KItesurf ongeluk

fonzie
Gast
Mei 30, 2005, 09:30:12
edit2Rapporteer  
Kiten is een extreme sport met een lagedrempel, het is makelijk te leren en kan vrij veilig geoefend worden. Uiteraard heb je met sport altijd ongevallen zeker als er risico genoemen word bij onvoorspelbaar weer met niet het geschikte materiaal.

Uiteraard kunnen we allerlei conclussies gaan trekken, maar gezien de wijze waarop het ongeluk is gebeurd. Lijk het me beter gewoon aftewachten wat b.v de kiteschool in kwestie over dit verhaal te vertellen heeft.

Verder hoeft er niks heftigs gebeurd te zijn om je rug of nek te breken, ik ken een mensen die een been braken bij het afstapen van een stoepje. Verder het dragen van een zwem / impact vest is altijd raadzaam voor de curssisten, maar de vraag of dit het breken van een rug tegen houd denk het niet.

Wat wel een heet hangijzer is, dat scholen te oud materiaal gebruiken om mee te lessen. Zoals jullie weten gaat onze sport razend snel en komen de merken elkjaar weer met een verbetering van hun veiligheids systeem. Hellaas krijgen mensen dat les met materiaal dat niet of totaal niet geschikt is voor les.
Ook hier zou je een stukje uniformiteit in moeten creeeren alle veiligheid systemen het zelfde principe een gebruik.

Verder laten we rustig de boel evenafwachten en niet te snel conclusies trekken.

Fons V.

Kitesurfschool holland
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #1 Mei 30, 2005, 10:11:58
edit2Rapporteer  
Ik hoop het niet maar ik denk dat er alleen maar meer dodelijke ongelukken gaan gebeuren.
Als je naar afgelopen zaterdag  kijk (35 knopen) jongens die toch willen kiten en alleen een 12 meter bij zich hebben.
En dan gewoon oplaten, terwijl een 8 meter al heftig was.

Ook weer kite's die over het strand dwarrelen met windkracht 6a7 je zal maar net die lijnen om je heen krijgen.
Hierbij de familie en vrienden van deze man gecondeleerd.
Ook sterkte voor alle mensen die hierbij betrokken zijn geweest.
Joost--

Geen avatar

Berichten: 1016
Antwoord #2 Mei 30, 2005, 13:26:42
edit2Rapporteer  
ahhh, niet weer, dit is echt zwaar klote.
tis zo te horen een ongeluk dat iedereen kan overkomen. dat maakt het alleen maar sneuer.
gecondoleerd aan de familie vrienden. en ik wens de instructeur ook sterkte. want het zal je maar gebeuren.



ik denk dat hier wel degelijk over gepraat moet worden.

van fouten moet geleerd worden.
uit discussie komen ideeen die hopelijk tot verbetering leiden.
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #3 Mei 30, 2005, 15:00:00
edit2Rapporteer  
Wij speculeren erover, als de juiste mensen het nu oppakken en er iets mee gaan doen...
plaaggeest

Berichten: 1209
Antwoord #4 Mei 30, 2005, 17:22:45
edit2Rapporteer  
mooi klote dit! er moet echt wat aan gebeuren voordat er nog meer debiele de kiten pakken... en geen les nemen! al aantal keer gezien dit jaar dat die lompe oosterburen zonder les bezig waren en allerlij rare dingen met die kite deden! ookal zulle het niet alleen de duitsers zijn.. maar mensen net zolang laten lessen todat ze alles goedkunne ofzo..  gecondoleerd voor nabestaaande
~Dirk~

Berichten: 633
Antwoord #5 Mei 30, 2005, 17:35:07
edit2Rapporteer  
mooi klote dit! er moet echt wat aan gebeuren voordat er nog meer debiele de kiten pakken... en geen les nemen! al aantal keer gezien dit jaar dat die lompe oosterburen zonder les bezig waren en allerlij rare dingen met die kite deden! ookal zulle het niet alleen de duitsers zijn.. maar mensen net zolang laten lessen todat ze alles goedkunne ofzo.. gecondoleerd voor nabestaaande
Voor zover ik de berichten volg was dit geen debiel maar juist iemand die les nam en het ongeluk gebeurde dan ook tijdens een les, en werd hij door nog onbekende oorzaak gelift.
Het klinkt voor mij voor als nog dat er niemand wat aan kon doen en meer is te wijten aan domme pech.

Veel sterkte voor nabestaanden en betrokkenen
plaaggeest

Berichten: 1209
Antwoord #6 Mei 30, 2005, 17:44:00
edit2Rapporteer  
ja ik zeg niet dat dit een debiel was...  maar er lopen wel degelijk debielen rond wat ik laats op grevelinge zag was ronduit LOMP! en dat moet worden voorkome dat mense hetzelf gaan proberen zonder les.. die gasten die ik zag lieten een kite tege de wind op en uiteindelijk volop in de wind oplaten(25 knope) wat resulteerde over een sleeppartij over het strand en ga zo maar door
posty

Berichten: 2454
Antwoord #7 Mei 30, 2005, 17:51:48
edit2Rapporteer  
Een beter milieu begint bij jezelf. Ik ben het er mee eens dat de mensen die er wel verstand van denken te hebben of in iedergeval een beetje, sneller met adviezen en waarschuwingen naar mensen moeten gaan die verkeerd bezig zijn. Hier kon zo als het er nu uitziet niets aan gedaan worden, maar als je iemand ziet die een kite in het windvenster wil op laten kun je op zijn minst even uitleggen hoe het dan wel werkt.
soul
Gast
Antwoord #8 Mei 30, 2005, 17:56:35
edit2Rapporteer  
Gecondoleerd aan de familie en de hele kitesport.

zondag 29 mei was ik ook op het strand, het was een rare dag in zeeland, buien die wind meebrachten, windstiltes en donkere wolken.
Ik hoop niet dat zon donkere wolk de cursist fataal is geworden maar het lijkt er wel op anders wordt je niet gelift op een dag met windkracht 3 , die stoot komt niet uit het niets maar zie je altijd aankomen in de vorm van een wolk. Het was in zeeland geen dag om te lessen of heel voorzichtig. Een stoot en in de buurt van een dijkje, dan wordt je snel weggezet over een flinke afstand.

Ik zie het nu al zeven jaar gebeuren.

Er is een te slechte opleiding en de veiligheidsaspecten van kiten worden zwaar onderbeliicht door iedereen bij alle opleidingen, IKO, KNWV, VDWS etc.
Dan zijn er scholen die les geven op onveilige locaties of met keiharde wind, over het goede voorbeeld geven gesproken. En het gaat al 7 jaar door en blijft ook doorgaan.

Er moet gewoon een theorie examen komen, zodat mensen getest worden op hun kennis over veiligheid en ook een praktijkexamen.Uniform dus onder auspicien van de overheid.
Mensen in een paar uur de beginselen leren is flauwekul, als je alleen nadenkt over een goede theorie instructie gefocused op veiligheid ben je al een paar uur bezig.
Het is jammer dat de windsurfsport waar veiligheid nauwelijks een thema is de kitesport ook organisatorisch vanaf het begin heeft overheersd, daarom is er nooir serieus rekening gehouden met veilkigheid nauwelijks in de opleiding en te weinig in het standaard materiaal.

De kitesport moet dat zelf los van de KNWV, DE IKO, DE VDWS etc gaan regelen en opzetten.
De NKV zou dat moeten oppakken en daar een aparte commissie voor inhet leven moeten roepen bevolkt met mensen die iets weten over veiligheid bij vboorkeur ook uit andere risicosporten en naar analogoe met andere sporten aanbeveilingen doen. Dat is veel werk maar volgens mij nodig om het tij te keren.

Ik weet waar ik over praat als ik het heb over veiligehid , opleiding en materiaal omdat ik de situatie uit de klimsport ken.
Hier heb je zeer  goede opleidingen, internationaal getest materiaal en wat hebben we in de kitesport?
Een commerciele man in cabarete Erik IKO, met een slecht doordachte opleiding, zonder veel veilkigheidsachtergrond,(een IKO diploma is dan ook een lege huls in mijn ogen) de KNWV met te weinig aandacht voor veiligheid, materiaal ontworpen in china waar we met windkracht 7 of 8 ons leven aan toevertrouwen.
Op alle gebied is het kiten zeer verdeeld en amateuristisch.
Dat is geen verwijt maarzo is het.
Ook de fabrikanten hebben boter op hun hoofd want ze maken nog steeds rommel op veiligheidsgebied.

Het wordt nooit wat.
Er zullen dit seizoen vele ongelukken volgen, helaas.
Deze sport is snell RIP en krijgt snel een hele slechte naam en het is 5 voor twaalf.

dude01
Gast
Antwoord #9 Mei 30, 2005, 18:03:42
edit2Rapporteer  
kijk en zo is het!!!!!!!
~nick~
Gast
Antwoord #10 Mei 30, 2005, 18:28:51
edit2Rapporteer  
tja daar zit ind wel wat in.
~Sjors RE-CO2

Berichten: 1376
Antwoord #11 Mei 30, 2005, 18:45:16
edit2Rapporteer  
Soul volgens mij heb je wat te veel frustraties..... Misschien dat sommige van je punten 3 jaar geleden zo waren... IKO, KNWV etc staat echter niet stil.... Lees de nieuwe mappen eens door zou ik zeggen,  ik maak graag een kopie voor je!

En als je zoveel tijd hebt om dit soort lange teksten te tikken..... misschien kan je dan binnen het NKV die commissie opzetten! Je wil niet weten hoeveel tijd zulke dingen in beslag nemen. De beste stuurlui met de grootste mond staan toch altijd aan wal. Oja... misschien moet je dan ook eerst LID worden!  .^

Ik wordt er zelf een beetje moedeloos van. Zei van de week nog tegen mijn buurman Erikkie dat er dit weekend een zwaar ongeluk ging gebeuren... je hoeft er alleen maar op te wachten.
litewave

Berichten: 607
Antwoord #12 Mei 30, 2005, 18:59:09
edit2Rapporteer  
en weer zijn er gasten alleen aan hun kitestekkie denken, niet gewoon ff condoleances over brengen, maar de problemen naar zich zelf trekken.
Er is godverd...... iemand verongelukt. O jee wat erg, maar straks is ons kitestekkie weg.

NO RESPECT
Buur

Berichten: 989
Antwoord #13 Mei 30, 2005, 19:34:26
edit2Rapporteer  
Familie en vrienden gecondoleerd.........


@soul...
bij klimmen weet je dat als je niet goed vast zit aan een touwtje je naar benenden valt, bij kiten zie je altijd dat mensen rustig naar beneden zweven.... snap dat je vergelijkingen wilt maken. om je punt kracht bij te zetten. maar in NL heb je geen bergen.... dus zal je niet van hoog vallen. de klimwanden zijn alleen te beklimmen onder toezicht. maar heb jij het nieuws gevolg in berggebieden, zo ja dan weet je dat daar ook jaarlijks meerder mensen overlijden. Ik ben het met je eens m.b.t de scholen, die zouden meer aandacht moeten besteden aan de gevaren.... zo te zien heb je ook een school dus je weet waar je over praat....
maar een berg, of een weg zijn statische opjecten die zijn zo en niet anders.. de wind/lucht echter is niet goed voorspelbaar... daardoor kunnen er nooit optimale situaties gecreeerd worden om les te geven.... en moet je altijd anticiperen op de omstandigheden... een examen voor kiten vind ik wel oké mag van mij ook wel moeilijk zijn.. maar het moet niet zo zijn dat ik per jaar vele honderde euro's moet gaan betalen om onder toezicht te mogen gaan kiten... want dat is wat jij voorsteld... je wilt de overheid laten controleren, exames af laten nemen enzovoorts. maar die gaan dat niet betalen die laten ons dik betalen...
beter komt er dan vanuit de kitewereld. een orgaan wat dat kan gaat doen. als het niet anders kan dan moet het maar......   

   
soul
Gast
Antwoord #14 Mei 30, 2005, 21:11:05
edit2Rapporteer  
Soul volgens mij heb je wat te veel frustraties..... Misschien dat sommige van je punten 3 jaar geleden zo waren... IKO, KNWV etc staat echter niet stil.... Lees de nieuwe mappen eens door zou ik zeggen,  ik maak graag een kopie voor je!

En als je zoveel tijd hebt om dit soort lange teksten te tikken..... misschien kan je dan binnen het NKV die commissie opzetten! Je wil niet weten hoeveel tijd zulke dingen in beslag nemen. De beste stuurlui met de grootste mond staan toch altijd aan wal. Oja... misschien moet je dan ook eerst LID worden! .^

Ik wordt er zelf een beetje moedeloos van. Zei van de week nog tegen mijn buurman Erikkie dat er dit weekend een zwaar ongeluk ging gebeuren... je hoeft er alleen maar op te wachten.
Soul volgens mij heb je wat te veel frustraties..... Misschien dat sommige van je punten 3 jaar geleden zo waren... IKO, KNWV etc staat echter niet stil.... Lees de nieuwe mappen eens door zou ik zeggen,  ik maak graag een kopie voor je!

En als je zoveel tijd hebt om dit soort lange teksten te tikken..... misschien kan je dan binnen het NKV die commissie opzetten! Je wil niet weten hoeveel tijd zulke dingen in beslag nemen. De beste stuurlui met de grootste mond staan toch altijd aan wal. Oja... misschien moet je dan ook eerst LID worden! .^

Ik wordt er zelf een beetje moedeloos van. Zei van de week nog tegen mijn buurman Erikkie dat er dit weekend een zwaar ongeluk ging gebeuren... je hoeft er alleen maar op te wachten.

Erg goedkoop redeneren Sjors, frustratie was niet de bron.
Gewoon reeel zijn en ogen openhouden.

De IKO is commerciele flauwekul. Geen kwaliteits waarborg op geen enkele manier.
Goed voor Maarten Huisman , Eric Beaudonnat en dan houdt het op.
ZONDE VAN JE GELD.
VOLG een KNWV opleiding of een VDWS opleiding.
De KNWV is op de goede weg maar is er nog lang niet, maar daar zitten veel goede mensen aan te werken dus dat kan nog iets worden de IKO is een schaamlap die iedereen gebruikt om aan te geven dat ze goed bezig zijn.
Een one man show die vooral goed moet zijnvoor de oprichter, zonder dat de oprichter al teveel last heeft van goede ideen of input.

En of ik wel of niet mee wil doen aan een commissie is toch niet de basis waarop je iets start.Ik heb het druk genoeg, maar wil als het meot best iets terugdoen voor de sport als de NKV in overleg met potentiele leden van een veilih=gheidscommisiie eerst de basis legt.
Als organisatie begint het bij ideen, als je een goed idee hebt en een veiligheidscommissie is een goed idee dan vindtje daar ook mensen bij.
Ik kan er zo een paar hele geschikte noemen.

Of ik lid ben of niet ben is iets waar jij als bestuurslid van de NKV anderen niet over hoeft in te lichten lijkt me zo. Dat is wel zo netjes. En heeft ook niks te maken met het onderwerp.


soul
Gast
Antwoord #15 Mei 30, 2005, 21:28:32
edit2Rapporteer  
Familie en vrienden gecondoleerd.........


@soul...
bij klimmen weet je dat als je niet goed vast zit aan een touwtje je naar benenden valt, bij kiten zie je altijd dat mensen rustig naar beneden zweven.... snap dat je vergelijkingen wilt maken. om je punt kracht bij te zetten. maar in NL heb je geen bergen.... dus zal je niet van hoog vallen. de klimwanden zijn alleen te beklimmen onder toezicht. maar heb jij het nieuws gevolg in berggebieden, zo ja dan weet je dat daar ook jaarlijks meerder mensen overlijden. Ik ben het met je eens m.b.t de scholen, die zouden meer aandacht moeten besteden aan de gevaren.... zo te zien heb je ook een school dus je weet waar je over praat....
maar een berg, of een weg zijn statische opjecten die zijn zo en niet anders.. de wind/lucht echter is niet goed voorspelbaar... daardoor kunnen er nooit optimale situaties gecreeerd worden om les te geven.... en moet je altijd anticiperen op de omstandigheden... een examen voor kiten vind ik wel oké mag van mij ook wel moeilijk zijn.. maar het moet niet zo zijn dat ik per jaar vele honderde euro's moet gaan betalen om onder toezicht te mogen gaan kiten... want dat is wat jij voorsteld... je wilt de overheid laten controleren, exames af laten nemen enzovoorts. maar die gaan dat niet betalen die laten ons dik betalen...
beter komt er dan vanuit de kitewereld. een orgaan wat dat kan gaat doen. als het niet anders kan dan moet het maar......

 

De analogie met klimmen komt bij me op omdat dat ook een risicosport is waarbij je blindelings op je materiaal moet vertrouwen. En ja het is in de Alpen veel gevaarlijker dan kitesurfen.
Ik  noem dat om aan te geven dat de kitesurfsport nog erg amateuristisch is qua opleidingen op veiligheidsgebied, op materiaal gebied en organisatorisch rond opleidingen en organisatiegraad.
Bij de Nederlandse klimvereniging, heb je een veiliugheidscommissie die alle ongevallen analisert zodat iedereeen er iets aan heeft.Was het materiaal slecht wordt dat opgenomen met de fabrikant, uitkomsten worden gepubliceerd.
De klimopleidingen zijnuitstekend met veel oog voor veiligheid en van en hoog gehalte.
De kietsurfscholen doen meestal maar weinig aan veiligheidsonderwijs, ik doe er zelf ook te weinig aan omdat dat niet is wat mesen willen. Ik zit denk ik al boven het gemiddelde maar het is nog te weing. Maar dan wel een stukje opleiding door mijzelf in elkaar gedraaid dus niet zo te kopiereen van de IKO, KNWV of de VDWS.
Vind ik toch wel raar dat we zeggen er zitten risico's aan die sport en we volstaan met lijnen zijn gevaarllijk, kijk uit voor onweer en windstoiten,..hier is je kite en gaan.
Dat komt er in me boven als ik aan de klimsport denk en dat vergelijkm met kitesurfen.
Natuurlijk zijnhet verschillende sporten. Toch zegt het veel als je het naast elkaar legt.
 
Wat betreft examnes daar heb je een punt qua geld, mischien zou de sport als ze beter georganiseerd was het zelf ook voor elkaar kunnen krijgen om een norm voor kitesurfers in spe te handhaven waar ze aan moeten voldoen. Maar dan moet er wel een hogere organisatiegraad zijn en dat is niet eenvoudig.

Ik zeg niet dat ik de wijsheid inpacht heb ik bevorder alleen de discussie met mijn eigen standpunten.
Maar als je goed leest dan zie je in deze topic dat de jongens mte veel ervaring hard oordelen over de huidige situatie.
Arno pleit ook voor een kiteexamen, Fons geeft een hard oordeel, dat is niet voor niks, we zien het de foute kant uitgaan.En proberen een vporzet te geven om de situatie te verbeteren dat is het utgangspunt niet mensen of instanties afkraken mar wel de dingen kunnen benoemen zoals je het zelf ziet.
Buur

Berichten: 989
Antwoord #16 Mei 30, 2005, 23:08:55
edit2Rapporteer  
@soul,
Ik vind het tof dat je het op deze wijze uitlegt .^
Ik zie ook de verschuivingen in de het kitegebeuren, en spreek niemand tegen dat de sport profesioneler moet worden vanwege de explosive groei. en de daarbij ontstane problemen.
Het zou heel goed zijn als er ergen een potje geld vandaan zou komen om een werkgroep te kunnen opzetten om dit probleem een kitebewijs, of niet en dan hoe ?? tot op de bodum uit te zoeken.

maar de discusie wordt goed gevoerd!


Stomp niet af, blijf slijpen    .^

                                 ( loesje )
 
 
   
Leon aero2
Gast
Antwoord #17 Mei 30, 2005, 23:25:50
edit2Rapporteer  
Soul????? (even zonder verwijten) Dit was een beginner. En dit ongeluk was (onvoorspelbaar)
Ook de "safety" van een klimmer werkt niet als er een wand instort.

Dit kan ons allen gebeuren, ook als gevorderd. Dit is helaas realiteit. Het geldt niet alleen voor "de sport" maar ook in ons dagelijkse doen en laten.
 







Luc=los

Berichten: 90
Antwoord #18 Mei 30, 2005, 23:29:00
edit2Rapporteer  
Een examen en of een begeleid varen programma lijkt mij  een goed idee.
Om nog wat vergelijkingen te treken, er kommen in de 3 maanden winter sport in de alpen zoon 50 mensen per seizoen om (ja schaal is anders). In de zomer kommen er daar nog eens zoon aantal bij.
De parapand sport kent een systeem waar bij je in het begin altijd onder begeleiding van een vliegschool vliegt. En als je voldoende ervaring hebt doe je een 2e theorie examen en dan pas mag je zelfstandig aan de gang.

Wat ook raar is, is dat we in Nederland de commissie watersport opleidingen kennen (de CWO) deze kan heel snel een nieuwe tak van sport er bij op nemen, ze hebben de instructeurs opleidingen in grove vorm al klaar liggen. Maar nee hoor het KNWV en  NKV gaan zelf aan kloten. En dat terwijl ut KNWV deel uitmaakt van de CWO.
kevinkite

Berichten: 38
Antwoord #19 Mei 30, 2005, 23:33:05
edit2Rapporteer  
Naar mijn inziens gebeuren de meeste ongelukken en laat we niet vergeten de bijna ongelukken die gelukkig wel goed aflopen ,door het verkeerd inschatten van de wind. Hoe vaak ziet je niet dat ze met een te grote kite bezig zijn.dat is een stukje ervaring die je op moet doen dat leer je naar mijn inziens niet met een lesje. op een kleine spot hou je mekaar beter in de gaten en waarschuw je mekaar eerder. maar op de grotere spots b.v autostrand gaat dit een stuk minder eenvoudig . hier is volgens mij toch een taak weggelegt voor de gevordere kiters(maar die zijn b.v op het autostrand)minder aanwezig meestal.  Ik zelf loop meestal constand met een windmeter rond om mijn zoon  van het water te halen als het moet,wand wij weten inmiddels met welke wind welke kite hij kan hebben en bij twijfel overleggen wij even samen tevens wijs ik hem op een andere weers omstandigheden (donkere wolken) tevens geef ik meestal mensen om mijn heen exstremen door en ze komen het ook vragen (windsterkte) op de kant ziet je vaak dingen anders als op het water ,waar je druk bezig ben. dus naar mijn mening moeten we nog meer op mekaar gaan letten tenslotte spelen we met een natuur element
Frits

Berichten: 726
Antwoord #20 Mei 30, 2005, 23:40:00
edit2Rapporteer  
Het is jammer dat er niet één duidelijke oorzaak is voor de verschillende ongelukken. Kennis van zaken en ervaring zouden een deel oplossen, maar een groot deel is ook toe te wijzen aan vette pech.

Zou een "kite-bewijs" veel oplossen?
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #21 Mei 30, 2005, 23:46:12
edit2Rapporteer  
We moeten wel snel aktie nemen en met goede plannen komen, er moet snel iets gebeuren, geloof me bij de overheid zijn ze makkelijk, ze verbieden het gewoon of ze gooien nog meer spots dicht.

Weer een zootje ongelukken, ja zelfs weer een dode.. en het gaat maar door, dat er GVD niemand is die dit oppikt, dat er gewoon verder geslapen wordt bij de kitebonden en verenigingen.

En maar zeiken over eigen verantwoordelijkheid, het is nu wel gebleken dat dat niet werkt, je moet mensen tegen zichzelf in bescherming nemen door middel van zwaardere examens, verplichte theorie en praktijk, een certificaat halen.
Dan maar minder lessen en minder spullen verkopen in de winkels.

Er vallen doden bij het kiten, lesser beginner of gevordede doet er niet toe, het gebeurdt.

Wat ik al eerder vertelde, de drempel moet omhoog, het is geen sport voor iedereen, en het blijkt keer op keer weer.

Dat iedereen kan leren kiten is goed mogelijk, maar er komt ook verstand bij kijken en dat heeft de gemiddelde mens niet.

NU investeren, is later de vruchten plukken..

Een veiligheidssysteem op je kite hangt en staat met het oefenen/trainen ervan, wacht niet totdat je het echt nodig hebt.
De brandweer heeft hightech apparatuur, maar ze trainen elke week.

Laatst op de Slufter ineens harde vlagen dus een paar kiters werden het water afgeblazen, 1 ervan kwam net voor die grote ijzeren pijp neer, om daarna weer opgetilt te worden zo 10talle meters de duinen in, met aanlandige wind, die gast bleef zijn kite maar vasthouden en proberen de controle terug te krijgen, laat dat ding los, hup weg ermee...
Denk niet dat je het wint van een kite, gelukkig liep het goed af voor hem, vergeet niet dat er bovenop de dijk windmolens staan, en je hebt opwaartsewind op een schuine dijk, plakjes kiter op de stoep.

Bij twijfel je kite loslaten, je hebt een safety dus je kite waait niet weg maar dwarrelt uit de lucht.
 
kitesurfer
Gast
Antwoord #22 Mei 30, 2005, 23:56:40
edit2Rapporteer  
Mensen,

Ten eerste alle sterkte aan alle betrokkenen bij alle tragische ongevallen die nu weer zijn gebeurd.

Graag wil ik duidelijk maken dat vanuit mijn oogpunt(en wat ik erover gelezen heb) dit ongeluk(hindelopen) moeilijk te voorkomen was. Een ongeluk als dit zit in een heel klein hoekje. Een instructeur kan een heleboel, iedere kite heeft een safetysyteem wat werkt, weer is voorspelbaar, ruimte is er genoeg, maar soms gaat alles even fout(Murphy's law, en nog een boel anderen) Wel moeten wij als kitesurfers hier onze les uit leren en niet alleen beginners maar ook gevorderden.

Binnen de verschillende opleidingssystemen (IKO, Watersportverbond en VDWS) is zeker voldoende aandacht voor veiligheid. Punt is echter dat wij als vrijgevochten kitesurfers niet in staat zijn verantwoord met risico's om te gaan. Zowel beginners als gevorderden zie ik regelmatig grove fouten begaan waardoor ernstige ongelukken hadden kunnen gebeuren.

De afgelopen jaren is dit vrijgevochten en onverantwoorde imago met de sport meegegroeid. Naar mijn mening dienen de diverse kopstukken nu hun verantwoordelijkheid te nemen. Scholen dienen toe te zien op de veiligheid op hun locatie, regels(BPR, KItezones) dienen te worden nageleefd door iedereen. En de "locale helden" dienen het goede voorbeeld te geven. Wijs elkaar op elkaars gedrag indien dit risico's meebrengt, en leer van elkaars fouten. We weten het allemaal, houd afstand, let op het weer, maar niemand kiest voor veiligheid.

Alleen door de kopstukken deze verandering in te laten zetten kunnen wij het tij keren. Met deze kopstukken bedoel ik de scholen, de doorgewinterde gasten maar ook wedstrijdrijders, om maar een paar voorbeelden te noemen een Stef, een Harry een Fons en een Arno.  

Begrijp ook dat dit noodzakelijk is voor de toekomst van het kitesurfen, ongelukken zijn media-technisch erg boeiend, maar enorm slecht voor de sport. Tijdens een zondagmiddag gebeuren er misschien duizend ongelukken op het voetbalveld, en een op het water, maar die staat in de media.

Bij deze sluit ik graag mijn pleidooi voor respect en verantwoordelijkheid af.

groet,


kitesurfer
huib

Berichten: 453
Antwoord #23 Mei 31, 2005, 00:38:38
edit2Rapporteer  
Hierboven wordt de vergeljiking gemaakt met klimmen. Ik heb zefl 15 jaar fanatiek geklommen en naar mijn mening is het daar ook niet zo goed geregeld. Iedereen kan naar een klimhal gaan, een kort lesje volgen en klaar. Het veiligheidsbesef van sommige klimmers die ik in Belgie of Frankrijk ben tegen gekomen is soms erg erg laag.

Afgezien van de freak accidents, die veroorzaakt worden door het nu eenmaal onvoorspelbare weer, denk ik dat sporters zoals kiter en klimmers altijd op zoekt zijn naar hun eigen grenzen. Ik heb in de afgelopen jaren enkele vrienden verloren, en in 80% van de gevallen waren het ervaren klimmers die op hun eigen grens bezig waren. Ook met kiten zal dat altijd voorkomen. Een krachtige lage kiteloop op vlak water bij constante wind is al best heftig. Maar hoe beter je wordt zul je die tricks ook onder moeilijkere omstandigheden (golven, hardere wind, vlagen) willen maken.

Goed les krijgen is belangrijk maar welke cursus je ook hebt doorlopen en welk examen/diploma je er ook aan verbindt, er zullen op het water altijd omstandigheden zijn die gevaarlijk zijn. Ervaring, en nog meer ervaring, is het enige waardoor je kan inschatten of jij die omstandigheden aankan.

Ik ben dus geen voorstander van een verplicht systeem met examens en dergelijke. Ik denk wel dat de gevorderde kiter een verantwoordelijkheid heeft. Zie je iemand iets doms doen, spreek die persoon dan aan en leg uit wat/waarom etc.
Rudolf

Berichten: 391
Antwoord #24 Mei 31, 2005, 00:58:44
edit2Rapporteer  
Even 1 dag het forum niet gecheckt en er staan weer ongelukken op! Het wordt toch geen condoleance site hier!

Familie en vrienden veel sterkte toegewenst!!!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.