edit2Rapporteer  
Idd, ik snap echt niet dat je met gevaar voor eigen leven je kitestuff probeert te redden/behouden.
Ik heb niet de skills om andermans kite uit t water te halen maar ieder is welkom om mn trapeze vast te houden terwijl ik je naar de kant sleep.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #7 November 07, 2017, 10:15:50
edit2Rapporteer  
Ik was zelf die dag ook aanwezig op Schellinkhout. Door de minimale wind en de windrichting besloot ik die dag niet te gaan kiten. Deze windrichting is als je de baai uitvaar en er gebeurd wat niet veilig ! Ook zit je met zijn alle in een kleine hoek waarbij het vooral in de weekeinden zeer druk kan zijn, wat niet lekker vaart

In mijn windsurf periode vaarden we regelmatig naar de overkant. Ik heb het mee gemaakt dat tijdens dit op en neer varen de wind geheel niet meer aanwezig was. Dit duurde dan 20 minuten en dan was hij er weer. Gelukkig was dit dan in de zomer en was het uit te houden in het water. Maar sindsdien vaar ik de baai eigenlijk uit principe niet meer uit bij bepaalde windrichtingen zoals ook de dag dat dit gebeurde.

Als ik het goed begrijp was dit voorval ook buiten de baai gebeurd. Als je iemand wil redden moet je zeker weten dat je zelf niet door deze reddings- actie in de problemen kom. Ik heb meerdere mensen geholpen die in benarde situaties waren maar daarbij wel in het achterhoofd dat ik daardoor zelf niet in de problemen zou kunnen komen. Eigen veiligheid is eigenllijk het belangrijkste voordat je iemand anders wil gaan helpen

En net als Karel heb ik ook niet de skils voor een kite uit het water te halen. Dus had ik misschien gezegd, kite los en hang maar achter aan mijn trapeze en ik breng je naar de kant. Kite komt wel weer ergens aandrijven en is maar materiaal. een leven is belangrijker


Ik vind het wel een Top Actie van Sven en Edgar dat ze de kiter hebben gered met gevaar voor eigen leven. Goed bezig jongens en een voorbeeld voor iedereen

magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #8 November 07, 2017, 12:39:09
edit2Rapporteer  
- eerder naar toe varen/redden alleen als je jezelf niet in gevaar brengt.
- waarom geen KNRM gebeld?
- waarom heeft de meneer niet na enige tijd zijn kite opgerold (self rescue)?
- waarom met aflandige wind kiten (voorbij de punt)?
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #9 November 07, 2017, 12:46:40
edit2Rapporteer  
Hulde voor de redders. Geweldig dat er jongens als jullie rondvaren!

@ed: Die laatste twee vragen zijn een beetje lastig objectief te beantwoorden maar het laat zich natuurlijk raden. Het is te hopen dat hij zichzelf deze vragen ook heeft gesteld achteraf.
martinus

Berichten: 35
Antwoord #10 November 07, 2017, 13:10:59
edit2Rapporteer  
Netjes hoor,het is idd bisar hoe weinig mensen er reageren als er iemand langer dan 10 minuten ligt te prullen.
Veel mensen denken niet aan selfrescue.. lijnen oprollen en kite als zeiltje gebruiken zal ie vast wel ergens aan land zijn gekomenen, superslimme actie om hem te halen maar zou wel volgende keer vam te voren de reddingsbrigade even bellen dat je er aan gaat beginnen want schijnbaar reageert er geen ene kiter daar.
Ennuh ja zou er ook aan beginnen maar daarna wel ff pissed zijn... zijn keuze om voorbij de punt te gaan... verpest de sessie van een ander
KiteFEEL

Berichten: 371
Antwoord #11 November 07, 2017, 13:33:05
edit2Rapporteer  
- eerder naar toe varen/redden alleen als je jezelf niet in gevaar brengt.
Gelukkig weet ik wat ik doe na 20 jaar kiten. Voordat ik weg ben gegaan met Mark afgesproken om oogje in het zeil te houden.

- waarom geen KNRM gebeld?
KNRM moet uit Wijdenes komen en eerst vrijwilligers oproepen. Ik was in 1 minuut bij deze meneer aanwezig. Dan kan ik sneller meer voor hem betekenen dan dat de boot aanwezig is. Denkende aan buiten bewustzijn kon ik zijn hoofd boven water houden en naar de kant slepen, eventuele lijnen van zijn lichaam af snijden of alles loskoppelen en hem meenemen. Bij echte problemen(wat lastig te zien is natuurlijk) kon Mark bellen.

- waarom heeft de meneer niet na enige tijd zijn kite opgerold (self rescue)?
Meneer zei eerst dat hij dit kon. Bleek niet te kunnen. Onkunde en kou. Wie traint er namelijk wel minimaal 5x per jaar (gepland) een self rescue? Te weinig mensen. Zeker op het binnenwater.

- waarom met aflandige wind kiten (voorbij de punt)?
Goede vraag. Het antwoord is best simpel. Men denkt, binnenwater, ik kan overal staan. Ik kom er wel. Ik heb een 17m kite. Plus, mensen kunnen vaak niet uitrekenen waar ze ongeveer heen varen. Oftewel, ik vaar heeeeerlijk het open water op, want ik heb alle ruimte. Vervolgens moeten ze terug en zien ze dat ze nooit zo scherp terug kunnen komen. Noem het onervarenheid.


Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd op Schellinkhout.
Wij proberen al onze cursisten dit mee te geven. Zeker als ze zelf gaan kiten na de lessen is het van groot belang dat ze met meer dan alleen zichzelf bezig kunnen zijn. Echter, het blijft altijd voor iedereen lastig om in het begin overal op te kunnen anticiperen. Denk aan je eerste keer de snelweg op na je laatste rijles. Doodeng, toch?! Nu denk je er niet eens meer bij na waar je koppeling zit en weet je hoeveel ruimte je nodig hebt. Same story als met kiten.

Laten we elkaar altijd blijven helpen. Kun je het niet zelf? Vraag het een instructeur te doen. Ik verkies liever iemand te helpen, dan dat ik NEE zeg omdat ik iemand leer kitesurfen. Zo denkt ons team er hetzelfde over.

Tot snel iedereen weer op ons mooie Schellinkhout Smiley.
Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #12 November 07, 2017, 14:16:42
edit2Rapporteer  
- eerder naar toe varen/redden alleen als je jezelf niet in gevaar brengt.
Gelukkig weet ik wat ik doe na 20 jaar kiten. Voordat ik weg ben gegaan met Mark afgesproken om oogje in het zeil te houden.

- waarom geen KNRM gebeld?
KNRM moet uit Wijdenes komen en eerst vrijwilligers oproepen. Ik was in 1 minuut bij deze meneer aanwezig. Dan kan ik sneller meer voor hem betekenen dan dat de boot aanwezig is. Denkende aan buiten bewustzijn kon ik zijn hoofd boven water houden en naar de kant slepen, eventuele lijnen van zijn lichaam af snijden of alles loskoppelen en hem meenemen. Bij echte problemen(wat lastig te zien is natuurlijk) kon Mark bellen.

- waarom heeft de meneer niet na enige tijd zijn kite opgerold (self rescue)?
Meneer zei eerst dat hij dit kon. Bleek niet te kunnen. Onkunde en kou. Wie traint er namelijk wel minimaal 5x per jaar (gepland) een self rescue? Te weinig mensen. Zeker op het binnenwater.

- waarom met aflandige wind kiten (voorbij de punt)?
Goede vraag. Het antwoord is best simpel. Men denkt, binnenwater, ik kan overal staan. Ik kom er wel. Ik heb een 17m kite. Plus, mensen kunnen vaak niet uitrekenen waar ze ongeveer heen varen. Oftewel, ik vaar heeeeerlijk het open water op, want ik heb alle ruimte. Vervolgens moeten ze terug en zien ze dat ze nooit zo scherp terug kunnen komen. Noem het onervarenheid.


Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd op Schellinkhout.
Wij proberen al onze cursisten dit mee te geven. Zeker als ze zelf gaan kiten na de lessen is het van groot belang dat ze met meer dan alleen zichzelf bezig kunnen zijn. Echter, het blijft altijd voor iedereen lastig om in het begin overal op te kunnen anticiperen. Denk aan je eerste keer de snelweg op na je laatste rijles. Doodeng, toch?! Nu denk je er niet eens meer bij na waar je koppeling zit en weet je hoeveel ruimte je nodig hebt. Same story als met kiten.

Laten we elkaar altijd blijven helpen. Kun je het niet zelf? Vraag het een instructeur te doen. Ik verkies liever iemand te helpen, dan dat ik NEE zeg omdat ik iemand leer kitesurfen. Zo denkt ons team er hetzelfde over.

Tot snel iedereen weer op ons mooie Schellinkhout Smiley.

Wat Sven zegt!

- eerder naar toe varen/redden alleen als je jezelf niet in gevaar brengt.
- waarom geen KNRM gebeld?
- waarom heeft de meneer niet na enige tijd zijn kite opgerold (self rescue)?
- waarom met aflandige wind kiten (voorbij de punt)?

Ed, het gaat hier niet zozeer om jezelf in gevaar te brengen om deze meneer te redden maar meer om jezelf in een ongemakkelijke positie te brengen waarna je misschien een lang eind terug moet lopen voordat je weer bij je auto bent. Vandaar ook dit topic. Dat je eigen veiligheid bovenaan staat moge duidelijk zijn, echter ik vraag mij af wanneer gemak boven veiligheid komt. Uit afgelopen zaterdag blijkt dat dit voor mensen heel verschillend kan zijn.
z0ow

Berichten: 16
Antwoord #13 November 08, 2017, 10:37:44
edit2Rapporteer  
Mooie discussie wel! Ik kan me volledig bij Sven aansluiten.

Op Texel gebeuren dit soort acties ook en het valt mij inderdaad op dat er niemand/misschien een enkeling naar toe vaart.. Ik hoop uit onkunde zo'n persoon te helpen, maar ook vaak omdat kiters niet op andere kiters letten. Je eigen veiligheid staat natuurlijk bovenaan! Even kijken bij zo'n persoon moet je ook even inschatten of dat kan, maar anders waarschuw je een local of kiteschool.

Van de zomer samen met de badmeesters een kerel met een 17m geholpen. Die had ik zelf niet terug naar de kust kunnen halen, zowel de kite als kiter niet..

Ga kiten met een buddy!
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #14 November 09, 2017, 10:45:25
edit2Rapporteer  
Ed, het gaat hier niet zozeer om jezelf in gevaar te brengen om deze meneer te redden maar meer om jezelf in een ongemakkelijke positie te brengen waarna je misschien een lang eind terug moet lopen voordat je weer bij je auto bent. Vandaar ook dit topic. Dat je eigen veiligheid bovenaan staat moge duidelijk zijn, echter ik vraag mij af wanneer gemak boven veiligheid komt. Uit afgelopen zaterdag blijkt dat dit voor mensen heel verschillend kan zijn.

Ik wil hier geen van de redders in twijfel trekken. Ze hebben uitstekend werk verricht en gezien de omstandigheden goede keuzes gemaakt. Maar toch een waarschuwing: op het water kan een simpele reddingsactie heel snel omslaan in een drama, vooral als het wat kouder is. Zorg dat iemand de kustwacht (0900-0111) of KNRM belt en ga tegelijkertijd zelf aan de gang (als je echt zeker bent dat je jezelf niet ingevaar brengt). De KNRM rukt liever voor niets uit dan dat er één of meerdere mensen gewond raken of overlijden.
z0ow

Berichten: 16
Antwoord #15 November 09, 2017, 11:22:11
edit2Rapporteer  
KNRM of Kustwacht inderdaad alarmeren. Had van de zomer dat iemand z'n oude Best Waroo in de knoop had. Die kerel de boel los laten gooien, want met selfrescue was hij er niet uit gekomen, maarja dan drijft er nog een kite op zee ongeveer een 1km uit de kant.. Als er dan niks gemeld is, wordt het zoeken naar iemand. Gelukkig hadden zijn buddies de KNRM/kustwacht/reddingsbrigade gealarmeerd en dreef de kite weer terug naar de kust. Weinig actie nodig gelukkig.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.