Hoe maak ik van een koelkast motor een vacuumpomp?

Tim Melkbus
Gast
Mei 08, 2005, 14:59:29
edit2Rapporteer  
hey mensen,
ik heb al gezocht maar ik kan het nergens vinden.
hoe moet ik van een koelkast motor een vacuumpomp maken?

Tim
Pieter84

Berichten: 117
Antwoord #1 Mei 08, 2005, 15:07:55
edit2Rapporteer  
Je moet even de hele motor van de koelkast afslopen. Dan zit er als het goed is een soort radiator op. Die kan je eraf zagen(pijpjes doorzagen). Dan hou je 2 pijpjes over die uit de motor komen. 1 van die pijpjes zuigt, en de ander blaast. op dat zuigende pijpje een buffervat aansluiten en je hebt eigenlijk wel een vacuummachine. De beschrijving van dat buffervat enz staat op
http://www.xs4all.nl/~ebb/kiteboard/html/handleiding/hl_24bou.html?page=eee

beetje duidelijk?
Tim Melkbus
Gast
Antwoord #2 Mei 08, 2005, 15:25:27
edit2Rapporteer  
kan ik niet gewoon alleen een koelkast motor gebruiken?
moet er perse een buffervat op?
Pieter84

Berichten: 117
Antwoord #3 Mei 08, 2005, 15:35:02
edit2Rapporteer  
Bij het vacumeren heb je altijd wel een lek. Als je een buffervat hebt, neemt de druk heel langzaam toe en kan je dus een tijdje de motor uitzetten. Zonder buffervat zal de druk weer snel toenemen, omdat je geen reserve hebt. Je moet dan dus snel de motor weer aanzetten. Waarschijnlijk zal de motor dan oververhit raken....
skyrider 138
Gast
Antwoord #4 Mei 08, 2005, 18:33:28
edit2Rapporteer  
een ventilator erbij doet wonderen.. die van mij houdt het wel een uurtje of 9 uit.. althans, nu, na 3 boardjes doet ie het gewoon nog...
Tim Melkbus
Gast
Antwoord #5 Mei 08, 2005, 21:41:17
edit2Rapporteer  
hoe maken jullie een ventiel?

maken jullie een vacuumzak om je board heen, of plakken jullie een stuk plastic over je board heen op je mal?
of maken jullie een zak die om je board en de hele mal heen gaat?

hoe doen jullie dat met je hpl aan de bovenkant? laten jullie dit over je forrex heen steken en dan later weg frezen, of maken jullie de bovenkant precies op maat van de outline

zijn er nog meer handige tips?

b.v.d Tim
Pieter84

Berichten: 117
Antwoord #6 Mei 08, 2005, 22:29:52
edit2Rapporteer  
Ik heb een grote verstelbare kunststof plaat, ongeveer hetzelfde als deze:
http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=7159.0, van LeonB.

hierin heb ik een gat geboord aan 1 uiteinde, waar het ventiel doorheen steekt. Verder plak ik een stuk plastic over het board, op de mal. En doordat het ventiel door de mal heengaat, hoef ik geen gat in het plastic te knippen voor het ventiel.

De hpl laat ik rondom ongeveer een halve centimeter uitsteken. Dit vrees ik daarna er weer af. Zo voorkom je het risico dat door verschuiving tijdens het vacuumtrekken, de hpl niet meer helemaal mooi ligt.

hopelijk heb ik je zo een beetje geholpen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.