Kitesurfers uit zee gered bij Wijk aan Zee:"Wind draaide plotseling naar aflandg

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Mei 29, 2020, 06:20:09
edit2Rapporteer  
Kitesurfers uit zee gered bij Wijk aan Zee: "Wind draaide plotseling naar aflandig"
28 mei 2020, 21.39 uur · Door Redactie

WIJK AAN ZEE - Voor de kust van Wijk aan Zee zijn vanavond twee surfers in nood uit zee gered. De twee zijn allebei door de KNRM op het droge geholpen. Volgens Peter Messchendorp van de KNRM Wijk aan Zee speelde de wind een belangrijke rol. "Die was plotseling gedraaid, naar aflandig."

KNRM
KNRM
De eerste melding betrof een kitesurfer. "Hij was z'n vlieger en z'n board verloren en probeerde half zwemmend naar de kant te komen", vertelt Messchendorp. "Maar hij kon niet meer op eigen kracht vooruit komen." Volgens de KNRM'er is het bij een aflandige wind heel moeilijk om na een val weer op je board te klimmen. "Maar zwemmend naar de kant is onmogelijk."

Messchendorp en zijn collega's hebben de kitesurfer aan boord van hun reddingsboot genomen en naar het strand gebracht. "Daarna zijn we z'n materiaal gaan zoeken. Maar toen we dat eenmaal hadden gevonden en weer op strand stonden, zagen we in de verte nog een kitesurfer in problemen."

Oververmoeid
Die kitesurfer had z'n materiaal nog wel bij zich, maar kwam door de sterke aflandige wind niet dichter bij de branding. Omdat hij oververmoeid raakte is hij door de KNRM naar het strand gebracht. Volgens Messchendorp hebben de surfers geen letsel aan hun avontuur overgehouden. 

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/267982/kitesurfers-uit-zee-gered-bij-wijk-aan-zee-wind-draaide-plotseling-naar-aflandig


swoppie

Berichten: 6
Antwoord #1 Mei 29, 2020, 15:38:04
edit2Rapporteer  
Ik snap één ding niet zo goed..Noord-oosten wind en kitesurfen op zee is toch vragen om problemen..
chico

Berichten: 1112
Antwoord #2 Mei 29, 2020, 23:48:19
edit2Rapporteer  
Bij Wijk lijkt me inderdaad vragen om problemen. Was net bij Brouwersdam en daar ging het goed. Daar is Noord Oost side shore.

Aflandig is nooit handig. Zeker niet met een duinenrij. Dan kom je nooit met je spulletjes op strand en dan ga je terug zwemmen en met een beetje pech zit je in een mui.
annie

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #3 Mei 30, 2020, 17:37:16
edit2Rapporteer  
Wind was heel de middag noord. Heb fantastisch gevaren . Wind draaide pas om 5 uur naar NO.Jullie moeten ook beter het verhaal lezen voordat jullie reageren.



Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 Mei 30, 2020, 22:48:31
edit2Rapporteer  
Wind was heel de middag noord. Heb fantastisch gevaren . Wind draaide pas om 5 uur naar NO.Jullie moeten ook beter het verhaal lezen voordat jullie reageren.





Je moet beter naar de verwachtingen kijken voordat je het water op gaat
annie

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #5 Mei 31, 2020, 10:19:26
edit2Rapporteer  
Faxie jij kent de situatie in Wijk aan zee blijkbaar niet.Met mooi weer komt er in de middag een noordenwind opzetten die draaid dan in de loop van de avond naar NO. Als je enige ervaring hebt voel je het op het water als de wind gaat draaien.Je kan dan nog makkelijk naar de kant . Dit waren waarschijnlijk beginnelingen die in problemen zijn gekomen..
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #6 Mei 31, 2020, 21:54:45
edit2Rapporteer  
WaZ heeft een speciaal soort zeewind dan?

Als je enig verstand hebt ga je als beginner sowieso al niet naar het strand daar als er no in de voorspellingen staat.

Maar verstand icm beginners is nogal aan inflatie onderhevig de laatste jaren.

Je maakt voor dit topic speciaal een account aan of wat?
annie

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #7 Juni 07, 2020, 10:01:57
edit2Rapporteer  
Er komt inderdaad met warm weer in de middag een zeewind staan. Deze zeewind heb je vaker vanaf de maasvlakte tot voorbij scheveningen. Ook in Wijk aan zee kunnen we hier regelmatig van genieten. Ik kite al 18 jaar en daarvoor heb ik nog 20 jaar gewindsurft. Dus ik heb hier ervaring mee.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #8 Juni 07, 2020, 14:34:41
edit2Rapporteer  
Dat vroeg ik niet. Wat is er speciaal aan de zeewind van WaZ?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.