Kite vliegt uit het windvenster tijdens sprong

Frisian

Berichten: 10
Augustus 14, 2018, 15:28:32
edit2Rapporteer  
Beste kiters,

Ik ben al een tijd bezig om te leren springen. Mijn gevoel zegt dat de afzet en de hoogte goed gaan, echter, tijdens het dalen trekt de kite achter mij weg (backstalling). Ik heb gezocht naar verklaringen voor dit gedrag van de kite. De volgende drie verklaringen heb ik reeds gevonden:

1) verkeerde afzet
2) te laat insturen tijdens de landing
3) lijn-lengte niet goed

Deze bovengenoemde redenen heb ik allemaal proberen op te lossen. Mijn vraag is, is bijvoorbeeld een kiteloop net voor de landing een optie?

Wie herkent dit probleem en heeft wellicht tips.

Mvg
Joshua

Berichten: 55
Antwoord #1 Augustus 14, 2018, 17:01:33
edit2Rapporteer  
Als je de tips van de kite naar binnen ziet gaan bij het aantrekken van de bar, dan zijn waarschijnlijk je stuurlijnen te kort (of power lijnen te lang) en dit kan ook voor vreemd gedrag zorgen tijdens het springen, omdat je dan de bar volledig aan trekt. Je kan dan de kite met de strap iets depoweren om dit probleem op te lossen of een ander knoopje gebruiken om je lijnen vast te maken.

Ik weet niet hoe hoog je springt, maar een downloop bij het landen is voor de lagere sprongen niet nodig en zou goed terug sturen voldoende moeten zijn. Bij hogere sprongen heb je wel profijt van een downloop.

Als je de kite te laat of niet terug stuurt bij een sprong kan je kite uit de lucht vallen bij het landen, omdat de spanning dan van de lijnen af is, maar volgens mij is dit niet het probleem.

Ik zou zelf met dit probleem als eerst naar de lijnlengtes kijken, door tijdens het varen eens de depower strap aan te trekken en kijken of de kite dan nog steeds backstalt tijdens een sprong.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Augustus 14, 2018, 21:54:56
edit2Rapporteer  
Bedoel je dat je kite te diep achteruit het windvenster in zakt? Dat is namelijk wat backstallen is, als je dat tijdens een sprong hebt verlies je lift en val je hard naar beneden.

Wat jij beschrijft klinkt juist meer als je kite die te ver vooruit uit het windvenster vliegt en dan achter je beland. Dan heb je juist te weinig backstall om hem in het windvenster te houden of je afzet is echt belabberd.

Voor een goed antwoord moet wel duidelijk zijn wat je probleem nu echt is.
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #3 Augustus 15, 2018, 08:04:34
edit2Rapporteer  
Waarschijnlijk je afzet! Swing je niet gewoon onder je kite door? Valt je kite ook echt uit de lucht na je sprong? Meer info is wel nodig voor n goed beeld.
Frisian

Berichten: 10
Antwoord #4 Augustus 15, 2018, 10:34:06
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie antwoorden,

Ik heb inderdaad backstalling verkeerd gebruikt, ik bedoel zoals Evan heeft gezegd:
de kite trekt achteruit waardoor de lijnen niet meer strak staan. Ik zie na de sprong mijn kite uit de lucht vallen. Ook wat kitemenn zegt, ik swing onder de kite door.

Ik heb geprobeerd dit te voorkomen door de kite ipv naar 12 uur, richting 11 uur te bewegen. En later in te sturen richting 1 uur. Dit leek wel wat te helpen.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Augustus 15, 2018, 10:52:20
edit2Rapporteer  
Titel aangepast, voordat het voor nog meer verwarring zorgt.

Je vliegt dan inderdaad onder je kite door, vaak door een te softe afzet waardoor je veel horizontale snelheid behoud en het lastig is je kite weer voor je te krijgen in de landing.

Andere optie is bij hoge sprongen (10+) dat je de bar niet genoeg aangetrokken houd, het liefst net boven het stallpunt. Je zult ook zien dat de pro's actief hun kite dieper in het windvenster positioneren zodat hij niet het venster uit vliegt, resulteerd vaak in meer downwind snelheid bij de landing zodat ze met een heli-loop die snelheid er weer uit moeten remmen.
Emanuel

Berichten: 96
Antwoord #6 Augustus 16, 2018, 17:31:52
edit2Rapporteer  
Ik had dit probleem eerst ook. Bij mij kwam het omdat ik de bar aangetrokken en kite 12u hield tijdens landen. Hierdoor landde ik precies onder kite en viel hij steeds uit de lucht, vaak ook door eigen lijnen heen waardoor lijnen gekruist zaten. Oplossing bleek om vlak voor de lading bar weer te laten vieren en (voor gevoel redelijk hard) in te sturen zodat kite weer iets voor je hangt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.