Dodelijk ongeluk Nederlandse kitesurfer in Brazilie

Rudolf

Berichten: 391
December 12, 2018, 10:12:16
edit2Rapporteer  
Hoi,

Graag wil ik even een bericht met de kite community delen wat de laatste tijd erg stil is gehouden. Ik ben in oktober samen met een paar vrienden en Joost Nauta naar Brazilie, Jericoacoara, op vakantie gegaan.

Helaas heeft Joost daar bij het oplaten van zijn vlieger een ernstig ongeluk gehad en is, na ruim een week in coma te hebben gelegen, in het ziekenhuis van Fortaleza op 10 oktober overleden. Dit was voor ons allen natuurlijk een verschrikkelijk traumatische ervaring.

Ik deel dit bericht met de community, enerzijds omdat de nabestaanden het moeilijk vinden dat er weinig aandacht aan een dergelijk ongeluk is besteed, en anderzijds natuurlijk omdat wij met z'n allen moeten leren dat er zoiets niet nog eens gebeurt!!

Wat is er namelijk gebeurd? Joost was geen onervaren kiter, meer dan 10 jaar ervaring. Hij was een voorzichtige kiter, deed bijvoorbeeld geen kiteloops of uitgehaakte tricks, had een impact vest, en heel modern materiaal.
Maar, wat er naar alle waarschijnlijkheid gebeurd is, is het volgende:
  • Joost maakte gebruikt van het Cabrinha Fireball systeem (alternatief voor chickenloop en donkeydick). (Als je dit niet kent, is het volgende niet zo relevant en lees door naar de volgende bullet). Nadat de vlieger is opgelaten en op 12 uur stond, is Joost per ongeluk uitgehaakt (de fireball was niet 'gelockt' in z'n trapeze). Bij dit systeem kan je dat niet zien, omdat het borgcapje aan de onderkant zit.
  • Toen Joost dus, met harde wind, was uitgehaakt (hij stond nog gewoon op het strand), heeft zich een tweede probleem voor gedaan. HET VOLGENDE IS HEEL BELANGRIJK!! Hij had een korte leash (50cm) en had deze aan de achterkant van z'n trapeze vastgemaakt. Deze had eigenlijk aan de voorkant vastgemaakt moeten zijn! Want omdat hij met gestrekte armen stond is deze korte leash aan 1 powerlijn gaan trekken. Dit heeft naar alle waarschijnlijkheid z'n kite door de powerzone getrokken en hierdoor heeft hij een hele harde klap gemaakt. Hij is niet hoog in de lucht getrokken, gewoon heel vervelend gevallen op z'n hoofd en schouder. Hij was na de klap meteen buiten bewustzijn.

Namens de familie en zijn vrienden: wij hopen dat de kite community hiervan leert!! Joost hield enorm van het kitesurfen en laten we elkaar scherp houden dat dit soort ongelukken niet meer gebeuren!

Bijgevoegd zie je de setup zoals hij deze had, een foto van z'n Gopro op de dag voor het ongeluk...
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 December 12, 2018, 11:21:47
edit2Rapporteer  
Gecondoleerd en enorm bedankt voor het delen.

Het verschil in aandacht tussen ongelukken in Nederland en het buitenland is inderdaad scheef, mede door de locale/nationale media die er hier bovenop springt waardoor zelfs je oma het er over heeft de dagen er op volgend.

Misschien dat ik nu heel hard overkom, maar laat het een les zijn voor iedereen: BAR LOS en en QUICK RELEASE als je ook maar merkt dat er iets niet goed zit of gaat. Een kapotte kite is jouw leven niet waard om te riskeren!
Quick release was in zijn geval niet nodig, want hij stond al uitgehaakt, iets wat je bij de Fireball inderdaad niet verwacht. Bizar om te bedenken dat als hij direct de bar losgelaten had of zijn leash op de juiste plek had vast gemaakt hij er nog gewoon zou zijn. Drukt je neus nog maar weer eens op het feit dat een fataal ongeluk in een heel klein hoekje zit in onze sport.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #2 December 12, 2018, 11:43:37
edit2Rapporteer  
Bedankt voor het delen en gecondoleerd, hoop dat jullie weer een beetje zijn bijgekomen van deze horror ervaring  Embarrassed

Vaar zelf ook met de Fireball vind het een mooi systeem en ja je moet hem wel even "locken" net als dat je de donkeydick ook even goed moet zetten.
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #3 December 12, 2018, 12:09:59
edit2Rapporteer  
Gecondoleerd en idd goed om te delen. Toch klinkt het ook deels als pech, een harde pull gekregen en toen op een verkeerde manier gevallen. Klinkt niet perse alsof hij iets verkeerds gedaan heeft. Wat ik alleen niet begrijp is als die uitgehaakt is en zn kite in een keer hard pulled dat de kite niet uit zn handen is gevlogen of had hij al zo'n ruk gekregen en daardoor zo verkeerd gevallen is.

Het is iig weer pijnlijk duidelijk dat kiten ook risico's met zich mee brengt, maar helaas zitten er risico's in elke sport.
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #4 December 12, 2018, 19:06:15
edit2Rapporteer  
Gecondoleerd. Weer een tragisch ongeval...

Maar in het kader van het leren. Ik snap de nadruk op de leash niet zo. Deze zou inderdaad beter niet aan de achterkant kunnen zitten. Maar als de fireball uit de haak schiet dan heb je in principe gewoon hetzelfde als dat je je QR trekt, toch? De kite gaat geen power krijgen als ie aan de leash en safetylijn komt te hangen, integendeel. Ik denk eerder dat het probleem is geweest dat hij de bar bleef vasthouden en dat toen de kite oncontroleerbaar voor hem werd. Laat je de bar niet los dan doet de safetylijn zijn werk niet maar dat zou met een lange leash, ongeacht waar die zou zijn vastgemaakt op het harnas, ook zo zijn geweest. Of zie ik iets verkeerd?  .. Dit schrijvende realiseer ik me wel dat die korte leash natuurlijk een extra complicatie gegeven zal hebben maar blijf toch denk ik dat het vooral fout gaat als je de bar niet los laat. Begrijpelijk want meestal zal dit niet de reflex zijn voor mensen als er iets los schiet. Zelf launch ik tegenwoordig altijd "zonder handen", laat de kite eerst goed in positie komen met spanning op de powerlijnen en kan dan zien of alles goed zit, zoniet dan vliegt de kite los zonder dat ik mijn handen aan de bar heb en daardoor in een reflex uberhaupt een fout kan maken. Daarna pak ik de bar pas om de kite omhoog te sturen. (Bijkomend voordeel hoop ik altijd maar dat degene die mijn kite oplaat het niet in zijn hoofd haalt al los te laten zo lang ik nog geen handen op mijn bar heb, want dat gebeurt helaas ook ieder seizoen nog wel een keertje.)

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 December 12, 2018, 19:41:35
edit2Rapporteer  
Beiden zijn oorzaak van dit verschrikkelijke ongeluk. Had hij losgelaten was er waarschijnlijk niks gebeurd, met een leash die op de juiste plek vast zat ook niet maar een systeem dat niet per ongeluk tot uithaken zorgt had dit ook voorkomen.

Korte leash aan de achterzijde zorgde er voor dat er onverwacht een powerlijn zeg maar 30cm korter getrokken werd bij het uithaken waardoor de kite zo hard een kant op gaat trekken dat je het niet meer bijgestuurd krijgt. Waarschijnlijk probeerde hij nog te corrigeren wat normaal geen probleem mag zijn als je per ongeluk uitgehaakt komt te staan.
Met een leash die aan een powerlijn trekt gecombineerd met harde wind maakt dat onmogelijk. 
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #6 December 12, 2018, 21:24:39
edit2Rapporteer  
Ongelooflijk.. wat gebeurt er allemaal?
2 dodelijke ongelukken met NL-ers
1 in Frankrijk van de week

Heel heftig!

Gecondoleerd en dank voor het delen.

Eigenlijk zouden we verplicht allemaal onverwachte situaties moeten testen.. Maar ja hoe?

R.I.P.
bredo

Berichten: 593
Antwoord #7 December 12, 2018, 23:48:25
edit2Rapporteer  
ik heb het ook een keer gehad..chicken schiet los...vol power aan de bar waardoor de kite alle kanten opgaat..Gelukkig stond ik in het water (en niet in de lucht)

je heb twee mogelijkheden:

1) bar loslaten en je safety gaat in werking, lijnen in de knoop enz enz..
2) Heel snel van je bar naar je chicken/loop pakken, je kite zakt langzaam naar benenden en gaat 'dansen'op het land of water..chickenloop weer vasthaken en weer gaan!

Voordat ik het water op ga, zorg ik dat ik al mijn safety op rechts heb (hoef ik niet meer over na te denken in nood)safetyrelease leash voor op je harnas vastzetten, dus release kant bij je spreader.!

Dit was ook nog eens een ongelukkige val..sterkte voor de nabestaanden!
isomis

Berichten: 205
Antwoord #8 December 13, 2018, 00:34:38
edit2Rapporteer  
Beiden zijn oorzaak van dit verschrikkelijke ongeluk. Had hij losgelaten was er waarschijnlijk niks gebeurd, met een leash die op de juiste plek vast zat ook niet maar een systeem dat niet per ongeluk tot uithaken zorgt had dit ook voorkomen.

Korte leash aan de achterzijde zorgde er voor dat er onverwacht een powerlijn zeg maar 30cm korter getrokken werd bij het uithaken waardoor de kite zo hard een kant op gaat trekken dat je het niet meer bijgestuurd krijgt. Waarschijnlijk probeerde hij nog te corrigeren wat normaal geen probleem mag zijn als je per ongeluk uitgehaakt komt te staan.
Met een leash die aan een powerlijn trekt gecombineerd met harde wind maakt dat onmogelijk. 

Ik laat altijd los als er iets mis is met mijn kite, gelijk de handjes van de BAR. Alleen jullie vergeten 1 ding. De tijd tussen los laten en de eerste ruk van je kite is een fractie van een seconde. Ik heb dit zelf eens meegemaakt. Kite ging de lucht in en chickenloop schoot open. Doordat je in die eerste seconde dat je die BAR nog vast hebt, fullpower een klap krijgt, krijg je een dikke kracht voor je kiezen. Je gaat namelijk naar fullpower omdat je handen nog aan de bar zijn. Je gaat een stukje omhoog. Ik liet gelijk los en viel vol met mijn knieën op het asfalt en had gelukkig niks. 

Zie het als autorijden en ongelukken. Mensen hebben een remweg nodig omdat ons reactievermogen nooit zo snel is als het moment dat het ongeluk plaats heeft gevonden.
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 December 13, 2018, 00:45:05
edit2Rapporteer  
RIP Joost. Gecondoleerd familie en vrienden. Heftig nieuws. Ik heb al even niet meer gekite zelf ivm te druk (ja hoorrr), maar ik heb precies deze setup. Dus ook een fireball. en ook een korte leash aan de achterkant. ik ga dit zeker nalopen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #10 December 13, 2018, 15:52:52
edit2Rapporteer  
Eigenlijk zouden we verplicht allemaal onverwachte situaties moeten testen.. Maar ja hoe?

Je kunt het risico beperken door je materiaal ( onderhoud en juist gebruik, bij voorkeur geen leashbevestiging op je rug enz)
Daarnaast kun je ook risico beperken door bijvoorbeeld zoveel als mogelijk ( en op het land eigenlijk altijd) :  je handen in het midden van de Bar. Kom je te vallen / struikelen? Dan steek je vaak automatisch 1 hand uit om de val op te vangen. 1 hand aan het uiteinde vd bar is dan automatisch een ongecontroleerde loop.

Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #11 December 14, 2018, 00:35:25
edit2Rapporteer  
Gevoel van ongeloof als ik dit allemaal lees van het fatale ongeluk, zo ook van dat van deze week in Nederland. Het beangstigt mij wat er allemaal kan gebeuren met het kitesurfen en het materiaal.

Het kan ons allemaal overkomen...!


Heel veel stekte toegewenst aan de familie van Joost.
Martijn
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #12 December 16, 2018, 12:36:06
edit2Rapporteer  
Gecondoleerd. Ook erg goed dat je dit verhaal post, voor de nabestaanden, maar ook voor ons. Om te leren van de combinatie van kleine fouten of omstandigheden, maar ook om weer is in de spiegel te kijken. Als je veel kite denk je op een gegeven moment toch dat je het allemaal onder controle hebt: een lichte vorm van arrogantie en zelfoverschatting.

Misschien is het een goed idee om een paar keer per jaar je kite uitgehaakt te starten. En los te laten, gewoon om te voelen wat er gebeurt in gecontroleerde omstandigheden. De knijp reflex (blijven vasthouden) zit diep, maar het is niet onmogelijk om los laten te trainen. En dan weet je ook zeker dat de veiligheidssystemen werken. Ook de safety van je leash controleren hoort daarbij (alles moet los kunnen). Dat kan je makkelijk zelf proberen.


Sterkte.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #13 December 17, 2018, 15:30:44
edit2Rapporteer  
Tjonge wat erg weer dit... Cry gecondoleerd.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.