Lijnen door elkaar na crash

Mr. Rob

Geen avatar

Berichten: 23
December 10, 2017, 14:06:43
edit2Rapporteer  
Het overkomt me niet heel vaak, maar zo af en toe als mn kite crashed, draait ze, wanneer er geen druk op de lijnen staat, om  haar eigen as. Hoe ze het precies doet, weet ik niet, maar er zijn meerdere manieren hoe de lijnen door elkaar kunnen.

Het gebeurd meestal na een mislukte sprong als ik onder de kite kom en ze als een dwarrelend blad na beneden komt vallen of soms ook als de kite na een crash gespoeld wordt door heftige golfslag.

 Als de stuurlijn met de powerlijn gedraaid zit, is de kite nog redelijk bestuurbaar. Maar gisteren zaten m’n twee stuurlijnen met elkaar gedraaid. Dat was vervelender. Relaunching ging moeilijk,  zodra ze omhoog was, ging ze als een idioot naar de andere windhoek en ze crashte opnieuw, bijna een andere kiter rakend. Hierna kon ik haar toch met moeite op kwart over op het water houden, waarmee ik me terug naar de kant kon laten blazen (ik was zo’n 500 meter daar vandaan).

Op het strand is het een kwestie van lijnen loskoppelen en opnieuw vastmaken.

Ben ik de enige die hier last van heeft? Wat zijn de trucks om dit te voorkomen (behalve fatsoenlijk springen)?
MrGee

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #1 December 10, 2017, 16:04:47
edit2Rapporteer  
Wat voor kite heb je? Zelf had ik vaak dat soort problemen met cabrinha Convert en ook Liquid Force Envy 2015. Maar Ocean Rodeo Prodigy geen enkel  probleem.
Mr. Rob

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #2 December 10, 2017, 16:22:13
edit2Rapporteer  
Ik heb RRD’s. Zou dit aan het type/model liggen ja? Nu je het zegt, volgens mij heb ik het met de nieuwste Obsession MK9 het meeste meegemaakt.
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #3 December 12, 2017, 14:24:25
edit2Rapporteer  
Probeer tijdens de sprong eerder terug te sturen, je bent nu duidelijk te laat. Een mooie timing voor de gemiddelde sprong is rustig weer terug te sturen na het hoogste punt. Als het allemaal wat hoger gaat stuur je in plaats van rustig terug, agressief terug met de voorste hand aan de bar waardoor de kite een downloop maakt.

Het naar beneden vallen van de kite heeft er mee te maken dat de kite voorover kantelt en de wind hem naar beneden duwt waardoor alle spanning op de lijnen weg is.

De meer getrimde kite heeft deze neiging sneller omdat deze nog meer de rand van het windvenster opzoekt. Vooral lopen met de kite op 12 uur is hierbij een risico. Daarom een extra advies de kite op het strand niet al te hoog te houden, op het moment dat hij dan uit positie lijkt te zakken kan er spanning worden gewonnen door achteruit te lopen.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #4 December 16, 2017, 18:31:07
edit2Rapporteer  
Dit gedrag is sterk afhankelijk van het model. Een strutless kite krijg je dit eigenlijk niet mee gedaan.
Hoe zwaarder/meer struts hoe groter de kans hierop.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.