Supersnel over het water, Mariska Wildenberg op haar kitefoil

Haring High Richardt

Berichten: 9341
April 24, 2021, 08:12:44
edit2Rapporteer  
 
 
INTERVIEW Castricumse Mariska Wildenberg opgenomen in traject voor spelen 2024
 
 
Mariska Wildenberg (25) tikt met haar kitefoil op het water gemakkelijk snelheden aan waar normale mensen het van in hun broek doen. De Castricumse zit in het traject voor kwalificatie voor de Olympische Spelen van 2024 in Parijs.
In het begin leek het mij niks. Ik dacht dat kitefoilen meer een sport was voor oude mannen
Kees van Dalsem
 
 
CASTRICUM Het huis van Mariska Wildenberg en haar vriend in Castricum staat vol met watersportspullen. Als er een nieuwe discipline is, dan moet de studente accountancy het uitproberen. Daarom is ze ook een van de kitefoilpioniers in Nederland: met verouderde spullen deed ze in 2019 voor het eerst mee in de sport die over drie jaar een olympisch onderdeel voor mixed teams is.
Simpel uitgelegd: kitefoilen is zo hard mogelijk kitesurfen met een draagvleugel onder het board, waardoor je boven het water zweeft. Tijdens de spelen in Parijs bestaan de teams uit een man en een vrouw, die elkaar tijdens de wedstrijd moeten aflossen.
„In het begin leek het mij niks. Ik dacht dat kitefoilen meer een sport was voor oude mannen die gewoon lekker rustig op vlak water willen varen. Als kitesurfer ben ik meer van de tricks. Zo ben ik in Castricum Nederlands kampioen big air geworden. Maar de snelheden die je met een kitefoil kan bereiken zijn zo hoog. En het kan mij niet hard genoeg gaan. De toppers kunnen met de juiste wind zeventig kilometer per uur halen. Het moet een heel kort en spectaculair onderdeel worden op de spelen. We moeten met verschillende teams een parkoers varen, waarbij de teamgenoten elkaar halverwege moeten aflossen door precies op hetzelfde moment elkaar tegemoet te varen. En dat is nog best lastig te timen.”
Hoewel de draagvleugeltechniek al heel oud is – eind 19e eeuw deden wetenschappers er al onderzoek naar – breekt ’hydrofoilen’ met de hulp van de laatste carbontechniek pas de laatste jaren door in de watersport. Door de draagvleugels is de weerstand van het water veel lager, waardoor de snelheden met het gebruik van dezelfde windenergie rap kunnen oplopen. „Toen ik een paar jaar geleden ging trainen met mijn kitefoil werd ik nog uitgelachen, laatst was ik de enige met een ouderwets board.”
Wildenberg deed zonder echte voorbereiding in 2019 mee aan het individuele WK kitefoilen en eindigde direct in de top 20, waardoor ze zich meteen plaatste voor de World Beach Games in Qatar, waar ze dat resultaat nog eens knap overdeed. „Terwijl ik nog de verkeerde trapeze had, iedereen gebruikte een zittrapeze, terwijl ik mijn heuptrapeze voor freestyle omdeed. Maar inmiddels heb ik wel het juiste materiaal en werken we met een Nederlands team toe naar Parijs.”
 
 
De Castricumse is al vanaf jonge leeftijd heel sportief. Ze voetbalde bij de jongens, ging skateboarden en vloog ’s winters op haar ski’s de bergen af. Zes jaar geleden ging ze ook kitesurfen en verloor ze ook haar hart aan de watersport. De combinatie tussen wintersport en kiten leverde haar zelfs een wereldtitel op: in 2019 werd ze in Oostenrijk wereldkampioen long distance snowkiten.
 
 
Het afgelopen jaar waren er weinig wedstrijden: gelukkig kan Wildenberg wel altijd het water op. Ze is zo bij haar favoriete spots bij Wijk aan Zee of Castricum en als de wind daarvoor ongunstig staat, kan ze ook terecht op de IJsselmeer. Ze heeft de hele winter gewerkt - wintersporten zat er toch niet in - zodat ze zich deze zomer helemaal kan richten op het kitefoilen. „We hebben net gehoord dat de EK’s en WK’s weer zijn uitgesteld naar later dit seizoen.
 
We zijn met een grote groep begonnen, maar uiteindelijk hoop ik dat ik in het team zit dat Nederland mag vertegenwoordigen in Parijs. Als we ons plaatsen natuurlijk.’’
https://digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl/.../index...
 
~Arjan
Founding Father

Berichten: 1841
Antwoord #1 April 26, 2021, 17:58:47
edit2Rapporteer  
Gaaf zeg!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.