Keuze strapless board

mvisser

Geen avatar

Berichten: 5
Juli 07, 2018, 10:47:30
edit2Rapporteer  
Hallo mede kiters,

Een paar weken terug heb ik bij het kiten op Workum mijn enkel gebroken op 3 plaatsen. Mijn voorste voet schoot vlak voor de landing uit de binding, ik kreeg mijn achterste voet er niet meer op tijd uit dus deze werd flink verdraaid toen het bord het water raakte. Gelukkig kon ik bodydraggend naar de kant komen. Door de ambulancemedewerkers en mijn kitebuddies van het strand gehaald en afgevoerd naar de eerste hulp. Inmiddels ben ik geopereerd en kan ik hopelijk over een maand of 4 weer het water op.

Nu ben ik van plan om de twintip met bindingen maar even te laten liggen en een tijdje strapless te gaan varen. Ik heb hier echter geen ervaring mee en zou het waarderen als jullie wat goede tips kunnen geven bij het kiezen van een strapless board.

Ik vaar altijd op het IJsselmeer aan de Friese kant. Workum, Mirns, Kornwerderzand zijn mijn vaste stekken. Redelijk vlak zoet water en niet overal even diep dus. Mijn kites zijn een 8m (xr3), 10m (xr4) en 13.5 (xr3). Ik ben 1.95 lang en +- 93 kilo. Met de twintip kan ik vanaf ongeveer 15 knopen lekker varen en springen.

Ik zoek een strapless board waarmee ik na mijn herstel in de meeste omstandigheden lekker het water op kan, met behoud van mijn huidige kites. Verder zou het mooi zijn als ik het board straks naast mijn twintip kan houden om mijn low-end wat te vergroten. Al ik er op termijn ook nog een foil onder zou kunnen schroeven zou het helemaal geweldig zijn, maar dan vraag ik teveel denk ik Wink

Uiteraard heb ik al de nodige research gedaan, ik heb immers tijd zat nu, maar ik kom er niet goed uit. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met strapless boards en of mijn wensen een beetje realistisch zijn. Hebben jullie tips voor mij?

Groet, Martijn
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #1 Juli 07, 2018, 17:38:36
edit2Rapporteer  
Tip (heb 'm zelf ook) : North Nugget https://www.bigwinds.com/north-kiteboards-17-nugget-csc

Dan met west-noordwest naar Hindeloopen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 Juli 07, 2018, 17:45:01
edit2Rapporteer  
Of iets als een Shinn Shinnster. Kan je ook nog wat ondieper gaan. Laatste versie is foil ready.

Lowend is beter dan een twintip, maar verwacht geen wonderen. Dan zou je er grotere vinnen onder kunnen zetten (die volgens mij wel beschikbaar zijn)
mvisser

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #3 Juli 07, 2018, 18:43:09
edit2Rapporteer  
Die boards was ik ook al tegen gekomen, maar ik kon niet echt achterhalen of je met die boards ook een beetje fatsoenlijk kunt varen in condities met meer wind? zeg tussen 20 en 30 knopen? En met wat voor maat kite vaar je dan? met de twintip zou ik dan de 10 pakken, is dat teveel met zo'n strapless board?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 Juli 07, 2018, 18:52:48
edit2Rapporteer  
Die boards was ik ook al tegen gekomen, maar ik kon niet echt achterhalen of je met die boards ook een beetje fatsoenlijk kunt varen in condities met meer wind? zeg tussen 20 en 30 knopen? En met wat voor maat kite vaar je dan? met de twintip zou ik dan de 10 pakken, is dat teveel met zo'n strapless board?

Is een beetje afhankelijk van wat je er mee van plan bent, maar over het algemeen kan je een maatje kleiner nemen. Shinnster vaar je meer als een twintip dus valt nog best goed te trappen met de rail, zal met een waveboard wat lastiger zijn. Maar je kan met beide in principe wel wat extra gepowerd staan hoor. 30 Knopen met een 10 is wel wat veel, 20 geen probleem. Met de 8 is 30 knopen prima te doen.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #5 Juli 08, 2018, 15:49:53
edit2Rapporteer  
Die boards was ik ook al tegen gekomen, maar ik kon niet echt achterhalen of je met die boards ook een beetje fatsoenlijk kunt varen in condities met meer wind? zeg tussen 20 en 30 knopen? En met wat voor maat kite vaar je dan? met de twintip zou ik dan de 10 pakken, is dat teveel met zo'n strapless board?

Op IJsselmeer vaar ik er op met een 10, 8 en een 6. Op dit board, vind ik, is het heel makkelijk te leren gijpen en te tacken.
mvisser

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #6 Juli 08, 2018, 16:17:19
edit2Rapporteer  


Met een 6 zelfs? Bij wat voor wind is dat dan? En hoe zwaar ben je?
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #7 Juli 08, 2018, 17:32:11
edit2Rapporteer  


Met een 6 zelfs? Bij wat voor wind is dat dan? En hoe zwaar ben je?

Rond de 75 kg en ruim 35 knopen, geen probleem voor dat board op Hindeloopen.
Op zee wordt ander verhaal, dan is het board te gestrekt om van de golven af te rijden.
mvisser

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #8 Juli 09, 2018, 15:04:38
edit2Rapporteer  
ik ga kijken wat er op de 2de hands en marktplaatsen voorbij komt, ik heb nog wel een tijdje voor ik er aan toe ben. Dank voor de tips beide!
gerrit

Berichten: 188
Antwoord #9 Juli 11, 2018, 06:46:30
edit2Rapporteer  
https://www.kiteoutlet.eu/index.php/en/brands/product/7333-shinn-shinnster-board-only-first-quality-wave-skim-board-only

theone

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #10 Mei 19, 2019, 23:24:38
edit2Rapporteer  
I would definately buy Duotone Wam. It is most all around board for Waves
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.