Self rescue met 30+ knp, branding en stroming

oskar9999

Geen avatar

Berichten: 2
Juli 04, 2020, 20:58:11
edit2Rapporteer  
Gisteren bij Wijk aan zee (30+ knopen, windstoten tot 40) kwam mijn 7m2 kite gedraaid in het water, in de branding. (Oranje Naish, omstreeks 21:00). Van alles geprobeerd maar met geen mogelijkheid meer te starten. Safety getrokken en self rescue dus. Maar dat is geen kattenpis met de omstandigheden zoals die gisteren er waren. De kite zit ondanks safety release nog altijd enorm te trekken door dat deze meegesleurd wordt door de golven, doordat hij af en toe toch wat wind vangt en flinke stroming helpt ook niet mee. Zelf krijg je continu golven in je nek en over je heen.  Ik had echt heel veel moeite om de lijnen om de bar te wikkelen en ben erg lang bezig geweest en honderden meters meegesleurd. Ook een keer een lijn om mijn arm gehad, helemaal niet fijn. Uiteindelijk in ondiep water terecht gekomen en dat maakte het makkelijker. Ik had de lijnen op dat moment zo’n 75% opgerold. Vervolgens de kite op de kant gekregen.

Op youtube staan voldoende video’s met self rescue, maar dat is allemaal met 10knp en vlak en vaak ondiep water.
Hebben jullie tips&tricks voor deze omstandigheden?
Had ik misschien beter niet mijn safety kunnen trekken?

Graag jullie mening, advies en opmerkingen!

Cheers,
Oskar

Mening, advies, opmerkingen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Juli 05, 2020, 09:19:18
edit2Rapporteer  
Je had misschien nog kunnen proberen alles te resetten na het trekken van je safety in de hoop dat de wokkel er uit gegaan was en je hem wel herstart kreeg.

Selfresque is met die omstandigheden inderdaad nagenoeg onmogelijk door de harde wind en branding, komt daarentegen niet vaak voor dat je je kite niet herstart krijgt met zoveel wind.

Indien je met een buddy vaart (wat je altijd zou moeten doen!) was het waarschijnlijk beter geweest om jezelf helemaal los te koppelen en je naar de kant te laten slepen waarna je buddy de kite in gaten houd en opvangt in ondiep water mocht dat voor jou niet aan te lopen/rennen zijn nadat je aan wal gesleept bent.

Uiteraard enkel je kite los koppelen als je buddy je beet heeft, zonder kite ben je vrijwel onzichtbaar in de woelige noordzee.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #2 Juli 05, 2020, 14:13:59
edit2Rapporteer  
Precies waar mijn grootste angst zit. Daar worstel je dan op zee met stroming, harde vlagen, hoge golven, drijvende lijnen en een kite die door een golf met vlaag toch weer airborn gaat. Ik vaar tegenwoordig met een Personal Beacon Locator. Dan alles maar losgooien en vertrouwen op een klein geel kastje.

Gisteren downwinder gedaan van HvH naar Scheveningen en had een fout gemaakt door met een 9 te gaan. pfff. Laatste km maar gekozen voor de walk of shame en zeker geen haar op mijn hoofd die dacht ik ga dat havenhoofd ff rondvaren. Een fout en je gaat zo richting die blokken
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #3 Juli 07, 2020, 13:13:19
edit2Rapporteer  
Hey Chico als je toch een PLB hebt neem er dan ook een restube o.i.d. bij, kan je je kite losgooien en toch lekker blijven drijven, voor die helikopter bij je is moet je toch nog zo'n 10 tot 15 minuten je hoofd boven water zien te houden. Undecided
chico

Berichten: 1112
Antwoord #4 Juli 07, 2020, 22:56:24
edit2Rapporteer  
Haha, goed idee Teigetje. Misschien luchtbedje mee. Ik denk dat ik dat wel red. Maatje van mij heeft in 2014 een 5 uur lang weten vol te houden met zwemmen in de Noordzee met 8 graden water temp. in een 5/3 suit. Dreef uiteindelijk 5 km uit de kust. Ik weet de kans is onnoemelijk klein dat het gebeurt en we kunnen er grappen overmaken maar als je daar drijft valt er niks te lachen.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #5 Juli 09, 2020, 11:55:50
edit2Rapporteer  
Voor de zekerheid heb ik er ook een restube bij. ThumpsUp
https://eu-shop.restube.com/products/restube-sports?variant=27395283015
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.