Ozone Enduro V1 vs Catalyst V1

job

Geen avatar

Berichten: 248
September 17, 2018, 17:18:18
edit2Rapporteer  
Mede kiters,

Ik heb op dit moment een 10 en 12 Enduro V1. Ik had eerst een set van 6-10-14 maar ik merkte dat 4m verschil te groot is tussen de kites. Daardoor heb ik mijn 14 verkocht en inmiddels een 12 terug gekocht.

Inmiddels heb ik mijn 6 ook verkocht omdat dit echt een storm kite is... en niet goed aansloot bij de 10m.

Wie heeft er ervaring met de Ozone Enduro (V1) en de Ozone Catalyst V1? Ik ben namelijk opzoek naar een kleinere maat kite onder mijn 10m.

Logische keus zou zijn een 7 of 8 Enduro maar ik sta ook open voor een 7 of 8 Catalyst.

concrete vragen:
- Is 3m verschil wel goed te overbruggen met de Enduro? Of is dat gat ook net te groot?
- Hoe verhoud de lowend zich van de Enduro tov Catalyst in dezelfde maat?
- Is er met de Catalyst ook lekker en hoog te springen/kiteloopen?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 September 17, 2018, 17:58:16
edit2Rapporteer  
Ga voor een 7 Enduro. Ik had de 14 gehouden maar ok. 8 Kan ook natuurlijk, maar dan lever je in op highend terwijl je met 7-10 echt nog wel genoeg overlap hebt.

Catalyst doet niks goed behalve relaunchen. Die kite is gemaakt voor beginners, dus niet erg responsief, weinig bardruk die je al helemaal kwijtraakt als je de bar 10 cm van je af doet, stuurt niet heel snel maar niet erg veel krachtopbouw. Vond 'm ook niet stabiel in vlagerige wind, maar in ieder geval niet agressief nerveus. Ik zie de instructeurs op ZM er nog wel eens aardig mee varen inc kiteloops, maar het zal niet hun eerste keus zijn gok ik. Die ga je heel snel beu raken.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 September 17, 2018, 22:02:09
edit2Rapporteer  
Verschil tussen 6 en 10m  is procentueel een veel groter verschil dan tussen 10 en 14m. met 7/10/12 en met 8/10/12 heb je dat nog steeds, maar in mindere mate.

Wat is je gewicht?

Sowieso kiezen voor de Enduro bij keuze tussen Enduro en huidige Catalyst.
job

Geen avatar

Berichten: 248
Antwoord #3 September 17, 2018, 22:10:43
edit2Rapporteer  
De 14 is inmiddels weg, het verschil tussen 14 en 10 vond ik namelijk ook te groot. Nu blij met de 12, dat was een goeie keus zo!

Twijfel zit hem inmiddels tussen een 7 of 8 Enduro...

Gewicht is 85kg.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #4 September 17, 2018, 22:27:37
edit2Rapporteer  
Dan zeker een 8, want gevoelsmatig is voor mij met 92 kg het verschil tussen 7 en 10 vergelijkbaar met het verschil tussen 10 en 14. Ik heb zelf ervaring met voorganger van huidige Enduro en Enduro in maten 6/7/8/9/10/12/14.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #5 September 17, 2018, 23:59:35
edit2Rapporteer  
Als je het gat tussen de 10 en 14 ook te groot vond, dan de 8 nemen ja.
FransD

Berichten: 19
Antwoord #6 September 22, 2018, 16:08:14
edit2Rapporteer  
Ga voor een 7 Enduro. Ik had de 14 gehouden maar ok. 8 Kan ook natuurlijk, maar dan lever je in op highend terwijl je met 7-10 echt nog wel genoeg overlap hebt.

Catalyst doet niks goed behalve relaunchen. Die kite is gemaakt voor beginners, dus niet erg responsief, weinig bardruk die je al helemaal kwijtraakt als je de bar 10 cm van je af doet, stuurt niet heel snel maar niet erg veel krachtopbouw. Vond 'm ook niet stabiel in vlagerige wind, maar in ieder geval niet agressief nerveus. Ik zie de instructeurs op ZM er nog wel eens aardig mee varen inc kiteloops, maar het zal niet hun eerste keus zijn gok ik. Die ga je heel snel beu raken.

Ben het er niet helemaal mee eens. Ik heb toevallig gister met een catalyst gevaren en vond het wel een fun vlieger. Normaal vaar ik met de Edge van Ozone. Het is maar hoe je er mee omgaat.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #7 September 22, 2018, 16:47:06
edit2Rapporteer  
Ga voor een 7 Enduro. Ik had de 14 gehouden maar ok. 8 Kan ook natuurlijk, maar dan lever je in op highend terwijl je met 7-10 echt nog wel genoeg overlap hebt.

Catalyst doet niks goed behalve relaunchen. Die kite is gemaakt voor beginners, dus niet erg responsief, weinig bardruk die je al helemaal kwijtraakt als je de bar 10 cm van je af doet, stuurt niet heel snel maar niet erg veel krachtopbouw. Vond 'm ook niet stabiel in vlagerige wind, maar in ieder geval niet agressief nerveus. Ik zie de instructeurs op ZM er nog wel eens aardig mee varen inc kiteloops, maar het zal niet hun eerste keus zijn gok ik. Die ga je heel snel beu raken.

Ben het er niet helemaal mee eens. Ik heb toevallig gister met een catalyst gevaren en vond het wel een fun vlieger. Normaal vaar ik met de Edge van Ozone. Het is maar hoe je er mee omgaat.

Dan hebben we een andere ervaring... kerel waar ik 'm op een testdag van overnam was ook blij er vanaf te zijn. Was een 9m overigens.

Laatste Edge heb ik ook gevaren, en is toch wel compleet anders dan de Catalyst. Reageert sneller, lineaire barthrow, stabieler in vlagen, reageert beter gedepowerd... 

Catalyst is leuk voor een beginner, maar er zijn zat andere kites die net zo geschikt zijn voor beginners maar waar je niet zo snel op uitgekeken raakt als je progressie maakt, zoals bv de Enduro en zo'n beetje elke allrounder...  Ik zie geen enkele reden om voor Catalyst te kiezen als je al een set Enduro's hebt...
FransD

Berichten: 19
Antwoord #8 September 22, 2018, 17:29:08
edit2Rapporteer  
Ik zou ook niet voor de Catalyst kiezen. Zeker niet voor de nieuwere v1 of v2 waar we inmiddels al zitten. De oudere versies van de catalyst waren heel anders dan de nieuwe. Daar is ook de enduro voor gekomen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.