Einde van de hardcore C-kites?

jw009

Berichten: 96
Februari 06, 2019, 13:49:33
edit2Rapporteer  
Sinds dit seizoen zijn er drie grote kite merken gestopt met het produceren van hun hardcore C kite (zonder bridle). De Slingshot Fuel, Cabrinha Chaos en Core Impact bestaan niet meer. Waarschijnlijk omdat te weinig mensen deze kites nog kopen(?). Zal deze trend zich voortzetten? Wie blijven er over?

Er bestaan naar mijn weten nog 4 ‘echte’ C-kites. De populaire Duotone Vegas zie je nog wel eens voorbij komen op het water. Waarschijnlijk door het aantal bekende teamriders die de verkopen boosten. De Airush Razor, F-One WTF en Naish Torch zie je al een stuk minder vaak. Die laatste krijgt het wellicht ook lastig door het vertrek van Jesse Richman. Kevin Langeree vaart ondertussen ook met de Pivot in plaats van de Torch. Gaan meer kiters zich richten op big air ipv freestyle/wakestyle?

Wel interessant is te zien of North een C-kite gaat uitbrengen om de concurrentie aan te gaan met hun aartsrivaal Duotone. Of zien zij ook deze ontwikkeling en wordt het een meer allround bridled-C of open-C shape? Zoals ook Ozone een nieuwe C-shape kite uitbrengt (AMP) die standaard met bridle geleverd wordt, maar die je wel kan converteren naar 5-lijns zónder bridle.

Wat zal de toekomst ons brengen? We gaan het zien! Laat nu KOTA maar beginnen …  Grin
Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #1 Februari 06, 2019, 20:48:10
edit2Rapporteer  
De C kite markt is een  niche markt  nu die  world tour  op zijn gat licht is de markt daarvoor ingestort  de hybride  c shape is daarvoor terug gekomen   FX Dice Moto noem ze maar op kijk zelf naar de nieuwe rpm die is ook meer C geworden  zo zijn er tal van merken  de AMP  van zone  word met een bridge geleverd  C kites zijn de markt niet meer.

North zal een kite brengen die nu gelijk in de markt past   wat nu de hype is en dat is nu loopen hoog en ver .  en voor hoelang zal duotone nog die C uitbrengen is ook nog maar de vraag.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Februari 06, 2019, 23:03:46
edit2Rapporteer  
Ben ook bang dat ze gaan uitsterven nu de open-C modellen hoger gaan en net zo makkelijk loopen en ook voor freestyle zijn ze al jaren ingehaald sinds Youri naar de RPM overstapte.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 Februari 07, 2019, 15:26:54
edit2Rapporteer  
Het zou mij niet verbazen als we straks in de toekomst ineens weer C-shapes gaan zien.
Zo waren in het verleden afwisselend, hele kleine boardjes, grote boardjes, smalle boardjes, brede boardjes enz in de mode.
Zoiets zie je ook terug met bijvoorbeeld Boots. Voor een enkeling heeft het toegevoegde waarde maar voor de massa is het vaak een "marketing dingetje...."  om het maar zo te noemen....

isomis

Berichten: 205
Antwoord #4 Februari 08, 2019, 13:57:53
edit2Rapporteer  
Ben ook bang dat ze gaan uitsterven nu de open-C modellen hoger gaan en net zo makkelijk loopen en ook voor freestyle zijn ze al jaren ingehaald sinds Youri naar de RPM overstapte.

RPM is absoluut geen spring kite. Heel erg c-kite eigenschappen. Voor freestyle blijft er een markt voor dit type kite. Alleen freestyle is technisch de hoogste discipline naar mijn mening in de kite wereld en dat is maar een heel klein groepje dat dit kan.

Kevin was ook Freestyler en als alle freestyle gasten vol Kota gaan, dan kan 3/4 van de deelnemers inpakken.
jw009

Berichten: 96
Antwoord #5 Februari 08, 2019, 16:16:26
edit2Rapporteer  
Kevin was ook Freestyler en als alle freestyle gasten vol Kota gaan, dan kan 3/4 van de deelnemers inpakken.

Niet helemaal mee eens. Het is wel echt een totaal andere discipline. Dat Kevin en Aaron zou zulke talenten zijn wil niet zeggen dat alle freestylers goed zouden scoren tijdens KOTA. Youri was in het verleden niet om aan te zien op KOTA en Carlos Mario (waar ik zelf hele hoge verwachtingen van had) liet ook niet echt veel zien, zelfs geen kung fu pass...

Bij de laatste 9 deelnemers van KOTA dit jaar overigens ook maar 1 echt C-kite (Liam).
isomis

Berichten: 205
Antwoord #6 Februari 08, 2019, 17:02:05
edit2Rapporteer  
Kota moet je niet met C-kites of RPM's doen, maar als deze jongens na hun freestyle carrière volledig hierop gaan focussen winnen ze het.

Natuurlijk is het een andere discipline, maar de top van KOTA zijn allemaal jongens die een freestyle achtergrond hebben. Als Kevin nog elk jaar nummer 1 kon zijn met freestyle, was hij daar gebleven. Echter iedereen wordt een jaartje ouder. Ik zie Kota dan ook echt als tweede klasse.

Die tricks die Carlos Mario doet kan je alleen maar op top niveau doen als je heel jong bent begonnen en je lichaam helemaal gevormd is. Alle tricks op KOTA kan je ook nog op een latere leeftijd oppakken met een beetje talent.

Er is geen 1 trick op KOTA die Carlos of een Liam niet onder de knie krijgt, met een beetje meer oefenen. Alleen zulke style zoals Kevin heeft kost vele jaren.

HuibN

Berichten: 304
Antwoord #7 Februari 11, 2019, 13:07:21
edit2Rapporteer  
Kevin heeft vooral gewonnen in deze Big Air competitie omdat hij veel hoger kwam dan de rest en hij veruit de beste controle had over zijn landingen.
Guus

Geen avatar

Berichten: 57
Antwoord #8 Februari 17, 2019, 15:14:38
edit2Rapporteer  
Ik denk zelf dat de ontwikkeling van bridled kites nu zo ver gekomen is dat de keuze voor een echte hardcore C-kite vaak niet te rechtvaardigen is. Er zijn tegenwoordig bridled kites die net zo goed, als niet beter, presteren in de freestyle en big-air/kiteloop discipline. Twee disciplines die vroeger gedomineerd werden door C-kites. Gepaard met het gebruiksgemak van een bridled kite, vind ik het best logisch dat de hardcore C-kite een uitsterfend ras is geworden. Ze kunnen gewoon niet met de sport meegroeien zoals bridled kites het wel kunnen.
bastiaaNED590

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #9 Februari 27, 2019, 16:43:32
edit2Rapporteer  
Hmmz, hoop van niet.

Ik vaar zelf met 2015 Best GP's, heerlijk voor uithaken! (voor mij is het prima te rechtvaardigen dat ze voor geen meter upwind gaan, en weinig hangtime bieden..) Zo lang unhooked freestyle populair is, blijven er denk ik gewoon C-kites gemaakt worden. De pro's in de competities zullen toch echt met C-kites blijven varen?

Of zijn de Cabrinha FX's, Duotone Dices etc. ook gewoon OK voor uithaken, ik heb er geen ervaring mee.

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #10 Februari 27, 2019, 23:42:32
edit2Rapporteer  
Hmmz, hoop van niet.

Ik vaar zelf met 2015 Best GP's, heerlijk voor uithaken! (voor mij is het prima te rechtvaardigen dat ze voor geen meter upwind gaan, en weinig hangtime bieden..) Zo lang unhooked freestyle populair is, blijven er denk ik gewoon C-kites gemaakt worden. De pro's in de competities zullen toch echt met C-kites blijven varen?

Of zijn de Cabrinha FX's, Duotone Dices etc. ook gewoon OK voor uithaken, ik heb er geen ervaring mee.



Ok genoeg, en gebruikersvriendelijker, maar een bridled kite zal nooit zo goed uithaken als een C.

Mijn Legacy staat overigens enigszins platter, en dunne LE, ding heeft behoorlijk wat hangtime. Ik ga nooit echt hoog, maar zit vaak aan de top qua hangtime tijden.

Denk ook niet dat ze gaan uitsterven, maar veel merken zullen het achterwege laten, of een optionele bridle doen. Zie je ook steeds vaker.
jw009

Berichten: 96
Antwoord #11 Februari 28, 2019, 11:46:15
edit2Rapporteer  
Ok genoeg, en gebruikersvriendelijker, maar een bridled kite zal nooit zo goed uithaken als een C.

Tja, wat is 'goed'(?) De een zal meer slack fijn vinden. Wereldkampioen Carlos Mario vaart liever met een RPM dan een Fuel (toen hij nog bestond). Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat hij meer rotaties kan maken juist door de spanning op z'n lijnen. Toch zie je voornamelijk C-kites zonder bridle op de world tour.

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #12 Februari 28, 2019, 14:14:10
edit2Rapporteer  
Ok genoeg, en gebruikersvriendelijker, maar een bridled kite zal nooit zo goed uithaken als een C.

Tja, wat is 'goed'(?) De een zal meer slack fijn vinden. Wereldkampioen Carlos Mario vaart liever met een RPM dan een Fuel (toen hij nog bestond). Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat hij meer rotaties kan maken juist door de spanning op z'n lijnen. Toch zie je voornamelijk C-kites zonder bridle op de world tour.



Goed als in een consistente pop over een groot bereik, en slack ja. Dat is toch wat de meeste zoeken in een kite voor uithaken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.