Kids leren kiten - vliegervraagjes!

piede

Berichten: 1689
Januari 22, 2018, 14:39:21
edit2Rapporteer  
Mijn dochter van 7 wil ook graag leren kitesurfen, en daar ben ik wel voor in.

Om het rustig aan te beginnen zat ik er aan te denken om eerst een matrasje te kopen van 1,5 tot 2 meter. Ze kan dan eerst leren sturen en de kracht leren inschatten

Je hebt daarbij keuze tussen 2 lijns en 4 lijns.

Werkt een 4 lijns net als een kite, kun je hem depoweren?

En kun je dan gewoon een 4-lijns kitebar met gelijke lengte hier aan vast maken, waarbij het depoweren dan hetzelfde werkt als op een kite?

Dat laatste zou natuurlijk het mooiste zijn, dan benader je het kite-gevoel het meest.

Tevens kan ze dan ook direct aan een trapeze wennen, de stap naar een boardje wordt daarmee ook kleiner.

Ik hoor graag de ervaringen, ook van mensen die zelf hun kinderen stapsgewijs hebben leren kiten!
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #1 Januari 22, 2018, 14:51:07
edit2Rapporteer  
Zoiets?
https://ozonekites.com/products/water-kites/uno-v2/
piede

Berichten: 1689
Antwoord #2 Januari 22, 2018, 14:58:29
edit2Rapporteer  
Tnx voor het meedenken!

Dat is voor mij een te dure oplossing in dit stadium...

Het voordeel van een matrasje is dat je hem tweedehands voor weinig kan krijgen, plus dat die dingen met heel erg weinig wind in de lucht blijven staan.

Eigenlijk wil ik dus graag weten of ik een bar van mijn eigen kites op een 4 lijns matras kan zetten en of het depoweren dan ook goed werkt.

Edit: Vond dit topic, en daar wordt het afgeraden: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=19218.0

Toch maar op zoek naar een depowerbare vlieger dus.


matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #3 Januari 22, 2018, 15:20:44
edit2Rapporteer  
Eigenlijk wil ik dus graag weten of ik een bar van mijn eigen kites op een 4 lijns matras kan zetten en of het depoweren dan ook goed werkt.

Zal met een standaard 4lijns niet werken. Vraag is of je depower nu al nodig hebt. Zet er gewoon een bar op en vlieg met minder wind.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Januari 22, 2018, 15:30:56
edit2Rapporteer  
Helaas zijn de meeste 4-lijns powerkite-matrasjes fixed-bridle. Dus zonder depower of speed systeem. Deze sturen op de powerlijnen en de safety zit dan op de remlijnen, voorbeeld van zo'n bar: http://www.peterlynn.com/accessories/fixed-bridle-control-gear/4-line-powerkite-bar/

In dat opzicht bied een vierlijns matras dus weinig voordelen tov de tweelijns modellen, ze vereisen beiden een specifieke bar die bij deze kites past.

Alle andere opties zijn van dezelfde prijsklasse als een tweedehands Ozone Uno. Uno blijft ook echt al bij minimaale wind vliegen. Als je daarnaast een 1-1,5m tweelijns matrasje neemt heb je een mooie set om mee te groeien.
piede

Berichten: 1689
Antwoord #5 Januari 22, 2018, 15:59:04
edit2Rapporteer  
Helaas zijn de meeste 4-lijns powerkite-matrasjes fixed-bridle. Dus zonder depower of speed systeem. Deze sturen op de powerlijnen en de safety zit dan op de remlijnen, voorbeeld van zo'n bar: http://www.peterlynn.com/accessories/fixed-bridle-control-gear/4-line-powerkite-bar/

In dat opzicht bied een vierlijns matras dus weinig voordelen tov de tweelijns modellen, ze vereisen beiden een specifieke bar die bij deze kites past.

Alle andere opties zijn van dezelfde prijsklasse als een tweedehands Ozone Uno. Uno blijft ook echt al bij minimaale wind vliegen. Als je daarnaast een 1-1,5m tweelijns matrasje neemt heb je een mooie set om mee te groeien.


Goed om te weten dat een uno ook al snel blijft hangen, dan hou ik me daarvoor ook aanbevolen.

Eigenlijk maakt het dit wel wat makkelijker, dan dus eerst op zoek naar een klein matrasje met een bar.

Als iemand nog wat heeft liggen voor een zacht prijsje hoor ik het graag!


wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #6 Januari 23, 2018, 00:21:58
edit2Rapporteer  
Afgelopen zomer bij kinderen veel een 4m bandit X gebruikt in de lessen, wel al iets ouder (en dus zwaarder) 9-10 jaar maar bleef prima hangen in weinig wind (+/- 15 knopen). Is niet bij alle merken het geval dat ze zo mooi blijven hangen bij weinig wind dus is ook even testen, wie weet zijn er anderen die ervaring ermee hebben bij andere merken.

Ozone Uno is op zich ook prima optie maar die zijn nieuw iig net zo duur als een 2de hands 4m van andere merken.

Qua opbouw naar het kitesurfen zou ik gewoon 2/3 lijns matras vliegertje zoeken met bar, daar krijgen ze best een goede ervaring mee qua kracht. Flink wat uren mee laten vliegeren, windraam ontdekken, powerzone .... en dan zijn ze zo klaar voor t water. Niet te vroeg in het jaar het water ingaan. Met 7 jaar zijn ze zelf met goed wetsuit vrij snel koud en dan is de lol er snel af.
martijn_e

Berichten: 197
Antwoord #7 Januari 23, 2018, 01:07:04
edit2Rapporteer  
7 jaar is gewicht echt wel dingetje. of gebrek eraan ieg. mijn dochter op haar 8ste begonnen met FS viron. Maar indd de Uno hoor ik ook niks anders dan goeds over. Daarna verder gegaan met bandit 5-7m. 1 goede crash op die leeftijd en ze zijn er helemaal klaar mee, rustig opbouwen ieg. Viron vond ik fijn ding omdat hij je niet zal liften, niet explosief, rustige krachtopbouw. tot de 1st meters en toen overgestapt op de bandit's. Bandits waren in het begin veels te krachtig en voor haar. Durfde haar niet los te laten altijd met mijn leash gezekerd aan haar. Met die viron ging ik op het strand zitten kijken (bij wijze van spreken). (en ze vliegen in weinig wind en herstarten vanzelf).
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #8 Januari 23, 2018, 08:21:54
edit2Rapporteer  
Ben met mijn zoon met 5 naar begonnen met 1 M2 matrasje. Oude 4 lijns kitebar, power lijnen eraf. Zelf chickenloop op gemaakt met knoop achter gat in de bar. Puur om te oefenen met releasen. Gewoon spelen, als hij het na 10 min zat was weer stoppen. Daarna 3m2 matras en toen 7m2 EVO
piede

Berichten: 1689
Antwoord #9 Januari 23, 2018, 11:22:38
edit2Rapporteer  
Bedankt voor alle reacties mannen, daar kan ik wat mee!


Ozone Uno is op zich ook prima optie maar die zijn nieuw iig net zo duur als een 2de hands 4m van andere merken.

Qua opbouw naar het kitesurfen zou ik gewoon 2/3 lijns matras vliegertje zoeken met bar, daar krijgen ze best een goede ervaring mee qua kracht. Flink wat uren mee laten vliegeren, windraam ontdekken, powerzone .... en dan zijn ze zo klaar voor t water. Niet te vroeg in het jaar het water ingaan. Met 7 jaar zijn ze zelf met goed wetsuit vrij snel koud en dan is de lol er snel af.

Je bedoelt waarschijnlijk dat het bijna niet waard is om een Uno te kopen omdat je daar snel op uitgekeken bent?

7 jaar is gewicht echt wel dingetje. of gebrek eraan ieg. mijn dochter op haar 8ste begonnen met FS viron. Maar indd de Uno hoor ik ook niks anders dan goeds over. Daarna verder gegaan met bandit 5-7m. 1 goede crash op die leeftijd en ze zijn er helemaal klaar mee, rustig opbouwen ieg. Viron vond ik fijn ding omdat hij je niet zal liften, niet explosief, rustige krachtopbouw. tot de 1st meters en toen overgestapt op de bandit's. Bandits waren in het begin veels te krachtig en voor haar. Durfde haar niet los te laten altijd met mijn leash gezekerd aan haar. Met die viron ging ik op het strand zitten kijken (bij wijze van spreken). (en ze vliegen in weinig wind en herstarten vanzelf).

Mijn dochter is ook nog klein van stuk, dus helemaal niet zwaar, maar wel kracht in de armen gelukkig (Hangt iedere dag aan het barretje in de woonkamer...

Ik ga nu eerst op zoek naar een klein matrasje met bar om te zien hoe ze het oppakt.

Ben met mijn zoon met 5 naar begonnen met 1 M2 matrasje. Oude 4 lijns kitebar, power lijnen eraf. Zelf chickenloop op gemaakt met knoop achter gat in de bar. Puur om te oefenen met releasen. Gewoon spelen, als hij het na 10 min zat was weer stoppen. Daarna 3m2 matras en toen 7m2 EVO

Goed idee van die chickenloop op tweelijns bar! Had hij dan ook een trapeze om waar de chickenloop inhaakte? En bij releasen nog wel ergens aan vast of gewoon er achter aan rennen?


wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #10 Januari 23, 2018, 14:44:13
edit2Rapporteer  
Niet zozeer uitgekeken op een UNO hoor, maar voor de nieuw prijs daarvan heb je veel andere keuzes. Als je 2de hands kan vinden zeker doen. Viron heb ik ook wel hele kleine mannetjes mee zien gaan.

En zodra je ze los moet laten op het water en toch nog goed contact met ze wil hebben: http://www.bb-talkin.eu/ afgelopen zomer diverse keren uitgeleend aan ouders (naast de lessen) zodat ze toch contact houden met de koters.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #11 Januari 23, 2018, 16:00:47
edit2Rapporteer  
Je zou een 3m Switch Element V6 kunnen overwegen. Is een monostrut en kost je 500,- en momenteel krijg je er een gratis trainermatras bij (de Prime) en volgens mij kan je de maat nog kiezen ook. 1,5m 2,5m of 3,5m
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #12 Januari 23, 2018, 19:31:18
edit2Rapporteer  

Goed idee van die chickenloop op tweelijns bar! Had hij dan ook een trapeze om waar de chickenloop inhaakte? En bij releasen nog wel ergens aan vast of gewoon er achter aan rennen?




Ja, met trapeze. Niet vast verder. Matrasje vliegt los niet ver
piede

Berichten: 1689
Antwoord #13 Januari 23, 2018, 20:12:58
edit2Rapporteer  

Goed idee van die chickenloop op tweelijns bar! Had hij dan ook een trapeze om waar de chickenloop inhaakte? En bij releasen nog wel ergens aan vast of gewoon er achter aan rennen?




Ja, met trapeze. Niet vast verder. Matrasje vliegt los niet ver

Ok, wat voor trapeze, gewoon een zittrapeze maatje xs of speciale kindertrapeze?

Ik denk trouwens dat ik deze ga kopen: https://www.kitemana.nl/peter-lynn/hype-55669

Knutsel ik er zelf wel een barretje aan
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #14 Januari 23, 2018, 21:05:03
edit2Rapporteer  
XS Mystic heuptrapeze. Leuk, veel plezier
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #15 Januari 24, 2018, 23:34:50
edit2Rapporteer  
XXXS voor kids van die leeftijd
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #16 Februari 23, 2018, 00:18:10
edit2Rapporteer  
Hi,
Mijn zoon is begonnen met een matras, 2 lijner. Heeft op een skim (Nobile) z’n eerste meters / down winder gemaakt en ging helemaal uit z’n dak.. inmiddels al even geleden maar onvergetelijk. Hij was toen 8 jaar.
Hij heeft vervolgens m’n tube kites (5&7m) gebruikt en gelijktijdig een Viron 6m de luxe. Laatste is echt een aanrader (en te koop, pm bij interesse) weinig tot geen lift in de kite, zeer veilige kite. Goed en veilig te gebruiken, ook op het (wei) land.
Hij heeft een speciaal kids board, meer flex, smalle stance en kleinere pads en voetbanden (ook te koop pm bij interesse) hij is toe aan wat anders en kijkt verlekkerd naar foilen..
Het is echt geweldig om samen te kiten en alle inspanning meer dan waard. Kids hebben korte aandachtscurves.. veel geduld hebben en niet pushen.
Veel plezier!
piede

Berichten: 1689
Antwoord #17 Februari 23, 2018, 10:16:01
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je aanvulling Janus!

Leuk en leerzaam om te lezen hoe je het hebt aangepakt.

Ik heb nu een 3 lijns PL Trainer matrasje (1.5) waar ze nu één keer mee heeft gevliegerd, ze kon het die eerste keer direct al zelfstandig. Maar na een klein half uurtje was ze er ook al weer klaar mee Wink

Stond laatst op het punt om een kids kiteboard te kopen, maar uiteindelijk niet gedaan. Ik wil niet op de zaken vooruitlopen en daarmee in de verleiding komen haar te gaan pushen. Eerst moet ze nog veel beter die matras onder controle krijgen.

Heb ook nog een skimboard van Nobile, daar kan ze dan inderdaad haar eerste meters op gaan maken mocht het zo ver komen. Als het zo ver is, kijk ik verder naar een kids board en eventueel een kite. Heb namelijk ook zelf een 5 meter Neo liggen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.