KALPITIYA-SRI LANKA - KITESURF VERSLAG 2017

Ruben99

Geen avatar

Berichten: 1
November 16, 2017, 18:03:23
edit2Rapporteer  
Hé! Ik ben een Spaanse jongen, inmiddels zo’n 4 jaar woonachtig in Kalpitiya omdat dit een fantastische spot is om te kitesurfen. Het schiereiland van Kalpitiya is meer dan 100 km lang en overal is genoeg wind te vinden!   Wink Wink

Het klopt dat er tijdens het zomerseizoen (mei-oktober) wel erg sterke windvlagen zijn in de Kalpitiya lagune, wat ook wel de populairste plek is om te kitesurfen in dit gebied. Ondanks deze windvlagen is dit gebied vergeleken met andere plekken echter nog steeds een fantastische spot!
Van december tot begin maart is er juist een thermische luchtstroming van de oceaan naar de lagune, waardoor de wind ontzettend gelijkmatig is! Tijdens deze maanden is de wind minder sterk dan tijdens de zomer (14-18 knopen) en waait het alleen in de middag (na 12-13 uur).

Afgelopen zomer was fantastisch vergeleken met 2016, vooral tijdens de maanden mei en juni. Ook tijdens juli, augustus en september hadden we goede wind, maar in augustus waren er wel 5 dagen zonder wind. Ook in juli was er een week met hele zwakke wind, waardoor ik mijn 17 m kite moest gebruiken.
Afgezien van de windstille dagen, gebruikte ik de meeste dagen mijn Airush union 10 meter kite (18-20 knopen); in mei en juni gebruikte ik af en toe mijn 7 meter kite (25 knopen; ik weeg 75 kg).
Naast de populairste kitesurf spot in de Kalpitiya lagune, zijn er ook een aantal andere spots met FANTASTISCHE WIND
Dit jaar kitesurfte ik bijna elke dag naar beneden met vrienden en klanten. Meestal begin ik in Kalpitiya-stad of bij de Dream spot en gaan we vervolgens naar een aantal eilanden waar goede wind te vinden is. Soms kitesurfen we wel 1 tot 3 uur downwind!

Dit zijn de spots waar ik vaak te vinden ben:


* Vella Island

Vella Island (paradise island) ligt ongeveer 45 minuten van Kalpitiya per boot, en het is het perfecte eiland om te kitesurfen! Dit is één van de beste kitesurf spots ter wereld! BEGINNERS GRAAG VOORZICHTIG ZIJN, OFF-SHORE WIND, VEILIGHEIDSBOOT VEREIST
Soms ga ik downwind van Kalpitiya naar Vella Island (3 uur), maar ik raad eigenlijk aan om de boot te pakken naar Vella.

* Dream spot

Op ongeveer 25 minuten varen van Kalpitiya ligt de Dream spot, aan de “Hollandse baai”, waar standvastige wind te vinden is. Er is hier een smalle strook aan zand te vinden die de oceaan van de Puttalam lagune scheidt. In de lagune is vlak en ondiep water te vinden met wind die zijwaarts komt vanaf de kust.

Ik ga ook vaak downwind van Kalpitiya naar de Dream spot, via de oceaan. Tijdens de zomer is de oceaan erg wild, waardoor de veiligheidsboot niet met ons mee kan als we downwind gaan surfen. Ondanks dat, is het wel veilig om op de oceaan te kitesurfen, aangezien hier altijd aanlandige wind staat.

* Puttalam lagune eilanden

Er zijn veel verschillende eilandjes te vinden rondom de grote Puttalam lagune, waaronder voldoende eilanden met vlak en ondiep water. Als ik downwind kitesurf, eindig ik vaak bij een van deze eilandjes.

* Donkey Point

Er zijn maar weinig andere plekken op Kalpitiya waar de wind zo sterk en stabiel is als bij het Donkey point. Deze spot bevindt zich bij een kaap waar je direct de oceaan op kan kiten. Als er lichte wind staat, ga ik vaak naar het Donkey point, aangezien de wind hier iets sterker is dan in de Kalpitiya lagune.

* Kappaladi lagune

Dit is een kleine lagune waar de wind erg stabiel is. Vlak en laag water, binnen 30 minuten te bereiken vanaf Kalpitiya. Meestal gaan we hierheen met een tuk tuk of scooter.

Ik heb een klein gasthuis en kitesurfing centrum wat Margarita Village heet (www.kitesurfsrilanka.com) en je bent van harte welkom om een bezoek aan mijn kitesurf centrum af te leggen! Ik kitesurf met plezier downwind met je mee   Smiley

Ruben

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.