Advies gevraagd hydrofoilset

Base/Hvh

Geen avatar

Berichten: 5
September 18, 2021, 23:30:56
edit2Rapporteer  
Beste forumleden,

Ik zou graag advies willen over het aanschaffen van een hydrofoilset.

Momenteel heb ik een set Cabrinha Moto's (6/8/10) een TT en directional (Firewire Hellfire 5'8" 27 liter). Ik kite best al een aantal jaren (niet ieder jaar even fanatiek) en vaar op zee, voornamelijk strapless op mijn directional (ben eigenlijk meer een golfsurfer). Gewicht 75-80kg.

Afgelopen zomer ben ik weer meerdere malen gefrustreerd geweest dat er net geen 15/16 knopen wind stond en ik daarom dus niet kon varen.

Ik wil graag een alternatief om tussen 12-16 kn lekker te kunnen varen en zat daarom te denken aan een hydrofoil. Mijn hoop is dat mijn 10m voldoende low end heeft om binnen dit bereik te kunnen foilen. Is dit realistisch? Of heb ik toch een grotere low-wind kite erbij nodig?

Ik ben geen knopenjager en wil gewoon lekker freeriden, en bij voorkeur met behoud van mij huidige kite quiver, zonder een "grote investering".
M.b.t. tot een foil zat ik te denken aan een freeride frontwing van ca. 1000cm2 i.c.m. 80-90cm mast (bv. Cabrinha Hi-rise Lift). Voor het board vraag ik mij af of het heel veel uitmaakt als beginnende foiler wel/geen volume.

Graag jullie advies  ThumpsUp

Alvast bedankt! Joepie

Mvg. Bas


Ian

Berichten: 219
Antwoord #1 September 22, 2021, 20:50:14
edit2Rapporteer  
Ben afgelopen zomer begonnen met foilen. Heb laatste jaren ook vooral strapless directionals gevaren. Dat is zeker een voordeel.
Leer het zelf nu met een F-one 51ts v3 zonder volume, maar met veel oppervlak en dat gaat prima. Board is onverwoestbaar(twintip contructie). Ben ook gelijk met een 90cm mast begonnen en heb niet het idee dat het daardoor lastiger was in het begin.

Wat mij tegen viel was dat mijn kites (Bandit 9m en 12m) tot 15 knopen knopen wind erg lastig in de lucht bleven hangen. Je moet ze in beweging houden. Ik was daardoor tijdens het oefenen in 12-14 knopen wind meer bezig met de kite in de lucht houden dan ik aan foilen toe kwam. Die kites zijn niet ontworpen om met zo weinig wind gevaren te worden.
Weet niet hoe dat met die moto's zit. Las laatst dat je met foilen onder de 16 knopen veel beter af bent met single/struttless kites als je niet aan de foil kites wilt.
Heb nu zelf een 12 en 9m strutless van Gong en dat is een wereld van verschil. Die blijven met het minste zuchtje wind al in de lucht hangen zonder dat je r naar hoeft om te kijken. Qua progressie:
-Eerste keer dat ik ging had ik te weinig wind voor mijn Bandit 9m en was ik aan het kloten.
-Tweede keer, straps eraf gehaald, 1 voorste trap er overdwars erop (zandvoort style),  15 knopen met 12m struttles. Was top, kon taxi-end rakken varen en kleine stukjes foilen.
-3e keer met 9m bandit in 15-16 knopen kon ik langere stukken foilen.
-4e keer met 9m strutless in 13-14 knopen kon ik hele rakken varen.
Base/Hvh

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #2 September 22, 2021, 23:37:02
edit2Rapporteer  
Hoi Ian thnx voor jouw reactie!  ThumpsUp

Helaas lees ik hier wel terug waar ik al bang voor was; met alleen een foilboard ben je er niet als je juist met minder wind wilt foilen. (Foilen is, nog, geen doel op zich voor mij)

In vergelijking; met een directional met 10m medium AR 3strut kite kan ik vanaf 15/16 knopen varen, met een hydrofoil wordt dit wellicht 14 knopen?

Ik vraag mij af of het zou schelen om mbv. 5m extensions op mijn lijnen de duikvlucht te vergroten en zodoende eerder op gang te komen totdat er voldoende schijnbare wind wordt gecreëerd.

@ian ben jij helemaal overgestapt op het foilen? Of de set bandits gehouden?
Wellicht dat ik in de toekomst mijn 10 beter kan inruilen voor een 1-strut/strutless icm een hydrofoilboard om zo de lowwind dagen door te komen

 
Ian

Berichten: 219
Antwoord #3 September 23, 2021, 14:32:46
edit2Rapporteer  
Die moto's driften denk ik veel beter dan mijn Bandits. Alleen bij minder dan 15 knopen is het de vraag of die Moto 10m makkelijk blijft hangen in de lucht. Lijnextensie kan zeker helpen.
Met een 10m kun je, als je eenmaal kunt foilen met 80kg al met 10-12 knopen varen.
Zou gewoon eerst proberen met die moto's. Kunt altijd nog een 10m single  strut/strutless kite kopen. Die zijn ook niet verkeerd voor wavekiten.

Ik hou mijn bandits er bij. Ik vind het ook leuk om af en toe de twintip/waveboard te pakken als de omstandigheden niet goed zijn voor foilen. Bijv. bij ondiep water, zeewier of meer dan 20 knopen wind. Zie foilen meer als een aanvulling dan als een vervanging.
Base/Hvh

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #4 September 23, 2021, 22:53:38
edit2Rapporteer  
“Zie foilen meer als een aanvulling dan als een vervanging.”

Dit is inderdaad misschien een betere benadering. Gewoon starten met foilen met mijn huidige kites in 15-20kts. Tegen de tijd dat ik het onder de knie heb proberen de low wind op te trekken.  ThumpsUp

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.