Naish Dash - valt uit de lucht

Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Augustus 18, 2019, 11:38:33
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu zo'n 9 maanden met een Naish Dash V1 10mtr. In zijn high end vindt ik het een fantastische kite en over de uithaak eigenschappen in gemiddelde wind ben ik ook behoorlijk enthousiast. Maar deze kite doet iets heel iritants .... hij valt te vaak als een dood vogeltje uit de lucht. De kite is zijn druk snel kwijt bij een niet goed getimde sprong, bij klooien in de golven en in de low-end range van de kite. Nu vaar ik vrijwel altijd op relatief vlak water en in harde wind maar het blijft irritant dat als de wind even iets inzakt de kans aanwezig is dat de kite uit de lucht valt. Ik snap echt wel iets van het afstellen van een kite en heb meer dan genoeg ervaring, maar dit probleem krijg ik bij mijn Dash niet opgelost.

Herkent iemand dit?
Of nog beter weet iemand de oplossing?
Davidos

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #1 Augustus 18, 2019, 12:34:34
edit2Rapporteer  
Aloha,
Ik vaarde tot voor kort een park 9m (de voorganger van de dash). Wat je beschrijft was ook van toepassing bij de park. Zoals ik het lees begrijp je het belang van trimmen. Heb verschillende kites gevlogen, maar de park (en denk ook de dash) zijn hier extra gevoelig voor. Je ziet het ook aan het drift-gedrag. Zonder beweging drift de kite slecht in vergelijk met andere kites. Ik denk dat het in de bridle setup zit. Je bent ook al een heel stuk low end kwijt als je hem correct trimt. In de high end en voor uithaken vond ik het ook een top ding, maar in de golven of weinig wind ben je misschien beter af met een echte wave of low wind kite. 
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #2 Augustus 18, 2019, 18:47:51
edit2Rapporteer  
Ik heb voor de Dash 4 jaar met een Park 10 en 8 meter gevaren. Deze vielen echt nooit uit de lucht, wat ik ook deed hij drifte altijd prima mee. Ik ben op diverse kiteforums aan het zoeken geweest en ik zie meer opmerkingen over overflying van de Dash V1. Dit zou het volgens de forum bezoekers komen door de static bridle setup. Deze setup (kinderziekte) heeft Naish bij de 2019 versie iets veranderd waardoor (volgens de marketingpraatjes) ook een betere low end is gecreëerd en het continue in beweging moeten houden van de kite verleden tijd is.

Vraag ik me dan nog steeds af hoe ik dit bij mijn Dash V1 moet gaan oplossen! Iemand een idee?
 
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #3 Augustus 18, 2019, 20:57:02
edit2Rapporteer  
Klinkt als te weinig druk op de stuurlijnen, die dus even wat korter maken maar dit heb je dus al gedaan lees ik ?

Misschien een stopper erop zetten, dit zijn anders echt de eigenschappen van de kite lijkt mij dan en kan je er weinig aan doen.
Davidos

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #4 Augustus 18, 2019, 21:00:18
edit2Rapporteer  
Misschien zit het in je gebruikersnaam..
Zonder dolle; als je die info bij elkaar hebt, weet je waar je het moet zoeken en lijken mij de opties:
-bridles van 2019 kopiëren (mits de aanknopingspunten/shape gelijk zijn gebleven.
-Gaan proberen, zoals prototypes de bridles dynamisch te testen. d.w.z. de huidige bridles te kopiëren en dan aanknopingspunten op de bridle positief en negatief te kunnen beïnvloeden.
Eerste optie lijkt mij nog te doen, de tweede zou ik voor passen.
Aloha

 
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #5 Augustus 18, 2019, 23:33:20
edit2Rapporteer  
Het klopt dat bij de “out of the box setup” de stuurlijnen te lang lijken, zelfs op het laatste knoopje. Ik ben al aan het “experimenteren” geweest en heb er twee knopen bij gezet (5 en 10 cm). Met 5 is de druk beter en met 10 oversheet hij. Ik heb zo’n beetje elk mogelijke setting geprobeerd op de bar, depower en kite attachements op 2 verschillende Naish barren (Torque en het oudere Shift systeem). Met een 20 mtr set-up was het helemaal drama, tijdens een sessie van 1,5 uur op de Slufter (gisteren) viel de kite 7 keer spontaan uit de lucht. Ik heb een mail naar de dealer gestuurd en gevraagd of het een bekend probleem is en of ik de bridle set-up moet aanpassen.

Toch is het een fantastische kite, zeker in de high end waar hij geen last heeft van het dode  vogeltjes gedrag. Maar ik wil het opgelost krijgen en wacht nu op antwoord van de dealer. Wordt vervolgt!

Het idee van de stopper had ik zelf nog niet aan gedacht, dat ga ik van de week ff proberen.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #6 Augustus 19, 2019, 12:40:08
edit2Rapporteer  
Verschil van 5cm om je stuurlijnen af te stellen is best veel kan ik je zeggen, beter stapjes van 3cm max.
Misschien vaar je ook wel met een andere bar ? Hoge of lage splitsing ?

Ik tune mijn nieuwe kites ook gewoon zo strak mogelijk.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.