aanpassen kite quiver ifv foilen

nayy

Geen avatar

Berichten: 20
Augustus 07, 2018, 22:49:29
edit2Rapporteer  
Hallo,

Momenteel bezit ik een 7m² reo (2015), 9 en 12m² catalyst (2014).
Als planken had ik een wave plank vanaf 12-13 kn, en een skim voor light wind condities. Ik weeg momenteel 80 kg ...

Dit jaar is daar een hydrofoil bijgekomen, en bots ik op de beperkingen van mijn grootste kite...
Hij vliegt niet goed met weinig wind. Niettegenstaande de ozone's licht zijn en normaal goed vliegen bij weinig wind is het echt vervelend.

Je gaat in zee, tegen dat je diep genoeg bent voor de foil (borstdiepte) is er een golf, lijnen vallen even slap en kite valt uit de lucht... kite in beweging houden is geen optie, dan word je gewoon het strand weer opgesleurd...
Eenmaal je op de foil staat is er geen probleem...door de schijnbare wind trekt die kite ineens hard... maar als je dan in zee stilvalt heb je terug hetzelfde probleem... kite valt uit de lucht of zakt gewoon zijwaards onbestuurdbaar in zee... en het wordt een zwempartijtje.

Op een testdag van ozone heb ik de nieuwe edge 15m² kunnen testen met 8-9 knopen, maar daar was het eigenlijk ook continu vechten om die in de lucht te houden, zeker als je downwind probeert te gaan... grotere tubekite is eigenlijk geen optie...

Erna heb ik de hyperlink 12 kunnen testen, wat een verademing was dat... die kite blijft gewoon hangen... zelf met 6 knopen wind geen enkel probleem...
Je moet niet 'vechten' om die kite in de lucht te houden...
Op de spot waar ik zit kunnen de goede foilers vanaf 5 knopen foilen met een 12m² ozone hyperlink (ultralight versie).

Ik vermoed dat ik eenmaal ik het foilen beter onder knie krijg blijf foilen tot 15-16 knopen en erna overstap op mijn waveplank als er golven staan...

De vraag is nu: als ik er een foilkite (12m²) bijkoop, hou ik dan die catalyst 12 of niet ?.
Ik denk dat die eigenlijk niet meer uit de kast zal komen...

Die high end foils (chrono, diabolo, ....) interesseren  met niet, dus ozone hyperlink en flysurfer soul zijn opties voor het ogenblik... zijn er echter nog andere die ik over het hoofd zie...

Uit online testen komt de soul er vaak heel goed uit, stuk beter dan de hyperlink... zijn er mensen met ervaring met de soul ? Ik heb die hier nog nooit gezien, en weet niet waar ik die ergens zou kunnen testen... het blijft uiteindelijk een flinke investering die ik liefst niet blind doe :-).
Hyperlink vond ik een superkite, alleen een beetje traag... ik weet niet of het leuk zal zijn om daarmee op een wave plank te varen... denk van niet...

groeten en bedankt voor de input,

Nayy





HuibN

Berichten: 304
Antwoord #1 Augustus 08, 2018, 10:41:24
edit2Rapporteer  
Als je eenmaal een hydrofoil hebt dan ga je toch niet meer onder de 18 knp je waveboard pakken? Dus je grootste kite gebruik je alleen nog maar voor de hydrofoil.
De Kitech schijnt ook een hele goede lichtweer foilkite te zijn. Niet duur maar wel lange levertijd. Verkopen die Catalyst.
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #2 Augustus 08, 2018, 15:16:27
edit2Rapporteer  
Als je het geld hebt voor een 12m Soul zou ik dat direct doen. Ik heb een Speed 3 CE 15m en die kite is al super in het low end waar m'n Edge 11 gewoon uit de lucht komt stuiteren, dus de Soul zal daar met nog lichter doek en 5 jaar meer ontwikkeling ongetwijfeld een stuk beter in zijn. Groter dan 12m zou ik zelf denk ik niet gaan voor de hydrofoil.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 Augustus 08, 2018, 19:44:48
edit2Rapporteer  
Peter Lynn komt op korte termijn met een allround depowerbaar closed cell matras. Alternatief voor een matras zijn lichtgebouwde kites zoals Airush Ultra en Ocean Rodeo Flite. Ik foil met een Flite 12m als grootste kite en met extensies op mijn lijnen. Mijn Aero 14m heb ik nog niet nodig gehad.

Als je aangeeft wat jouw spot is, kunnen er wellicht resellers/teamriders jou 1 of meerdere kites in je handen stoppen.
nayy

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #4 Augustus 19, 2018, 23:44:15
edit2Rapporteer  



Hallo,

bedankt voor de input allemaal...

uiteindelijk een eindereeks strutless 12m² besteld... nog niet kunnen testen.

foilkites varen leuk en zijn wsch de top, maar zijn eigenlijk te duur voor het weinige keren dat ik ze maar ga gebruiken... die strutless kite had ik nieuw voor minder dan 1/3 van de prijs van een foilkite.

die strutless kite:

blijft hangen bij 4 knopen (2.3 kg voor een 12m²), goede foiler kan varen vanaf 6 knopen, voor mij wsch 8 tot 15 knopen.

autostabiel, dus valt niet uit de lucht (was mijn grootste frustratie bij mijn ozone cat.)

loopt iets minder hoogte dan een foilkite, maar so what...

overpowered zijn ze niet leuk om mee te kiten, maar overpowered varen is de bedoeling niet...

herstart bij 8 knopen, met minder niet altijd... maar normaal valt mijn kite niet meer ih water.

enorme en ogenblikkelijke depower (profiel valt weg bij depower) wat op de foil wel heel handig is. Wanneer je depowert, voel je dat onmiddellijk. Bij een strutted kite vliegt de kite eerst nog naar de rand van het venster.

 

groeten,

 

Nayy
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Augustus 20, 2018, 07:49:06
edit2Rapporteer  


blijft hangen bij 4 knopen (2.3 kg voor een 12m²), goede foiler kan varen vanaf 6 knopen, voor mij wsch 8 tot 15 knopen.


Ik moet de eerste tube nog tegen komen die onder de 6kn stabiel blijft hangen. Zelfs foilkites hebben daar moeite mee, net als foilen met 6kn.

Ben je niet een beetje aan het overdrijven met het aantal knopen? Want als jou nummers kloppen dan zou mijn 21m bij 1kn stabiel moeten blijven hangen en kan ik al foilen vanaf 3kn,de praktijk is helaas anders.
nayy

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #6 Augustus 20, 2018, 21:32:57
edit2Rapporteer  


blijft hangen bij 4 knopen (2.3 kg voor een 12m²), goede foiler kan varen vanaf 6 knopen, voor mij wsch 8 tot 15 knopen.



Ik moet de eerste tube nog tegen komen die onder de 6kn stabiel blijft hangen. Zelfs foilkites hebben daar moeite mee, net als foilen met 6kn.

Ben je niet een beetje aan het overdrijven met het aantal knopen? Want als jou nummers kloppen dan zou mijn 21m bij 1kn stabiel moeten blijven hangen en kan ik al foilen vanaf 3kn,de praktijk is helaas anders.


Kijk eens hier... minuut 7... dat is een 9 die stabiel blijft bij 6-7 knopen.


http://www.youtube.com/watch?v=0EzfEsFysqw


4 knopen zijn gevens van de producent, is misschien wat positief... meer de hele lage startwind komt in alle reviews constant terug hoor...

Maar als hij zo hangt bij 6-7 knopen ben ik al dik tevreden... mijn ozone cat 12 vliegt dan zelfs niet.

Binnen 2 weken heb ik hem, en ik zal laten weten hoe hij vliegt :-)
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #7 Augustus 21, 2018, 12:33:14
edit2Rapporteer  
Blijft altijd moeilijk om in te schatten hoe hard de wind is in de hogere luchtlagen.
Daarbij zijn er verschillen in windmeters onderling heb ik al gemerkt. Een foil heeft altijd een beter lowend dan een tubekite en zal beter te herstarten zijn bij heel weinig wind.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #8 Augustus 21, 2018, 16:46:23
edit2Rapporteer  
En dan is er nog de wind kwaliteit, waait het strak 6-7kn of draait hij constant met allemaal windgaten er in waardoor je wel gemiddeld 6kn hebt maar hij tussen de 2-9kn schommelt. Dat laatste is vrijwel onmogelijk om in te foilen, met wat voor kite dan ook.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Augustus 21, 2018, 21:32:34
edit2Rapporteer  
Dit is de vraag waar ik ook al tijden mee worstel als freeride hydrofoiler.

Nu heb ik de volgende quiver:

11(,4)m Flysurfer Sonic2 op 24/28m lijnen
10(,5)m, 9m, 7m, 5m Peter Lynn Swell V2 wavelei op 24/28m lijnen

Er zijn dagen waarop ik de 9m tot rond de 10kn kan varen (underpowered)
Er zijn dagen waarop ik de 10m nauwelijks in de lucht kan houden in de luwtes
Er zijn dagen waarop ik in 7kn wegkom met de Flysurfer...

Zoals Evan zegt, zeker in Nederland is de wind altijd vlagerig. En ook bij weinig wind.

Het beste is dus een zeer lichte kite in de grote maten. Liefst een 1 strutter of lichte foilkite (want relatief zware zijn er ook zoals de Ozone Chrono v2 bijvoorbeeld)

Met de juiste skills en stabiele wind kan ik al mijn kites vliegend houden in wind waarop hydrofoilen (wegkomen) niet meer mogelijk is. Maar die dagen zijn zeldzaam helaas.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Augustus 21, 2018, 23:09:18
edit2Rapporteer  
Thermische briesjes kunnen bizar stabiel zijn, zo erg dat je nooit de bar hoeft te trimmen en de kite doodstil op 12u blijft hangen. Het bestaat zeker in Nederland, geloof me.

Stapelwolken met aanlandige wind daarentegen ben ik maar gatenkaas-wind gaan noemen, zelfs oostenwind achter een dijk is voorspelbaarder dan een 10kn noordwesten bries.
nayy

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #11 Augustus 22, 2018, 10:31:20
edit2Rapporteer  
Een foil heeft altijd een beter lowend dan een tubekite en zal beter te herstarten zijn bij heel weinig wind.

Klopt dat een foil op bepaalde vlakken beter zal zijn dan een strutless, oa relaunch en hoogte lopen... ik denk dat de lowend echt niet veel zal schelen in dezelfde maten.
Maar hier betaalde ik (eindereeks prijs) slechts 1/4 van wat ik voor een flysurfer soul zou betaald hebben (catalogus prijs), een ozone hyperlink ultralight is nog een pak duurder... keuze was snel gemaakt.
Had ook een aanbod voor een 2e hands hyperlink 12 (normale versie), die was slechts 3 keer zo duur :-).

Ergens moet je afwegen...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 Augustus 22, 2018, 19:51:50
edit2Rapporteer  
Klopt dat een foil op bepaalde vlakken beter zal zijn dan een strutless, oa relaunch en hoogte lopen... ik denk dat de lowend echt niet veel zal schelen in dezelfde maten...

Een strutless in vergelijk met een serieuse foilkite in dezelfde maat heeft zeker niet het low-end, noch eigenschap om bij zeer weinig wind im de zenith te blijven hangen.

Sowieso is het geprojecteerde oppervlak van een foilkite groter dan van een strutless lei. En de hoge AR foilkites zoals bijvoorbeeld een Sonic2 hebben zoveel meer efficiency, zeker in het low-end.

Foilkites zijn absoluut duur, hoewel er af en toe best goed betaalbare Peter Lynn Aero v1's op MP staan
nayy

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #13 Augustus 22, 2018, 21:40:06
edit2Rapporteer  
Ik wil helemaal geen polemiek starten wat nu best is strutless of foilkite hoor :-)
Binnen 2 weken heb ik de kite en  een vriend heeft een hyperlink ultralight 12, we gaan dus perfect kunnen vergelijken... ik ga de bevindingen posten...

Dit filmpje heb ik deze zomer gemaakt... is op de Noordzee, spijtig dat ik niet langer gefilmd heb... strutless kan dus ook in heel light gebruikt worden.

maui Cloud 13m², Shinn foil en plank, kiter 70-75 kg schat ik...
Wind laat ik iedereen zelf inschatten, maar er was echt niet veel...
Dit was echt de limiet voor de kite, een paar minuten later is hij gestopt...

Nog even aanvullen: op dat ogenblik probeerde een REO12 ook te foilen, en die kite vloog zelfs niet. Heeft zelf niet kunnen proberen te starten...


http://www.youtube.com/watch?v=n2B0Gswazy8



Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Augustus 23, 2018, 08:40:43
edit2Rapporteer  
Polemiek is niet het juiste woord hier, eerder een discussie waarbij juist kennis kan worden gedeeld met anderen die de kennis ontberen.

Er is enorm veel ruis rond de low-end van kites sinds de hydrofoil revolutie heeft aangevangen. Sommige kites krijgen zelfs mythische proporties, waaronder de MBR cloud.

Er zijn twee eigenschappen waarmee je een ultieme low-end hydrofoil kite kunt beoordelen:

1. In weinig wind stabiel in de zenith blijven hangen
2. Voldoende kracht kunnen genereren om te kunnen waterstarten
(De waterstart met een hydrofoil kost meer energie dan daadwerkelijk eenmaal op gang)

Hier kun je de individuele kites op beoordelen. Er bestaat niet zoiets als een generieke strutless of monostrut lei, evenals de generieke foilkite. De modellen op dit moment op de markt zijn erg verschillend.

Bijvoorbeeld een Hyperlink UL doet het prima voor eigenschap 1. Maar zal vanwege zijn relatief lage AR en dik vleugelprofiel veel minder efficient kracht opbouwen. Datzelfde geld voor de Clouds. Een strutless kite heeft te weinig spanning in het doek om een efficient profiel te vormen.

Een Sonic2 is niet zwaar relatief, maar zwaarder dan een HL UL. Er bestaan dus omstandigheden waarin de Sonic alleen maar door sinussen in de lucht is te houden (eigenschap 1.), en de HL UL mooi aan de hemel blijft staan. Echter het zeer efficiënte profiel en hoge AR zorgen voor zeer veel power bij het insturen. Resumé, met de Sonic2 kan gevaren worden...totdat de kiter een stuurfout maakt -> zwemles Tongue
De HL UL hydrofoier komt ws niet uit het water.

Helaas zijn filmpjes ook niet alles zeggend wat betreft wind. Het bijzondere verschijnsel dat het bij weinig wind alleen een paar meter boven het water wel waait komt voor. Gevolg spiegelvlak water, terwijl er op 10m hoogte wel 8 kn wind waait. Raar, maar waar!
Zien is geloven!

Overigens waait het nauwelijks op het filmpje, daar zal iedereen het over een zijn. Maar hoeveel wind er precies staat? Ik gok een knoop of 7/8. Maar ws. geen constant windje helaas.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Augustus 23, 2018, 09:19:18
edit2Rapporteer  
Met korte lijnen om te racen krijg je ook met UL foilkites weer hetzelfde effect als strutless: de kite blijft vliegen maar foilen lukt niet.

Al meerdere sessies gehad deze zomer dat het met 13m lijnen en 21m Aero v2 niet vaarbaar was en ik met 17m lijnen na het insturen direct weg voer.
Ben alleen zo gewend aan het directe gevoel van korte lijnen dat die 30% extra lengte (vergelijkbaar met een stap van 20m naar 27m) de kite enorm lomp en log doen aanvoelen.
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #16 Augustus 23, 2018, 13:58:15
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=OaZk7f7Hauo
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 Augustus 23, 2018, 14:13:18
edit2Rapporteer  


Als je het echt over een gehypte kite hebt, is deze het wel.
Ultra licht van gewicht, maar een relatief lage AR en dik profiel.

In het filmpje is het rimpelloos, wat zou duiden op 0kn wind. En dat staat er niet.
Wel weinig, maar over de concept'air lopen de meningen uiteen.

Zelf denk ik er aan om de Wave eens te bestellen ter test.
Maar die past niet in dit topic over ultiem hydrofoil low-end Wink
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #18 Augustus 23, 2018, 16:17:56
edit2Rapporteer  
Ik heb een haat/liefde verhouding met foil kites. Nu toch weer gezwicht om het weer eens te proberen met een Lecca-Lecca 11m kite. Die Concept Air Wave interesseert mij ook heel erg. Laat weten als je deze gekocht hebt.

http://www.youtube.com/watch?time_continue=19&v=zfKuXzQIqqQ

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 Augustus 23, 2018, 16:39:28
edit2Rapporteer  
Ik heb een haat/liefde verhouding met foil kites. Nu toch weer gezwicht om het weer eens te proberen met een Lecca-Lecca 11m kite. Die Concept Air Wave interesseert mij ook heel erg. Laat weten als je deze gekocht hebt.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=19&v=zfKuXzQIqqQ



Dat is inderdaad een prijsgunstig alternatief voor bijvoorbeeld een Peter Lynn Aero2 11m of een Flysurfer Sonic2 11m.
Ik heb een aantal weken geleden in Frankrijk weer kunnen ervaren dat ik op 24m lijnen met mijn Sonic2 11m kan waterstarten met een backloop in wind, waarin de vlieger zelf amper in de lucht blijft hangen. Met 2,4kg niet zwaar, maar 5kn is toch echt wel de ondergrens dat hij blijft vliegen. Ik schat het low-end tussen de 6 a 7kn in.

Beetje off-topic, de Concept'air Wave foilkite is er inmiddels in 6,5, 4,5 en 3,0m
De 6,5m is vergelijkbaar kwa trekkracht en inzet bereik met een 9m wave lei.

Helaas is Concept'air van de Canadees Benoit Tremblay een erg klein merk. De ontwerper zelf maakt ook de kites alleen op bestelling. Kortom, er eentje bestellen is geduld hebben.

Ik ga mijn eigen quiver eerst iets uitdunnen, waarna ik er eentje ga bestellen Wink
Top op het water!
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #20 Augustus 23, 2018, 17:12:24
edit2Rapporteer  
De Lecca-Lecca wordt eerder geklassificeerd als een freeride /freerace foil en de prestaties afgewogen tegen de Soul in reviews. De 11m weegt 2,02kg en is daarmee wel  lichter dan de Sonic2 11m met 2,43kg. Maar de Sonic2 heeft betere race eigenschappen. Er is binnenkort ook een CA Wave 8,5m leverbaar
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 Augustus 23, 2018, 17:25:06
edit2Rapporteer  
De Lecca-Lecca wordt eerder geklassificeerd als een freeride /freerace foil en de prestaties afgewogen tegen de Soul in reviews. De 11m weegt 2,02kg en is daarmee wel  lichter dan de Sonic2 11m met 2,43kg. Maar de Sonic2 heeft betere race eigenschappen. Er is binnenkort ook een CA Wave 8,5m leverbaar



Ik had alleen de video van Horst Sergio gezien, maar inderdaad dit is meer een Soul of zelfs Hyperlink achtige kite: http://www.lecca-lecca.com

Hij heeft maar 25 cellen, wat ook zijn geringere gewicht verklaard ondanks het gebruik van 41grams doek.
Ik ben erg benieuwd als je ermee aankomt op de brouwersdam, Huib! Wink

Inderdaad is Benoit een 8,5m Wave aan het ontwikkelen, maar voor mijn eigen gewicht ws. niet interessant.
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #22 Augustus 23, 2018, 17:45:04
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf laatst een tweedehands FS Speed 4 12m op de kop getikt, 2.3 kilo. Ding blijft in bizar weinig wind in de lucht staan, waar mijn 15m speed 3 (die duidelijk zwaarder is) uit de lucht zou komen zetten. Nog geen kans gehad om m op een hydrofoil te proberen helaas. 
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #23 Augustus 24, 2018, 09:15:45
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf laatst een tweedehands FS Speed 4 12m op de kop getikt, 2.3 kilo. Ding blijft in bizar weinig wind in de lucht staan, waar mijn 15m speed 3 (die duidelijk zwaarder is) uit de lucht zou komen zetten. Nog geen kans gehad om m op een hydrofoil te proberen helaas. 

Naar wat ik er over gehoord heb op de hf, is het een prima freeride kite!
Overigens moet je het wel redeneren naar oppervlakte. De Sonic2 15m is zwaarder dan de 11m logischerwijs bijvoorbeeld, maar gedeeld door het oppervlakte is de gewicht/oppervlakte verhouding lager. En in de praktijk betekent dat deze nog net ff iets makkelijker blijft hangen in het absolute low-end.
Hoewel ik zowel met de 15m als 11m weg kan komen in extreem weinig wind, is de 15m natuurlijk veel krachtiger. Die staat ook op mijn lijst om toe te voegen aan mijn quiver!
nayy

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #24 Maart 14, 2019, 13:12:23
edit2Rapporteer  
Hallo,

was deze thread wat uit het oog verloren.
ondertussen heb ik sinds eind september mijn gong strutless V2.

Een paar keer mee op het strand gevlogen, en 1 foilsessie gehad... weinig geschikte 'weinig wind' condities gehad vorig najaar.

Kite is echt heel stabiel: die valt niet uit de lucht. Bij weinig wind of slap vallen van de lijnen zakt de kite gewoon achterwaarts in het venster en bij de minste wind of als de lijnen terug gespannen staan gaat hij terug ophoog... (dus geen stallende kite die achterwaarts naar beneden komt en niet 'herpakt')

Kite start ook achterwaarts als hij op de voortube licht: stuurlijnen beide aantrekken en kite start. Erna 1 lijn lossen om de kite te draaien.

1 kitefoilsessie gehad waarbij de wind heel onregelmatig was (kwam van over de haven) gestart bij 14-15 knopen (eigenlijk teveel voor die 12 met foil)en wind viel langzaam volledig weg...
Mijn vriend foilde ook met zijn hyperlink 12 en in die onregelmatige wind vloog de gong stukken beter dan de HL.
De gong was 1 van de kites die het laatst bleef hangen die dag.

Heb ook verlengstukken van 6m zodat ik de kite op 30 meter kan vliegen bij heel weinig wind...

zal verdere bevindingen posten....

groeten,
Nayy
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.