IJmuiden : Kitesurfers pier riskeren boete

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Augustus 05, 2018, 10:48:57
edit2Rapporteer  
Gelezen in Noord Hollands Dagblad 4 -08-2018:

De gemeente zet handhavers in om kitesurfers uit het water te houden bij de pier.

Gemeente Velsen zet handhavers in op het strand van IJmuiden

IJMUIDEN

Handhavers van de gemeente Velsen gaan op warme dagen met veel wind optreden tegen kitesurfers die op het strand van IJmuiden buiten de daarvoor toegewezen zone het water betreden.

Dit gebeurt naar aanleiding van een mail van de Reddingsbrigade aan de gemeente, waarin het zijn zorgen over de situatie uitsprak. Ongelukken zijn er vooralsnog niet gebeurd, maar het scheelde een paar keer weinig, zo waarschuwde Hans Rozemeijer, voorzitter van de Reddingsbrigade afgelopen week.

Wethouder Bram Diepstraten geeft aan dat de gemeente Velsen al langer worstelt met het probleem. ,,Aanvankelijk was er geen capaciteit beschikbaar om de kitesurfers te controleren, maar door de bezorgdheid van de reddingsbrigade en ondernemers op het strand hebben we besloten om hier handhavers voor in te zetten. Zij zullen tijdens warme dagen met veel wind worden ingezet om kitesurfers te waarschuwen. Slaan ze de waarschuwingen in de wind en gaan ze toch het water in, dan zullen de handhavers boetes uitschrijven.’’

,,Tevens zullen we contact opnemen met de landelijke kitesurfersvereniging om duidelijk te maken dat kitesurfen op het strand van IJmuiden enkel in zone 3 toegestaan is. Op de borden bij de strandingang staat dit ook aangegeven. Professionele kitesurfers weten ook dat dat zo is”, aldus Diepstraten.

Eerder deze week gaf de gemeente nog aan dat het voor handhavers moeilijk was om op te treden. De handhavers kunnen niet het water op en als iemand met een kitesurfboard het strand op komt lopen is dat nog geen reden voor een boete. Daarom is ervoor gekozen om kitesurfers op het strand al te waarschuwingen. De beslissing om handhavers in te zetten op het strand neemt met zich mee dat andere taken worden geschrapt. Diepstraten: ,,Dat houdt in dat we op andere dingen niet controleren. Ik ga natuurlijk niet zeggen wat dat is, want ik wil mensen niet aanmoedigen om overtredingen te begaan.”

Zone 3 is het stuk vanaf IJmuiderslag richting Bloemendaal. Kitesurfers mogen hier het water in. Vanaf hier mogen ze wel richting de pier surfen, zolang ze maar tweehonderd meter van de kust blijven. Diepstraten geeft aan dat dit al jaren zo is. ,,Zone 1 en 2 zijn bedoeld voor recreatie. In zone 2 wordt bijvoorbeeld ook gereden met blokarts. Zone 4 is wat smaller en daardoor vooral geschikt voor wandelaars.”
snowbuggy

Berichten: 22
Antwoord #1 Augustus 08, 2018, 22:42:43
edit2Rapporteer  
...."maar door de bezorgdheid van ..... ondernemers op het strand....."

Commercie bepaalt dus uiteindelijk wat er op het strand gebeurt....ondertussen is zone 3 helemaal verpest door al die f#%king evenementenbureaux die het strand claimen voor hun blowfart klasjes....

"Recreatie" wordt steeds meer bepaald wie het meeste geld met zich meebrengt.

Sorry, moest even mijn ei kwijt....Smiley

Eric
bramvk

Berichten: 118
Antwoord #2 Augustus 09, 2018, 19:50:11
edit2Rapporteer  
kitesurfen is kennelijk geen recreatie....
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #3 Augustus 09, 2018, 23:39:04
edit2Rapporteer  
Eerlijk gezegd heb ik nooit gekeken op borden bij ijmuiden welke zones er zijn, zijn die borden er wel eigelijk ??
Op warme dagen staat er, gelukkig ben ik er alleen met NW wind dus dat zal vaak niet zo warm zijn  Tongue
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Augustus 13, 2018, 07:25:03
edit2Rapporteer  
Ik hoor niemand over de kiters die blijkbaar veel te dicht bij badgasten hebben gevaren.
Daar moeten we ons voor schamen; de beoefenaars van onze sport die alleen voor zichzelf op het water staan!
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #5 September 02, 2018, 12:08:06
edit2Rapporteer  
Hee vroeger mocht je bij zone 1 ook het water in, is dat veranderd??
En wat bedoelen ze precies met warme dagen?
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #6 September 03, 2018, 16:11:19
edit2Rapporteer  
Gisteren was ik ook op IJmuiden (wandelen Grin ) maar de mannen van Handhaving waren druk mensen aan het bekeuren die met hun hond in de verkeerde zone liepen ... Undecided En daarbij geen waarschuwing maar gelijk schrijven..dus let op dat je aan de regels houd.. Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.