Hollow Wood Surfboard bouwverslag

pimpoldi

Berichten: 818
Mei 25, 2018, 16:40:22
edit2Rapporteer  
Dag kithighers,

Tijd geleden dat ik op dit forum iets gepost heb, dus ik dacht ik zet er weer eens wat op!
Eind januari ben ik begonnen met het maken van een Hollow Wood Surfboard (HWS). De naam zegt het al, dus dat ga ik niet uitleggen.

Allereerst heb ik via AKU shaper, en met behulp van wat afmetingen van boards die ik fijn vond surfen, een ontwerp gemaakt. Via een applicatie "Hollowwood template maker" heb ik van dit model slices laten maken en als pdf op kunnen slaan. Op het onderstaande plaatje is te zien wat eruit kwam, een stringer voor het midden, en de ribben die daar loodrecht in schuiven.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #1 Mei 26, 2018, 13:32:45
edit2Rapporteer  
Uhh eind januari begonnen, we zijn nu eind mei  Huh Nah, je schiet al lekker op zo te zien. Roll Eyes
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Mei 27, 2018, 10:22:08
edit2Rapporteer  
Ja Pim, foto's van je creatie graag!
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #3 Mei 27, 2018, 18:54:12
edit2Rapporteer  
HAH! Excuses, ik wist nog even niet hoe ik al mijn plaatjes er netjes in kon krijgen.

Anyway,
Vervolgens heb ik deze pdf-file over moeten trekken in illustrator waarna ik met deze files naar Kay Peters en Bram Bast van http://mukava.nl ben gegaan om dit uit een plaat populieren triplex te laten laseren.

De onderdelen heb ik in elkaar gezet voor een proef fit zoals hier te zien:


De onderdelen zitten hier aan elkaar met tie-wraps, zodat ik ze bij het verlijmen ook goed tegen elkaar aan kan trekken:




Vervolgens heb ik een rockertafel gemaakt met draadeinden om de rocker van het board te kunnen instellen. Hier kan ik dan de verdere stappen netjes mee uitvoeren.




Nadat het frame in elkaar is gelijmd werd het tijd om de onderkant erop te lijmen. Doordat er een klein beetje concaaf in het board zit, heb ik gebruik gemaakt van wiggetjes tussen de onderkant van het board en de rockertafel, om het hout tegen de ribben aan te duwen. De onderkant is gemaakt van populieren.




De onderkant had ik nog ruim gelaten zodat ik de plaat strak op de randen kon lijmen. Dit lukte aardig! Met een japanse trekzaag (geniaal ding trouwens!!) heb ik de onderkant ''flush'' met de rand kunnen zagen.




Voordat de bovenkant erop kon heb ik eerst mijn hoofd moeten breken over waar de vinnen komen te zitten. Hier heb ik versterkingen gemaakt in het frame, zodat ik daar met een bovenfrees slots in kan maken voor de finboxen. Daarnaast heb ik ook een blokje toegevoegd waar ik aan het einde een ventiel in kan maken. We hebben te maken met een holle constructie, en wanneer dit in de zon ligt zal de lucht in het board uitzetten. Kans op ''explosies'' is dan aanwezig. Door midden van een ventiel kun je dit voorkomen.




Nou van binnen alles gedaan! Nu kon het deck erop! Dit was best wel even spannend. Het hout moet dubbel gekromd verlijmd worden, en ik heb nog even zitten zweten voor de nose. Daar komt een aardige spanning op het hout te staan. Gelukkig ging dit goed. Zoals je kunt zien heeft de action bij mij in de buurt voorlopig geen lijmklemmen meer Wink





Weer aan de slag gegaan met de japanese razor saw,, wajaaaa,, en toen hielden we een soort van Blank over:


De randen heb ik bekleedt met stroken kurk. Waarom kurk? Geen idee,,,, ik vind het een waanzinnig mooi materiaal, en ik dacht dat het makkelijk zou schuren voor de rails.



En dit schuren ging best goed! Wel heb ik gemerkt dat dit materiaal best bros is, en dus kwetsbaar voor stoten. Enfin, glassen zou ik het board sowieso!



Met een rasp ben ik nu echt gaan shapen. Op gevoel, wat eigenlijk wel heel erg tof was! Na de rasp met fijn schuurpapier eroverheen resulteerde in een mooie rand om het board heen.



Omdat het kurk niet helemaal waterdicht is naar mijn idee, en natuurlijk veel te zwak op de overgang van kurk naar hout, heb ik het board geglassed met aan beide kanten 1 laag 120 g glasvezel. Doordat ik beide kanten over de rails heb geplakt hebben de rails 2 lagen glasvezel.




En toen schuren,,,,

En de laatste stap om hem mooi te finishen is een hot coat.. Spannende bezigheid is dit!




Op dit moment ligt de onderkant uit te harden, maar die is helaas iets minder netjes geworden...

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Mei 27, 2018, 20:38:19
edit2Rapporteer  
Mooi hoor!
Ben benieuwd hoe het zal varen!
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #5 Mei 28, 2018, 17:01:57
edit2Rapporteer  
Blijft mooi, zulke boardjes.
Als ze ooit een makkelijke manier vinden om de pdf's om te zetten in CAD bestanden word het veel aantrekkelijker om er ook 1 te maken
Shore

Berichten: 138
Antwoord #6 Mei 29, 2018, 21:05:48
edit2Rapporteer  
als ik het goed zie heb je de rocker-mal voor de shape van je deck gebruikte, daar je stringer(s) al de vorm van het board hebben.

nb. die Japanse zaag is idd echt top, niet alleen voor boardjes bouwen Smiley
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #7 Mei 31, 2018, 14:44:25
edit2Rapporteer  
als ik het goed zie heb je de rocker-mal voor de shape van je deck gebruikte, daar je stringer(s) al de vorm van het board hebben.

Ik gebruik die rocker-mal vooral om de ribben goed op de onderkant te duwen. De mal ondersteund het board als het ware bij het lijmen van de onderkant en het deck.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Juni 01, 2018, 07:25:07
edit2Rapporteer  
Blijft mooi, zulke boardjes.
Als ze ooit een makkelijke manier vinden om de pdf's om te zetten in CAD bestanden word het veel aantrekkelijker om er ook 1 te maken

Dat is toch prima te doen, mits die pdf maar een vector bestand in zich heeft.
Via illustrator kan ik dat zo doen.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 Juni 01, 2018, 08:38:22
edit2Rapporteer  
Gaaf man! Slim ook om het hout te laten lasersnijden, dat soort vormen luistert echt heel nauw. Lijkt me erg lastig om met de hand te zagen.

Wat voor lijm heb je gebruikt?
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #10 Juni 01, 2018, 16:14:44
edit2Rapporteer  
Blijft mooi, zulke boardjes.
Als ze ooit een makkelijke manier vinden om de pdf's om te zetten in CAD bestanden word het veel aantrekkelijker om er ook 1 te maken

Dat is toch prima te doen, mits die pdf maar een vector bestand in zich heeft.
Via illustrator kan ik dat zo doen.

Dat is helaas het probleem. De template maker heeft als output een pdf zonder vector tekening. Je moet het dus echt overtrekken in illustrator. Alsnog goed te doen maar kost wat tijd!

@karel79 het zagen is opzich prima te doen met de hand. Met een lintzaag of goede decoupeerzaag kan het wel. De slots voor het in elkaar schuiven is wel wat moeilijker. Ik heb constructielijm gebruikt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.