petitie tegen windmolens op de maasvlakte

jw009

Berichten: 96
Oktober 08, 2020, 22:26:36
edit2Rapporteer  
Even allemaal tekenen, zou zo zonde zijn van deze spot!

https://secure.avaaz.org/community_petitions/nl/gemeente_rotterdam_nederlandse_overheid_en_eneco_w_afkeuring_en_cancellen_windmolenpark_op_de_maasvlakte/?rc=fb

Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #1 Oktober 10, 2020, 20:42:57
edit2Rapporteer  
Voor meer info

https://www.eneco.nl/over-ons/wat-we-doen/duurzame-bronnen/windpark-maasvlakte2/
rene77

Berichten: 18
Antwoord #2 Oktober 10, 2020, 22:12:45
edit2Rapporteer  
Getekend hoop dat dit nog te stoppen is.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #3 Oktober 12, 2020, 00:14:00
edit2Rapporteer  
Zinloos helaas, dingen komen er wel.
rene77

Berichten: 18
Antwoord #4 Oktober 13, 2020, 17:42:19
edit2Rapporteer  
Dat denk ik ook,ze komen op het strand.volgens mij mogen ze ook niet achter de duinen komen (had een stuk beter geweest)
wild dreamer

Berichten: 69
Antwoord #5 November 02, 2020, 14:13:19
edit2Rapporteer  
Mijn stem heb je! Heb even gebeld met Nadia van het telefoonnummer 06-22758587 voor een zienswijze, maar de lokaties met windmolens op de 'zachte waterkering'(oftewel op het strand) hebben altijd al op deze domme manier in het bestemmingsplan gestaan.

Ze hebben een 'heatmap' bekeken en deze laat toch duidelijk zien dat er gekite wordt op de verschillende lokaties, dus niet alleen ter hoogte van Maasvlakte 1. Ze geven aan dat er officieel alleen bij Maasvlakte 1 mag worden gekite, maar ik dacht dat bij die andere slag aan de Prinses Maximaweg het ook officieel mocht, toch?
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 November 02, 2020, 15:05:50
edit2Rapporteer  
Ai wat een lelijke plaatjes zeg. Dit gaat toch nergens meer over.

Cry
wild dreamer

Berichten: 69
Antwoord #7 November 16, 2020, 22:23:54
edit2Rapporteer  
Zojuist de voorlichtingsavond gezien. Veel emotie en reacties mbt de kitezone die afgeschaft moet gaan worden, maar we mogen met zijn allen naar het Slufter strand, gezien is gebleken dat kitesurfers braaf genoeg zijn om zich aan de Natura2000 regels te houden...(?)

De opkomst en grote populariteit van de kitesurf sport werd wel genoemd gezien het nu onderdeel op de Olympische Spelen wordt, maar de huidige drukte op de Maasvlakte wordt totaal onderschat!

Graag u alle melden via de petitie en via de Nationale Kite Vereniging.
GJK

Berichten: 11
Antwoord #8 November 17, 2020, 12:17:46
edit2Rapporteer  
Voor deze aanvraag moeten diverse vrijstellingen en aanpassingen worden gemaakt aan bijvoorbeeld het bestemmingsplan en voor het vogelgebied. Dit, omdat Eneco perse 15 windmolens wil bouwen die extra hoog en groot zijn.

Het is voor ons natuurlijk onbegrijpelijk dat het bestemmingsplan, waarin dit deel is gereserveerd voor recreatie,  watersporten en dus ook voor ons kitesurfers. Terecht wordt aangegeven dat onze sport (helaas) zo populair wordt dat er wij nu al een overvolle Maasvlakte hebben aan kiters en dit wordt alleen maar meer (en gevaarlijker). Zeker als heel Belgie en Duitsland ook hier naar toe komt. Tevens zijn alle stranden in de omgeving overvol bij warme dagen, waar wij er steeds meer van krijgen, met badgasten.

Ik snap dat wij de klimaat doelstellingen moeten halen, maar er wordt wel een heel groot recreatiegebied opgeofferd. Door de keuze van extra hoge en grote windmolens moeten deze juist op de rand van het strand/ water staan. Dat maakt dus voor ons het kitesurfen gevaarlijk/niet mogelijk en badgasten gaan er niet meer liggen. Tevens zal onderhoud voor de windmolens ook complexer en wellicht milieu belastender worden op deze locatie.

Is er gekeken naar een alternatief? Kleinere windmolens die wel op de dijk geplaatst kunnen worden of minder windmolens? Ik heb het gevoel dat dit door de strot wordt geduwd en dat er niet naar alternatieven of een tussenweg  wordt gekeken. Het bestemmingsplan wordt hier dus wel op aangepast en vrijstelling verleend!
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 November 17, 2020, 17:21:54
edit2Rapporteer  
Ik heb de petitie al getekend uiteraard... what else can I do?

Laatste tijd zijn er veel dagen geweest met wind uit zuiden. Dan is de MV 1 vd weinig spots aan de NL kust met aanlandige wind (en ook beperkt, want zodra je het hoekje om bent kruis je de vaargeul en is het een enkeltje Noorwegen).
Dan is het echt mega-rete-druk op de MV2. De slufter is sws al veel te druk naar mijn mening, maar op die dagen is het helemaal maf.
Ik vaar dus meestal een stukje noorderlijker vd sluf, juist dat gedeelte wordt nu bedreigt door deze windmolens.


Ik heb niks tegen windmolens, maar die op het strand plaatsen is echt zo'n stom plan. Die op de blokken dam, prima, daar heeft niemand last van. Maar in de vloedlijn is echt niet acceptabel.

Wat kunnen we nog doen? Zo'n suffe petitie wordt natuurlijk makkelijk aan de kant geschoven, is mijn gevoel... Kunnen we ook ergens 'formeel bezwaar' indienen? (En heeft dat wel zin dan?)


--- toevoeging ---

Ik zie dat inmiddels er een enorme berg documenten gedownload kan worden vanaf https://www.eneco.nl/over-ons/wat-we-doen/duurzame-bronnen/windpark-maasvlakte2/
Zie "Publicatie ontwerpbesluiten"

Bij de "Stukken omgevingsvergunning", in "03.OMV Bijlage 1.0 - Toelichting op de aanvraag.pdf" staat onderstaande

Citaat
Bestemmingsplan
Het plangebied wordt op dit moment voor ‘waterstaatkundige doeleinden’ gebruikt. Daarnaast heeft het gebied een functieaanduiding voor de realisatie van windturbines. Het voornemen wijkt niet af van de zone voor windturbines, maar wel van een aantal bestemmingsplanregels die van invloed zijn op de inrichting van het gebied. Op onderstaande regels wordt van het bestemmingsplan afgeweken. De afwijking van het bestemmingsplan is daarmee beperkt.
• Er wordt niet voldaan aan de maximale afmeting van de rotordiameter bij een ashoogte groter dan NAP+75 meter voor de windturbines op de harde zeewering (art. 14.2.4, c, lid 1). Er worden grotere turbines gebouwd;
• Er wordt niet voldaan aan de minimale en maximale tiphoogte voor de windturbines op de harde zeewering. (art. 14.2.4, c, lid 2) Er worden grotere turbines gebouwd;
• Op de zachte zeewering wordt niet voldaan aan de combinatie van de hartlijnafstand en de lineaire interpolatie van de minimale en maximale tiphoogte (art. 14.3.4, d, lid 3) Er worden grotere turbines gebouwd bij de betreffende onderlinge afstand.

Oftewel, in het bestemmings plan was/is opgenomen dat daar middels windmolens energie opgewekt mag worden, maar er is niet expliciet opgenomen dat dat moet met gigantisch apparaten die dusdanig groot zijn dat ze in het water moeten staan om genoeg afstand van de HIZ te houden.
Ik vraag me af of kleinere windmolens dan wel in de duinen kunnen staan, zodat het recreatie strand nog recreatie strand kan blijven ipv een energie centrale.



GJK

Berichten: 11
Antwoord #10 November 17, 2020, 20:53:14
edit2Rapporteer  
Sowieso zijn de documenten te downloaden via:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-56744.html

Wat kunnen wij doen?
- Naar een andere energieleverancier en geen gebruik maken van Eneco, hoewel dat voor een hoop mensen niet zal lukken;
- Documenten doorlezen en input leveren aan NKV.  Misschien ook gelijk lid worden. Extra juridisch advies kost een hoop geld.
- Het zou ook al schelen als onze oosterburen tegen gehouden worden aan de grens. Als ik kijk hoe druk het nu is, dan moet ik er niet aan denken hoe het volgend jaar is, of na de realisatie van de windmolens, als heel Duitsland weer mag/kan komen.
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #11 November 18, 2020, 13:27:52
edit2Rapporteer  
Ook kleinere molens kunnen niet op de dijk geplaatst worden ivm kabels die daar liggen! Verder worden de molens als ik het goed begrijp pas geplaatst ten Noorden van P1 (waar slufter P4 is), op P6 na word daar naar mijn idee minimaal gekitesurft al is het met schuin aanlandig zuiden wind wel heerlijk om langs die hele kust te knallen!

Begrijp me niet verkeerd ik ben ook zeker tegen die windmolens maar als ik het goed heb blijft het enigzins beperkt tot een gebied waar op dit moment het minst gekite word.
sjorsie

Berichten: 326
Antwoord #12 November 18, 2020, 17:15:41
edit2Rapporteer  
Dit is toch weer ongelooflijk,paar jaar geleden een mooie crossbaan die weg moest op de maasvalkte waar beloofd was dat er wat anders voor terug zou komen ...dus niet.
En nu 1 van de mooiste spots van NL kunnen we dit niet groter in het nieuws brengen ??
noem maar wat hoor>
-NOS
-bekende kitesurfers die in de media wereld zitten Beau van ervendorns
-powned
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.