Nieuwe allround tube kite om ook mee te foilen

Jeroen1972

Berichten: 54
Juni 20, 2018, 13:29:03
edit2Rapporteer  
Ik zoek een nieuwe tube kite om mede mee te foilen omdat mijn oude Rebels uit 2013 te zwaar zijn bij weinig wind en te weinig driften bij ruime wind. Mijn Ozone Zephyr doet het voldoende goed maar is al snel overpowerd. Aan een matras durf ik nog niet. Ik denk aan een licht gebouwde 3struter waar je ook nog een beetje leuk mee kan springen op de TT en die ook in wat hardere wind stabiel blijft. Volgens mij kom je dan uit op een lichte allrounder. Airush Union, North Neo, Ozone Enduro etc. Wat zijn jullie ervaringen?
Jeroen Schoots

Geen avatar

Berichten: 62
Antwoord #1 Juni 20, 2018, 18:17:13
edit2Rapporteer  
Ik foil met de Enduro V2  ,gebruik eigenlijk altijd de 10 m,ik zet hem op de wave stand,super fijne kite om mee te foilen vind ik,je weet precies wat ie doet en waar hij staat,hij blijft prima in de lucht hangen bij 8 a 10 knopen
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Juni 21, 2018, 09:17:25
edit2Rapporteer  
Hang je zephyr eens aan kortere lijnen, 15-18m. Je zult merken dat de high end een stuk beter wordt, lange lijnen op de Foil hebben enkel voordeel met weinig wind om op gang te komen.
Jhann

Geen avatar

Berichten: 11
Logs: 0 | 121 uur
Antwoord #3 Juni 21, 2018, 10:01:12
edit2Rapporteer  
Zoals Jeroen hierboven aangeeft, Ozone Enduro doet het goed met foilen. Foil zelf 1,5jaar met de 9m2 (v1) bij 11-18kts. Heb ook een 7 en een 12, maar zie weinig reden om die op te pompen als ik ga foilen.

Voorheen 1.5 jaar met Rebels (2014) gefoild maar zoals je zelf al aangeeft zijn deze (veel) te zwaar. Daardoor duiken ze het water in aan de rand van het windvenster bij weinig wind (of klappen ze om boven je hoofd). De Enduro blijft wat dieper in het venster hangen en is lichter (3 struts), daarnaast wil de Enduro ook nog wel driften, de Enduro is daardoor m.i. (veruit) de betere foil kite bij weinig wind. (Had eigenlijk altijd wel 14kts nodig bij de Rebel 10m2.)

Voor TT gebruik: hoog springen doet de Enduro heel goed, maar qua hangtime is het geen Rebel. Ook is de Rebel iets stabieler in overpowered condities. Qua controle / feedback is de Enduro wel de betere kite. Enduro is ook veelzijdiger. 

Ik vaar de enduro altijd op de free-ride stand (middelste knoopje op de bridle voor) - ben er nooit aan toe gekomen iets anders te proberen.

Ben zelf overigens heel erg te spreken over 23m lijnen op de Enduro (zowel op 12 als 9, 7 heb ik nog niet getest met 23m lijnen), had eerste de standaard 25m lijnen maar is bizar hoeveel extra controle en feedback het geeft (voor foilen en TT gebruik).
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #4 Juni 21, 2018, 11:11:39
edit2Rapporteer  
Ik zoek een nieuwe tube kite om mede mee te foilen omdat mijn oude Rebels uit 2013 te zwaar zijn bij weinig wind en te weinig driften bij ruime wind. Mijn Ozone Zephyr doet het voldoende goed maar is al snel overpowerd. Aan een matras durf ik nog niet. Ik denk aan een licht gebouwde 3struter waar je ook nog een beetje leuk mee kan springen op de TT en die ook in wat hardere wind stabiel blijft. Volgens mij kom je dan uit op een lichte allrounder. Airush Union, North Neo, Ozone Enduro etc. Wat zijn jullie ervaringen?

Check de Ocean Rodeo Flite, Airush Ultra
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #5 Juni 21, 2018, 18:10:48
edit2Rapporteer  
Ik zoek een nieuwe tube kite om mede mee te foilen omdat mijn oude Rebels uit 2013 te zwaar zijn bij weinig wind en te weinig driften bij ruime wind. Mijn Ozone Zephyr doet het voldoende goed maar is al snel overpowerd. Aan een matras durf ik nog niet. Ik denk aan een licht gebouwde 3struter waar je ook nog een beetje leuk mee kan springen op de TT en die ook in wat hardere wind stabiel blijft. Volgens mij kom je dan uit op een lichte allrounder. Airush Union, North Neo, Ozone Enduro etc. Wat zijn jullie ervaringen?

Check de Ocean Rodeo Flite, Airush Ultra
Mijn keuze zat ook tussen deze 2 kites voor het foilen. Uiteindelijk gekozen voor de hele serie van de Flites. Geen spijt van. Denk dat allebei heel goed zijn. Ik denk wel dat het springen met de Flites beter gaat dan met de Ultra's.
De Reo van Ozone zou ook kunnen. Vooral omdat deze makkelijk herstart maar is wel zwaarder dan de Ultra en de Flite
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #6 Juni 21, 2018, 22:37:31
edit2Rapporteer  
Test er een aantal uit met je foil en twintip.

Ik ben bijvoorbeeld regelmatig op Bdam Noord en heb o.a. een Flite in mijn demoset. Op de Bdam kan je ongetwijfeld bij medefoilers/teamriders andere geschikte kites testen. Ieder merk heeft wel een geschikte kite voor de combi foilen en twintippen. Als Bdam geen geschikte spot voor jou is, laat even weten welke spot jouw spot is. Je zal dan ongetwijfeld een aanbod krijgen van teamriders of resellers die op die spot varen.
Jeroen1972

Berichten: 54
Antwoord #7 Juni 23, 2018, 12:54:18
edit2Rapporteer  
Dank mensen. Ik heb een Enduro v1 geprobeerd in low en ultra low wind op de wave stand. Hij blijft echt veel langer in de lucht hangen dan mijn Rebels en voldoet prima op de foil. Ik heb natuurlijk ook wel wat minpuntjes ontdekt. Minder low end power, volledig gepowerd in low wind wel wat neiging tot stallen (zonder uit de lucht te vallen zoals de Rebels). Ik heb inmiddels een Enduro aangeschaft.

@Evan: Die tip van kortere lijnen op de Zephyr ga ik ook eens uitproberen!
@marco: monostruts zijn idd prachtig, maar voor deze vraag geen optie omdat ze te weinig allround zijn bij meer wind.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Juni 25, 2018, 17:26:08
edit2Rapporteer  
Een Rebel is een loodzware kite voor op een hydrofoil.
Binnenkort ga je steeds meer dedicated hydrofiol tubekites zien.

Maar voor rond de 8kn zie je mij echt wel met een foilkite aan de weer.
Herstarten is bij de meeste (ook lichte) tubes pas vanaf 10kn echt goed mogelijk.
Dude1

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #9 September 11, 2018, 21:28:40
edit2Rapporteer  
Ik heb een Enduro 10 V1, gaat aardig met foilen vanaf 9 knts maar het blijft opletten bij een crash. Nu een Airush Ultra V1 gekocht, 12 m. Super kite voor foilen vanaf 8 knts. Blijft heel stabiel in de lucht hangen, ook een fijne kite voor een 12 m met een waveboard. Een kleinere kite is natuurlijk beter. Zou zelf nu niet meer groter gaan dan een 10, maar die ultra's van Airush zijn fijne tubekites voor het foilen, daar kunnen mijn enduro's niet aan tippen.
PeeWee

Berichten: 1652
Antwoord #10 September 13, 2018, 21:00:43
edit2Rapporteer  
Inderdaad ik foil nu ook een jaartje met een ultra 12m, super!
nayy

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #11 Oktober 22, 2018, 13:35:30
edit2Rapporteer  
ik heb een gong 12 strutless voor met mijn foil gekocht.
Superstabiel, valt bijna niet uit de lucht en als hij dan eens uit de lucht valt komt hij netjes naar beneden tot de lijnen terug strak zijn en hij herstelt zich terug...
Hij vliegt al bij 6-7 knopen, de kite weegt maar 2.7 kg.
Nadeel is dat doordat hij geen struts heeft het bruikbare windbereik van die kite niet zo groot is... wanneer je depowered gaat hij ritselen. High-end is niet zo hoog.
Voor mij bruikbaar van 8 tot 14 knopen met mijn foil...
Prijs is ook heel scherp.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.