Geen gevoel met schoentjes, boots?

Mitchel_12000

Berichten: 1183
November 12, 2017, 17:34:42
edit2Rapporteer  
Het is al weer wat jaartjes geleden dat ik met schoentjes heb gevaren omdat ik gewoon erg weinig gevoel met mijn board heb met die dingen, met als gevolg het uit mijn straps schieten bij het minste of geringste onverwachte golfje. Ik probeerde altijd zo lang mogelijk blootsvoets te blijven varen tot het echt niet ander meer kon en dan was het voor mij winterstop.

Gisteren toch wat koud dus toch maar weer eens proberen met schoentjes. En ja hoor, voortdurend uit mijn banden geschoten met de daaraan gerelateerde crashes. Ik vaar overigens op een Mako 140 uit 2016 met heerlijke bindingen (met blote voeten althans).

Dus mijn vraag. Heeft iemand hier een oplossing voor zodat ik wel met de koudere dagen kan varen? Toch aan de boots? of een stuk binnenband achter mijn hiel? Ben ik de enige die dit ongemak ervaart?

Zijn boots handig op zee? Wat zijn de voor en nadelen en wat zijn geschikte boots om mee te beginnen vanuit ervaring met straps?

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 November 12, 2017, 18:06:14
edit2Rapporteer  
De boots die ik had waren net zo koud als blote voeten omdat er constant vers koud water doorheen spoelt. 2mm neopreen sokjes helpt wel iets dan, dikker is al snel te krap of je moet boots nemen die met blote voeten veel te ruim zitten. Komt nog bij dan in en uitstappen de nodige kitecontrole vergt en je opnieuw moet leren varen en crashen of het gaat veel pijn doen!

Dik wetduit (7mm) dikke cap (aan wetsuit vast) en dunne schoentjes zijn mijn uitkomst, dan blijft je core warm en koelen je handen en voeten veel minder af. Komt zelfs zelden voor dat ik handschoenen nodig heb al sla ik wel vaak de regenachtige sessies onder de 6gr over.
Jeroen Schoots

Geen avatar

Berichten: 62
Antwoord #2 November 12, 2017, 20:10:09
edit2Rapporteer  
Ik heb Etan schoentjes 3 mm ,super board gevoel en lekker warm vaar er zonder problemen de hele winter mee
kajeka

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #3 November 12, 2017, 20:26:54
edit2Rapporteer  
Wat Jeroen zegt. Maar het blijft minder fijn dan blote voeten.
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #4 November 12, 2017, 22:15:55
edit2Rapporteer  
6mm mystic Vulcan met entity straps, lekkerrrrr warme voeten en geen probleem op zee. Gewoon voetbanden wijder zz
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #5 November 13, 2017, 10:14:57
edit2Rapporteer  
Vaar altijd met schoentjes en schiet nooit uit mijn voetbanden misschien een kwestie van wennen Grin

Maar zoals gezegd die laarsjes van Atan zijn prima ik heb de dunne voor voor- en najaar en de dikkere versie voor als het echt koud is  ThumpsUp
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #6 November 13, 2017, 10:17:28
edit2Rapporteer  
Scheelt idd ook per straps of je ze wijd genoeg kan zetten voor jouw voet/schoentjes combo. Had er eerst ook last van toen over gestapt naar NTT straps van North en dat gaat n stuk beter! But nothing beats barefoot Grin
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #7 November 13, 2017, 11:54:51
edit2Rapporteer  
Atan zijn goed inderdaad!

Heb zelf Prolimit C3 schoentjes, daar heb je ook een compleet gesealde van (heb beide).
Lekker warm; zuigen vacuum rond je voet dus geen clownvoeten; veel board gevoel door dunne zool en eerlijk gezecht plakken die gecoate dingen zo hard in mn bindingen dat ik het bijna irritant vind.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #8 November 13, 2017, 12:15:11
edit2Rapporteer  
2mm neopreen sok
de hele winter door warme voetjes en prima boardgevoel.
Atan ook perfect....
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #9 November 14, 2017, 16:03:48
edit2Rapporteer  
Deze zijn ook erg fijn.  3mm
€ 35,00.   je doet er 1 winterseizoen mee, ik koop elk seizoen nieuwe.  ik vind ze perfect.
Net of je niets aan hebt.
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #10 November 14, 2017, 16:18:46
edit2Rapporteer  
Twee weken (tevens) de Atan Surf 3mm gekocht, hele dikke prima! Klittenband over de wreef zit niet in de weg en doet geen pijn onder de strap. Daarnaast gezien de rubbere buitenkant slijt je er niet meteen door als je over verhardingen loopt, iets waar neopreen alleen geen succes is.

En inderdaad, de combinatie van een goed pak met volledige cap en handschoenen maakt de core warm genoeg voor de koude sessies, dikker dan 3mm zou ik voor mijn voeten nooit willen gezien het gebrek aan contact/boardgevoel.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 November 14, 2017, 16:37:45
edit2Rapporteer  
Boots zijn de pest voor je knieën. ( blessures) Boots zijn niet bedoeld voor warme voeten maar geven dat ene beetje extra voor als je op hoog niveau aan het freestylen bent. En dat ene beetje extra heb je alleen nodig als je zo goed bent dat straps een belemmering vormen voor je verdere "progressie / ontwikkeling".
Voor, of beter gezegd, tegen koude voeten / handen is het zoeken naar jouw persoonlijke oplossing.

De één  is helemaal gelukkig met het ene type (hand)schoentjes en de ander wordt weer helemaal blij van een ander type. Vaar je lekker een beetje heen en weer met af en toe een "dingetje" dan heb je hele andere spullen nodig dan wanneer je een korte , full power freestyle sessie er uit knalt.

Over het algemeen hoor ik de meeste enthousiaste verhalen over de neopreen sokken. Nadeel is wel dat die dingen snel slijten.

Zoals Evan al opmerkte, heb je voor jou de optimale combinatie ( wetsuit of drysuit ) waarbij het vooral bij een wetsuit belangrijk is dat het zaakje goed past: Niet te klein maar zeker ook niet te ruim,  
 dan verlies je over het geheel minder warmte en heb je warmte "over" voor je handen/ voeten.

Het is de combinatie die het 'm doet. Uitproberen dus wat voor jou goed werkt. Ik zou in jouw geval  beginnen met het aanschaffen van een paar neopreen sokken.
 
En ook niet echt onbelangrijk: hoe zit je zelf in je vel? Zit je bijvoorbeeld goed in je voeding, heeft jouw lichaam voldoende brandstof aan boord? Dat maakt, juist in koude omstandigheden, echt heel veel uit.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #12 November 14, 2017, 18:02:48
edit2Rapporteer  
Vroeger had ik ook goede ervaringen met Atan, ik ben toevallig op enig moment overgegaan op socks (diverse merken). Goedkope soepele socks slijten hard, maar benaderen gevoel met blote voeten voor mij het beste. Ik doe een paar keer per winter twee paar over elkaar aan. Voordeel van soepele socks is het binnenstebuiten kunnen laten drogen.
naja

Berichten: 355
Antwoord #13 November 14, 2017, 19:12:02
edit2Rapporteer  
Deze zijn ook erg fijn.  3mm
€ 35,00.   je doet er 1 winterseizoen mee, ik koop elk seizoen nieuwe.  ik vind ze perfect.
Net of je niets aan hebt.
Zien er idd goed uit Ron,heb zelf net de O Neill mutant split to gekocht.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #14 November 14, 2017, 20:04:28
edit2Rapporteer  
Atans bevielen mij ook prima. Volgens mij hebben ze het 3 seizoenen uitgehouden, maar toen waren de zolen wel lek.

Krommen

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #15 November 14, 2017, 22:48:49
edit2Rapporteer  
Vaar al 3 of 4 seizoenen met ion ballistic socks. Zoals Andre al zei, benadert blote voeten en je kan ze binnenste buiten laten drogen. Ik heb de dikste want ik heb een pleuris hekel aan koude voeten.
En besteed gewoon even tijd aan het goed zetten van je binding, meestal kost je dat een of twee sessies om ze echt lekker te zetten.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.