Als eerste boven dertig meter Kitesurfer Haeger uit Bergen springt wereldrecord

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Januari 16, 2019, 18:13:20
edit2Rapporteer  
Als eerste boven dertig meter (vandaag gelezen in de Alkmaarse courant) Kitesurfer Haeger uit Bergen springt wereldrecord.

BERGEN Zijn doel was het springen van een persoonlijk record, het werd een wereldrecord. De 17-jarige Maarten Haeger sprong in Zuid-Afrika met zijn kite 32 meter hoog, geregistreerd door officieel goedgekeurde apparatuur. ,,Het wordt heel moeilijk om nog hoger te gaan.’’

Haeger was met zijn familie op vakantie in Kaapstad. Op het board van de kitesurfer uit Bergen zitten twee metertjes die de hoogte van de sprongen berekenen; die gaven allebei 32 meter aan. ,,Dertig meter was nog nooit iemand gelukt. En daar zit ik ook nog eens twee meter boven, dat maakt het record nog dikker. Zuid-Afrika is de beste plek om te springen, het zogenoemde big air. Er zijn goede golven en de wind is door de koude golfstroom van de Zuidpool krachtiger dan in Nederland.’’

De Noord-Hollander heeft bovendien ook zijn eigen fysiek mee. ,,Ik ben 1.93 meter. Hoe langer je bent, hoe beter je kunt afzetten. Bovendien kun je met een grote kite surfen als je zwaarder bent.’’

Gewichtsloos

Uiteindelijk was Haeger 12,7 seconden gewichtsloos. Hij heeft gelukkig geen hoogtevrees. Een hoogte van 32 meter is ongeveer hetzelfde als een flatgebouw van tien verdiepingen. ,,Ik kite al sinds mijn negende, dus ik ben gewend om deze hoogtes te halen. Mijn record in Nederland is overigens 27,7 meter, tien centimeter onder de hoogste sprong ooit in het land.’’

Hij heeft kitesurfen geleerd van zijn vader. ,,Sinds ik op een board kan staan, ben ik verslingerd aan de sport. In Nederland kite ik meestal bij Sports at Sea in Castricum. Ik heb vroeger ook in Castricum gewoond en heb daar nog veel vrienden die ook kiten.’’

Big air is de populairste discipline binnen het kitesurfen. ,,Binnen de ’community’ is een sprong boven de 30 dus wel een dingetje. Het wordt heel moeilijk om nog hoger te gaan, ook voor mij.’’

NK big air

De kitesurfer heeft zijn havo-diploma op zak en heeft nu een tussenjaar om zich helemaal op kiten te kunnen richten. ,,Mijn volgende doel is het NK big air, dat in Castricum gaat plaatsvinden. Daarnaast wil ik meedoen met een internationale wedstrijd in Tarifa, de kitehotspot in Spanje. Afgelopen jaar eindigde ik daar tussen de senioren al als tweede.’’

En wellicht wordt de Noord-Hollander over een paar jaar ook wel een olympiër. Er klinken geluiden om een van de zeildisciplines in te ruilen voor kitesurfen. Omdat big air de populairste vorm van de sport is (de andere onderdelen zijn freestyle en waveriding), is de kans het grootst dat ’springen’ wordt uitgekozen om deel uit te maken van het olympische programma in 2024 in Parijs of 2028 in Los Angeles.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #1 Januari 16, 2019, 18:32:01
edit2Rapporteer  
Degene die beweerd dat big air een kans heeft om omlympisch te gaan moet zich nog maar eens wat beter in de materie verdiepen en zich afvragen waarom bij windsurfen RSX olympisch is gegaan ten faveure van het veel spectaculairdere en moeilijkere freestyle of waven. Ain’t gonna happen.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #2 Januari 16, 2019, 20:59:13
edit2Rapporteer  
Leuk dat een jonge NL'er boven aan de ladder staat. Hij kan als hij doorgaat nog ver komen.

Op kiteforum.com hebben ze al 5 pagina's gediscuseerd omdat er geen video bestaat.

https://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2401561&hilit=30+meter

Los van de eeuwige twijfels over de meting blijft het een goede reclame.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Januari 16, 2019, 21:22:24
edit2Rapporteer  
Haha, mooi hoe die journalisten aan de wandel gaan met de werkelijkheid. Geeft je altijd een mooie inkijk hoeveel waarde je mag hechten aan correctheid van welk bericht dan ook als je er weer eens een langs ziet komen waar je wel iets vanaf weet.

Woo een officieel erkend meetinstument, hangtime vs gewichtsloosheid en Big-air in de spelen?

Maar beter dit dan elke ongeluk onder een vergrootglas leggen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.