Nederlandse kiteshops kunnen helaas niet concurreren met de Duitse

peterb

Berichten: 380
Antwoord #25 Juni 02, 2005, 18:07:06
edit2Rapporteer  
@mario:
ik praat niet over ongeveer dezelfde prijs maar over de exact dezelfde prijs. bv fanatic joyrider 2004 staat nu overal voor 499 euro te koop (dit terwijl hij nu in duitsland voor 349 euro te koop staat!!!!). Kijk maar eens in de Nederlandse kitebladen, staan allemaal dezelfde aanbiedingen in.

@rocket man:
het gaat hier niet om over de combinatie prijs en service, natuurlijk is er dan verschil maar wil dat zeggen dat alle Nederlandse dealers dezelfde service verlenen en dat alle duitse dealers per definitie slechte service bieden? dat geloof je toch zelf niet; het gaat hier om het punt of er sprake is van verticale prijsbinding en/of prijsafspraken; dit is nl. wettelijk verboden want dat gaat ten koste van de eerlijke concurrentie en dus heeft de Nederlandse consument hier last van want die betaald dan per definitie te veel!! en dat heeft in dat geval niets met service te maken

en als ik hier enkele reacties bekijk, inclusief die van Miauw, die in zijn reactie de term " wettelijke" voor vastgestelde prijzen snel heeft weggehaald want hiermee erkent hij de afspraken, lijkt het er verdacht veel op dat er prijsafspraken zijn en wij als Nederlandse kiters in principe te veel betalen

Als je de markt bekijkt valt het op dat er maar een paar importeurs (bv Kubus) zijn die vele merken voeren. Als een dealer last krijgt met de importeur heeft hij inderdaad een probleem, is dan bijna out of business qua kitespullen. Misschien trek ik hiermee een beerput open die wellicht ook al jaren in de windsurfmarkt bestaat.
~Dirk~

Berichten: 633
Antwoord #26 Juni 02, 2005, 18:20:06
edit2Rapporteer  
Prijzen verschillen per land en per winkel. Hangt natuurlijk gewoon af van de marge en de kosten van de winkel. On-line shops kunnen over het algemeen veel goedkoper verkopen dan een "echte" winkel omdat een webshop geen hoge winkelhuur heeft, geen personeel, geen dure inrichting, etc. etc. Maar je mag van een webshop wel de zelfde service verwachten als van een winkel. Voor wat garantie in het buitenland zal deze hetzelfde moeten zijn als in Nederland. Alleen in de praktijk verschilt dat nogal.
Het webshop/normale winkel gaat niet helemaal op omdat veel webwinkels eigelijk gewone winkels met een webdienst zijn.
Zit hem misschien meer in de aantallen die ze verkopen.
En het service verhaal van sommige is grote bullshit, je krijgt bij de meeste webshops net zo veel service als bij de Nederlandse, en er zijn ook zat slechte voorbeelden te noemen van slechte service bij Nederlandse shops. Maar als je aan de kust woont rijd je wel makkelijker naar een normale shop als naar bv. windsurf.de in Frankfurt. Woon je echter in zuid-limburg dan ligt dit weer wat anders.
billy
Gast
Antwoord #27 Juni 02, 2005, 18:37:20
edit2Rapporteer  
Ik koop al meer dan 20 jaar windsurf materiaal (en sinds een aantal jaren kitesurf materiaal) in zowel nederland als het buitenland. Persoonlijk vind ik de service in het buitenland beter en sneller. In het buitenland koop ik bij de wat kleinere onbekende winkels, meestal met iemand aan de leiding die een hart voor de sport heeft. Bij de grote zaken in Duitsland zou ik niet snel iets bestellen (windsurf.de etc.).
In Nederland doen ze altijd zo moeilijk (is het garantie of niet?) en worden eideloze discussies gevoerd tussen het personeel onderling en met de importeur, in het buitenland heb ik daar geen last van. Eigenlijk de enige zaak waarbij ik tevreden was over garantiegevallen (en dat waren er veel toen ik windsurfte) is Telstar in Hardewijk en het voormalige REM Surfing.
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #28 Juni 02, 2005, 19:06:26
edit2Rapporteer  
voor 3 kites die elk 300 euro duurder zijn kan je een all risk verzekering afsluiten, die voordat je schade hebt al uitbetaalt. Kom daar maar eens voor bij een shop.

Mekkermekkermekker...eigenschuld...mekk ermekkermekker...overleggen met dealer..mekkermekkermekker....geen fabrieksfout.....mekkermekkermekker..bi j een kiteloop komt er ook teveel kracht op te staan....mekkermekker...enz.

Voordat je reageert..ik bedoel niet jouw shop. Want die is het extra geld wel waard!
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #29 Juni 02, 2005, 19:44:08
edit2Rapporteer  
De prijsstunters worden momenteel op hun vingers getikt en te recht. Als er service geleverd moet worden dan moet hier ook ruimte voor zijn, deze ruimte wordt bepaalt door de marge. Des te lager de marge, des te soberder de service. De marge op kites is in vergelijking met andere produkten die in de detailhandel verkocht worden nihil, een kite is daarbij ook nog een kwetsbaar produkt, en ook nog duur is.
Dat de prijzen voor overjarige kites zakken heeft te maken met de inkoopprijs voor de dealers die ook daalt!
Bouw met je dealer een goede relatie op, ze zien liever je tenen als je hielen en zullen je een goede service en goede prijzen geven. 
~Dirk~

Berichten: 633
Antwoord #30 Juni 02, 2005, 19:48:39
edit2Rapporteer  
De prijsstunters worden momenteel op hun vingers getikt en te recht.
Door wie?
billy
Gast
Antwoord #31 Juni 02, 2005, 19:50:20
edit2Rapporteer  
Onzin!! Service heeft niks te maken met de prijs die je voor iets hebt betaald. Het heeft te maken met het feit of je je garantie geval bij een shop koopt die hart heeft voor zijn klanten ipv voor zijn eigen kassa! (zie mijn eerdere bericht)
~Dirk~

Berichten: 633
Antwoord #32 Juni 02, 2005, 19:55:44
edit2Rapporteer  
En dan nog ff dit: Kan iemand mij uitleggen hoe het te rechtvaardigen is dat je (in het begin) 200 Euro moest betalen voor een Shift retro setje en wat dat te maken heeft met service en hart voor je klanten hebben. Het betreft hier dan ook nog eens een artikel dat de veiligheid van je geliefde klant vergroot.
peterb

Berichten: 380
Antwoord #33 Juni 02, 2005, 20:23:44
edit2Rapporteer  
Precies over welke service hebben we het. Als de boel kapot is binnen de garantietermijn zonder dat de eigenaar deze heeft laten crashen etc, valt dit gewoon onder de garantie. Aangezien dealer de boel aan jouw verkocht heeft dient hij ook de garantie af te handelen. Dit vind ik geen service maar een vanzelfsprekendheid. Service vind ik bv het op maat maken 5e lijn, bar installeren, boardje in elkaar zetten etc, testvaren etc. nl. iets extra's doen zodat je als klant terugkomt!!!

De prijsstunters worden momenteel op hun vingers getikt en te recht. Als er service geleverd moet worden dan moet hier ook ruimte voor zijn, deze ruimte wordt bepaalt door de marge. Des te lager de marge, des te soberder de service. De marge op kites is in vergelijking met andere produkten die in de detailhandel verkocht worden nihil, een kite is daarbij ook nog een kwetsbaar produkt, en ook nog duur is.
Dat de prijzen voor overjarige kites zakken heeft te maken met de inkoopprijs voor de dealers die ook daalt!
Bouw met je dealer een goede relatie op, ze zien liever je tenen als je hielen en zullen je een goede service en goede prijzen geven.

Volgens mij is hier toch sprake van verticale prijsbinding gezien je eerste opmerking. Dealers moeten zelf kunnen beslissen of ze wel of geen service willen verlenen en of ze deze wel of niet willen doorberekenen aan de consument. Dit betekent dat wij als consument ook onze eigen keuze kunnen maken:

- goedkope kite geen service
- goedkope kite bij dealer die wel service verleent
- dure kite geen service
- dure kite wel service

Dit is wat in een vrije economie voorop staat. Nu zijn we in Nederland helaas gedwongen tot de laatste twee en ik wil graag volledige keuzevrijeheid zoals wij het hier in Nederland met elkaar hebben afgesproken in de wet.
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #34 Juni 02, 2005, 20:45:39
edit2Rapporteer  
Als je service geeft op een produkt waar je geen winst op maakt ben je wel een hele grote sukkel. Ik weet niet wie jullie salarissen betaald? Als je baas geen winst maakt kan hij jou salaris ook niet betalen. Als je denkt dat je met kites verkopen je zakken kan vullen, dan moet je zelf een kiteshop beginnen!!!
Als je recht hebt op garantie is er geen probleem, de dealer speelt het door naar de importeur en deze vergoed of vervangt het produkt. Wanneer de importeur bepaalt dat het geen garantie betreft(er zijn veel consumenten met een lange neus) dan moet de desbetreffende dealer jou recht in de ogen kijken en het slechte nieuws brengen, dan komt het neer op coulance van je dealer, wanneer deze dealer geen geld verdient om de rekeningen te betalen dan kan hij ook geen service bieden! 
~Dirk~

Berichten: 633
Antwoord #35 Juni 02, 2005, 20:54:05
edit2Rapporteer  
Zouden de Duitse shops het dan wel voor niets doen of bij leggen?



peterb

Berichten: 380
Antwoord #36 Juni 02, 2005, 21:06:09
edit2Rapporteer  
Precies daar gaat het nou net om. Waarom kunnen de andere zaken in het buitenland wel en hier in Nl niet. Gezien de grote prijsverschillen 30 tot 40 % goedkoper, krijgt de dealer wel heel veel voor zijn "service" die eigenlijk geen service is

By the way ik gun iedere dealer/winkelier zijn marge en zijn winst maar in het geval van kiteartikelen lijkt het er gewoon sterk op dat er prijsafspraken zijn waardoor de prijzen kunstmatig hoog zijn en dat is illegaal want dat komt de consument niet ten goede. Ofwel de dealer verdient in NL een sloot geld ten koste van ons ofwel de importeur.
peterb

Berichten: 380
Antwoord #37 Juni 02, 2005, 21:08:32
edit2Rapporteer  
Op de lange termijn gaan de dealers het zo toch niet overleven, door internet en ervaringen van anderen wordt er steeds meer over de grens gekocht.
marcohollebeek
Gast
Antwoord #38 Juni 02, 2005, 21:26:13
edit2Rapporteer  
Ik snap niet waar het idee vandaan komt dat je in Duitsland minder service krijgt?!, je krijgt er naar mijn ervaring juist betere service dan in Nederland, het enige is dat je een ochtend of middag kwijt bent om er heen te rijden, hier ben je ook altijd tijd kwijt.
~Dirk~

Berichten: 633
Antwoord #39 Juni 02, 2005, 21:39:25
edit2Rapporteer  
Smeagol

Berichten: 1277
Antwoord #40 Juni 02, 2005, 21:46:51
edit2Rapporteer  
Wordt het prijsverschil niet gewoon veroorzaakt door bijvoorbeeld:

a. Andere personeelskosten...
b. Lagere BTW...
c. Andere huurprijzen voor het pand (moeten uiteindelijk net als personeelskosten wel
    doorberekend worden lijkt me)...
d. Goedkopere munteenheid (Duitse euro incl. grondwetkorting) ???
e. Verzin er nog een paar...
~Dirk~

Berichten: 633
Antwoord #41 Juni 02, 2005, 22:00:30
edit2Rapporteer  
Lijkt mij ook eerder het geval ja
Garmt

Berichten: 565
Antwoord #42 Juni 02, 2005, 22:33:41
edit2Rapporteer  
Wordt het prijsverschil niet gewoon veroorzaakt door bijvoorbeeld:

a. Andere personeelskosten...
b. Lagere BTW...
c. Andere huurprijzen voor het pand (moeten uiteindelijk net als personeelskosten wel
    doorberekend worden lijkt me)...
d. Goedkopere munteenheid (Duitse euro incl. grondwetkorting) ???
e. Verzin er nog een paar...


Moet eigenlijk studeren en geen zin, dus dan maar zinloze feiten gaan googelen Smiley Wat ik zo snel even vind:

a) http://www.duitslandweb.nl/dossiers/Strijd_om_economische_hervormingen/Knelpunten_in_de_Duitse_economie/Hoge_loonkosten.html - Duitse loonkosten hoger dan die in Nederland.
b) NL: 19% BTW. Duitsland: 16% "BTW".
c) http://iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=14897 - lijkt erop dat in ieder geval huizen in Duitsland goedkoper zijn
d) Eh niet dus

Kortom - het lijkt niet echt hierin te zitten. De vraag waar het hem nou _wel_ in zit is echter nog steeds niet goed beantwoord. Ik geloof niet in het altruisme van de Duitse dealer of in de uitbuiting door Nederlandse dealers. Zit het in het business-model? De voorsprong van de eerste starter? (windsurf.de is bekend en in nederland ken ik geen goedkope webshops) Semi-kartelvorming van Nederlandse dealers? Schaalgroottevoordelen door de grotere Duitse markt (en als er dan ook nog eens allemaal Nederlanders gaan sjoppen daar... Wink )...

Hoe dan ook - ik schaar me wel bij het kamp mensen dat geen zin heeft om een uur te onderhandelen over EUR150 korting te bedingen bij een echte winkel, en ik geloof ook wel in een markt waarin vliegers online verkocht kunnen worden zonder "verkoopservice" (als ik dat wil vraag ik gewoon aan Arno welke naish ik moet kopen  .^ ) als ik ze zelf eerst op het strand heb kunnen testen en vanuit mijn medekiters heb kunnen horen welke kite joepie is, welke niet, welke voor mij geschikt is en welke niet, etc... De toegevoegde waarde van een dealer is mij dus geen EUR200-of-zo per dealer waard, en dan heb ik het ook nog niet eens over wat de tijd die ik niet heb om naar zo'n toko toe te rijden me waard is....
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #43 Juni 02, 2005, 22:38:55
edit2Rapporteer  
@peterb

ik bedoel niet de standaard service in geval van garantie etc. Als je ergens vaste klant bent,
wordt er m.i. beter geholpen als je in de problemen komt. Bij een goeie relatie krijg je direkt een kite mee kun je weer het water op. Als je hem op moet sturen is je kite enige tijd onderweg. Tevens krijg in een goeie kiteshop de moegelijkheid spullen te testen, dus kun je een beter koopbesluit nemen. Er zijn natuurlijk ook de helden die uitvoerlijk in een kitewinkel komen testen en dan naar een internetshop gaan en dat dan stoer vinden.
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #44 Juni 02, 2005, 23:09:19
edit2Rapporteer  
In het buitenland liggen de volumes(aantallen) veel hoger en dus kunnen zij de kites vaak goedkoper aanbieden door goedkopere bulk-inkoop of door parallel-handel(inkoop buiten de importeur om).
Nomaad
Gast
Antwoord #45 Juni 02, 2005, 23:51:38
edit2Rapporteer  
Ja hoor van de week weer een X4 uit Duitsland laten komen. Ga het niet eens meer proberen in de NL shops want die zeten veel te weinig af en hebben te hoge kosten om tegen scherpe prijzen aan te bieden.
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #46 Juni 02, 2005, 23:57:56
edit2Rapporteer  
Als ze in Nederland normale prijzen gaan hanteren dan komt het volume hier ook veel hoger te liggen. Uiteindelijk hou je dan dezelfde winst.
ThomasC

Berichten: 253
Antwoord #47 Juni 03, 2005, 00:16:18
edit2Rapporteer  
In het buitenland liggen de volumes(aantallen) veel hoger en dus kunnen zij de kites vaak goedkoper aanbieden door goedkopere bulk-inkoop of door parallel-handel(inkoop buiten de importeur om).

Dan ben je dus gek als je hier koopt, want door de hoge volumes kunnen ze daar de zelfde service aanbieden tegen een aanzienlijk lagere prijs, of lees ik je verkeerd, BYOB (lekkere muziek hè?).
billy
Gast
Antwoord #48 Juni 03, 2005, 00:20:54
edit2Rapporteer  
In nederland zie ik de winkels ervoor aan dat ze je oude bladders terug stoppen in je nieuw ontvangen kite van de fabriek (en dan ook nog scheef)
billy
Gast
Antwoord #49 Juni 03, 2005, 00:29:29
edit2Rapporteer  
dat was een grapje


 ;D ;D
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.