Willem Hooft kitesurft met dwarslaesie

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Juli 22, 2019, 20:35:29
edit2Rapporteer  
Gelezen in de Alkmaarse Courant: Willem Hooft kitesurft met dwarslaesie  BLOEMENDAAL AAN ZEE

Voor Willem Hooft (29) staat het vast. ,,Als je een duidelijk doel voor ogen hebt, dan lijkt het wel of van alles bij elkaar komt.”
Hij spreekt uit ervaring, want zijn droom om in Kaapstad te gaan surfen kwam uit. Anders dan hij altijd had bedacht, dat wel.
,,Ik was heel fanatiek met windsurfen, had hier een caravan op camping het Helmgat, zodat ik kon surfen wanneer ik wilde. Mijn grote droom was om een keer in Kaapstad te gaan surfen. Dat is een van de toplocaties in de wereld om te surfen, de wind en de golven zijn perfect.” Maar een loopbaan als engineer bij Tata Steel slokte veel van zijn tijd op. ,,Ik stelde het altijd uit.”
(Kijk hier voor een video van Willem Hooft)
Voor Willem veranderde alles op 22 december 2016. Toen reed hij met zijn motor achterop een auto en kwam midden op de weg terecht. Het ongeluk bij de Wijkertunnel zorgde voor een verkeersinfarct in de regio. Willem zelf hoorde dat hij niet meer kon lopen. ,,Mijn spieren in mijn rug en mijn buik doen het nog, maar mijn benen niet meer.’’
????
Willem Hooft leerde na zwaar ongeluk kitesurfen.
© Foto United Photos/Ron Pichel

Hij lag een tijd in het VUMC in Amsterdam, revalideerde een half jaar in zijn woonplaats Rotterdam en kon na een half jaar verder thuis revalideren weer terugkeren in zijn baan.
Surfen leek aanvankelijk ver weg. ,,Vanuit de revalidatie is de aandacht erop gericht dat je weer kunt functioneren en zelfstandig kunt worden. Begrijpelijk, want de artsen daar zien veel mensen die dromen hebben die echt niet meer kunnen. Zo keken ze ook tegen mijn droom om weer te gaan surfen aan, ik werd niet gestimuleerd.”

Hij liet zich niet zomaar van zijn droom afbrengen. Als hij ’s nachts wakker lag, deed hij onderzoek naar wat er wel mogelijk was. Want hij wilde het water weer op.
,,Ik houd van de strijd met de elementen die bij surfen hoort. Vooral als het regenachtig en stormachtig is. Als iedereen binnen blijft, dan wil ik naar buiten. Omdat windsurfen niet meer kon, ben ik gaan kijken of het wel mogelijk was om te kitesurfen. Ik had een foto gezien van een man die met een stoeltje op het bord kon kiten. Dat wilde ik ook.” Met het doel om zijn droom om te te kunnen kitesurfen in Kaapstad voor ogen. ,,Ik had het altijd uitgesteld, maar nu had ik besloten dat ik het mezelf cadeau zou doen.’’
CROWDFUNDING
Willem verzamelde een team mensen om zich heen die meehielpen een board te ontwikkelen waarmee hij zou kunnen kitesurfen. ,,We vonden uiteindelijk een filmpje van een man die precies deed wat ik wilde gaan doen. Het bleek een Fransman te zijn die in Scheveningen woont. Doordat we met hem in contact kwamen, konden we een antwoord vinden op al onze vragen, want hij was al zes jaar bezig.’’
Via een crowdfundingsactie met de slogan ’Lopen kan ik niet meer, vliegen wilde ik gaan leren’ haalde hij binnen vijf dagen de som van tienduizend euro bij elkaar. Genoeg voor het ticket, het board, de stoel en alles wat er bij komt kijken.
????
Kitesurfer Willem Hooft in Kaapstad
© publiciteitsfoto

,,Ik moest een veiligheidstraining volgen, zodat ik mezelf zou kunnen redden als ik onder water in de touwen terecht zou komen. Want anders zou ik kunnen verdrinken.” Maart 2018, nauwelijks anderhalf jaar na het ongeluk kreeg hij het board binnen en kon hij leren kitesurfen. ,,Ik ben met vijf vrienden en mijn vriendin naar Bonaire gegaan om de basis te leren. Daarna nog veel oefenen hier in Nederland, Spanje en Italië.”
Aan zijn kiteboard zit een stoeltje vast: het kuipje komt van het zitskiën en het frame is het frame van een rolstoel.

,,Doordat ik ervaring had met windsurfen ging de overstap naar kitesurfen heel snel. Ik had al inzicht in wind en water en weet waarop ik moet letten bij het maken van bochtjes. Echt, ik ben nog nooit zoveel op het water geweest. De eerste keer in de lucht vergat ik zelfs dat ik een dwarslaesie heb.’’ Hij reist nu zelfs de wereld rond om op allerlei plekken te surfen. Ook in Kaapstad, waar hij in februari naartoe ging. ,,Er zijn tien kitesurfers zoals ik. Daardoor trok ik de aandacht van sponsors zoals Harlem Kitesurfing om het te promoten.”
DROMEN
Het ongeluk heeft zijn leven veranderd, maar het heeft dingen voor Willem veel duidelijker gemaakt. ,,Ik ben zo mijn leven aan het inrichten dat ik mijn dromen kan waarmaken. En mensen kan inspireren met mijn verhaal.”
Meer informatie over Willem Hooft: Instagram @willem.hooft


http://www.youtube.com/watch?time_continue=61&v=_Vk5-932ZLI





http://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=nu1_d_8HgNo&fbclid=IwAR3CBVBpLuIoV80YdDR5byxKHrViMcDqrOCImfAmyFAl5a_AFsAQrEIAR0Q

zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #1 Augustus 09, 2019, 19:12:21
edit2Rapporteer  
Wat een Bickels... ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.